Areos-Energie AG VPA-2: opslag van zonne-energie door concentratie in de grond

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062

Re: Areos-Energie AG VPA-2: opslag van zonne-energie door concentratie in de bodem




par Christophe » 01/11/21, 13:07

sicetaitsimple schreef:
Christophe schreef:
als ze de beloofde 400 kWh/m3 per dag willen behouden!
......
Ik ben sceptischer over de keuze van (pers)lucht als warmteoverdrachtsvloeistof...je zou naar hun patenten moeten kijken...


Er is geen 400 kWh/m3 per dag"Dat beloof ik." Ze zeggen dat hun opslag 400 kWh/m3 kan opslaan, wat niet helemaal dom is als de verwachte bedrijfstemperaturen worden bereikt, sterker nog, je hebt het gecontroleerd met de thermische capaciteit van basalt.

Voor lucht zijn er bij vaste stoffen weinig andere keuzes. Cementfabrikanten verwarmen en koelen bijvoorbeeld voortdurend vaste materialen met lucht.


Ja, ik denk dat mijn snelle verificatieberekeningen goed zijn, aangezien ze worden bevestigd door de video-opname (aan de andere kant, als je mij de druk kunt uitleggen, ben ik bereid omdat er :schok: :schok: :schok: ???)

Maar wat levert de opslag dan op voor de installatie? Want tussen 0.26% en 95% is er ruimte! : Cheesy:

ps: verdomd!! Het zou nog spectaculairder zijn geweest als ze het basalt hadden kunnen laten smelten! : Mrgreen: Omdat de video geen antwoord gaf op mijn belangrijke vraag: hoe zal de zonnewarmte diep in de silo diffunderen??? Met gepompte lucht???? Dan moeten we Shadocks inhuren!!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: Areos-Energie AG VPA-2: opslag van zonne-energie door concentratie in de bodem




par sicetaitsimple » 01/11/21, 13:15

Christophe schreef: Omdat de video geen antwoord gaf op mijn belangrijke vraag: hoe zal de zonnewarmte diep in de silo diffunderen??? Met gepompte lucht???? Dan moeten we Shadocks inhuren!!


Uiteraard met "gepompte" lucht. maar we gaan niet ingaan op "details" in een video...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Areos-Energie AG VPA-2: opslag van zonne-energie door concentratie in de bodem




par Obamot » 01/11/21, 13:19

Christophe schreef:[...] Waarom gebruiken ze geen waterdamp? Bij 700°C moet de stoom echt goede cyclusprestaties hebben! : Cheesy: [...]
Ja, ik denk dat mijn snelle verificatieberekeningen goed zijn, aangezien deze zijn bevestigd door de video-opname (aan de andere kant, als je mij de druk kunt uitleggen, ben ik bereid omdat daar :schok: :schok: :schok: ???)
Maar wat levert de opslag dan op voor de installatie? Want tussen 0.26% en 95% is er ruimte! : Cheesy:

ps: verdomd!! Het zou nog spectaculairder zijn geweest als ze het basalt hadden kunnen laten smelten! : Mrgreen: Omdat de video geen antwoord gaf op mijn belangrijke vraag: hoe zal de zonnewarmte diep in de silo diffunderen??? Met gepompte lucht???? Dan moeten we Shadocks inhuren!!

Ja dat is het, 700°C lijkt mij de isotherme bedrijfstemperatuur (+/- 50°C)

Als we tellen dat de 950°C 8 maanden houdbaar is (met slechts 20% verlies) vallen we niet ver van deze 700°C.

Je moet fantasierijker zijn
Voor mij betekent “luchtturbine” niet dat het de lucht is die als vector dient als warmteoverdrachtsvloeistof, maar dat het een gas is dat bestaat uit samengeperste lucht. https://www.schmid-energy.ch/en/hot-air-turbin waarvan ik de reden voor deze technische keuze niet ken - maar omdat er behoefte is aan een isolator tussen de zone van waaruit de geconcentreerde zonnestralen binnenkomen (doordringend door de glazen afdekking bovenaan de tank) en die de warmte ontsnapt van bovenaf, misschien heeft de lucht 2 toepassingen, het zou als vloeistof dienen en voorkomen dat de warmte in één keer uit de bovenkant van de tank ontsnapt, zonder dat er een technische puinhoop nodig is, onderhoudsintensief!? – en het andere punt dat moet liggen in het thermodynamische gedrag van deze vloeistof eenmaal gecomprimeerd, die zouden kunnen helpen bij het oplossen van de vele problemen die worden veroorzaakt door de uitbreiding van conventionele systemen (kerncentrales). Pure speculatie van mijn kant, maar het idee spreekt mij aan, want als je lucht comprimeert, neemt het volume af en neemt de druk toe, en als je het verwarmt, neemt het volume toe. Het resultaat is dat hoe meer het wordt verwarmd, hoe meer het wordt gecomprimeerd en hoe meer het binnen de werkdrukken blijft die we hadden voorgesteld te verwachten, en dan bij een lagere temperatuur (en als mijn redenering juist is) zou het voldoende zijn om minder comprimeren om dezelfde turbine-efficiëntie en dezelfde werkdruk te behouden! (Maar ik kan het mis hebben, het is maar een idee...)

