inter seizoensopslag thermische zonne-energie

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2674

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par sicetaitsimple » 23/12/19, 21:12

lilian07 schreef:In feite "als het eenvoudig was" dat er al zou zijn, ligt de moeilijkheid als oplossing bovendien in deze winstgevendheid ...


We zijn het eens! En bevestig daarom "In zelfbouw en met de lagere kosten van thermische zonnepanelen en water-water warmtepompen betaalt opslag buiten het seizoen zichzelf terug in minder dan 10 jaar."is slechts een beetje dwingend.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79367
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par Christophe » 24/12/19, 11:21

Ik zie nauwelijks hoe een water-water-warmtepomp op een interessantere manier kan worden gebruikt voor tussentijdse seizoensopslag dan calorieën in de grond pompen zoals het al tientallen jaren doet.

Het elektrische verbruik is inderdaad erg belangrijk: het is daarom noodzakelijk om het te koppelen aan een serieuze elektrische opslag als we ons willen richten op echte inter-seizoensopslag !! Voor de prijs, zelfs Chinees, van de opgeslagen elektrische kWh is ondenkbaar ... als je de marge van de importeur / installateur goed toevoegt, is dit utopisch!

Een eenvoudige thermische buffer met passieve wisselaar kan interessanter worden verhoogd, maar we werken niet op hetzelfde bereik van T ° ... dus we hebben meer opgeslagen volume nodig ...
0 x
Eric DUPONT
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 751
Inschrijving: 13/10/07, 23:11
x 40

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par Eric DUPONT » 24/12/19, 12:48

Voor camarche, inter-seizoensgebonden thermische zonne-energie zou het op de schaal van een stad moeten zijn, maar aan de andere kant kunnen we met vloeibare stikstof enkele maanden zonder veel verlies kleine hoeveelheden opslaan.
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
Plaats: Verenigde Staten van Amerika
x 56

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par lilian07 » 24/12/19, 13:08

Om opslag nuttig te maken, mag de voorraadtemperatuur niet onder een bepaalde temperatuur komen (emitterende capaciteit).
De geothermische warmtepomp is aanwezig zoals bij een conventionele boring, maar alleen als back-up (back-up) wanneer de temperatuur van de voorraad ongeveer 25/28 ° is (temperatuur waaronder de voorraad niet langer kan worden gebruikt met zenders met een zeer lage temperatuur).

De warmtepomp werkt dus met een zeer hoge efficiëntie (voor een korte tijd) en verlaagt de temperatuur van de voorraad, die dan efficiënter is in het opladen van thermische zonnecalorieën vanaf de lente, wanneer de panelen over het algemeen niet produceren. kan dus ook minder energie verbruiken in elektriciteit in een fase uit fase vergeleken met de piek van het ENEDIS-netwerk voor winterverbruik.

De kosten voor het boren van thermisch materiaal zijn ongeveer gelijk aan 2 conventionele verticale diepe (100 m) boren.
Diep boren vereist veel kracht en een grote boor, terwijl het niet noodzakelijkerwijs erg ecologisch is voor een COPA van ongeveer 4.

De vraag die ik mezelf altijd stel en of het beter is om een ​​PAC of brandhout te besparen, de combinatie van de voorraad maakt de 2 systemen voordelig en ik heb altijd een voorkeur voor een systeem dat het gebruik van elektriciteit vermindert.
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
Plaats: Verenigde Staten van Amerika
x 56

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par lilian07 » 24/12/19, 13:21

[quote] inter seizoensgebonden thermische zonne-energie moet het op de schaal van een stad zijn [/ quote

Niet noodzakelijk, Drake Landing is op de schaal van een district en toont de mogelijkheden van opslag in de grond van thermische zonne-energie. Verschillende optimalisaties zijn uitgevoerd om de zonnedekking te verbeteren, die na 97 jaar gebruik 5% zal bereiken. Wat verrassend is, is dat het de simulaties waren die het project levensvatbaar maakten en ook de prestaties van het systeem verbeterden.

Zorg altijd voor een verwarmingsback-up voor dergelijke systemen, dus het is belangrijk om degene te kiezen die een voordeel heeft bij het werken met een voorraad zoals de houtketel bijvoorbeeld.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2674

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par sicetaitsimple » 24/12/19, 13:26

Christophe schreef:Een eenvoudige thermische buffer met passieve wisselaar kan interessanter worden verhoogd, maar we werken niet op hetzelfde bereik van T ° ... dus we hebben meer opgeslagen volume nodig ...


