zonnetoren energieopwekking (Mega Project)

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3

Re: Solartoren met elektriciteitsopwekking (Mega Projet)




par Lietseu » 13/01/09, 17:55

renaud67 schreef:
Capt_Maloche schreef:
lude22vti schreef:Ik kende dit systeem niet:

http://www.jp-petit.com/ENERGIES_DOUCES ... olaire.htm

maar in zonnige gebieden en een "zekere" volumineuze lucht ziet het systeem er verdomd interessant uit !!

naar uw opmerkingen

PS: hopend dat ik niet dupliceer


de link werkt niet meer ...

Hallo voor de link is niet .com meer, maar .org


[Url]
http://www.jp-petit.org/ENERGIES_DOUCES ... olaire.htm [/ Url]



Sorry, maar zelfs met de wijziging werkt deze link niet : Cry:

Maar al met al hangen er ideeën in de lucht...

We zouden ons ook kunnen voorstellen om bladen in de verwarmingsschoorstenen te installeren, dus...
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
louis972
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 04/12/08, 14:59
Plaats: Martinique




par louis972 » 13/01/09, 20:31

Het 'debiet' of de 'sterkte' van de stroom hete lucht die door een schoorsteen gaat, moet inderdaad van de orde zijn (naar het giswerk!) dat het goed wordt verwarmd en dat deze lucht goed wordt geleid.
In feite werkt de delta T° maar, zoals CPt MAloche zegt, ook het luchtvolume en in het geval van een dak van 100M2 met een ruimte van bijvoorbeeld 10cm is dat 10M2.
30° t° omgevingstemperatuur 60° t° verwarmde lucht, d.w.z. een delta T° van 30°C (dat is niet veel in Kelvin) het komt door het verschil in dichtheid dat de kracht ontstaat die de lucht beweegt en van waaruit we gaan om te proberen een rol te spelen ... Is dit genoeg om te hopen er iets mechanisch uit te halen?
Het probleem is dat de beschikbaarheid en overvloed van krachtige en zelfs gewelddadige energiebronnen (de verbrandingsmotor staat tegenover de stoommachine omdat in de laatste de stoom duwt) betekent dat er niet veel te zeggen is over lage energieën en lage opbrengsten. maar een van de sleutels is er: de burger heeft slechts weinig energie... in voldoende hoeveelheden natuurlijk, maar met bijna geen middelen om er voordeel uit te halen
Ik denk dat de revolutie zal komen van onderzoek naar lage opbrengsten, zoals het gebruik van de kracht van luchtexpansie... dat is eigenlijk wat Stirling doet en dat is zeker wat we zouden kunnen doen met de heteluchthaard waar ik het hierboven over had
0 x
vermijd afhankelijkheden en verslavingen niet gekozen
ptrem
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 05/11/07, 22:55
Plaats: var

Re: zonnetoren




par ptrem » 11/02/09, 11:37

denis schreef:het is ingenieus, met traagheid voor de nacht! :D In mijn geheugen was de turbine in de schoorsteen ... een oplossing van energie voor de landen met woestijn, helaas vaak olieproducenten, maar bepaalde landen zullen zeker geïnteresseerd zijn, jammer dat het nodig is van grote eenheden (misschien niet verplicht !) want er zal zelfs de pb van het transport van de uitverkorenen zijn. , en we keren terug naar de pb van energieonafhankelijkheid van de burgers (monopolie ??)

>>
Dag
Is het volgende scenario utopisch:
Leg een waterleiding aan van de elektriciteitscentrale van Tricastin naar de Gardanne-mijn (50 km), door zwaartekracht; berekening van het niveau tussen Tricastin en de bodem van de mijn.

Mijndiepte: -900m;
Warmwaterstroom: 10m3/s
opslag van calorieën op de bodem van de mijn;
Eenvoudige en beknopte berekening:
debiet 10m3/s
extractie: 10°(25°c/15°c)
1cal=4.18 joule
10m3=10^7 grammes >> 10^7 cal*4.18*10=4.18*10^8 joules
Vermogen: 400 MW.
Extractie van eelt. per kap
Berekening van het volume van mijngalerijen om hete lucht op te slaan.
Gebruik de hoogte van de mijnschacht om dichter bij het Alain Coustou/Paul allary-systeem te komen.
Gebruik de kinetische energie van de waterval
Bedankt voor de correcties en onopgeloste punten.
Ik wijs erop dat het water van de bodem van de Gardane-mijn wordt opgepompt en in het Etang de Berre stroomt.
een warmtepomp produceert warm en koud; om het differentieel te vergroten, koelt u de bovenkant van de schoorsteen met de kou.
tot +
ptrem

Gekopieerd van een officiële EDF-website
Tertiair circuit of koelcircuit:
• watervolume van 25 tot 50 m000
•circulatiestroom: 40 tot 50 m3/s
•waterbemonstering:
* 40 tot 50 m3/s in open circuit (1000 Mm3/jaar)
* 2 m3/s in gesloten circuit met luchtkoeler (50 Mm3/jaar)
0 x
we weten hoe we plasma moeten produceren; het probleem is om het vak te maken om het te bevatten.
de deskundige ingenieurs om deze box te maken hebben 100% kansen om te worden ingehuurd bij Cadarache.
Volgens een vooraanstaande CEA-leider is de energie van de toekomst waterstof geproduceerd met elektriciteit, maar het probleem moet nog steeds worden opgevangen.
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 15/02/09, 09:05

