Thermische zonne-energie verwarming

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: thermische zonne-energie




par sicetaitsimple » 29/10/23, 12:02

Wie schreef:Elke behaalde graad is opgeslagen energie, zelfs als er veel verloren gaat.

Denkt u werkelijk dat één of twee °C meer in de tank aan het begin van de opwarmperiode een significante invloed zal hebben op de algemene prestaties van het systeem gedurende het seizoen?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: thermische zonne-energie




par Remundo » 29/10/23, 12:28

Wie schreef:Elke behaalde graad is opgeslagen energie, zelfs als er veel verloren gaat.

het is een complexe vraag.

Je hoeft niet per se op zoek naar hoge temperaturen, want het rendement van zonnepanelen daalt. Zelfs als we heter water hebben, hebben we er minder van.

Er is eerder een groter volume water met een gematigde temperatuur (misschien 60°C) nodig, waardoor de zonne-energie efficiënter wordt opgevangen.

Wat goed samengaat met vloerverwarming.
1 x
Beeld
die
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 51
Inschrijving: 29/10/23, 09:33
x 7

Re: thermische zonne-energie




par die » 29/10/23, 16:10

Remundo schreef:Je hoeft niet per se op zoek naar hoge temperaturen, want het rendement van zonnepanelen daalt. Zelfs als we heter water hebben, hebben we er minder van.


Ik zoek ze niet speciaal, maar ik zal ze vinden.
Midden in de zomer is er veel zonne-energie en weinig behoefte.
Een groot deel van de zonne-energie zal niet worden gebruikt, behalve voor warm water.
Er zullen veel verliezen zijn, maar dat is het leven.

Deze zonneverwarming is vooral nuttig in de herfst en de lente.
In de winter moet je er niet op rekenen, behalve af en toe. Je hebt een supplement nodig (hout of elektrisch)
Als er halverwege het seizoen meerdere zonnige dagen elkaar opvolgen, kan het interessant zijn om een ​​kleine voorraad in te slaan.

-Ik dacht erover om warmwatertanks van 500 liter te gebruiken voor opslag. Van 1 tot 4 ballonnen, niet meer.
Vanwege de ruimte, het gewicht en de prijs.

- Of maak een tank in houtstructuur + EPDM + polystyreen of polyurethaan isolatie van max. 2000l. Het maakt me bang vanwege de duurzaamheid, hoewel EPDM warmte vasthoudt.
"EPDM is uitstekend geschikt voor heetwater- en stoomtoepassingen tot 275°F (135 °VS). "
https://www.rodgerindustries.com/knowle ... ed%20water.


Natuurlijk kunnen we de watertemperatuur beperken, maar het is zonde als er zonne-energie is en deze energie in ieder geval ongebruikt blijft, dus we kunnen net zo goed de temperatuur verhogen en opslaan.

Mijn nadeel is echt om de temperatuur aan de tankuitlaat te verlagen met een minimum aan verliezen.

Ik stelde me iets voor dat er zo uitzag, alleen weet ik niet wat je kant-en-klaar in de winkels kunt vinden.
tank- en vloerverwarming.png
tank- en vloerverwarming.png (11.98 KB) 777 keer bekeken


Het was opa Claude die mij van gedachten deed veranderen over de ITE en de waardevermindering ervan.
Het is beter om te profiteren van gratis voorzieningen zoals zonneschijn. De kosten zijn lager en de besparingen zijn er.

0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: thermische zonne-energie




par sicetaitsimple » 29/10/23, 16:56

Wie schreef:



-Ik dacht erover om warmwatertanks van 500 liter te gebruiken voor opslag. Van 1 tot 4 ballonnen, niet meer.
Vanwege de ruimte, het gewicht en de prijs.
Mijn nadeel is echt om de temperatuur aan de tankuitlaat te verlagen met een minimum aan verliezen.

Ik stelde me iets voor dat er zo uitzag, alleen weet ik niet wat je kant-en-klaar in de winkels kunt vinden.
tank- en vloerverwarming.png

Het was opa Claude die mij van gedachten deed veranderen over de ITE en de waardevermindering ervan.
Het is beter om te profiteren van gratis voorzieningen zoals zonneschijn. De kosten zijn lager en de besparingen zijn er.


Kom op, laten we gek zijn, 4 ballonnen van 500 liter. Bereken het aantal kWh dat kan worden gewonnen uit 2 m3 water gekoeld van 90° naar 30/35°. Het kan zijn dat u onaangenaam verrast bent, maar wij kennen uw verwarmingsbehoefte niet.
Bovendien zijn er geen "verliezen" in het schema dat u voorstelt, maar slechts een mengsel tussen warm water en min of meer koud water om de gewenste temperatuur te verkrijgen, zoals wanneer u uw douche aanpast.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: thermische zonne-energie




par Forhorse » 29/10/23, 19:01

Bij een 3-wegklep zijn er geen verliezen, wij halen alleen de energie uit de voorraad die nodig is om de ingestelde temperatuur te verkrijgen.
En er zijn geen 2 circulatoren nodig, slechts 1 is voldoende... maar hij moet nog steeds op de juiste plaats in het circuit worden geplaatst.
2 x
die
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 51
Inschrijving: 29/10/23, 09:33
x 7

Re: thermische zonne-energie




par die » 29/10/23, 19:32

Forhorse schreef:Bij een 3-wegklep zijn er geen verliezen, wij halen alleen de energie uit de voorraad die nodig is om de ingestelde temperatuur te verkrijgen.
En er zijn geen 2 circulatoren nodig, slechts 1 is voldoende... maar hij moet nog steeds op de juiste plaats in het circuit worden geplaatst.

