Bekleding hout: grenen of douglas?

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
dimitri
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 07/01/10, 20:05




par dimitri » 07/01/10, 20:55

Als ik geen onzin praat (wat mij vaak overkomt), is de rode ceder niemand minder dan de Siberische rode den, die de bijzonderheid heeft boven de poolcirkel te groeien en daardoor een langzame en daardoor langzame sapgroei te hebben en dus een langere levensduur hebben.
De douglasspar is erg goed en deelt met de spar de bijzonderheid dat hij zijn doornen verliest, wat hem overigens een langere levensduur geeft.
"Dennen" betekent niet echt veel, maar of het nu rood, zwart, wit of groen is, verandert niets aan het feit dat het een lage tannineboom is. Het is zeker gemakkelijk te gebruiken en kosteneffectief voor bekleding (of andere), maar persoonlijk zou ik het niet buitenshuis gebruiken, terwijl we in Frankrijk en in het algemeen bij ons in de buurt veel meer praktische houtsoorten hebben (maar ik geef toe dat het moeilijker is om mee te werken) . Zoals hierboven al is gezegd, moet je je laten inspireren door je regio, kijken welke soorten daar van nature groeien en wat de goede oude mensen ermee deden.
Veel succes in de hoop dat je de resultaten kunt zien. :P
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 08/01/10, 22:34

Dimitri schreef:
De douglasspar is erg goed en deelt met de spar de bijzonderheid van het verliezen van zijn doornen...

Je moet het verwarren met de lariks die bladverliezende naalden heeft...
Spar verliest ze alleen in de vorm van een kerstboom!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 09/01/10, 11:43

dmitri schreef: rode ceder is niemand minder dan de Siberische rode den, die de bijzonderheid heeft boven de poolcirkel te groeien en daardoor langzaam groeit en dus een langzame sapstroom heeft en daardoor een langere levensduur heeft.
De douglasspar is erg goed en deelt met de spar de bijzonderheid dat hij zijn doornen verliest, wat hem overigens een langere levensduur geeft.


Sorry maar helemaal verkeerd: de rode ceder (de wetenschappelijke naam is Thuja Plicata, uit de cipressenfamilie) is een snelgroeiende boom, die 60 meter hoog wordt en die voornamelijk groeit in het noordwesten van Canada en het noordwesten van de VS, precies in hetzelfde gebied als de Oregon Pine waarvan de naam ook...Douglas Pine is, die nooit zijn naalden verliest...Er zijn er genoeg in de Vogezen waar hij zeer snel groeit, dus het hout is van minder goede kwaliteit (zwaarder, minder resistent) dan zijn Amerikaanse broer...

Wat betreft de duurzaamheid van douglas/oregon grenen, het is UITSTEKEND zolang het hout blijf droog: mijn oom, melkveehouder in de zomer en houthakker in de winter, bouwde 35 jaar geleden een grote schuur, alles in Douglas, in hele ronde vaten net ontschorst (dus met het spinthout), in elkaar gezet door deuvels (hout en staal), afgedekt met golfplaten, pilaren die op grote uitstekende stenen rusten, dus nooit in langdurig contact met water en met name bodemvocht: de schuur is altijd smetteloos en heeft zonder schade de 180 km/u gemeten in het gebied van de storm van 99...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 83-gasten