Installatie van een houtkachel met zonneboiler

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 04/09/08, 23:47

Ik heb maar een kleine vraag: en de isolatie in dit alles?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Thierry 88
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 04/09/08, 17:31
Plaats: Vogezen




par Thierry 88 » 05/09/08, 00:55

Laurent LFC schreef:Geef me STP het type huis (steen), bouwjaar, te verwarmen volume, gewenste binnentemperatuur, de regio en ik zou je het maximale ketelvermogen vertellen.


Het huis is gemaakt van steen en dateert uit 1874. Ik heb in de winter een temperatuur van 23 ° met mijn oude ketel en mijn vrouw is eraan gewend, dus .... : Lol:. We wonen in het departement Vogezen
De isolatie is correct maar is 10 jaar oud.


Laurent LFC schreef:Om u een orde van grootte te geven met een goed geïsoleerd huis, moet u 30% van de 10% behoeften van het huisoppervlak dekken in zonnecollectoren.


Ha ja, de site geeft me 25 m² paneeloppervlak, maar hoe kan ik deze warmte in de zomer gebruiken, hij gaat borrelen, toch?

Laurent LFC schreef:ps: als je een Morvan-ketel neemt, is het echt dat je houtketel echt heel, heel erg verouderd is (en nogmaals, ik ben aardig). het is niet echt de laatste schreeuw!


ja, mijn oude ketel is ongeveer dertig jaar oud, hij doet het heel goed maar er wordt veel hout voor gebruikt
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 05/09/08, 01:43

Laurent LFC schreef:houtketel en zonne-installatie maakten een zeer slecht huwelijk en dat vereist een grote ontwikkeling (aanpassing) anders is de zonne-energie nutteloos.


Uh, waar baseer je je op om dit te zeggen?

Want voor velen van ons integendeel: hout + zonne-energie = de meest economische verwarmingsoplossing: 0 afhankelijkheid van olie of gas en ketel 4 tot 6 maanden per jaar uitgeschakeld dankzij zonne-energie.

Ik heb de link van onze installatie hierboven gezet: https://www.econologie.com/forums/auto-insta ... t6030.html

Ik hoefde geen grote aanpassing te doen en het werkt redelijk goed (maar we hebben vloerverwarming) ... dus geen hoge T ° nodig.

Laurent LFC schreef:Als ik bovendien 15 m² collectoren vergelijk met 30 kW ketels, betekent dit twee dingen.

1) het huis heeft echt 30 kW nodig en zonne-energie (verwarming) is leuk.

2) de ketel is overschat.


Volgens het materiaal dat op de offertes wordt vermeld: zonne-energie is UITSLUITEND voor SWW niet voor verwarming ...

Wat betreft de maatvoering van de ketel, bij houtkachels zit me iets dwars als we het over stroom hebben. Want wat telt voor het comfort en de prestaties van een houtgestookte ketel is niet echt het maximale vermogen maar het laadvermogen, met andere woorden: de autonomie!

Idealiter hoeft u uw ketel maar één keer per dag te laden.

Misschien lijkt de houtketel daarom te groot? Pas op met een pelletketel, het is het tegenovergestelde: hij moet nogal ondermaats zijn om zo vaak mogelijk te ontsteken!

Laurent LFC schreef:Om u een orde van grootte te geven met een goed geïsoleerd huis, moet u 30% van de 10% behoeften van het huisoppervlak dekken in zonnecollectoren.


Betekent dit dat om 100% te bedekken, er 33% van de oppervlakte van het huis in de verzamelaar zou zijn?

Woonruimte? Het lijkt mij een veel te ruwe benadering ... in het zuiden misschien maar in de Vogezen betwijfel ik het ...

ps: Thierry88, de prijzen zijn vrij hoog (maar in de "norm"): heb je gedacht aan de zelfbouw ... of aan een pelletketel? Goed onderhandeld, je zou rond dezelfde prijs moeten rondkomen. Hey Did67 heeft zojuist een schatting gemaakt van de installatie: https://www.econologie.com/forums/photos-cha ... t5995.html
Maar misschien maak je je eigen hout?
Hey idee! Tot slot, als u tevreden bent met uw huidige ketel, pkoi deze dan niet te optimaliseren in plaats van te veranderen? Dat wil zeggen: het plaatsen van een buffer die wordt gekoppeld aan een zonnestelsel kan iets groter zijn dan wat wij aanbieden ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 05/09/08, 15:00

