Een achthoekig passiefhuis in strobalen

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 06/12/07, 14:11

Ja, vooral tegen jonule die "zwaar" indringt met zijn stro (ik heb altijd de klap van de kalk die het beton eet niet ingeslikt... : Mrgreen: )...maar dat betrof ook uw opmerking vanwege de "perfect"...pkoi stro-isolatie zou "perfecter" zijn dan cellulose, toch?

Het is een geweldig initiatief, zijn achthoekige huis en weinigen van ons kunnen beweren zo'n natuurlijk huis te hebben, dus goed "extremistisch" gedrag (meestal alleen in de teksten) nee, dank je...

Dat was mijn donderdag tirade...
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 06/12/07, 15:11

nou, ik ben er helemaal niet van overtuigd dat een kalkpleister het beton opeet! Moge de ongebluste kalk je handen opeten, ja! maar maak je geen zorgen, ik zal proberen er meer over te weten te komen...nou ja, niets te maken met het rietje!

dan wil ik niet zeggen dat stro beter is dan cellulose, maar vooral dat het goedkoper is in gebruik!
dit zijn 2 goede materialen! met de papieren map...

Ik wilde weten WAAROM hij niet had gekozen voor de oplossing van isolatie in strobalen in nieuwbouw, omdat het volgens de links die ik heb uitgegeven de gekozen oplossing is, dat is alles wat ik zou willen weten waarom, maar ik weet zeker dat hij dat wel heeft gedaan een verstandige reden, kom op!
maar als je het weet, kun je het ons dan vertellen?

tenzij hij ook overal beton heeft zoals jij, christopher, in zijn huis? :P hier voor de donderdagklep : Lol:
ah ja misschien... "alvorens te kijken naar het strootje dat in het oog van de buurman zit.......wouahahah!"
zonder te lachen zie ik niet in wat ik "extremistisch" ben, gewoon niet kiezen voor een hol sintelblok of bestraalde glaswol, gewoon als ik een techniek aanbreng, verdiep ik me er grondig in om mezelf achteraf niet de schuld te geven .
als ik je vertel dat de baal stro goed is, kun je vertrouwen! -)
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4

Re: Een achthoekig passiefhuis in strobalen




par jean63 » 06/12/07, 15:53

johnix schreef:Hallo,

Ik ben bezig met het bouwen van een achthoekig passiefhuis, met een houten frame gevuld met strobalen, met kalkpleister.

Het huis heeft een groot glazen dak met driedubbele beglazing op het zuiden (met een verduisteringsgordijn aan de buitenkant) en er is geen verwarmingsapparaat aanwezig. Aan de andere kant komt er een VMC met dubbele stroom, een Canadese put en 40-45 cm cellulosewatten op het dak.



Goed gedaan ! Verbazingwekkend ! Als ik vandaag zou moeten bouwen, denk ik dat ik voor dit type constructie zou gaan, maar 20 jaar geleden was mijn MOB de beste in wat er werd gedaan...we lopen altijd een stap achter.

Ik wacht nog steeds op de gebruikelijke verwarming... Ik ben sceptisch over de totale afwezigheid van verwarming.

Ik heb gelezen dat driedubbele beglazing goed is voor isolatie, maar niet voor het broeikaseffect als de zon op de ramen "slaat".

We hebben een passiefhuispresentatie gehad van een Belgisch echtpaar dat er woont en zeer tevreden is.

Hou ons bij je intrek op de hoogte van het comfort en de zomer-winter omgevingstemperatuur.

Ik ga je site eens nader bekijken.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 06/12/07, 17:03

Jonul schreef:als ik je vertel dat de baal stro goed is, kun je vertrouwen! -)

Kortom, het rietje is goed voor je!

(donderdag klep)
Beeld
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40

Re: Een achthoekig passiefhuis in strobalen




par Chatham » 06/12/07, 17:52

johnix schreef:Hallo,


Ik wacht nog steeds op de gebruikelijke verwarming... Ik ben sceptisch over de totale afwezigheid van verwarming.

Ik heb gelezen dat driedubbele beglazing goed is voor isolatie, maar niet voor het broeikaseffect als de zon op de ramen "slaat".

We hebben een passiefhuispresentatie gehad van een Belgisch echtpaar dat er woont en zeer tevreden is.

Hou ons bij je intrek op de hoogte van het comfort en de zomer-winter omgevingstemperatuur.

Ik ga je site eens nader bekijken.


