Kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par sicetaitsimple » 05/01/23, 20:46

SebastianL schreef:Ik wil om mezelf lachen, maar ik zou liever een indicatie van mijn "fout" hebben die zo grappig is, dat ik ook misbruik maak van mijn domheid!

Nou, begin door geen zinnen te mixen die van een site zijn gekopieerd (bovendien relatief rot, https://www.ametektest.fr/learningzone/ ... -de-fluage ) met je eigen tirades, wat suggereert dat het van dezelfde auteur is.
Je hebt de engerd vandaag ontdekt, het is al goed.
0 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 05/01/23, 21:00

Nee, ik ontdek de griezel vandaag niet, maar het is waar dat je me verraste met dit probleem.
Ik zocht naar de "code"-tag om de betreffende site te citeren, maar ik had de quote-tag voor dit doel moeten gebruiken, mijn excuses
0 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 05/01/23, 21:04

De echte vraag is, is er een materiaal dat bestand is tegen 1000°C bij 1000bar in stoom om het verwarmingslichaam en het Laval-mondstuk te maken, want daarna vinden we een redelijk niveau van temperatuur en druk?

Wat zou er in het stoomsysteem gebeuren als we bij het begin vloeibaar Co2 zouden injecteren en bij de condensor zouden aankomen, het zouden opzuigen en vervolgens vloeibaar zouden maken om de kringloop te sluiten? Een ernstig zuurprobleem?
Dernière édition par SebastiaanL de 05 / 01 / 23, 21: 15, 1 keer bewerkt.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par sicetaitsimple » 05/01/23, 21:11

Hier, geschenk, in een beetje serieuzer.
https://moodle.insa-rouen.fr/pluginfile ... liages.pdf
Met een numeriek voorbeeld (luchtvaart) waar we dat laten zien een stijging van de bedrijfstemperatuur van 20°C vertaalt zich in een verlaging van de tijd om te scheuren in kruip van tweederde van zijn waarde bij 650°C

Ah, het is nerd, 20°C meer (voor dezelfde legering) = 2/3 minder levensduur.....
En het is geen staal om ezels te beslaan....
2 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 05/01/23, 21:43

sicetaitsimple schreef:Hier, geschenk, in een beetje serieuzer.
https://moodle.insa-rouen.fr/pluginfile ... liages.pdf
Met een numeriek voorbeeld (luchtvaart) waar we dat laten zien een stijging van de bedrijfstemperatuur van 20°C vertaalt zich in een verlaging van de tijd om te scheuren in kruip van tweederde van zijn waarde bij 650°C

Ah, het is nerd, 20°C meer (voor dezelfde legering) = 2/3 minder levensduur.....
En het is geen staal om ezels te beslaan....


Het is heel interessant, maar het lijkt erop dat de kruip vooral de breuk met de tractie betreft, met name van de turbines.
In ons "statische" geval werken we voornamelijk in compressie, een beetje in tractie en hangt de spanning van de materialen af ​​van de dikte
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par sicetaitsimple » 05/01/23, 21:54

SebastianL schreef:In ons geval werken we alleen in compressie

Oh ja? Werken de leidingen, wisselaars, ... die de stoom op 1000° en 1000 bar brengen in compressie?
Je moet de tijd nemen om ons een diagram te maken met enkele karakteristieke waarden. Als ik het goed heb begrepen uit een van je berichten, woon je in West-Indië of rond deze lengtegraad. Dat laat je een kleine dag over, we zullen het na onze nacht ontdekken!
0 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 05/01/23, 22:30

sicetaitsimple schreef:
SebastianL schreef:In ons geval werken we alleen in compressie

Oh ja? Werken de leidingen, wisselaars, ... die de stoom op 1000° en 1000 bar brengen in compressie?
Je moet de tijd nemen om ons een diagram te maken met enkele karakteristieke waarden. Als ik het goed heb begrepen uit een van je berichten, woon je in West-Indië of rond deze lengtegraad. Dat laat je een kleine dag over, we zullen het na onze nacht ontdekken!