Tricastin ligt op 150 km van Gardanne!
zouden we de schoorsteen niet tegen een berg kunnen zetten door hem te begraven en er onderin kassen te maken, dat zou de prijs verlagen en het esthetische probleem oplossen.
0 x
ptrem
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 05/11/07, 22:55
Plaats: var




par ptrem » 17/02/09, 09:35

raymon schreef:Tricastin ligt op 150 km van Gardanne!
zouden we de schoorsteen niet tegen een berg kunnen zetten door hem te begraven en er onderin kassen te maken, dat zou de prijs verlagen en het esthetische probleem oplossen.

>>
150 km, dat is inderdaad te ver, de calorieën zouden verloren gaan.
Wat betreft het bouwen van een toren op de berghelling, ik heb de indruk dat noch dat, noch de toren van belang is voor het Ministerie van Milieu.
Ze zijn zeker begonnen met zonnepanelen, het lijkt erop dat Frankrijk zeer zware boetes betaalt aan Brussel, omdat het het quotum voor hernieuwbare energie niet heeft bereikt.(te controleren)
De vortextoren van Alain Coustou is de enige geldige.
Die wordt misschien in het buitenland gebouwd, want in Frankrijk zijn ze te passief.
ptrem
0 x
we weten hoe we plasma moeten produceren; het probleem is om het vak te maken om het te bevatten.

de deskundige ingenieurs om deze box te maken hebben 100% kansen om te worden ingehuurd bij Cadarache.

Volgens een vooraanstaande CEA-leider is de energie van de toekomst waterstof geproduceerd met elektriciteit, maar het probleem moet nog steeds worden opgevangen.
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 17/02/09, 15:37

De boetes van Frankrijk in Brussel, het is niet voor het quotum van hernieuwbare energie (de deadline in dit verband deze 2010) maar voor de CO2-uitstoot die het had beloofd te verminderen in Kyoto.

Wat betreft de technologie van de Vortex-toren, ik blijf sceptisch... De uitvinding is mooi, maar testen op ware grootte wachten al 20 jaar! De gekste en meest veelbelovende is de Nazarre-toren, die de kracht van de toren vergroot door te profiteren van een hogere vortexhoogte dan de schoorsteen (gevangen vortextoren), ik wil het zien om het te geloven. Coustou-Alary's lijkt realistischer.

Aan de andere kant bevinden convectietorens zich aan de grens van de economische rentabiliteit als er geen co-exploitatie is van het kasoppervlak: plantage, drogers... Vandaar het werk van het studiebureau Elioth, op zonnebergen [pdf], met een verlangen om uit te proberen in Reunion.

Voor de vraag van louis972 is de moeilijkheid op kleine schaal dat testen op volledige schaal voor convectietorens (torens in Spanje, project in Australië, zonnebergen, enz.) weinig hoop geven voor de productie op kleine schaal: minder energie om te recupereren dan het gebruik van een eenvoudige windturbine. Omdat :
- kanaal met kleine doorsnede = meer drukval
- algemene vorm van het "kanaal" niet geoptimaliseerd om een ​​venturi-effect te genereren = slechtere turbineprestaties.

Wetende dat de opbrengst van aero-zonne-energie bij grote installaties rond de 3% ligt, zal uw 100 m2 dak, met 2000 kWh/m2.jaar, minder dan 6 MWh/jaar produceren. Het gemiddelde verbruik van een Frans huishouden.

Maar de vraag is om te weten of de opbrengst lineair is volgens de hoogte van de schoorsteen, het oppervlak van de vangst? Ik denk het niet, ik zoek...
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 26/10/09, 13:17

Hier is een geweldige site over "meteorologische reactoren", heel goed gedaan: http://www.tour-solaire.fr/index.php
Absoluut te raadplegen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 07/12/09, 18:20

http://www.greenidealive.org/110599/466/solar-pond-tower-for-5-ct-kwh.html

Een nieuw type zonnetoren.
Blijkbaar begint dit type apparaat veel ingenieurs over de hele wereld te interesseren!
0 x
grootmoedigheid
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 07/03/10, 10:09

Venturikolom voor elektriciteitsproductie door Raymond LEGER




par grootmoedigheid » 07/03/10, 10:56

De website van Raymond LEGER http://pagesperso-orange.fr/raymond.leger/
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Convectie zonnetoren




par sen-no-sen » 26/12/10, 12:37

Een interessant onderwerp om te lezen over convectie zonnetorens:

http://www.bulletins-electroniques.com/actualites/64862.htm

Met name qua kosten: ik citeer (...) "De kWh elektriciteit kan tussen de 12 en 18 cent euro kosten, afhankelijk van de grootte van de zonneschoorsteen in de eerste 25 jaar, duur van de terugverdientijd van bouwkosten, vervolgens te verlagen tot 2 c euro",(...)

Beetje bij beetje vond het idee zijn weg.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten