Zaagsel Papier Log Press Project

Milieu-impact van afgedankte producten: plastics, chemicaliën, voertuigen, agri-food marketing. directe recycling en hergebruik (upcycling of upcycling) en hergebruik van goede items voor de prullenbak!
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Zaagselpapier Log Press Project




par Ahmed » 19/01/24, 12:06

Zoals u heel goed weet (maar het is beter om dit te specificeren om mogelijke en ongelukkige misverstanden te voorkomen), is een boekverbranding een materiële vernietiging van media met inhoud om deze laatste te vernietigen. Een ander ding is het pesten (of kachel!) van werken die niet langer interessant zijn en vernietigd worden om ruimte te maken.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79438
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11090

Re: Zaagselpapier Log Press Project




par Christophe » 19/01/24, 12:09

Ik weet het niet zeker mijn liefste!!

De interesse van sommigen eindigt waar die van anderen begint... (Ik heb iets vaag democratisch aangepast dat over vrijheid sprak...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 7001
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2921

Re: Zaagselpapier Log Press Project




par gegyx » 19/01/24, 13:35

Ahmed schreef:ChristopheElk blad dat verbrandt, komt omhoog en creëert een breuk in de continuïteit die de rest isoleert. Eenmaal in de sintels zien we dat elk blad min of meer geïndividualiseerd blijft en het resultaat is een zwelling van het geheel, in tegenstelling tot het gedrag van het papieren blok dat gedurende het hele proces een stabiel volume behoudt.


Wie zwelling zegt, zegt beluchting, dus geen zuurstof meer missen...

Christophe, als je "cultuur" wilt, kom dan langs met een vrachtwagen... : Cheesy:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Zaagselpapier Log Press Project




par Ahmed » 27/01/24, 22:11

In sommige video's zien we soms de inzet van een betonmixer voor het mengen van grondstoffen. Dit roept enkele opmerkingen op: goedkoop en zeer gangbaar materiaal, maar dit type apparaat heeft in mijn ogen toch een fatale fout, namelijk dat het niet bijzonder geschikt is voor het verpulveren van papier/karton. Een illustratie hiervan wordt geleverd door een enigszins zorgvuldig onderzoek van deze documenten; enerzijds zijn de mengtijden vrij lang (ongeveer een half uur) en benadrukken de videografen eerder het automatische karakter van de handeling. Aan de andere kant worden doorgaans kranten gebruikt, maar deze zijn gemaakt van een bijzonder kwetsbaar papier, omdat er maximaal gerecycleerd papier in zit, dus korte vezels, dat wil zeggen een materiaal dat vrij gemakkelijk uiteenvalt.
Het idee om dit type mechanisme te gebruiken blijft echter aantrekkelijk omdat we ons in een combinatie van verschillende kenmerken bevinden die interessant zijn voor ons project: goedkope, robuuste machine en het produceren van een langzame, krachtige rotatie, zij het met een redelijke motorisering. Ik denk dat er wel over nagedacht zou moeten worden om zich aan te passen aan een behoefte die heel anders is dan de oorspronkelijke. In een eerste benadering had ik me voorgesteld alleen het mechanische deel (met geschikte mengelementen) boven een tank te gebruiken, zoals de deegmixers die we in keukens zien, maar het optillen van dit geheel zou onnodig complex zijn... Een interessante optie zou zijn een omgekeerde oplossing overwegen: de tank zou verticaal worden gebruikt in de mengfase; dit zou verschillende voordelen opleveren, ten eerste een aanzienlijke toename van het bruikbare volume, en vervolgens het behoud van de gietfunctie. Met dit in gedachten zouden de oorspronkelijke bladen worden vervangen door op afstand van elkaar geplaatste vingers, waardoor andere tussenvingers op een centraal hefapparaat zouden worden bevestigd, waarbij laatstgenoemde eenvoudig en stevig wordt geïmmobiliseerd door het gewicht van de betonmixer. Het is daarom een ​​afschuifeffect van het materiaal tussen de vaste en mobiele vingers dat de defibratie zou uitvoeren en niet langer de val op en door de messen, wat beter werkt met zwaardere materialen en met een fijnere deeltjesgrootte.
Wat denk jij?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9877
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2693

Re: Zaagselpapier Log Press Project




par sicetaitsimple » 28/01/24, 17:58

Ahmed schreef:Wat denk jij?


