CO2 recyclen in synthetische brandstof?

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par sicetaitsimple » 12/09/23, 14:49

Remundo schreef:maak je geen zorgen NCSH, in Frankrijk zullen we niet zonder organische materialen komen te zitten, zowel natuurlijke als kunstmatige.

Ik weet niet of het beschikbare potentieel echt heel hoog is, buiten de huidige toepassingen (houtblokken, houtsnippers, pellets, productie van biobrandstoffen) of momenteel wordt opgevoerd (met name methanisering).
Als iemand een serieus onderzoek over dit onderwerp kent, is dat welkom.
0 x
NCSH
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 207
Inschrijving: 17/11/21, 18:15
Plaats: Rondom Venus
x 137

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par NCSH » 13/09/23, 09:48

sicetaitsimple schreef:
Remundo schreef:maak je geen zorgen NCSH, in Frankrijk zullen we niet zonder organische materialen komen te zitten, zowel natuurlijke als kunstmatige.

Ik weet niet of het beschikbare potentieel echt heel hoog is, buiten het huidige gebruik (houtblokken, chips, pellets, productie van biobrandstoffen) of wordt momenteel opgevoerd (met name methanisering).
Als iemand een serieus onderzoek over dit onderwerp kent, is dat welkom.

Sorry, maar de afgelopen tien jaar ben ik ervan overtuigd geweest dat biomassa-energie het niet mogelijk zal maken om de gewenste consumptieniveaus te bereiken.

Zeker nu de effecten van de klimaatverandering steeds zichtbaarder worden en er steeds meer vraag is naar biomassa: bouwmaterialen, interieurdecoratie, ‘bioplastics’ etc.
Daarom heb ik het zoeken naar rapporten over dit onderwerp opgegeven.

De meeste voorspellingen van de verschillende denktanks of van de Brusselse Commissie gokken hier echter niet meer op.
In de jaren 90 en 2000 was er een golf van rapporten die hun energievooruitzichten wilden aanvullen met Biomassa-Energie. Het culmineerde in 2008 met de opening van de prospect van de 3e generatie (algen), maar ook de balg is gevallen.

Wat overblijft is de COXNUMX-afvang2 atmosferisch om massaal de noodzakelijke koolstof te leveren.

Er worden echter nog steeds onderzoeken uitgevoerd, maar er bestaat geen consensus over de mogelijkheid om tegen een bevredigend prijsniveau te produceren, bijvoorbeeld niet meer dan 1 euro/liter kerosine.

Misschien moeten we een soort ‘klodder’ ontdekken, een natuurwonder of genetische manipulatie die al deze grenzen te boven gaat!
Dernière édition par NCSH de 13 / 09 / 23, 10: 17, 1 keer bewerkt.
1 x
Om het parallelle universum van te ontdekken niet-fossiele energiedragers van koolstof, neem de tijd om door de website te bladeren (15 min). NCSH : http://www.ncsh.eu/language/fr/energie-et-matiere/
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par Ahmed » 13/09/23, 10:15

Misschien moeten we een soort ‘klodder’ ontdekken, een natuurwonder of genetische manipulatie die al deze grenzen te boven gaat!

Laten we bidden, mijn geliefde broeders! : Lol:
Het is waar dat biomassa een tijdlang de onverwachte ontsnapping leek, totdat enigszins realistische schattingen de zaken tot rust brachten...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par sicetaitsimple » 13/09/23, 12:57

NCSH schreef:Sorry, maar de afgelopen tien jaar ben ik ervan overtuigd geweest dat biomassa-energie het niet mogelijk zal maken om de gewenste consumptieniveaus te bereiken.

Dat denk ik ook.
Voor bepaalde toepassingen, met name verwarming, lijkt het mij echter verkieslijker om een ​​"lokale" hulpbron te gebruiken dan het installeren van megazonne-energiecentrales, elektrolyse- en CO2-afvanginstallaties, en productieprocessen voor e-brandstof in woestijn- of halfwoestijngebieden.
Het is de 'zilveren kogel'-kant van e-brandstoffen die mij een beetje stoort in uw aanpak.
1 x
NCSH
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 207
Inschrijving: 17/11/21, 18:15
Plaats: Rondom Venus
x 137

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par NCSH » 13/09/23, 13:17

sicetaitsimple schreef:
NCSH schreef:
sicetaitsimple schreef:Sorry, maar de afgelopen tien jaar ben ik ervan overtuigd geweest dat biomassa-energie het niet mogelijk zal maken om de gewenste consumptieniveaus te bereiken.

