brandhout droogtijd

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Verwarming hout droogtijd




par Christophe » 24/02/20, 12:23

Adrien (ex-nico239) schreef:of zo kreeg ik niet wat heel goed mogelijk is .... : Mrgreen:


Deze tabel geeft de restvochtigheid in het hout aan volgens de temperatuur en het% RV van drogen ... na een bepaalde tijd of een bepaalde tijd ...

Zoals ik hierboven al zei: het duurt maar een paar uur om grote stukken hout in een industriële oven te drogen. Dus temperatuur en% RV tellen veel meer bij het drogen van hout dan tijd.

Voor wie denkt dat hout sneller droogt in de regen ... hmm hmm ... nou dat is zoiets als zeggen dat je een ei kunt koken op 70 ° C terwijl je genoeg wacht ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Verwarming hout droogtijd




par GuyGadebois » 24/02/20, 13:15

Christophe schreef:. nou, het is alsof je zegt dat je een ei kunt koken op 70 ° C terwijl je genoeg wacht ...

Stap 70 °, 64 ° : Cheesy:
http://www.61degres.com/recettes/oeuf-o ... 64-degres/
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Verwarming hout droogtijd




par Christophe » 24/02/20, 13:32

Verdomme gemist ... ik had dan 60 ° C moeten zeggen! Ik had het duidelijk over gebakken eieren (dus geen halfgekookte zachtgekookte eieren, waarvan onsen een variant zijn, noch gekookt ...)

Weet u trouwens welke favoriete eieren van de Elzassers zijn?





























Hoplà Eieren! : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:

Riddle is een paar maanden geleden samen met mijn zoon uitgevonden! 8) 8) 8)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Verwarming hout droogtijd




par Christophe » 24/02/20, 13:36

Christophe schreef:Verdomme gemist ... ik had dan 60 ° C moeten zeggen! Ik had het duidelijk over gebakken eieren (dus geen halfgekookte zachtgekookte eieren, waarvan onsen een variant zijn, noch gekookt ...)


Anders bevestigt je voorbeeld eigenlijk wat ik probeer te zeggen: de voorwaarden van T ° zijn belangrijker dan de duur!

Onsen-eieren: 50 minuten op 64 ° C voor een halve bereiding

gebakken eieren: 5 min plat op 150 ° C voor volledige bereiding

QED!
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Verwarming hout droogtijd




par dede2002 » 24/02/20, 15:06

Adrien (ex-nico239) schreef:...

Als je google image brandhout doet, zijn bijna alle foto's van de opslagruimtes buiten.

...


Ik zag hier in Zwitserland de stapels hout in de bossen, het zijn altijd stammen van 1 meter. Ik merkte thuis ook dat de schimmels voornamelijk de uiteinden van de stammen aantasten, en dat de afgeknipte stammen en die in de regen zijn achtergelaten sneller achteruitgaan. En dus denk ik, ook al is het een extra inspanning, dat het beter is om het hout zo snel mogelijk uit de regen te bewaren, zeker als het gehakt en gespleten is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Verwarming hout droogtijd




par Adrien (voormalig nico239) » 24/02/20, 16:11

jean.caissepas schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:Ten slotte moet er een test worden uitgevoerd: tien houtblokken gedurende 2 jaar in de open lucht zonder bescherming en nog eens tien in de schuilplaats en meet het verschil tussen de twee ...


Mijn vader en moeder die zichzelf al meer dan 50 jaar opwarmen, hebben me altijd verteld dat de 2-jarige droging optimaal is. Verder brandt het hout te leeg en te sterk, wat geen lineaire verwarming geeft.
We laten het hout altijd in de open lucht, in de regen (niet beschut) achter zodat het hout een beetje uitgeloogd wordt en elimineert een deel van de tannines die de rookkanalen verstoppen.

Er is niets wetenschappelijk aan, alleen gewoontes van vorige generaties ...


We zijn het eens.

Maar dat is niet de droogtijd die ik me afvraag.
Daarmee is iedereen ongeveer 24 maanden oké

Maar dat zegt ons niet of 24 maanden op een droge plaats beter of slechter is om hout te drogen dan op hopen in de open lucht en regen.

Dat is de vraag
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Verwarming hout droogtijd




par Adrien (voormalig nico239) » 24/02/20, 16:16

Did67 schreef:Daar ga je de zaak binnen ...

