Het maken van een economische elektrische fiets

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
The Passing
x 17




par The Passing » 10/10/05, 12:27

Ik ben van mening dat vanuit het oogpunt van de wet in Frankrijk een ‘fiets’ (ongeacht het aantal wielen?) met een elektromotor alleen als een fiets wordt beschouwd als de elektrische ondersteuning niet permanent is, maar wordt geactiveerd tijdens het trappen (en stopt wanneer u stopt met trappen).
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 10/10/05, 18:26

Eigenlijk hebben we het over elektrisch ondersteunde fietsen (VAE).

We kunnen ook een VC-VAE (ligfiets) maken die aerodynamischer is, een stroomlijnkap aan de voorkant en een dak kan bieden om de fietser te beschermen.

Wat betreft het maken van een model met 3 of 4 wielen: voor de stad kan het praktisch zijn, maar wees voorzichtig: als het mens-elektrische tractievoertuig te breed wordt, vinden we de problemen van de auto.

Gezien de grootte en het gewicht van de dicht bij de grond geplaatste accu's zou een breedte van 80 cm (breedte van een motorstuur) voor de machine wenselijk zijn. Het zou een eenzitter zijn, of een tweezitter, waarbij de passagier in de klassieke positie zit of op de gewatteerde kofferbak zit...

Er is ook de Couchbike gemaakt met een bank, maar in de stad is deze niet praktisch:

Bankfiets

Voor wie zijn eigen CV wil berekenen:

CAD-ligfiets
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
MobyleX
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 51
Inschrijving: 03/12/04, 18:37
Plaats: Meudon - Frankrijk




par MobyleX » 11/10/05, 00:14

Benoit- schreef:Ik ben van mening dat vanuit het oogpunt van de wet in Frankrijk een ‘fiets’ (ongeacht het aantal wielen?) met een elektromotor alleen als een fiets wordt beschouwd als de elektrische ondersteuning niet permanent is, maar wordt geactiveerd tijdens het trappen (en stopt wanneer u stopt met trappen).

Correct: ik ging 2 jaar geleden naar de tweewielershow en daar verkochten ze elektrische fietsen van het Engelse merk (waarvan ik de naam niet meer weet). Ik had het met de aanwezige verkoper besproken en het bleek dat de fietsen die destijds zonder verzekering of andere problemen verkocht werden, even later op problemen zouden stuiten op het gebied van de Franse wetgeving vanwege wetten die het dragen van een helm inhielden. en verzekerd zijn voor alle gemotoriseerde voertuigen. Er werd dus een truc gevonden om het probleem op te lossen: er was een sensor aan de ketting toegevoegd om te voorkomen dat de motor zou werken als er niet werd getrapt. Het voertuig werd toen een gemotoriseerde fiets.

Anders ben ik dit jaar naar de 2-wielshow geweest en heb daar de eerste hybride fiets gezien: een Matra Sportfiets die nog niet op de markt is en die in 2006 op de markt zou moeten komen voor een prijs van 2000 tot 3000 euro. Resultaat: een deel van de remenergie teruggewonnen en 60 km autonomie.
0 x
Dream is echte vrijheid, het is de hoop, niemand kan je stoppen.
The Passing
x 17




par The Passing » 11/10/05, 14:55

Ik kwam net de specificaties tegen. een leuk onderdeel: de IRF 2804:

- MOSFET van het “N”-type
- Schakelspanning: maximaal 40 volt
- Continue stroom: 280 ampère!
- Gepulseerde stroom: 1080 ampère :)

Volledige datasheet: http://www.ortodoxism.ro/datasheets/irf/irf2804.pdf

Dit onderdeel kost slechts een paar euro.


Nu wat betreft de starter: gevondenhier, "[...] het gemiddelde vermogen van een autostarter is 0,3 tot 2 pk [...]".

Als je 2 pk neemt, krijg je 2 x 736 = 1472 watt. Met een rendement van 80% en minder dan 12 volt zouden we een intensiteit hebben van ongeveer (1472/0.8)/12=153 ampère, wat de IRF2804 niet mag vernietigen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6992
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2914




par gegyx » 17/10/05, 18:03

Hier is een link, op de startpagina kunt u twee artikelen bekijken:
+een fietsmodel
+ regelgeving, waarvan de voorbeelden met verzekeringen ons toelaten om te extrapoleren naar de Pantone...


http://cyclurba.free.fr/index.php
0 x
Wens =>
Staat om normaal te spreken
zonder voortdurend aangevallen door een aantal mensen, die niets te respecteren, en dit straffeloosheid.
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 17/10/05, 19:45

Bij e-bikes mag het vermogen niet hoger zijn dan 250W en moet de elektrische ondersteuning stoppen boven de 24 km/u.

Anders wordt het een ander type voertuig (impliceert DRIRE-Mines-overeenkomst + helm, enz., enz.)...
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
The Passing
x 17




par The Passing » 22/10/05, 17:27

Een geweldige site vol informatie over elektrische voertuigen gemaakt door amateurs :)

Enkele modellen en hun kenmerken: http://www.austinev.org/evalbum/index.html

De startpagina van de site: http://www.austinev.org/

En nog een site gewijd aan elektrische voertuigen (deze in het Frans): http://vehiculeselectriques.free.fr/concevoir.html
0 x
The Passing
x 17




par The Passing » 28/10/05, 15:09

Nou, ik zet kleine stapjes, maar ik ga vooruit:

Ik heb zojuist mijn oude R21 ontdaan van de 12v Bosch ruitenwissermotor.

Referentie 0 390 246 315 CEP, volgens de website van Bosch komt er ongeveer 3 tot 4 Nm vrij onder 12v.

Ik moet het snelheidsreductiemechanisme kunnen verwijderen om er een "normale" motor van te maken.

Ik bestelde een paar IRF 2804's om te spelen met PWM-motorbedieningen en een PIC :)

De motor lijkt op volgas te draaien (rechtstreeks aangesloten op de accu van de auto) bij 3770 tpm.
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 13/11/05, 22:07

Er zijn borstelloze motoren te koop om deze ondersteunde fietsen te maken en die goede prestaties leveren.

ga kijken:

http://www.velectris.com/dual.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 08/04/06, 15:24

Ik blaas de discussie nieuw leven in, omdat deze punten gemeen heeft met de lopende Moto Electrique...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 197-gasten