Zoek gevonden 7 resultaten

par mystiek
06/01/19, 17:49
Forum : Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen
onderwerp: Thermische energie opslaan met palmolie? Natuurlijk faseveranderingsmateriaal (PCM)
antwoorden: 374
views: 231416

Re: Het opslaan van thermische energie met oliepalm?

maar niet meer dan 30% duurder is? :mrgreen: Het gaat over laurinezuur https://fr.wikipedia.org/wiki/Huile_de_palme#Composition :mrgreen: We maken taalmisbruik door te zeggen palmolie, het is waar, we zouden moeten zeggen "laurinezuur puur" of vergelijk het met kokosolie...
par mystiek
06/01/19, 16:43
Forum : Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen
onderwerp: Thermische energie opslaan met palmolie? Natuurlijk faseveranderingsmateriaal (PCM)
antwoorden: 374
views: 231416

Re: Het opslaan van thermische energie met oliepalm?

We kunnen de 1 kJ om het huis gedurende 200 dagen te verwarmen ook vergelijken met het equivalent ervan in hout of stookolie: chrome_000-7-2019_01-06-16.png Bron: https://fr.wikipedia.org/wiki/Bois_% C28%A53nergie#Combustion_du_bois Ons systeem bespaart dus: 3kJ / (9kWh/kg * 1kJ/kW) = 200kg aan...
par mystiek
06/01/19, 16:14
Forum : Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen
onderwerp: Thermische energie opslaan met palmolie? Natuurlijk faseveranderingsmateriaal (PCM)
antwoorden: 374
views: 231416

Re: Het opslaan van thermische energie met oliepalm?

Ik heb een kleine Excel gemaakt die ik aan je toevoeg.

Ik krijg, voor een huis dat 1 kJ verwarming nodig heeft, behoefte aan:
EXCEL_2019-01-06_16-08-14.png
EXCEL_2019-01-06_16-08-14.png (7.15 KiB) 4504 keer geopend

Ik heb ook rekening gehouden met de dichtheid van de pad, die momenteel werd geschat op "1000kg/m3".


Hier is de excel
par mystiek
06/01/19, 15:16
Forum : Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen
onderwerp: Thermische energie opslaan met palmolie? Natuurlijk faseveranderingsmateriaal (PCM)
antwoorden: 374
views: 231416

Re: Het opslaan van thermische energie met oliepalm?

Dus ik had een ander idee: waarom zou je het zuur in ronde kralen inkapselen en ze in water doen als je 100% zuur kunt doen. Het antwoord is dat het zuur geleidelijk rond de wisselaar zal kristalliseren, totdat het de uitwisseling ermee volledig verhindert. Dus mijn vraag is...
par mystiek
06/01/19, 15:14
Forum : Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen
onderwerp: Thermische energie opslaan met palmolie? Natuurlijk faseveranderingsmateriaal (PCM)
antwoorden: 374
views: 231416

Re: Het opslaan van thermische energie met oliepalm?

45°, soortelijke warmte minder dan 2 keer minder dan water? Wat onderscheidt dit proces van de klassieke warmwatertank? We gebruiken de energie die vrijkomt bij de faseverandering van materialen, lees deze 2 pagina's nog eens voor meer details over de methode en de berekeningen: https://www.econologie.c...
par mystiek
05/01/19, 23:42
Forum : Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen
onderwerp: Thermische energie opslaan met palmolie? Natuurlijk faseveranderingsmateriaal (PCM)
antwoorden: 374
views: 231416

Re: Het opslaan van thermische energie met oliepalm?

Ik ben zo vrij dit draadje op te graven, omdat het buitengewoon interessant is. Het lezen van de 37 pagina's is een genot, zowel voor de ogen als voor de hersenen, gezien de mogelijke toepassingen. Na enkele berekeningen bijgewerkt door dokter Maloche, kom ik uit op: - Energiezuinig huis...

Zoek Geavanceerd zoeken