Met eenvoudige wetten:

a) opslagkosten
b) een beschutte opslagruimte kost veel meer
c) Stamnormen zijn vrij los: ik geloof dat het hout met een luchtvochtigheid van 20% als droog wordt beschouwd ...
d) het hout wordt aan het einde van de winter aangevoerd, gedebiteerd en opgeslagen: ja, het verdroogt tijdens de zomer, ook zonder beschutting; klanten "brengen" het hout in de herfst - veel geluk; normaal, buiten opgeslagen, bereikt het 20%
e) het hangt sterk af van het klimaat: bij ons combineren de dealers de primaire opslag buiten en vervolgens de opslag onder een open dak voor de verkoop; sommige hebben drogers (tunnelkas!)
Zie: https://www.vogel-bois-truchtersheim.fr ... chtersheim
f) achteraf is het slechts een kosten-batenverhaal
g) wie controleert de luchtvochtigheid tijdens de levering ??? Wie kan zeggen dat hij niet bedrogen wordt ??? (Ik zag met mijn eigen ogen leveringen die niet in de nagels zaten! Als je eraan gewend bent, is de vochtigheid "te horen" door het geluid van twee blokken die tegen elkaar worden geslagen - het is laag als het hout is nat; het is scherp als het droog is; probeer het, het is geweldig)

Voor de gebruiker:

a) hoe droger het hout, hoe hoger de calorische waarde (om water te verdampen, 'verbruikt' dit calorieën)
b) hoe droger het hout, hoe hoger het verbrandingsrendement (daarom zijn de pellets wettelijk minder dan 10%, maar commercieel garanderen de meeste fabrikanten minder dan 8%, met PCI's die bereik dan, met coniferen, 5 kWh / kg)
c) hoe droger het hout, hoe schoner de verbranding ...
Het individu heeft er daarom belang bij om naar een luchtvochtigheid van 10% te gaan (grijs gebied van de tafel gezet door Christophe).



Geen zorgen om onderscheid te maken tussen droog en nat.

Het spoor van het bedrijfsleven en een structurele economie om het hout niet te bedekken, is aannemelijk.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Verwarming hout droogtijd




par Did67 » 24/02/20, 16:19

dede2002 schreef:Ik zag hier in Zwitserland de stapels hout in de bossen, het zijn altijd stammen van 1 meter. Ik merkte thuis ook dat de schimmels voornamelijk de uiteinden van de stammen aantasten, en dat de afgeknipte stammen en die in de regen zijn achtergelaten sneller achteruitgaan. En dus denk ik, ook al is het een extra inspanning, dat het beter is om het hout zo snel mogelijk uit de regen te bewaren, zeker als het gehakt en gespleten is.


Brandhout wordt verkocht in kubieke meters: de hoeveelheid hout die in een volume van 1 mx 1 mx 1 m geplaatst kan worden.

In het bos, dat te koop is, wordt brandhout altijd in stukken van 1 m gesneden, 1 m hoog gestapeld. We maken stapels van 1 m, 2 m of 3 m, of 4 ... enz ... De lengte geeft automatisch het aantal stere ...

Dit hout wordt vervolgens, om te worden verbrand, in stukken van 25 cm of 33 cm gesneden (afhankelijk van de grootte van de haarden van de kachels, boilers, fornuizen). Het is over het algemeen gespleten, juist om het beter te drogen. EN branden gemakkelijker. Zelfs als je "ongespleten stukken" in een ketel kunt stoppen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Verwarming hout droogtijd




par Did67 » 24/02/20, 16:25

Adrien (ex-nico239) schreef:
Maar dat zegt ons niet of 24 maanden op een droge plaats beter of slechter is om hout te drogen dan op hopen in de open lucht en regen.

Dat is de vraag


Uiteraard beschut tegen de regen maar met een "tocht" (zeker in het begin). Een verwarring ontstaat door opslag in gesloten binnenruimten (garages, enz.) ... Daar verdampt het hout zijn water en omdat de lucht niet snel genoeg wordt ververst, neemt de vochtigheid van de lucht toe in de kolen. Hierdoor droogt het hout niet meer op.

Zoals aangegeven is de restvochtigheid in het hout bij een bepaalde temperatuur in evenwicht met de luchtvochtigheid.

De lucht heeft dezelfde vochtigheid onder een dak (open ruimte) of "buiten".

Dus het "nat maken" van het hout bij elke regen kan het restwatergehalte alleen maar verhogen ...

In het beste geval zal het in een zeer droog klimaat hetzelfde zijn. In Tamanrasset mag je het niet invoeren! Als je er een vindt!

In een vochtig klimaat is er geen foto! Een dak eroverheen!

De vraag is dus "blootgesteld aan de wind" of "beperkt". Maar elke keer een dak. En blootgesteld aan de wind!

NB: het wasgoed geeft het antwoord, behalve dat het niet dik is en erg snel droogt!
Dernière édition par Did67 de 24 / 02 / 20, 16: 26, 1 keer bewerkt.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Verwarming hout droogtijd




par sicetaitsimple » 24/02/20, 16:26

Adrien (ex-nico239) schreef:Maar dat zegt ons niet of 24 maanden op een droge plaats beter of slechter is om hout te drogen dan op hopen in de open lucht en regen.


De "consensus van econologieanalisten" lijkt nog steeds te evolueren naar een vrij klassiek kappen / kloven van hout in de winter / lente, en vervolgens op hopen in de zomer, waar het al snel een groot deel van zijn vochtigheid, dan opslag "voor een bepaalde periode" (de ton van de ton!) beschut tegen de regen.
Maar anders doen is zeker mogelijk!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 77-gasten