Thierry 88 schrijft:[...] De isolatie is correct maar dateert van 10 jaar. [...]
Uh ... ja maar toch? Wat is "correct"?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Thierry 88
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 04/09/08, 17:31
Plaats: Vogezen




par Thierry 88 » 05/09/08, 17:16

Christophe schreef:Maar misschien maak je je eigen hout?
Hey idee! Tot slot, als u tevreden bent met uw huidige ketel, pkoi deze dan niet te optimaliseren in plaats van te veranderen? Dat wil zeggen: het plaatsen van een buffer die wordt gekoppeld aan een zonnestelsel kan iets groter zijn dan wat wij aanbieden ...


Ja, ik doe mijn hout zelf en het kost me ongeveer 200 € per jaar alles inclusief (benzine, diesel, kettingzaagketting, enz.)

Houthakker schreef:
Thierry 88 schrijft:[...] De isolatie is correct maar dateert van 10 jaar. [...]
Uh ... ja maar toch? Wat is "correct"?

8 cm polystyreen op de gipsplaat rond de omtrek van het huis, 20 cm glaswol tussen de begane grond en de eerste verdieping en 30 cm in het plafond van de bovenverdieping
De ramen zijn nieuw en van superieure glaskwaliteit.


Om terug te keren naar mijn verandering van ketel, is het doel om een ​​krachtige ketel te plaatsen en te profiteren van belastingverminderingen en 0% lening om een ​​zonne-aanvulling toe te voegen. Het doel van zonne-energie is om de kleuren te krijgen die het kan herstellen tijdens de herfst, winter, lente en om de verwarming van de buffertank met de houtketel te voltooien.

De productie van sanitair water gebeurt door een gemengde tank die zich op hetzelfde circuit bevindt als de verwarming. (snap je wat ik bedoel?:? :)

In de zomer zal zonne-energie voldoende energie produceren om de sanitaire watertank te verwarmen.
Het probleem als er te veel panelen zijn, zal het nodig zijn om luiken te plaatsen om de temperatuur in de zomer niet te verhogen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 05/09/08, 17:30

Thierry 88 schrijft:[...]
8 cm polystyreen op de gipsplaat rond de omtrek van het huis, 20 cm glaswol tussen de begane grond en de eerste verdieping en 30 cm in het plafond van de bovenverdieping
De ramen zijn nieuw en van superieure glaskwaliteit. [...]
Oké, ik ben het met je eens, er valt niet veel te winnen van deze kant ...
Het is ook vrij zeldzaam om een ​​dergelijke dikte van LoS te zien.

Heeft u een schatting gemaakt van het energieverbruik over een jaar?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Laurent LFC
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 18/05/08, 10:20
Plaats: Marignane




par Laurent LFC » 05/09/08, 22:19

Hallo, het gaat te snel voor mij. Ik zal proberen punt voor punt te antwoorden, maar eerst aan de heer die vragen stelt ... en doe een beetje didactisch om mijn opmerkingen te ondersteunen.

1) Verwarmingsbehoefte. Eigenlijk stenen huis met 1 dakisolatie denk ik (alleen). De muren blijven zoals ze zijn. We mogen een G van 1.5 W / m3 verwachten.C.

De woning is 260 m² (hoogte 2.5) of een inhoud van 650 m3.

Referentietemperatuur in de golven = -15 ° C

P = 1.5 * 650 * (23 + 15) = 37 kw

Boilervermogen = 37 kW. Noch meer noch minder (we zullen hieronder zien waarom)

2) Berekening van de minimale buffertank!

Ketels van dit type hebben een vulvolume van 160 liter (houtblokken van 50 cm), wat overeenkomt met 60 kg hout. Gemiddeld wekt het hout 3.5 kWh per kilo op, dus de ketel levert 210 kWh. Al deze gegevens zijn voorbeelden en zijn afhankelijk van de kenmerken van de ketel.
De opbrengst (Morvan noem ik niet) voor dit type vermogen met de high end ligt rond de 88%. Dus netto levert de ketel 210 * 0.88 = 184 kWh.