Volgens wat ik in gedachten heb en de realiteit dat dit stuk erg ingewikkeld zal zijn om te vervaardigen, denk ik dat we kunnen aannemen dat het 3D-printen zal zijn, zoals Elon Musk met zijn roofvogels.

dit betekent dat de stoomgenerator en het lavalmondstuk in grootte worden beperkt door de 3D-printmachine.
Door het concentrische ontwerp, dat mij optimaal lijkt, in het midden te houden, zouden er veel GV's met een Laval-mondstuk zijn, voor elke sector van ons concentrische ontwerp. Tegen het einde van het Laval-mondstuk, waar een voldoende lage dynamische druk is om vloeibaar water van 70 bar aan te zuigen, zou dit vloeibare water kunnen "zweten" in het mondstuk, waarvan de binnenkant poreus zou zijn.
Aan het einde van elk Laval-mondstuk vallen we de aanzuiging van stoom van 285°C aan op statische vinnen die onze kinetische energie blijven omzetten in temperatuur, totdat we een stabiele toestand bereiken (statische druk/dynamische druk) bij 500 °C 70bar.

Wat de warmte naar 1000°c brengt is de zinkdamp bij 5bar en we vertrekken bij 500°c

De beperkende factor zijn dus de materialen die uit de 3D-printer komen. Als Elon Musk op 300 bar "blijft", is dat waarschijnlijk om goede redenen.
Anders, ja, ik ben op de eilanden, warm, maar in de Stille Oceaan!
0 x
NCSH
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 207
Inschrijving: 17/11/21, 18:15
Plaats: Rondom Venus
x 137

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par NCSH » 05/01/23, 23:16

sicetaitsimple schreef:Hier, geschenk, in een beetje serieuzer.
https://moodle.insa-rouen.fr/pluginfile ... liages.pdf
Met een numeriek voorbeeld (luchtvaart) waar we dat laten zien een stijging van de bedrijfstemperatuur van 20°C vertaalt zich in een verlaging van de tijd om te scheuren in kruip van tweederde van zijn waarde bij 650°C

Ah, het is nerd, 20°C meer (voor dezelfde legering) = 2/3 minder levensduur.....
En het is geen staal om ezels te beslaan....

Toch was 650°C in de luchtvaart de temperatuur van de eerste reactoren in de jaren veertig...
800°C voor de eerste Inconel eind jaren 40.

Sindsdien is dit enorm toegenomen: de generatie van de SNECMA M88, ontwikkeld in de jaren 80/90 voor de Rafale, bereikte al 1600°C, openbare gegevens.
Voor civiele reactoren was dat toen 1300.

De meeste grote motorfabrikanten ontwikkelen momenteel een generatie civiele reactoren die 50% bereiken.

Het is duidelijk dat dit soort informatie over gedrag onder kruip bij dergelijke temperaturen een industrieel geheim is.

Maar deze geavanceerde legeringen kunnen toegankelijk worden voor toekomstige gecombineerde cycli met ingangstemperaturen van 1/250°C, of ​​zelfs meer.
0 x
Om het parallelle universum van te ontdekken niet-fossiele energiedragers van koolstof, neem de tijd om door de website te bladeren (15 min). NCSH : http://www.ncsh.eu/language/fr/energie-et-matiere/
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 05/01/23, 23:28

Wat betreft de injectie van water aan het einde van de Laval-blaaspijp, is "zweten" niet de juiste aanpak.
Als we ons een bal van vloeibaar water voorstellen, nul snelheid en doorkruist door een stoomstroom met hoge snelheid, en zelfs met een lagere temperatuur dan het te verdampen vloeibare water:
Om de bal in de richting van de stroming te versnellen, is er een sterke depressie die achter de bal wordt gecreëerd en het is de plaats van de verdamping die kinetische energie omzet in thermische energie die nodig is voor de verdamping.

Dus ik denk dat meerdere kleine stralen vloeibaar water naar het midden van het mondstuk het beste zijn.
0 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 05/01/23, 23:46

En om nog een laatste principe aan de thermodynamica toe te voegen, een wet voorspelt dat als we Elon Musk te veel in zijn theorie gebruiken, de entropie noodzakelijkerwijs te groot is om echt te exploiteren. : Cheesy:
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 153 gasten