Kabellengte tussen panelen en regelaar

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
sector34
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 07/11/21, 17:04

Kabellengte tussen panelen en regelaar




par sector34 » 07/11/21, 17:32

Hallo en bedankt voor je welkom,

Even voorstellen, Richard uit Pyrénées-Orientales (66), ik begon mijn zonne-installatie 2 en een half jaar geleden in mijn recreatieland, met 2 monopanelen van 180 watt 12 volt in serie aangesloten op een Mppt Epever 30 Amp en een EDECOA Pure Sinus Converter 12v 220v omvormer 1000w LCD-scherm, allemaal met 1 batterij (Power Battery) in 225ah. Toen ik merkte dat het goed werkte heb ik naast de 2e Mppt een 1e accu geplaatst, parallel aan de 225e, van hetzelfde merk (Power Battery) van 20 ah met een 1 Amp Mppt en aangesloten op een 230 watt 12 volt paneel.


Voici ma vraag:
Ik heb heel weinig zon in de buurt van de schuur waar mijn 2 MPPT-apparatuur is geïnstalleerd.
1) Kan ik mijn 3 zonnepanelen op 12 meter van de Mppt-regelaars plaatsen om de hele dag meer zon op mijn panelen te hebben? want waar weinig zon is.
2) En ik zou ook graag willen weten welke sectie ik moet kiezen voor mijn 12 meter kabels tussen mijn panelen en mijn regelaars.
Ik kom hier om wat hulp te vinden en ook om veel coole dingen te leren.
Bij voorbaat dank voor uw hulp.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Kabellengte tussen panelen en controller




par izentrop » 07/11/21, 19:51

Hallo, voor 15 A is 2.5 mm² voldoende.
Met 4 mm² weet je zeker dat de draden niet warm worden.
0 x

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 182-gasten