Deze energie zal dus energie leveren aan de ballon die het huis niet nodig heeft of thuis. En het zal de behoefte op zeer koude dagen dekken! Daarom berekenen we dit vermogen. Nu kunnen we krachtiger nemen, maar DAN IS HET NOODZAKELIJK DAT HET BELANGRIJK IS DAT HET LAADVOLUME ANDERS TOENEMT DAT HET WORDT GEBRUIKT OM WATER SNELLER TE VERWARMEN, DAT DAN NIET VOOR IETS WORDT GEBRUIKT, OMDAT DE BOILER HET FORMAAT IS OM HET SLECHTSTE TE DEKKEN GEVAL. EN BOVENDIEN IS OOK EEN GROTERE BUFFERBALLON NODIG.

De buffertank moet dus een minimale capaciteit hebben van:
in het ergste geval geen verwarming in het huis EN vooral de ketel mag niet op een laag vermogen draaien (slecht rendement, risico op oververhitting als de laagvermogenregeling mislukt).

E (Wh) = Volume * Delta T * 1.16 = Volume * (85-35) * 1.16

85 Max. Opslagtank temp
35 min temp

Inhoud = 184 / (000 * 1.16) = 50 liter! min als de ketel maximaal belast is.

3) Pas op, de 3200 liter kan:

Binnen 24 uur nodig voor een buitentemperatuur van 0 °
E (24 uur) = G * volume * DT
= 650 * 1.5 * (23-0) * 24 = 538 kWh

Behalve in het geval van een vloerverwarming of een te groot huis met radiatoren, is een minimum water vereist van 55 ° C, de tank zal energie leveren van
E = 3200 * 1.16 * (85 - 55) = 111 kWh

We gaan ervan uit dat de energievraag elke 24 uur gelijkmatig wordt verdeeld, het zal nodig zijn om elke 5 uur bij te laden.

Als de berekeningen niet te verkeerd zijn, draait je huidige ketel bijna 24 uur per dag als de temperaturen negatief zijn.

Zoals iemand je schreef, als je 24 uur wilt blijven zonder je ketel te laden, moet je overschakelen naar installaties die een beetje GROTER zijn of, zoals sterk aanbevolen, ISOLEREN om de G te verlagen en de binnentemperatuur een beetje te verlagen!

4) Waarom werkt solar in jouw geval niet met 15 m² sonnenkraft collector om bijvoorbeeld te verwarmen (voor wie denkt dat de meneer met 15 m² SWW gaat doen, zal hij zijn natuurkundeboeken, maar ik zal hem hieronder een beetje helpen. Dat zei dat hij wat zonne-advies zou kunnen geven).
Dus laten we opnieuw beginnen
15 m² op het zuiden zonder masker in de Vogezen zal in december / januari worden verzameld voor een helling van 70 ° = 1000 Wh / m² Dagen of met 15 m² = 15 Wh / m² = 000 kWh. Het rendement van de sonnenkraft sensor voor een delta T van 15 ° (40 ° inlaat 10 ° bij uitlaat) is 50%, de energie die dus wordt teruggewonnen is 35 kWh.
In de winter heb je 538 kWh nodig.

Conclusie: om groen te zijn, heb ik 15 E uitgegeven om 000 kWh te maken. Zelfs als de ecologen het uitschreeuwen, is het beter om bij EDF te kopen!

Laten we 10% van de oppervlakte nemen = 25 m², ze leveren: 25 kWh en met betere collectoren (sonnenkraft is een middenklasse) 000% hebben we 50 kWh.

ps: 30% komt overeen met een huis waarvan de g 0.8 is en verwarmd tot 19 °. Het is zeker dat meneer opwarmt tot 23 ° C, het zal nodig zijn om het oppervlak te vergroten en zelfs 10% dat is niet genoeg!

In de zomer, hoe we het doen. In feite laat de helling van 70% toe om de bijdragen in de zomer te beperken, dus geen oververhitting.