Dat denk ik ook.
Voor bepaalde toepassingen, met name verwarming, lijkt het mij echter verkieslijker om een ​​"lokale" hulpbron te gebruiken dan het installeren van megazonne-energiecentrales, elektrolyse- en CO2-afvanginstallaties, en productieprocessen voor e-brandstof in woestijn- of halfwoestijngebieden.
Het is de 'zilveren kogel'-kant van e-brandstoffen die mij een beetje stoort in uw aanpak.

Helemaal mee eens.

Lokale hulpbronnen hebben nog veel toekomst, maar kunnen niet voldoen aan de omvang van de behoeften, zelfs niet aan verwarming: ik herinner me het exacte cijfer niet, het is momenteel ongeveer een kwart of een derde van de warmtebehoefte in Frankrijk.

Het potentieel van tropische niet-fossiele synthetische brandstoffen zal het vooral mogelijk maken om een ​​gebied aan te pakken waar biomassa-energie alleen niet aan kan voldoen: niet-stedelijk en niet-elektrisch vervoer.
0 x
Om het parallelle universum van te ontdekken niet-fossiele energiedragers van koolstof, neem de tijd om door de website te bladeren (15 min). NCSH : http://www.ncsh.eu/language/fr/energie-et-matiere/
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par Remundo » 31/01/24, 15:04

Dacia maakt een buggy klaar voor de Dakar, de “SandRider”

Beeld

de buggy zelf is niet spannend, maar we leren wel dat hij aangedreven zal worden een motor aangedreven door synthetische benzine.

ARAMCO sleutelt aan ‘groene’ waterstof en combineert dit met CO2 dat uit de atmosfeer wordt gehaald. Volgens de motoraard:
De synthetische benzine van Aramco wordt gemaakt door gecertificeerde hernieuwbare waterstof te mengen met CO2 dat uit de omgevingslucht wordt gehaald.


Dat is ongetwijfeld zo deze experimentele fabriek
De e-fuel-technologie, gebouwd op een circulaire koolstofeconomiebenadering, heeft het potentieel om de CO2-uitstoot over de volledige levenscyclus met ruim 70 procent te verminderen, vergeleken met conventionele brandstoffen. Eenmaal voltooid, de geïntegreerde faciliteit zal 12 ton synthetische methanol per dag opwekken uit groene waterstof en CO2, met behulp van eigen technologieën ontwikkeld door ThyssenKrupp Uhde. De synthetische methanol zal vervolgens worden omgezet in koolstofarme benzine met behulp van de Fluidized-Bed Methanol-to-Gasoline (MtG)-technologie van ExxonMobil.

Het HIDC gaat ook produceren groene waterstof door gebruik te maken van een plaatselijke elektrolysator van 20 megawatt, aangedreven door hernieuwbare energiebronnen.
2 x
Beeld
NCSH
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 207
Inschrijving: 17/11/21, 18:15
Plaats: Rondom Venus
x 137

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par NCSH » 01/02/24, 12:19

Remundo schreef:Dacia maakt een buggy klaar voor de Dakar, de “SandRider”

Dit soort aankondigingen zullen zich de komende jaren vermenigvuldigen, waarbij er al minstens twee emittenten zijn: het HIF-conglomeraat dat eind 2 werd gelanceerd door Porsche en Exxon-Mobil met de stijging van de projectproductie in Zuid-Chili en Texas, en vervolgens door Aramco...
Ze zullen gebruik maken van de klassieke communicatiemiddelen van de autosport: rallysport, Formule 1, etc.

Let op: Porsche heeft een auto met een aangepaste thermische motor in Chili naar een hoogte van 5700 meter laten klimmen.

Zoveel concurrentiegebieden waar uithoudingsvermogen en betrouwbaarheid voorop staan ​​en waar het duo thermische motor en vloeibare brandstof onvergelijkbaar is: een batterij die een hele dag meegaat, zullen we niet snel zien!

Hetzelfde geldt voor vliegtuigen, vrachtwagens, vissers, bouwmachines, landbouwtrekkers, maaidorsers in de agrarische wereld die 15 uur per dag kunnen werken, maar waarvoor het nodig zal zijn om een ​​zo laag mogelijke, vloeiende verkoopprijs te realiseren. 1€/liter.
Het zal later zijn...

En ook het veel controversiëlere gebied van het individuele voertuig...
1 x
Om het parallelle universum van te ontdekken niet-fossiele energiedragers van koolstof, neem de tijd om door de website te bladeren (15 min). NCSH : http://www.ncsh.eu/language/fr/energie-et-matiere/
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par Remundo » 01/02/24, 13:02

Ik noemde de interesse in het hybridiseren van tractoren een paar jaar geleden:
http://sycomoreen.free.fr/syco_annonces ... l#12122016



Het was de John Deere "SESAM" die bedoeld was om volledig elektrisch te zijn, maar een volledig elektrische tractor is niet geschikt voor bepaalde klussen, met name ploegen.
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 98-gasten