Triac voor boiler op geïsoleerde locatie

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Herve 09
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 22/06/22, 12:07
x 3

Re: Triac voor boiler op afgelegen locatie




par Herve 09 » 23/06/22, 10:11

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, eindelijk door dit alles te lezen denk ik dat ik een weerstand van 1000w moet nemen, het moet vertragen op het programmeerbare interne relais van mijn transformator om het te laten werken in het equivalent van 700w.
Hierdoor kan ik, tegen lagere kosten, een beetje verloren energie terugwinnen wanneer mijn batterijen vol warm water zijn.
Later zal ik een turbine van 300 W als back-up installeren, waardoor ik mijn batterijen wat meer kan sparen.
Ik bevind me ter informatie op een hoogte van 1100m op een afgelegen plek in de Ariège, dus geen toegankelijk netwerk, dus ik zoek naar het maximum aan technische oplossingen om energetisch veerkrachtig te zijn.
Nogmaals bedankt, tot ziens
2 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Triac voor boiler op afgelegen locatie




par izentrop » 23/06/22, 11:18

Herve 09 schreef:energie verloren als mijn batterijen vol warm water zitten.
Hallo,
Daar zijn load shedding circuits voor.
Christophe schreef:Ik gebruik een puur elektromagnetische reostaat! Een ouderwets ding
Is het niet meer een instelbare autotransformator? https://www.reichelt.com/fr/fr/transfor ... 55918.html
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Triac voor boiler op afgelegen locatie




par Christophe » 23/06/22, 12:55

izentrop schreef:
Herve 09 schreef:energie verloren als mijn batterijen vol warm water zitten.
Hallo,
Daar zijn load shedding circuits voor.
Christophe schreef:Ik gebruik een puur elektromagnetische reostaat! Een ouderwets ding
Is het niet meer een instelbare autotransformator? https://www.reichelt.com/fr/fr/transfor ... 55918.html


Ja, dat is het ! Maar rohhh de kibbelaars!!

Het is maar een naamgevingsverhaal, een instelbare autotransformator kan ook een reostaat worden genoemd:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Rh%C3%A9ostat

rehostat.jpg
rehostat.jpg (357.79 KiB) 1894 keer bekeken
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Triac voor boiler op afgelegen locatie




par Christophe » 23/06/22, 12:56

Herve 09 schreef:Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, eindelijk door dit alles te lezen denk ik dat ik een weerstand van 1000w moet nemen, het moet vertragen op het programmeerbare interne relais van mijn transformator om het te laten werken in het equivalent van 700w.
Hierdoor kan ik, tegen lagere kosten, een beetje verloren energie terugwinnen wanneer mijn batterijen vol warm water zijn.
Later zal ik een turbine van 300 W als back-up installeren, waardoor ik mijn batterijen wat meer kan sparen.
Ik bevind me ter informatie op een hoogte van 1100m op een afgelegen plek in de Ariège, dus geen toegankelijk netwerk, dus ik zoek naar het maximum aan technische oplossingen om energetisch veerkrachtig te zijn.
Nogmaals bedankt, tot ziens


Ik kokhalsdennnaaaais! : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Triac voor boiler op afgelegen locatie




par Christophe » 23/06/22, 12:57

phil59 schreef:Je lijkt helder vanavond! : Lol: :pijl:


: Mrgreen:

Geef toe dat je het leuk vindt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Triac voor boiler op afgelegen locatie




par Remundo » 23/06/22, 13:21

Christophe schreef:Het is maar een naamgevingsverhaal, een instelbare autotransformator kan ook een reostaat worden genoemd:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Rh%C3%A9ostat

Ik ben het niet helemaal eens met dit standpunt.

het zijn niet dezelfde natuurkundige principes. De reostaat werkt als een spanningsdelerbrug via weerstanden, terwijl de autotransformator is gebaseerd op elektromagnetische inductie.

als we echter teruggaan naar de Griekse wortels (reostaat = controle en stabilisatie van de stroom), kunnen de 2 in de definitie passen.

Ik begrijp dus ook beter dat je pomp goed werkt met een autotransformator, omdat de spanning/stroomrimpel vrij schoon blijft.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Triac voor boiler op afgelegen locatie




par Christophe » 23/06/22, 13:35

Dus je moet de wikipagina aanpassen ... in de 2 gevallen zijn het spanningsdelerbruggen ... Dat is wat telt!

Het is niet omdat de reostaten tegenwoordig in wezen elektronische versies zijn dat de naam niet langer geldig is voor de oude...

Kortom, we gaan er toch geen berg van maken?

Ja, het werkt goed met een reostaat-autotransformator! Zijn jullie blije meiden? : Mrgreen:
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Triac voor boiler op afgelegen locatie




par izentrop » 24/06/22, 00:28

Christophe schreef:Deze pomp "beperkt" in spanning loopt goed en hij draait al 10 jaar goed en ik heb duizenden kWh (ongeveer 240 kWh per jaar) bespaard met deze montage met een reostaat van 50 € vs een snelheidsregeling van 1000 € : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen: ...
Zeker niet. Zoals Remundo schreef, is de reostaat een weerstand, dus vermogensverliezen door joule-effect, terwijl de autotransformator de spanning verlaagt met zeer weinig verlies.
Zoals de wiki zegt
Men vermijdt het gebruik van reostaten op een permanente manier om de stroom te regelen in een apparaat dat een groot vermogen vereist, omdat ze veel energieverliezen in thermische vorm met zich meebrengen als gevolg van het Joule-effect.

Tegenwoordig hebben schakelende omvormers, zoals choppers of dimmers, de voorkeur.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Rh%C3%A9ostat Aangepaste spaartransformatoren worden ook niet meer gebruikt, omdat het zwaar is qua grondstof (koper en magnetische schakeling), en dus duur.
0 x

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 75-gasten