Frankrijk, een democratie?

filosofische debatten en bedrijven.
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643




par Macro » 10/06/10, 10:00

Democratie... Een opschepperij van de bourgeoisie en dus van de lobby's van die tijd...

Aan de andere kant...We zien wat de mensen kunnen schrijven...Iemand zoals ik en jij een paar zinnen in ongeveer Frans (ik spreek voor mezelf) op een forum virtueel dat er nooit in zal slagen iets te veranderen...

De massa heeft nog maar één duim over om sms-berichten te schrijven...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 10/06/10, 13:08

Macro schreef:op forum virtueel dat er nooit in zal slagen iets te veranderen...


Niet mee eens, sommige van deze discussies "veranderen" ons al (ik hoop in de "goede" zin, maar we moeten "goed" nog steeds definiëren)... dit voor vaste klanten, maar ook voor incidentele of eenmalige lezers... bepaalde besluitvormers en politici die op zoek zijn naar ideeën of trends...die noodzakelijkerwijs een oogje in het zeil houden...

Dan zijn alle ‘grote ideeën’ die ‘de wereld hebben veranderd’ altijd begonnen bij kleine groepen individuen…in hun hoek…

Daarna blijft het één forum internet...met zijn grenzen en dat hebben we gedaan de associatie om enkele van deze limieten te verwijderen...

Macro schreef:De massa heeft nog maar één duim over om sms-berichten te schrijven...


Hihihi maar nee!!

Sms-berichten zijn slecht, ben je gek geweest of zo? Nu is het "fessebook op mijn ishit 3g" wat is "Ze-modus" verplicht...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643




par Macro » 10/06/10, 13:24

Christophe schreef:Dan zijn alle ‘grote ideeën’ die ‘de wereld hebben veranderd’ altijd begonnen bij kleine groepen individuen…in hun hoek…


: Cheesy: : Cheesy: Zoals de niet-afschaffing van de jacht in de achtertuin, waar 23% van de bevoorrechte mensen voorstander van is...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 10/06/10, 13:53

Oh nee, dat is geen “geweldig idee” :) :frons:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643




par Macro » 10/06/10, 14:04

Voor degenen die het beoefenen... ALS : Cheesy:
Zonder de grootte van onze lul te willen vergelijken
Even om te vergelijken met olio. Hoeveel hebben zich geregistreerd op econo? Hoeveel euro in het verenigingsfonds? : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 10/06/10, 18:55

Boubka zei:

voor een echte democratie zou lobbyen al verboden moeten zijn.
Deze invloedrijke groepen, die hun kantoren aan de voet van de parlementen hebben, verdedigen alleen degenen die genoeg geld hebben om hen in dienst te nemen.
en corrupte of luie politici praten alleen met hen en niet met de mensen.


laten we het kind niet met het badwater weggooien. Zeker, de lobby’s zijn veel te machtig (ik kreeg in 1991 bijna een beroepsverbod, gelukkig keek mijn beroepsvereniging mee), maar soms zetten ze de idealisten op de verkeerde plek…
En wat “de mensen” betreft, die zijn ook gemakkelijk te manipuleren...
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 10/06/10, 23:59

Frankrijk is misschien geen democratie, maar er zijn andere landen waar het veel meer stinkt...

Opmars van de extreemrechtse fascist in Nederland een paar dagen geleden...Ik neem aan dat dit het gewicht van de Vlaamse separatisten bij de verkiezingen van komende zondag zal "opvoeren"...die nu al als de grote favorieten worden gezien!! :onheil:

Misschien zullen ze er eindelijk in slagen dit kleine land, dat België heet, te ruïneren... :onheil:

Je hebt het over lobby's, ja, maar vergeet niet dat een lobby niets is zonder... zijn klanten...

Dus handel...
0 x
boubka
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 950
Inschrijving: 10/08/07, 17:22
x 2




par boubka » 11/06/10, 15:32

hello Christophe
Opmars van extreemrechtse fascisten in Nederland

waarom fascistisch? Ik zou eerder zeggen nationalistisch.
ze werden democratisch "gekozen"... toch?
daar kunnen redenen voor zijn... en misschien dezelfde redenen voor Frankrijk... en dan voor Spanje en heel Europa?
Moeten we onszelf de juiste vragen stellen?
Ik begrijp uw politieke neigingen al heel lang, het is niet nodig de mijne te ontwikkelen. Ik denk dat u ze ook begreep...
dit is ook democratie
8)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 11/06/10, 22:15

Ja, democratie kan leiden tot een achteruitgang van de democratie!
Het komt echter niet door een overdaad aan democratie, maar door een ontoereikendheid: ik ben er zeker van dat als veel mensen door deze ‘ideeën’ worden misleid, dit komt door de ontsteltenis en hulpeloosheid die zij voelen tegenover de democratie. “Gelinkt aan de mondialisering…
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 11/06/10, 23:33

Boubka leest (en begrijpt) de reactie van Ahmed goed... alles is samengevat in een paar woorden...

De nazi's werden ook democratisch gekozen, ongetwijfeld "dankzij" de crisis van 1929 en de gevolgen daarvan (maar er waren andere, diepere redenen)... maakt dat het nazisme minder fascistisch? :schok: :schok: :schok:

Het huidige extreemrechts kan, ook al heeft het niet genoeg tegenstanders, precies hetzelfde bereiken.

Bekijk de film The Wave / Die Welle: http://fr.wikipedia.org/wiki/La_Vague

Nationalisme is haat tegen anderen.
Patriottisme is liefde voor het eigen land. (van ik weet niet wie...)

Daarna is het "uw recht" om in de val van politiek nationalisme te trappen...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 145-gasten