Ik denk dat de discussies van de eerste 30 pagina's goed spraken van een schema: opladen in de zomer (en indien mogelijk in de winter) van begraven opslag via thermische zonnecollectoren en ontladen in de winter via een water / water-warmtepomp waardoor het mogelijk is om te identificeren het temperatuurniveau tot een voldoende waarde om de verwarming van een bestaand huis te garanderen.

Puur passief (zonder PAC), ik denk niet dat het je in de winter erg ver kan brengen. Natuurlijk kunnen we het eeuwige voorbeeld van "Drake Landing" naar voren halen. Maar de huizen zijn "nieuw" en "thermos" -modus.

Bewerken: berichten gekruist met die van Lilian07.
1 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
Plaats: Verenigde Staten van Amerika
x 56

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par lilian07 » 24/12/19, 15:17

Dit is wat we het eerste jaar op temperatuur krijgen in de voorraad gedurende 12 maanden simulatie, op 1 januari staat de aarde op 10 °.
40 m2 zonnepaneel / voorraad van 1500 m3 aarde, weer Bourg Saint Maurice in Savoie (roze grafiek)
gemiddelde voorraadtemperatuur 24,5 ° op 31 december (bruine curve)
De blauwe curve toont de uitlaattemperatuur van de grondvoorraad.
Er is een constante afname van 2000 W van 15 oktober tot 1 januari.
We merken op dat een werking met een warmtepomp mogelijk is omdat de temperatuur van de aarde op 1 januari rond 24 ° is
Ik denk ook dat een houtketel net zo relevant zou zijn omdat het ook de gemiddelde temperatuur van de voorraad zou verhogen.
Wat we niet in de grafiek zien, is dat we in het tweede jaar de aardeopslag starten vanaf een temperatuur rond 22 ° C ... aan het einde van het 3e jaar onder dezelfde stellingomstandigheden de voorraad is op 28 ° C.
toebehoren
simulatie.jpg
simu.jpg (380.16 KB) 3803 keer bekeken
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2674

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par sicetaitsimple » 24/12/19, 15:59

Software is goed, je moet gewoon weten hoe je fysieke grenzen aan hen kunt opleggen ...
Hoop je jezelf passief te verwarmen met een vloeistof op 28 ° C aan het begin van de verwarmingsperiode en op 24 begin januari?
Hoop je gemiddeld 2000W op te warmen in Bourg St Maurice? Misschien, maar in welke accommodatie? Compatibel met 40m2 panelen en 1500m3 opslag?
We kunnen doorgaan ....
1 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
Plaats: Verenigde Staten van Amerika
x 56

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par lilian07 » 24/12/19, 21:35

Ja, er zijn veel parameters in dit soort simulatie, een bepaald aantal werd gegeven bij ongeveer 200 andere, maar het idee was om deze simulatie niet wetenschappelijk te ontwikkelen.
Zie gewoon een glimp van wat er in de grond gebeurt met hoog bergweer, een thermisch zonnepaneeloppervlak en een belasting van 2000 W ....
De belasting in het project wordt vervangen door de habitat met zijn eigen parameters gemeten met min of meer precisie.
Deze simulatie geassocieerd met een kostprijs maakt het mogelijk om een ​​RSI, RSI te definiëren die heel dicht bij een ander verwarmingssysteem ligt, maar veel minder deugdzaam.
In termen van broeikasgas en duurzaamheid kunnen we nauwelijks beter doen, het is zeker de prijs van autonomie of op zijn minst een COXNUMX-neutraal gebouw in onderhoudstoestand (maar ik geef toe dat dit project een beetje complex is in de details van implementatie (omdat weinig feedback).
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2674

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par sicetaitsimple » 25/12/19, 16:53

lilian07 schreef:Deze simulatie gekoppeld aan een kostenraming maakt het mogelijk om een ​​RSI te definiëren,


In dit geval nee, want ongeacht een niet gepresenteerde kostenraming, kunnen we duidelijk zien dat deze "virtuele" installatie op zichzelf niet in staat zou zijn om te voorzien in de verwarmingsbehoeften van een "gemiddelde" woning in Bourg. St Maurice.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 132-gasten