Milieuheffing op WEEE: Welcome of niet?!

Milieu-impact van afgedankte producten: plastics, chemicaliën, voertuigen, agri-food marketing. directe recycling en hergebruik (upcycling of upcycling) en hergebruik van goede items voor de prullenbak!
Avatar de l'utilisateur
Misterloxo
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 480
Inschrijving: 10/02/03, 15:28
x 1




par Misterloxo » 18/11/06, 20:06

Houthakker schreef:
gegyx schreef:[...] Als het als brandstof dient, zie ik niet waar het probleem zit? Er zijn veel klootzakken die tarwe verbranden om warm te blijven![...]
Waarom klootzakken? :?


Het is waar dat we ons in een vreemd systeem bevinden.

De tarwe die boeren in hun ketels stoppen, kunnen ze niet verkopen omdat ze quota hebben (PAC...)

Maar elke keer als ik berichten erover zie, doet het pijn in mijn maag.
Economisch gezien is het interessant voor de boer, maar ethisch gezien is het verbranden van granen terwijl miljoenen arme mensen verhongeren...
0 x
Leren ongehoorzaamheid is een lang proces. Het duurt een leven lang tot in de perfectie te bereiken. "Maurice Rajsfus
Te denken is om nee te zeggen. "Alain, filosoof
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 18/11/06, 20:17

Misterloxo schreef:Economisch gezien is het interessant voor de boer, maar ethisch gezien is het verbranden van granen terwijl miljoenen arme mensen verhongeren...


welkom

Afgezien van drie boeren die op ecologie zijn en een paar duizend puur biologisch. Heb je ooit een boer gezien die niet alleen aan geld denkt? Het GLB heeft een goede rug, niets weerhoudt hen ervan deze granen in te ruilen voor diensten voor mensen die honger lijden : Cry:

@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Avatar de l'utilisateur
jota
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 269
Inschrijving: 16/08/06, 13:45
Plaats: planeet aarde




par jota » 18/11/06, 20:19

En bij McDonald's gooien we de hamburgers weg als ze niet meer warm genoeg zijn.
Winstgevendheid negeert de kreten van de maag.
0 x
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 18/11/06, 21:21

iota schreef:En bij McDonald's gooien we de hamburgers weg als ze niet meer warm genoeg zijn.
Winstgevendheid negeert de kreten van de maag.


Exact

maar niets (behalve de politie) weerhoudt je ervan ze te verzamelen (bij voorkeur voor camera's) en ze te geven aan jongens die het vermoorden.

Ik steel hun gebruikte olie en bestuur er de voertuigen van al mijn vrienden mee. :P

als je denkt dat de CO²-daling via onze politici zal gaan, houd je jezelf voor de gek; Er zijn te veel financiële problemen.

slechts één oplossing: de genuanceerde toepassing van wetten en voorbeelden.

je rijdt zonder benzine, mensen denken dat je een idioot bent van jaloezie.
je buurman doet hetzelfde, dus het veroorzaakt opschudding in de buurt.
je gaat een dronk drinken met je buurman in het plaatselijke Bistreau terwijl je roept dat er nog steeds idioten zijn die gasolie kopen; 3 weken later gebruikt iedereen pantone hvb+, behalve de domme baas die bang is voor verschillende en beschadigde bedieningselementen

@+ : Lol:
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)

Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 19/11/06, 08:40

zac schreef:
maar niets (behalve de politie) weerhoudt je ervan ze te verzamelen (bij voorkeur voor camera's) en ze te geven aan jongens die het vermoorden.

Ja dat zou inderdaad leuk zijn. En bovendien zou het intelligente recycling zijn. : Cheesy:
zac schreef: als je denkt dat de CO²-daling via onze politici zal gaan, houd je jezelf voor de gek; er zijn te veel financiële problemen..
Natuurlijk niet. : Mrgreen:
zac schreef:slechts één oplossing: de genuanceerde toepassing van wetten en voorbeelden. je rijdt zonder benzine, mensen denken dat je een idioot bent van jaloezie.
je buurman doet hetzelfde, dus het veroorzaakt opschudding in de buurt.
je gaat een dronk drinken met je buurman in het plaatselijke Bistreau terwijl je roept dat er nog steeds idioten zijn die gasolie kopen; 3 weken later gebruikt iedereen HVB+ Pantone, behalve de domme baas die bang is voor verschillende en beschadigde bedieningselementen@+ : Lol:

