Kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 05/01/23, 03:05

Obamot schreef:Eerlijk gezegd, bevordert het uitkomen van formules met omstreden elementen het debat?

Zou je je niet kunnen concentreren op elementen die in plaats daarvan een consensus hebben (als die er zijn en het wordt duidelijker)

En dit om ons eenvoudiger te concentreren op het vereenvoudigde proces, zoals u het ziet...
En kijken of er andere wegen mogelijk zijn?
De struikelblokken die "apart, eerlijk" kunnen worden toegelaten / opgelost

Want als er onmogelijkheden zijn, moeten we niet aarzelen om op andere hypothesen uit te gaan?



Precies, ik hervatte de hypothesen, een beetje waarschijnlijk dat het inderdaad mogelijk is om 3% opbrengst te winnen door de temperatuur te verhogen tot 500°C.
Dit resulteerde in een bewaarrendement van 53%
Hier is het voorstel om de opslag te laten werken van 1000°c naar 500°c en met dit werk een warmtepomp te maken, om het rendement te verhogen.

Nu wil ik graag een mooie geothermie centrale op 200°c vinden met precieze technische gegevens over de werkelijke opbrengst, om te kijken wat er qua opslagopbrengst mogelijk is
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par Obamot » 05/01/23, 03:24

Ah ok, ik moet zeggen dat ik door mijn tekortkomingen er een beetje in verdwaalde : Lol:

Een land dat massaal investeert in aardwarmte is een van onze buurlanden, Zwitserland. ze maken een nauwkeurige ondergrondse kaart van hun hele territorium, met seismische sondes om de 50 meter! ⁰_O

Als het 'beleid' (van zekerheid van de energievoorziening) nu eens aan de 'goede' kant staat (onafhankelijk worden van fossiele brandstoffen), weet ik zeker dat u daar de informatie kunt vinden die u ons wilt meedelen.
0 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 05/01/23, 03:52

Bedankt voor de leiding. Nadat het als rode draad niet makkelijk te volgen is, lijkt het theoretische maximum (de perfecte warmtepomp) gevonden.
1000°c is al 5 bar zinkdruk in de heatpipe, en zelfs met een vaste schoep met een concentrische trap een trigger maken om te profiteren van de middelpuntvliedende kracht is op zich al een enorme uitdaging. De hoge druk komt in het midden binnen en gaat naar buiten via een radiale slak met de heetwater- en stoominlaten aan de boven- en onderrand.
Ten slotte is het principe van deze pomp een beetje zoals een gaskoelkast, met de warmte versnellen we een gas, wat een koelmiddel met zich meebrengt.
De vloeistofwaterpomp, werk van 70bar tot 1000bar, het werk (nettoverlies) zal niet monsterlijk zijn maar zal 285°c moeten doorstaan.
0 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 05/01/23, 04:24

Ook om de mogelijkheid te behouden om een ​​betere productiepiek te maken en een snelle ontlading van de HT-opslag, volstaat het om het warme water van 280°c te vervangen door kouder water met een booster van 70bar, het rendement daalt geleidelijk richting 53% maar stijgt de top.
We kunnen een zekere flexibiliteit behouden, relatief
0 x
NCSH
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 207
Inschrijving: 17/11/21, 18:15
Plaats: Rondom Venus
x 137

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par NCSH » 05/01/23, 16:35

Aangezien er daar 3 ingenieurs zijn die bekend zijn met de wereld van stoomturbines, waar is de ontwikkeling van ultrasupercitische technologieën die het mogelijk zouden maken om de drempel van 50% te halen?

Tot die tijd is het een kwestie van 200 bar en 600/620°C, maar voorbij 220 bar en 374°C betreden we het gebied van de zogenaamde "superkritische" stoom.

Ik dacht dat ik begreep dat er een vermogenslimiet was: je mag niet groter zijn dan 1.20 m in diameter voor de twee superkritische trappen bij 400 bar van de HP-turbine.

Dit heeft ertoe geleid dat de weinige fabrikanten in deze niche hun aandacht hebben verlegd naar een andere superkritische vloeistof, CO2 (sommigen zullen hem nog zeggen, wat een obsessie...) die het mogelijk maakt om de afmetingen van de turbine te verkleinen, of om het vermogen bij gelijke druk te vergroten.
We zullen echter nog lang moeten wachten, want momenteel test General Electric een 10 MWe, met projecten in drie richtingen.

Kernreactoren op hoge temperatuur, die het genre zullen vernieuwen, aangezien helium in beperkte hoeveelheden beschikbaar is,
thermodynamische zonne-energiecentrales (opslag door silica- of aluminiumoxidedeeltjes), voor nachtelektriciteit,
maar ook voor gassen (impliciet niet-fossiel, waterstof of methaan), niet bedoeld voor basisproductie, maar om intermitterende hernieuwbare energiebronnen te ondersteunen, dwz "power balanceren" of "load balancing"...

Het zou zelfs kunnen (ik heb nog geen hint over dit onderwerp gelezen) dat sommigen dromen van gecombineerde cycli die 70 of zelfs 75% thermodynamische efficiëntie plagen!

Hoewel veel commentatoren het einde van de thermo-industriële beschaving al hebben afgekondigd en eraan werken om er doodskisten aan te spijkeren, zou het kunnen dat hoogrenderende thermische machines een onmisbare rol blijven spelen in de XNUMXe eeuw, ook al is dit niet langer het geval. zo alomtegenwoordig en systematisch als in de XNUMXe en XNUMXe eeuw.
2 x
Om het parallelle universum van te ontdekken niet-fossiele energiedragers van koolstof, neem de tijd om door de website te bladeren (15 min). NCSH : http://www.ncsh.eu/language/fr/energie-et-matiere/
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par sicetaitsimple » 05/01/23, 17:07

NCSH schreef: waar is de ontwikkeling van ultrasupercites die het mogelijk zouden maken om de drempel van 50% te halen?
Tot die tijd is het een kwestie van 200 bar en 600/620°C, maar voorbij 220 bar en 374°C betreden we het gebied van de zogenaamde "superkritische" stoom.

Ik weet niet zeker of ik de laatste informatie heb, maar in Europa denk ik dat het in ieder geval is vastgelopen. Het nieuwste demoproject. gefinancierd door de EU, gericht op het valideren van temperatuuromstandigheden van 700 ° C (en 350 bar geheugen), nodig om 50% te bereiken, stopte een paar jaar geleden nogal betreurenswaardig wegens gebrek aan jagers vanwege technische problemen.
Aan de andere kant maak je een fout met betrekking tot de superkritische omstandigheden. Ze worden al meer dan 15 jaar bereikt in alle "moderne" stoomgeneratoren, met drukken in de orde van grootte van 250 tot 300 bar. De 600/620°c komen het meest efficiënt overeen met de oververhittings- en heroververhittingstemperaturen.

PS: des te grappiger om te zien dat Sebastien ons vertelt over componenten die werken bij 1000bar 1000°C.
Ik denk dat het begrip engerd hem onbekend moet zijn...
2 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 05/01/23, 19:16

Co2 is erg interessant om het probleem van oxidatie op te lossen en te profiteren van de hoge dichtheid, maar de koude bron moet onder de kritische druk van co2 staan, minder dan 30°c...

Om de griezel op te lossen, is een telefoontje naar Elon Musk essentieel : Cheesy:
0 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 05/01/23, 19:39

Kruip is over het algemeen verdeeld in drie fasen: 
- Primaire kruip begint met hoge snelheid en vertraagt ​​na verloop van tijd;
- Secundaire kruip heeft een relatief stabiele snelheid;
- Tertiaire kruip heeft een hoge kruipsnelheid en eindigt wanneer het materiaal breekt of scheurt

Als kruipherstel wordt gemeten, zal de test spanningsrelaxatie bepalen - de snelheid waarmee de spanning afneemt wanneer de belasting wordt verwijderd. Kruip wordt ook wel stressrelaxatietest genoemd


De delicate zone is 1000°c 1000bar bij 600°c
de temperatuurverhouding 873/1273=0.686 dus bij 686bar zitten we al onder de 600°c. De vaste vinnen zijn in het begin massief omdat de snelheid laag is, met als enig doel deze snelheid te verhogen.
Vloeibaar water geïnjecteerd met 1000 bar kan elk van deze stationaire vinnen koelen.
Tijdens deze acceleratiefase moet het zelfs mogelijk zijn om de Laval-spuitmond te gebruiken.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par sicetaitsimple » 05/01/23, 20:03

SebastianL schreef:Als kruipherstel wordt gemeten, zal de test spanningsrelaxatie bepalen - de snelheid waarmee de spanning afneemt wanneer de belasting wordt verwijderd. Kruip wordt ook wel stressrelaxatietest genoemd
De delicate zone is 1000°c 1000bar bij 600°c
de temperatuurverhouding 873/1273=0.686 dus bij 686bar zitten we al onder de 600°c. De vaste vinnen zijn in het begin massief omdat de snelheid laag is, met als enig doel deze snelheid te verhogen.
Vloeibaar water geïnjecteerd met 1000 bar kan elk van deze stationaire vinnen koelen


Je hebt gelijk!
Uh, je hebt ook de "humor" draad om je talenten te oefenen! Ik weet niet zeker of het iedereen aan het lachen zal maken, maar het zal me in ieder geval amuseren.
Naast de "Om de griezel op te lossen, is een telefoontje naar Elon Musk essentieel : Cheesy: was absoluut hilarisch!
0 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 05/01/23, 20:13

sicetaitsimple schreef:
SebastianL schreef:Als kruipherstel wordt gemeten, zal de test spanningsrelaxatie bepalen - de snelheid waarmee de spanning afneemt wanneer de belasting wordt verwijderd. Kruip wordt ook wel stressrelaxatietest genoemd
De delicate zone is 1000°c 1000bar bij 600°c
de temperatuurverhouding 873/1273=0.686 dus bij 686bar zitten we al onder de 600°c. De vaste vinnen zijn in het begin massief omdat de snelheid laag is, met als enig doel deze snelheid te verhogen.
Vloeibaar water geïnjecteerd met 1000 bar kan elk van deze stationaire vinnen koelen


Je hebt gelijk!
Uh, je hebt ook de "humor" draad om je talenten te oefenen! Ik weet niet zeker of het iedereen aan het lachen zal maken, maar het zal me in ieder geval amuseren.


Ik wil om mezelf lachen, maar ik zou liever een indicatie van mijn "fout" hebben die zo grappig is, dat ik ook misbruik maak van mijn domheid!
Kom op een laatste, om je aan het lachen te maken: we hebben de temperatuur, de snelheid die nodig is in het Laval-mondstuk om zuurstof en waterstof te injecteren : Twisted:
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 226-gasten