5) Waarom "houtblokken" en geen pellets niet mengen! met zonne-energie. en dat er ervaring en afstemming voor nodig is om daar te komen.
De houtketel is niet automatisch, dus als hij weg is, is hij weg. Over het algemeen starten we 's ochtends EN' s avonds midden in de winter. Maar als de ballon al op 40 ° C staat, wat moet ik dan doen met winterzon die amper 40 ° C overschrijdt.
We kunnen natuurlijk trucjes doen, maar daarvoor is het nodig om de installatie goed te kennen. Boiler bovenaan de tank en solar onderaan EN nooit 40 ° C onderin de tank maar 20 ° C (leuk om dat te bepalen).
ps: de man is vergeten te vermelden dat hij een vloerverwarming verwarmt en dat hij water nodig heeft van 25 ° C. Dus plaatste hij in het midden een klep die ofwel de zonne-energie opneemt wanneer die beschikbaar is ofwel uit de ballon (het is iets ingewikkelder dan dat, maar het was uit te leggen). Vraag het daarom aan de Lamba-installateur!

Sorry ik zag nu net dat het huis meer geïsoleerd is dan ik dacht, we moeten een G hebben van 1 W / m3.

De ketel mag daarom niet 24 uur per dag draaien.

Sorry dat het lang heeft geduurd, maar een professional zou je op deze manier moeten adviseren. Herhaal de berekeningen met G = 1. Het is ook niet alleen een berekening, het wordt gevalideerd door mijn eigen ervaring.
Froling 15 kW + 1000 l (en in uitvoering voor 15 m² collectoren).

A+
0 x
Thierry 88
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 04/09/08, 17:31
Plaats: Vogezen




par Thierry 88 » 06/09/08, 12:22

Bedankt voor deze details en berekeningen.Beeld

Ik kan het duidelijker zien.
Maar waarom installateurs het niet alleen uitleggen in plaats van roddelen Beeld

Zeker omdat ze alleen commercieel zijn :?
0 x
Laurent LFC
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 18/05/08, 10:20
Plaats: Marignane




par Laurent LFC » 06/09/08, 13:08

Hallo, en bedankt, zie zelfs het sonnenkraft-document, er zijn schema's.

Als je wilt, kan ik je mijn installatieschema's sturen.

A+
0 x
43 PATCH
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 03/05/08, 22:47




par 43 PATCH » 21/09/08, 11:43

Hallo allemaal,
Een beetje in hetzelfde hoofdstuk, zal ik een zonnebijdrage toevoegen aan mijn houtblok + brandstofinstallatie met SWW op een tank van 160 l onder een brandstofboiler (SWW in serie met elektrische cumulus voor comfort).
Ik heb de gebruikte apparatuur beschreven in de bijgevoegde schema's (zonnedeel) die ik natuurlijk zelf zal installeren.
Ik koos voor de afvoer terug om praktische redenen (beheer van oververhitting en bevriezing) en de locatie was geschikt.
Het principe van de 2 tanks van 1000l en 24m2 oude Giordano is te danken aan de beschikbare ruimte in de kelder (hoogte) en die van de radiatoren in deze tanks komt uit een rendement op een forum buurman.
Ik bied je deze 2 vergaderingen ter jouw mening aan met een paar vragen die mijn geest kwellen:
_hoe de belasting van de 2 tanks het beste beheren?
1 / afzonderlijk 1 hout en 1 zonne-energie
2 / in // zoals op plan met een grotere voorraad maar - van t ° wetende dat ik diffuus door te grote radiatoren en daarom niet op zoek ben naar een hoge temperatuur.
3 / door de ene dan de andere te laden volgens t ° verworven in elk
_in dezelfde volgorde hoe de geaccumuleerde energie moet worden opgenomen
1 / een na de ander
2 / l in beide tegelijk
Ik denk echter dat dit punt zal komen van de tankbeladingsmethode (eenmaal verzameld zullen we er goed gebruik van maken !!!)
Voor mij is verwarming de prioriteit, de ECS is autonoom als ik verwarm en de zomer verwarm ik de ECS al voor door middel van zonnetapijt op het primaire circuit van de tank (montage die met de panelen verdwijnt).
Hier zeg ik niet meer, het is al lang en ik geef de voorkeur aan uw directe mening met het oog op wat volgt.
Bedankt en tot ziens,
Patch 43,
0 x
Het is door niets te doen dat we leren verkeerd te doen!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 101-gasten