Nou, ik denk niet dat het zo simpel is.
Allereerst kan niet iedereen op Réunion of in een “heet” land wonen, dus 50% HVB max of speciale kit. En dan heb je voor de levering van gebruikte olie een vaste leverancier nodig, buiten de inzamelingscircuits, je moet ze filteren, dus we kunnen veronderstellen dat we ze kopen van iemand als jij die ze zal filteren, maar dat doet er in ieder geval niet toe. 't werkt mogelijk slechts marginaal (bij gebruikte oliën).
Nou, dat gezegd hebbende, zou je mij niet iets per PM moeten sturen zac???
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 19/11/06, 09:01

gegyx schreef:Ja, dat heb ik ook gehoord; op Frankrijk Info: een ecotaks op textiel…
Het maakte me gespannen, maar Bham reageerde sneller...
We zijn overgegaan op een veralgemening van nieuwe belastingen, die min of meer geaccepteerd zullen worden, omdat ze onder het voorwendsel van ecologie vallen; gevoeligheid van het moment, rijden onder voorbehoud om nieuwe belastingen op te leggen. Ik had gehoord dat onze samenleving al belast was, tegen een ondraaglijk tarief.
:pijl: We zijn dus overgegaan op een veralgemening van milieubelastingen, om verschillende min of meer ingewikkelde redenen, waarvan het doel een aanvullende belasting zal zijn, terwijl de organisatoren de werkelijke oorzaken van verspilling en verspilling niet in overweging nemen of aanpakken.


Nou, je kunt je voorstellen dat ik het met je eens ben. zien https://www.econologie.com/forums/lisez-le-p ... 09-60.html en in het bijzonder:
Dus als het waar is dat we zelfs zonder toeslagen vroeg of laat zo'n recessie riskeren, vind ik het moeilijk te zien dat staten pleiten voor degrowth, wat onvermijdelijk moet leiden tot lagere belastinginkomsten, banenverlies, bedrijven die markten verliezen, enz. kortom, een totale herziening van onze samenlevingen, dus politieke instabiliteit en dus een gênante situatie voor onze leiders.
Het zou dan voor leiders voldoende zijn om ecologisch bewust te zijn als burgers hen zouden volgen op het gebied van energiereductie en milieubeschermingsmaatregelen. Het is heel gemakkelijk voor managers om tegen nationale autofabrikanten te zeggen: ontwikkel een bepaald automodel door het verbruik en de impact ervan op het milieu te verminderen, laten we stoppen met het maken van thermische isolatoren die grote hoeveelheden energie vereisen voor de productie ervan (het smelten van glas of steen bijvoorbeeld) , enz.
Maar willen onze leiders het? zijn ze echt gevoelig? Willen ze echt degrowth? we komen terug op onderwerpen die verband houden met Nicolas Hulot.
U zult dan merken dat ik het probleem op de tegenovergestelde manier opvat als Jancovici: wat heeft het voor zin om te veel te belasten als er geen primaire politieke wil is om dingen te veranderen, want voor mij is overbelasting geen positieve daad, het is een gemakkelijke oplossing die geneigd is te zeggen: kijk, we doen iets voor het milieu. Maar concreet bieden we geen echte oplossingen, het is zelfs een erkenning van niet-beslissing.
En vandaag kunnen we duidelijk zien dat onze leiders, door het uitbreken van allerlei soorten milieubelastingen, meebewegen op deze economisch-ecologische golf, heel goed wetende dat het in overeenstemming is met de tijd.
Er zijn ongetwijfeld groene belastingen nodig om een ​​goede recyclage en een goed beheer van hulpbronnen te organiseren, maar er zullen zeker ook nutteloze belastingen zijn die alleen bepaalde bevoorrechte mensen ten goede komen in plaats van het milieu. Dus voor mij verdienen we alleen geld om de groei vast te houden, misschien om ons voor te bereiden op de afwisseling van bepaalde bedrijven door andere in meer "ecologische" sectoren, maar we bereiden ons niet voor op achteruitgang.
Het is dus niet door de portemonnee van de burger aan te boren dat we de situatie ingrijpend zullen veranderen. Want hij, de burger, hij kan niet eisen dat hij een auto koopt die bijna niets verbruikt, hij kan niet eisen dat hij een dak naast zijn baan heeft, kortom, hij neemt wat komt, hij heeft geen beslissing -het maken van macht dan met betrekking tot zijn leven, en dan weer.
Maar dat zullen we over een paar jaar zien, als we zeggen: ja, we hebben gedaan wat we konden, we hebben energie belast en toch was dat niet genoeg.
En nu we toch bezig zijn, zie ook het iota-onderwerp: https://www.econologie.com/forums/post36905.html#36905
0 x
rpsantina
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 182
Inschrijving: 17/12/04, 16:11
Plaats: 81 - Zuid-Tarn
x 12




par rpsantina » 19/11/06, 11:44

Hallo allemaal,

dus als ik deze paar vijf zeer interessante pagina’s samenvat, onderscheid ik drie visies op dit probleem:

Bekijk 1:
Ik ben een bedrijf. Ik sluit mij verplicht aan bij de recyclingvereniging (althans, dat is makkelijk, er is er maar één, afhankelijk van mijn activiteit). Ik kan mijn aandeelhouders deze last niet laten overnemen, dus reken ik deze door in de verkoopprijs van mijn producten.
Anders kan ik altijd voor statiegeld kiezen, maar hiervoor is een voldoende korte distributieketen nodig om mijn verpakkingen in herbruikbare staat te laten terugkeren (dus geen massadistributie meer).

