De levensverwachting van fotovoltaïsche zonnepanelen

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Levensverwachting van fotovoltaïsche zonnepanelen




par dede2002 » 06/06/20, 10:43

ENERC schreef:Ik denk dat er veel panelen nog functioneel zijn in de 5.000 ton gerecyclede zonnepanelen. Iemand om te bevestigen?

...


Ik zou zelfs meer willen zeggen... Ik denk dat in de niet-functionele panelen de meeste cellen nog steeds functioneel zijn.

Het zou voldoende zijn om ze te "demonteren" en weer in elkaar te zetten... Te veel werk natuurlijk, maar toch klagen veel mensen dat ze geen werk hebben...?
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Levensverwachting van fotovoltaïsche zonnepanelen




par phil59 » 07/06/20, 23:25

Panelen waarvan we de herkomst niet kennen = groot brandgevaar, we weten niet hoe het werd gemonteerd, gedemonteerd, opgeslagen ....

Maar, als we voorzorgsmaatregelen nemen, en op de bodem van de tuin zetten, met niets ernaast, etc.... dan neem ik het risico, ik....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Nathan uit Le Havre
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 30/10/20, 14:25
x 1

Re: Levensverwachting van fotovoltaïsche zonnepanelen




par Nathan uit Le Havre » 30/10/20, 14:30

Normaal gesproken gaat een zonnepaneel op papier (als het goed is) 30 jaar mee behalve extreme weersomstandigheden, brand, boom die op je dak valt etc...

echter zoals vermeld https://izi-by-edf.fr/blog/panneaux-solaires-duree-vie/ in dit artikel. Het is de kwaliteit van de opbrengst bij energieteruggave die in de loop van de tijd achteruit gaat : Mrgreen:
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Levensverwachting van fotovoltaïsche zonnepanelen




par Christophe » 30/10/20, 14:36

Dat is het Nathan, het is precies zoals bij mensen: als we niet doodgaan door een ongeluk, zullen we vanaf een bepaalde leeftijd minder efficiënt zijn! : Mrgreen:
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Levensverwachting van fotovoltaïsche zonnepanelen




par ENERC » 30/10/20, 19:37

In feite is het iets complexer dan dat: er zijn verschillende factoren die een rol spelen:
- de afbraak van fotovoltaïsche cellen bedraagt ​​ongeveer 0,2 tot 0,3% per jaar. Dat maakt een verlies van 12% over 40 jaar. Het probleem is dat we weinig gegevens hebben over panelen ouder dan 10 jaar. Maar op de panelen die 10 jaar geleden zijn geproduceerd, zien we dit.
- maar dat is niet alles: de belangrijkste factor bij productieverlies is vervuiling panelen: mos bij het frame, moeilijk te verwijderen korstmos dat aan het glas kleeft (dit is mijn geval), aarde die zich aan de onderkant van het paneel hecht, pollen die zich permanent hechten en niet alleen bij het poetsen weggaan, enz.. .
- schaduw van groeiende bomen
- braamstruiken, brandnetels, enz. wanneer ze op de grond worden geplaatst
- we hebben storingen aan de aansluitdozen. Dit zijn de grillen van elektronica. De MTBF is hoog, maar soms heb je pech en brandt er een aansluitdoos door. het blijft zeldzaam.
- connector die oxideert als hij erg gekrompen of van slechte kwaliteit is
- we hebben kabels doorgesneden door het dierenrijk (persoonlijk heeft een wezel een kabel voor mij opgegeten - een 4 mm2 doorgesneden met de isolatie weggevreten over enkele cm)
- de omvormers zijn ook min of meer betrouwbaar - ik had er een waarin de vermogenstrap letterlijk explodeerde. Een hoop plastic op de bodem van de doos bij het openen - maar gratis vervangen omdat er nog garantie op zit (10 jaar voor krachtige omvormers).

Dat alles om te zeggen dat een paneel deel uitmaakt van een systeem dat uit meerdere componenten bestaat en dat je de installatie moet volgen om kleine reparaties uit te voeren als je een probleem hebt.
Maar het klopt dat het meest betrouwbare onderdeel het zonnepaneel zelf is. We hebben meer moeite met connectoren en omvormers.
0 x

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 130-gasten