Dit type constructie werkt alleen in een relatief mild klimaat, vooral aan zee: ik zie geen passiefhuis zonder verwarming, zelfs niet met muren van 1 m dik en vierdubbele beglazing in mijn regio (recordkou op 40 jaar: -24.5°C in de vlakte)...het is niet omdat de winters de afgelopen jaren zeer gematigd zijn geweest dat het noodzakelijkerwijs zo doorgaat tot in eeuwigheid...
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6

Re: Een achthoekig passiefhuis in strobalen




par bham » 06/12/07, 18:54

johnix schreef:Ik ben bezig met het bouwen van een achthoekig passiefhuis, met een houten frame gevuld met strobalen, met kalkpleister.

Bravo johnix, ik weet niet hoe je tot deze keuze bent gekomen, maar petje af voor het initiatief en de prestatie.
0 x
johnix
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 06/12/07, 11:10
Plaats: Héricourt, Franche-Comté




par johnix » 06/12/07, 19:42

Christophe schreef:Zie je daar een GDF-kabel? Is het pkoi te doen aangezien je geen verwarming hebt? Alleen voor de kachel? Was het niet makkelijker geweest om bussen mee te nemen?


We hebben stadsgas aan de rand van het veld, dus zolang we een gat maken, hebben we een ganoleen laten plaatsen voor het gas tot aan het huis. Het kan altijd handig zijn, bijvoorbeeld als je ooit een CNG-auto koopt...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Een achthoekig passiefhuis in strobalen




par Christophe » 06/12/07, 19:50

Chatham schreef:Dit type constructie werkt alleen in een relatief mild klimaat, vooral aan zee: ik zie geen passiefhuis zonder verwarming, zelfs niet met muren van 1 m dik en vierdubbele beglazing in mijn regio (recordkou op 40 jaar: -24.5°C in de vlakte)...het is niet omdat de winters de afgelopen jaren zeer gematigd zijn geweest dat het noodzakelijkerwijs zo doorgaat tot in eeuwigheid...


Nou, je kent de definitie van een passiefhuis (== zonder verwarming) niet, of je ziet slecht ... : Mrgreen:

Hier is er nog eentje in de Belgische Ardennen: https://www.econologie.com/maison-passiv ... -3537.html
Dernière édition par Christophe de 06 / 12 / 07, 20: 39, 1 keer bewerkt.
0 x
johnix
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 06/12/07, 11:10
Plaats: Héricourt, Franche-Comté




par johnix » 06/12/07, 20:10

jonule schreef:Ik wilde weten WAAROM hij niet gekozen had voor de oplossing van strobalenisolatie bij nieuwbouw


Omdat ik bij het kiezen niet over de informatie beschikte die je net gaf, en plotseling niet wist hoe ik die moest implementeren. Ik heb overwogen om het te vermalen en los te maken (op een achthoekig dak is makkelijker dan de laarzen in stukken te hakken), maar werd afgeraden vanwege de beestjes.

Chatham schreef:Dit type constructie werkt alleen in een relatief mild klimaat, vooral aan zee.


Ik deel je mening niet. In mijn geval (Haute-Saône staat niet bekend om zijn milde klimaat), heb ik thermische simulaties gedaan, en het resultaat is dat de "opwarmperiode" (negatieve thermische balans voor het huis) 3 maanden is, met een temperatuurverlies van max. 2 graden per dag. Deze 2 graden kunnen vrij eenvoudig worden gecompenseerd door interne inputs (een computer: 200w; een mens: 100w; een appeltaart: ik durf niet eens te tellen...)

Ik ben dus veel banger voor oververhitting dan voor kou.

Ik heb gelezen dat driedubbele beglazing goed is voor isolatie, maar niet voor het broeikaseffect als de zon op de ramen "slaat".


Beglazing heeft (onder andere) twee belangrijke kenmerken voor een bioklimatisch huis:
- de thermische weerstand U_g
- de zonnefactor (% van de doorgelaten zonne-energie).
In dit geval, voor driedubbele beglazing met lage emissiviteit met krypton, Ug=0,5 w/m²/graad (wat >2x minder is dan dubbele beglazing met lage emissiviteit met argon) en de zonnefactor is ongeveer. 50% (tegenover 60% voor goed isolerende dubbele beglazing).

Er zijn ook zogenaamde "solar" beglazingen, deze hebben een lagere zonnefactor (bescherming tegen oververhitting in de zomer), maar deze zijn niet geschikt voor een passief zonnehuis.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 06/12/07, 20:49

Goede uitleg, 100% mee eens.

Hallo Johnix, deze pagina zou je moeten interesseren:
http://passive-aventure.vivao.be/temperature_live.html

Dit is de "live" monitoring van de passiefhuistemperatuur in de Ardennen (dus ik zou zeggen een beetje kouder dan die van jou, nietwaar?) en heeft ook veel andere info over dit huis
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 117-gasten