Wat mij betreft vind ik er niets van, geen ervaring, maar volgens dit filmpje:

het resultaat van de basisoplossing lijkt zo slecht nog niet! Niet eens een pers, maar een plantenbak!
3 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79438
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11090

Re: Zaagselpapier Log Press Project




par Christophe » 28/01/24, 18:37

Je hebt de cementmixer overgeslagen lol!

30 minuten betonmixer om een ​​paar kg droog hout te maken? Ik weet niet zeker of dit rendabel is in termen van grijze energie...

Maar wat zeker is, is dat hij zich veel minder verveelt dan bij "mijn methode"... ik deed er 5 tot 6 (en veel kleinere) per uur... : Cry:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16242
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5276

Re: Zaagselpapier Log Press Project




par Remundo » 28/01/24, 18:46

sicetaitsimple schreef:
Ahmed schreef:het resultaat van de basisoplossing lijkt zo slecht nog niet! Niet eens een pers, maar een plantenbak!

liever niet slecht inderdaad.

Het mengsel van papier, zaagsel en water vormt een natuurlijke pasta die gemakkelijk te vormen is.

Eenmaal gedroogd onder het dak van een hut, worden de houtblokken brandbaar.

Welnu, het zijn niet de weinige kWh van de betonmixer die de operatie onrendabel zullen maken.
0 x
Beeld
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9877
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2693

Re: Zaagselpapier Log Press Project




par sicetaitsimple » 28/01/24, 18:51

Christophe schreef:Je hebt de cementmixer overgeslagen lol!

30 minuten betonmixer om een ​​paar kg droog hout te maken? Ik weet niet zeker of dit rendabel is in termen van grijze energie...

Maar wat zeker is, is dat hij zich veel minder verveelt dan bij "mijn methode"... ik deed er 5 tot 6 (en veel kleinere) per uur... : Cry:


De betonmixer, basic of ‘verbeterd’, was onderdeel van de ‘input’ op Ahmeds vraag.
Ik heb het dus niet overgeslagen, het is duidelijk aanwezig in de video.

Maar wat zeker is, is dat hij zich veel minder verveelt dan bij ‘mijn methode’.
CQFD.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Zaagselpapier Log Press Project




par Ahmed » 28/01/24, 20:31

Ik beweer op geen enkele manier “de” oplossing te hebben en er zijn verschillende wegen open, het is zelfs zeer wenselijk, afhankelijk van ieders mogelijkheden.
Zonder pers doen is begrijpelijk als u een langere droogtijd accepteert; in dit geval schat de videograaf dit op één maand, maar specificeert hij niet de externe droogomstandigheden. Hij werkt met weinig water, wat niet bevorderlijk is voor een snelle versnippering van het papier, vandaar de rotatie van een half uur. Vanuit dit oogpunt denk ik dat het voordelig zou zijn om het zaagsel pas toe te voegen na volledige verpulping, omdat er dan geen wateropname door het zaagsel zou plaatsvinden en het doel van het mengen ervan. Het laatste element is niet de transformatie ervan, maar alleen de homogene verdeling in het deeg.
Ik veronderstel dat de dichtheid van het verkregen blok lager is dan bij compressie, maar het effect van dit laatste dient twee doelen; water verdrijven (door met meer water te werken wordt het mengen eenvoudiger en sneller) en worden de vezels strakker. De compressie blijft echter beperkt nadat het water is geëlimineerd vanwege een zekere elasticiteit van deze vezels en het houtblok heeft de neiging weer wat volume terug te krijgen zodra de druk wegvalt (vóór het uit de vorm worden verwijderd).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9877
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2693

Re: Zaagselpapier Log Press Project




par sicetaitsimple » 28/01/24, 21:02

Ahmed schreef:Ik beweer op geen enkele manier “de” oplossing te hebben en er zijn verschillende wegen open, het is zelfs zeer wenselijk, afhankelijk van ieders mogelijkheden.

Voor mij nog minder, maar je zult herkennen dat zijn manier van doen bijzonder eenvoudig is en goede resultaten lijkt te geven als hij aan het einde van de video een "droog" logboek laat zien. Wat de droogtijd betreft: dit is geen fase van het proces die veel activiteit of zelfs monitoring vereist. Kortom, het lijkt eenvoudig en daarom vind ik het best leuk, vgl. Mijn gebruikersnaam!
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "afval, recycling en hergebruik van oude voorwerpen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 41-gasten