Bedankt, 3-weg thermostaatkraan, dat is de info die ik miste.
Voor de locatie van de circulatiepomp in het circuit zou ik bijvoorbeeld zeggen na de klepuitlaat, of net voor de vloer?
0 x
die
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 51
Inschrijving: 29/10/23, 09:33
x 7

Re: thermische zonne-energie




par die » 29/10/23, 20:33

sicetaitsimple schreef:Kom op, laten we gek zijn, 4 ballonnen van 500 liter. Bereken het aantal kWh dat kan worden gewonnen uit 2 m3 water gekoeld van 90° naar 30/35°. Het kan zijn dat u onaangenaam verrast bent, maar wij kennen uw verwarmingsbehoefte niet.
Bovendien zijn er geen "verliezen" in het schema dat u voorstelt, maar slechts een mengsel tussen warm water en min of meer koud water om de gewenste temperatuur te verkrijgen, zoals wanneer u uw douche aanpast.


Momenteel verbruik ik 12300 kWh elektriciteit per jaar, absoluut alles inbegrepen (verwarming, warm water, koken, etc.)
Ik ben van plan om de isolatie op zolder te verbeteren, zodat deze iets minder warm wordt.

Ik installeer thermische zonne-energie op een dak met 2 hellingen, O/W georiënteerd
De gratis Ademe-software is niet eenvoudig te configureren om het exacte verbruik van het huis te berekenen, het is pessimistisch.
Ik ben van plan 2 x 5 platte sensoren te maken, wat 2 x 10 m² aan sensoren oplevert voor een prijs van ongeveer € 5 tot € 6000.
Uit de simulatie zien we dat de bijverwarmingsperiode november, december, januari, februari is.
Geplande jaarlijkse besparing van 32%
Bij een jaarnota van € 2400,- is dat € 768,- aan besparing per jaar.
6000€ aan sensoren (zonder installatie) worden in 8 jaar afgeschreven.

besparingen dankzij solar.png
besparingen dankzij solar.png (110.09 KiB) 715 keer geraadpleegd


Het idee van opslag is om tussen 2 zonnige periodes te zorgen, of om 's nachts te voorzien als het huis niet voldoende thermische traagheid heeft.
Het idee is ook om zo min mogelijk energie te verspillen in het middenseizoen of in de winter als er overschotten zijn.
Ik weet niet of er in deze periodes dagen kunnen zijn met een overschot.

Een bruikbare deltatemperatuur van 60°C, met 2m3 (zonder rekening te houden met enig thermisch verlies), levert een opgeslagen energie op van 60 x 2 x 1 =120 KWh.

Zeer moeilijke berekening. De tank van 2 m3 slaat 1% van het huidige jaarverbruik op.
Of 3.65 dagen consumptie.
Als 120 kWh in de winter 1 dag verwarmt, of zelfs 's nachts, is dat al een overwinning.

Het meest rationele zou zijn om de installatie van de opslagtank te plannen, 1 of 2 jaar zonder te doen, met metingen van wat er verloren gaat tijdens de verwarmingsperiode, om het voordeel van de tank te realiseren of niet.
0 x
die
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 51
Inschrijving: 29/10/23, 09:33
x 7

Re: thermische zonne-energie




par die » 30/10/23, 00:23

sicetaitsimple schreef:Denkt u werkelijk dat één of twee °C meer in de tank aan het begin van de opwarmperiode een significante invloed zal hebben op de algemene prestaties van het systeem gedurende het seizoen?


Het idee is om geen tussenseizoenopslag te doen met 2m3, dat zou onrealistisch zijn. Aan de andere kant heeft opslag zeker een verzachtend voordeel dat ik op dit moment niet kan beoordelen.
1°C is 2KWh opgeslagen in deze 2m3, wat niet veel is. Vandaar het belang van een sterke temperatuurdelta, zodat opslag van belang is. Alleen wat verloren zou gaan, wordt opgeslagen, de opbrengst interesseert ons dus niet.

Het idee is om er rekening mee te houden dat het water in de opslag aan het begin van het seizoen erg heet zal zijn en dat je voorzichtig moet zijn bij het gebruik ervan.
Of we beperken de bewaartemperatuur, maar omdat het volume klein is, verliest het al zijn interesse.
Het nadeel was: hoe kon ik tijdens gebruik van 90°C naar 30°C gaan, met goede prestaties?
Het antwoord van Forhorse is de 3-weg (thermostatische) klep.