Bekijk 2:
Ik ben een "consument-amateur", ik kan kiezen tussen een belast product voor recyclage of een belast product met herbruikbare verpakking (waarborgsom die mij teruggegeven wordt bij teruggave van de verpakking, tenzij ik ver van huis op vakantie was,.. wat telt is natuurlijk de belasting, want anders is het voor de handelaar niet beheersbaar)

Bekijk 3:
Ik ben een politicus, ik surf mee op de golf van 'Eco-Thing' en ik ben het zat om te horen over de petities van Entresens bij Marseille. Ik creëer een belasting waarmee ik een vriend in recycling kan financieren (die mij terugbetaalt) en dit probleem van de grootste openluchtstortplaats van Europa kan oplossen.

Drie visies die niet zo beperkend zijn...

Wat denk je ??? :schok:
0 x
RPS (Dpt Tarn Zuid 81)
i-Alleen degenen die niets te doen zijn nooit verkeerd
ii-Alles is mogelijk zolang er een beetje tijd er wordt besteed
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 19/11/06, 15:46

Misterloxo schreef:
Houthakker schreef:
gegyx schreef:[...] Als het als brandstof dient, zie ik niet waar het probleem zit? Er zijn veel klootzakken die tarwe verbranden om warm te blijven![...]
Waarom klootzakken? :?
[...] Economisch gezien is het interessant voor de boer, maar ethisch gezien is het verbranden van granen terwijl miljoenen arme mensen verhongeren...
Ik denk niet dat er een verband is...
Brandstoftarwe moet niet worden gezien als een voedselgewas, maar als een energiegewas... (zoals bosbouw, dat wil zeggen...)

We moeten niet denken dat we vanaf hier het hongerprobleem in de wereld kunnen oplossen...
Via hulpacties voor de lokale bevolking (oogsthulp, hulp voor technische verbetering, etc.) ja, maar zeker niet door hier te verbouwen om ze daarna te geven...

In Frankrijk worden granen geëxporteerd die op 4 miljoen hectare zijn verbouwd.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
saveplanet
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 128
Inschrijving: 10/11/06, 19:05
Plaats: Parijs




par saveplanet » 19/11/06, 15:47

Het is heel duidelijk dat... de fabrikanten en zoveel andere elementen eraan zijn toegevoegd.
Trouwens, als dit je interesseert, heb ik wat meer naar dit "probleem" gekeken (wat er niet één zou moeten zijn) om alle feiten te hebben en zoveel mogelijk objectief te zijn. Ik stel voor dat je deze site bezoekt en mij laat weten weet wat je denkt:
http://www.gifam.fr/
0 x
Samen kunnen we het veranderen
rpsantina
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 182
Inschrijving: 17/12/04, 16:11
Plaats: 81 - Zuid-Tarn
x 12




par rpsantina » 19/11/06, 15:51

Houthakker schreef:
Misterloxo schreef:
Houthakker schreef:
gegyx schreef:[...] Als het als brandstof dient, zie ik niet waar het probleem zit? Er zijn veel klootzakken die tarwe verbranden om warm te blijven![...]
Waarom klootzakken? :?
[...] Economisch gezien is het interessant voor de boer, maar ethisch gezien is het verbranden van granen terwijl miljoenen arme mensen verhongeren...
Ik denk niet dat er een verband is...
Brandstoftarwe moet niet worden gezien als een voedselgewas, maar als een energiegewas... (zoals bosbouw, dat wil zeggen...)

We moeten niet denken dat we vanaf hier het hongerprobleem in de wereld kunnen oplossen...
Via hulpacties voor de lokale bevolking (oogsthulp, hulp voor technische verbetering, etc.) ja, maar zeker niet door hier te verbouwen om ze daarna te geven...

In Frankrijk worden granen geëxporteerd die op 4 miljoen hectare zijn verbouwd.


+1
0 x
RPS (Dpt Tarn Zuid 81)

i-Alleen degenen die niets te doen zijn nooit verkeerd

ii-Alles is mogelijk zolang er een beetje tijd er wordt besteed

Terug naar "afval, recycling en hergebruik van oude voorwerpen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 66-gasten