Percentage grijze energie voor het vervaardigen van een voertuig

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7

Percentage grijze energie voor het vervaardigen van een voertuig




par olifant » 01/09/10, 13:56

Ik profiteer van een nieuws van Touring Secours (Belgische automobilistenvereniging)

http://www.lavenir.net/article/detail.a ... 100901_015

om een ​​debat te hervatten.

Dus ik vraag degenen die weten: wat is de hoeveelheid CO2 die wordt gebruikt om een ​​voertuig te produceren en naar een dealer te vervoeren.
Om daar te komen: als ik van een voertuig X af wil dat Y liter / 100 km verbruikt, hoeveel reductie in het verbruik is er dan nodig om de productie van het nieuwe voertuig te compenseren?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24

Re: aandeel van de opgenomen energie die door een voertuig wordt geproduceerd




par oiseautempete » 01/09/10, 23:19

elephant schreef:Om daar te komen: als ik van een voertuig X af wil dat Y liter / 100 km verbruikt, hoeveel reductie in het verbruik is er dan nodig om de productie van het nieuwe voertuig te compenseren?


Als je zo rekent, je oude gammele, vervuilende en stinkende auto, zul je hem systematisch bewaren totdat hij uit elkaar valt, tenzij het een Amerikaanse big block V8 uit de jaren 60 en 70 is die 25L / 100 eet : Lol:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 02/09/10, 01:17

"We" spreken van 30 tot 50 afgelegde kilometers gelijk aan het niveau van CO000

Zie voor meer details: https://www.econologie.com/forums/fabricatio ... t8713.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 02/09/10, 08:12

Oké, dank u, dat bevordert mijn denken.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1

Re: aandeel van de opgenomen energie die door een voertuig wordt geproduceerd




par bernardd » 02/09/10, 12:44

oiseautempete schreef:
elephant schreef:Om daar te komen: als ik van een voertuig X af wil dat Y liter / 100 km verbruikt, hoeveel reductie in het verbruik is er dan nodig om de productie van het nieuwe voertuig te compenseren?


Als je zo rekent, je oude gammele, vervuilende en stinkende auto, zul je hem systematisch bewaren totdat hij uit elkaar valt, tenzij het een Amerikaanse big block V8 uit de jaren 60 en 70 is die 25L / 100 eet : Lol:


Stop met het spelen van de struisvogel: het is niet door te weigeren te kijken dat we in staat zullen zijn om intelligente beslissingen te nemen, met kennis van zaken.

Deze vraag is erg interessant.

De kosten van een auto zijn:
TotalCost = PurchaseCost + MaintenanceCost + FuelCost + IndirectCost

De parameter IndirectCost is moeilijk in te schatten omdat hij de kosten weergeeft die het gebruik van een auto met zich meebrengt op het niveau van andere economische actoren:
- aanleg en onderhoud van wegen en infrastructuur;
- doden en gewonden bij ongevallen;
- vervuiling van auto's;
- doden, gewonden en vervuiling bij de fabricage en het transport van brandstoffen;
- doden, gewonden en vervuiling bij de fabricage en het vervoer van auto's en hun grondstoffen;
- menselijk kapitaal, in natuurlijke en financiële middelen die door deze activiteit worden geïmmobiliseerd en gemonopoliseerd.
Het wordt vaak over het hoofd gezien.

Bij de aangegeven parameters is een deel al uitgegeven, en een deel waarvan de uitgaven in de toekomst zullen plaatsvinden, op een veilige manier en in verhouding tot het gebruik.

Ik zou echter willen voorstellen dat het interessant is om van auto te wisselen zolang de totale resterende kosten van de oude auto gedurende de resterende levensduur duurder zullen zijn dan die van de nieuwe auto.
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 03/09/10, 22:15

Overweeg om in de indirecte kosten de rente van het gecontracteerde krediet voor de verandering van de auto op te nemen.

Mijn auto met groene gekatalyseerde injectie verbruikt gemiddeld ongeveer 6,5 liter. En hij heeft 260 km overschreden en passeert de technische controle met vlag en wimpel omdat ik hem kan onderhouden omdat hij niet bedekt is met elektronica zoals het nieuws.

Dus vanuit het oogpunt van de afschrijving van opgenomen energie is de rekening er.
Eindelijk, want ik doe meer kilometers op 2 wielen (VAE, 50cc en 500cc) dan met de auto (minder dan 10 km per jaar 000 km in 96 jaar).

Dus ik zie het nut niet in om een ​​lening af te sluiten voor een grote auto die mij niet meer diensten zal leveren dan de huidige.
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 03/09/10, 23:23

In ieder geval heeft niet iedereen dezelfde behoeften ....

Als ik bijvoorbeeld zie hoe agressief de chauffeurs zijn als het erg warm is, zeg ik tegen mezelf dat airconditioning geen luxe is.

Ik maak liever deel uit van 30-40.000 km / jaar.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 04/09/10, 11:25

Uitstekende vraag inderdaad Bernardd. Vraag waarop er blijkbaar nog geen "echt" antwoord is. Omdat om een ​​acceptabele conversie te maken naar het kWh-equivalent van de lijn "hout / olie / kolen / gas", het is:

Hoeveel zonneschijn en hoeveel vegetatie er nodig waren om te produceren "het boom-equivalent" van een vat olie!

Welke periode hadden de micro-organismen nodig om alles om te zetten in koolwaterstoffen en / of gas of zelfs steenkool ...?

Van daaruit zullen we beginnen met een realistische berekening van de echte olieprijs op echte schaal, toch?
0 x

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 165 gasten