Ik heb het proces hier in meer detail uitgelegd
wetenschap-en-technologie/thermische-zonne-verwarming-t17558-10.html#p542542
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: thermische zonne-energie




par sicetaitsimple » 30/10/23, 11:34

Wie schreef:
Momenteel verbruik ik 12300 kWh elektriciteit per jaar, absoluut alles inbegrepen (verwarming, warm water, koken, etc.)


Geplande jaarlijkse besparing van 32%
Bij een jaarnota van € 2400,- is dat € 768,- aan besparing per jaar.
6000€ aan sensoren (zonder installatie) worden in 8 jaar afgeschreven.

Als u vandaag de dag helemaal elektrisch bent en het doel is om geld te besparen, geef ik toe dat ik deze aantrekkingskracht op thermische zonne-energie niet helemaal begrijp. Complex, duur (panelen en bijbehorend sanitair, berging, vloerverwarming?).
Zou het niet eenvoudiger zijn om een ​​paar kW PV te installeren, met:
-netwerkverbruik gekoppeld aan SWW vrijwel geëlimineerd terwijl er een back-up is) meer dan 3000 kWh/jaar geschat volgens de Ademe-software
- hetzelfde geldt voor andere grote verbruikers LL,LV, tenminste in de zomermaanden, op voorwaarde dat ze op het juiste moment worden geprogrammeerd
- hetzelfde voor "alle bezoekers" gedurende de dag
-enige inkomsten uit de verkoop van overtollige goederen

Ik wil erop wijzen dat ik niets te verkopen heb, het is maar een idee terloops.
1 x
die
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 51
Inschrijving: 29/10/23, 09:33
x 7

Re: thermische zonne-energie




par die » 30/10/23, 12:04

Momenteel overweeg ik een tank zoals een bovengronds zwembad, met extra thermische isolatie.
Er komt een houten structuur voor stevigheid en houten panelen om de muur te maken.
houten tank epdm.png
houten tank epdm.png (3.82 KiB) 660 keer bekeken

Op de markt vinden we houten panelen in standaardafmetingen van 2.5mx 1.2m, hiermee wordt de module voor de tank vastgezet.
Door 2 panelen op de grond te plaatsen, kan het door het hout gedefinieerde volume 2.5 x 2.4 x 1.2 m bedragen.
Deze tank zou in een gesloten maar onverwarmde afdak terechtkomen.

De isolatielaag in thermisch contact met het hete water zal bestaan ​​uit 10 cm dik gealuminiseerd polyurethaan. Voor de overige lagen kan geëxtrudeerd polystyreen worden gebruikt.

"PUR-polyurethaan toepasbaar op een constructie is bestand tegen een maximale temperatuur van +100°C; PIR-polyisocyanuraatschuim daarentegen is bestand tegen een temperatuur tussen +130 en 150°C."
https://www.recticelinsulation.com/fr/q ... 150%C2%B0C.
Om zekerheid te hebben over de temperatuurbestendigheid van de isolatie en de EPDM, heb ik een watertemperatuur ingesteld op maximaal 80°C.

Om het watervolume te berekenen, moet u de 10 cm polyurethaanisolatie aftrekken van het volume dat door het hout wordt gedefinieerd.
Watervolume = 2.3 mx 2.2 mx 1.1 m = 5.5 m3
Van 80°C tot 30°C levert dit een bruikbare deltatemperatuur op van 50°C.
De maximale opgeslagen energie is 5.5 x 50 x 1 = 275 kWh.

Evaluatie van thermische verliezen van het huis:
Het aantal lokale DHU's bedraagt ​​2600. Uitgesplitst naar uur zijn dat 62400 DHU's.
Ik ga ervan uit dat het totale verbruik van het huis slechts 12300 kWh verwarming is, wat zeer ongunstig is.
Dit geeft een thermisch verlies in huis = 12300 /62 = 400Wh/°C

Laten we een tamelijk uitzonderlijk geval nemen van een winterdag waarop het de hele dag 0°C is en binnen 20°C.
de huisverliezen zijn 200Wh/°C x 24h x 20°C = 96KWh.
Met maximale opslag kan het huis 2.8 dagen worden verwarmd (275/96) en dit cijfer is pessimistisch.

Onderhoudstijd thermische opslag:
De oppervlakte van het watervolume bedraagt ​​2.3 x2.2m x2 +1.1 x(2.3+2.2)x2 = 10.1m² + 9.9m² = 20m²
Het water is 80°C, ga er altijd van uit dat het buiten 0 uur 24°C is, de afdak is niet verwarmd.
Uitgaande van een tankisolatie van 10 cm polyurethaan plus 10 cm polystyreen hebben we in totaal 20 cm met een gemiddelde lambda van (0.022+0.04)/2 = 0.031

Verliezen over de dag beschouwd als 0.031/0.2 mx 20 m² x80°C x 24 uur = 5952 Wh of 6 kWh, wat neerkomt op ongeveer 2% verlies per dag opslag.
Dat lijkt mij acceptabel.

Als er moedige mensen zijn om te controleren of ik geen onzin praat, zou ik graag uw mening willen hebben over het principe van de hout+epdm-tank.
0 x

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 179-gasten