Als het ding luchtdicht is en de afdekking waardoor de zonnestralen binnendringen een kleine plaat borosilicaatglas is (dat temperaturen tot 1 °C kan weerstaan, en ik zie niet in hoe het anders zou kunnen... alleen dit glas is bestand tegen deze temperaturen ...) dan zou het concept best briljant kunnen zijn. het zou voldoende zijn om een ​​manier te vinden om de waterdichtheid van deze plaat te garanderen, en ze zouden een manier hebben gevonden om een ​​technisch probleem op te lossen waarover iedereen tot nu toe zijn tanden heeft gebroken!
Dernière édition par Obamot de 01 / 11 / 21, 13: 24, 2 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062

Re: Areos-Energie AG VPA-2: opslag van zonne-energie door concentratie in de bodem




par Christophe » 01/11/21, 13:22

sicetaitsimple schreef:maar we gaan niet ingaan op "details" in een video...


Het verschil zit hem vaak in de details... en ik begrijp het graag... Begrijp jij deze druk? Omdat ik niet zoveel heb...

Waarom 700°C bij slechts 1 bar? :schok:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: Areos-Energie AG VPA-2: opslag van zonne-energie door concentratie in de bodem




par sicetaitsimple » 01/11/21, 13:28

Christophe schreef:We kunnen dus de opslagwaarde krijgen in kWh per °C en per m3 opslag:

water: 53 kWh / 45°C = 1.18 kWh/m3.°C
basalt (op zijn best): 400 kWh / 550°C = 0,73 kWh/m3.°C


Moet te vergelijken zijn met waterdamp, maar ik ben te lui... jouw beurt! : Mrgreen:
Ik kan me voorstellen dat de dubbelganger van Jean Rochefort de berekeningen moet hebben gedaan : Mrgreen:


De vergelijking zou weinig zin hebben. Je kunt alleen warmte opslaan via stoom door het systeem op hoge druk te laten draaien, het is noodzakelijkerwijs "dood".
PS: Ik had ook de opmerking voor Jean Rochefort....
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Areos-Energie AG VPA-2: opslag van zonne-energie door concentratie in de bodem




par Obamot » 01/11/21, 13:30

Het gaat niet over warmte opslaan via stoom :schok:
Christophe schreef:
Waarom 700°C bij slechts 1 bar? :schok:

Welnu, 1 bar kan, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, enorm zijn. “Alles hangt ervan af'.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: Areos-Energie AG VPA-2: opslag van zonne-energie door concentratie in de bodem




par sicetaitsimple » 01/11/21, 13:58

Christophe schreef:
sicetaitsimple schreef:maar we gaan niet ingaan op "details" in een video...


Het verschil zit hem vaak in de details... en ik begrijp het graag... Begrijp jij deze druk? Omdat ik niet zoveel heb...

Waarom 700°C bij slechts 1 bar? :schok:


Zodat het hele “primaire” circuit (opslag + wisselaars) ongeveer rond atmosferische druk werkt.
Het "secundaire" luchtcircuit werkt op ongeveer 10 bar (geleverd door de luchtturbine) en op maximaal 700°C na warmtewisseling met het primaire circuit.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Areos-Energie AG VPA-2: opslag van zonne-energie door concentratie in de bodem




par sen-no-sen » 01/11/21, 14:05

Obamot schreef:
Als we tellen dat de 950°C 8 maanden houdbaar is (met slechts 20% verlies) vallen we niet ver van deze 700°C.


Ik begreep er niets van, hoe houd je zo'n hoeveelheid energie zo lang vast?
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062

Re: Areos-Energie AG VPA-2: opslag van zonne-energie door concentratie in de bodem




par Christophe » 01/11/21, 14:09

sicetaitsimple schreef:Je kunt warmte alleen via stoom opslaan door het systeem onder hoge druk te laten werken, het is noodzakelijkerwijs "dood"


Dus met zeer aanzienlijke inspanningen op de grote tank ... vandaar hun keuze voor vervoerder?
0 x

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 116-gasten