Hoe mijn batterijen op te laden met 24Volts en gebruik ze in 12 volt

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Hoe mijn batterijen opladen met 24Volts en gebruik ze in 12 volt




par izentrop » 18/06/18, 09:07

dede2002 schreef:Dus om dit paneel te gebruiken, is het nodig om twee batterijen in serie te gebruiken, tenzij je een regulator mppt hebt die de spanning naar 12V converteert, maar in dit geval zal het de nominale stroomsterkte van de regelaar verdubbelen ten opzichte van die van het paneel.
We kunnen heel goed een 12 V-batterij opladen met een 24 V-paneel en een 12 / 24 V-oplader, zelfs standaard of PWM, het lijkt me dat dit het type batterij is dat het automatisch schakelen bepaalt.
In zijn geval is een tweede lader, parallel aangesloten op het paneel, om de 2-batterijen onafhankelijk op te laden de eenvoudigste.
dede2002 schreef:Ik heb dezelfde installatie thuis, met een regelaar 24V en twee dissipatieve regelaars die 14.4V gebruiken en activeren naar 13.5V (zelfgemaakt) om te voorkomen dat een accu te zwaar wordt belast
Normaal gesproken worden deze beveiligingen, evenals de snede om diepontlading te voorkomen, beheerd door de opladers, zelfs de meest eenvoudige.
1 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Hoe mijn batterijen opladen met 24Volts en gebruik ze in 12 volt




par dede2002 » 18/06/18, 21:00

1- Ja, het is mogelijk, maar het vermogen wordt gehalveerd, omdat het paneel in 12V zal werken en de stroomsterkte zal worden gedeeld.

2- Met de optie 24V beheert de controller de batterijen niet afzonderlijk. Als een batterij 12V en de andere 15V heeft, gaat deze door met opladen.

Met een voltmeter op elke batterij die u kunt controleren en bijvoorbeeld de muziek grondig op de batterij plaatsen die voor de andere is opgeladen : Mrgreen:

Voor de controle van de ontlading zal eigenlijk een eenvoudige regelaar 12V op elke batterij het werk doen :)
Bovendien snijdt de omvormer automatisch af, er zou alleen de batterij in 12V worden gebruikt om te monitoren.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Hoe mijn batterijen opladen met 24Volts en gebruik ze in 12 volt




par izentrop » 18/06/18, 23:26

dede2002 schreef:1- Ja, het is mogelijk, maar het vermogen wordt gehalveerd, omdat het paneel in 12V zal werken en de stroomsterkte zal worden gedeeld.
Het paneel blijft op de nominale spanning, het is de duty-cycle van de regelaar die rond 50% zal evolueren om 10 A / 12 V te leveren.

Als 2 parallelle controllers niet werken, is er de mogelijkheid van het regulator-duo https://avelheol.fr/36-regulateur-solai ... -batteries
1 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Hoe mijn batterijen opladen met 24Volts en gebruik ze in 12 volt




par dede2002 » 19/06/18, 11:04

Niet mee eens, het is wanneer de batterij wordt opgeladen dat de regelaar in actie zal komen, maar in elk geval is het 120W in plaats van 240, het zal werken omdat de intensiteitscurve van het paneel vlak is, het voorziet zijn versterkers van wat ongeacht de spanning.
:)
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Hoe mijn batterijen opladen met 24Volts en gebruik ze in 12 volt




par izentrop » 19/06/18, 12:21

Ja, ik ben de kant van de stroomopwekking vergeten.

Dus zolang de 10-versterkers niet worden overschreden, is er geen huidige regeling, 2-laders van dit type in serie op het paneel van 24 V, moeten elke batterij kunnen laden naar 10 A en wanneer een einde van de lading is bereikt het zou een apparaat vereisen om de andere lader te laten blijven werken, zoals invertorrelais of mosfets.

In dit geval, als de capaciteit van de batterijen goed is gekozen, is er geen oplader nodig, alleen schakelt deze afhankelijk van de drempelspanningen.

Ik heb geen fotovoltaïek om te proberen, maar het lijkt me logisch. Dit is het soort apparaat dat je hebt gemaakt?
0 x
Avatar de l'utilisateur
SEIRMIC
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 10/12/17, 13:10
Plaats: Ouagadougou
Neem contact op met:

Re: Hoe mijn batterijen opladen met 24Volts en gebruik ze in 12 volt




par SEIRMIC » 19/06/18, 12:31

chatelot16 schreef:wanneer je 2-batterij 12v in serie laadt om 24v te maken, moet je nooit anders gebruiken dan 24v

als de 12v-batterij afzonderlijk wordt gebruikt, wordt deze nooit correct opgeladen nadat hij is ingesteld en in 24v is geladen ... de 12v-batterij is niet volledig opgeladen en heeft gebrek aan lading ... 12v-batterij de minst geloste machine zal te lijden krijgen van overladen ... en de 2-batterij is binnenkort bijna leeg

als de 2 12v-batterij afzonderlijk wordt gebruikt, 2-oplader 12v onafhankelijk

als u liever een oplader gebruikt die 24v al heeft op 2-batterij 12v nieuw, is het nodig dat een omzetter 24v 12v 12v heeft door verbinding te maken met de 2-batterij

maar voor mij is de 24v een valstrik om ... het kost 2 een identieke batterij, goed voor niets voor het eerste probleem

Dus kun je beter 2 12v regulator van de belasting op 2 12v indepandante batterij te laden en het werkt zelfs met 2 12v formaat batterij of andere staat ... het laden van de batterij 12v we willen en we gebruik zoals we willen




Ik kan alleen maar bedankt zeggen vanuit de grond van mijn hart. Ik probeerde de verbinding aangegeven met de twee laadregelaars op mijn twee nieuwe batterijen en het werkt.

Ik deed eerst de test op mijn gehavende batterijen en merkte op dat de batterijen, zelfs gescheiden, met elkaar communiceren. Omdat ik de positieve terminal van de 12volt-vertakking op één batterij kan plaatsen en de negatieve pool op de andere batterij en het werkt. Ik heb de lampen getest, het is gewoon dat het weinig licht geeft. Maar op de positieve en negatieve directe aansluiting van een verbinding geeft het heel goed de verlichting volgens de ladingstoestand.


Met mijn nieuwe batterijen heb ik de test nog niet gedaan en ik heb ze gisteren rond het middaguur betaald, en ik kon niet elke batterij volledig opladen. Ik stuur je zo snel mogelijk een foto van mijn verbinding. Ik heb dus overal 12volt en ik kan een batterij gebruiken voor twaalf-volt-verbindingen en een andere voor de verbinding 220v. Het is geweldig. Ik hoop dat de batterijen deze keer een lange levensduur hebben.

Ter info: mijn laadregelaars gaan omhoog naar 20-ampères


Heel erg bedankt !!!
Weldra
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Hoe mijn batterijen opladen met 24Volts en gebruik ze in 12 volt




par dede2002 » 23/06/18, 11:24

U zou een diagram van uw verbinding kunnen maken?

izentrop schreef:Ja, ik ben de kant van de stroomopwekking vergeten.

Dus zolang de 10-versterkers niet worden overschreden, is er geen huidige regeling, 2-laders van dit type in serie op het paneel van 24 V, moeten elke batterij kunnen laden naar 10 A en wanneer een einde van de lading is bereikt het zou een apparaat vereisen om de andere lader te laten blijven werken, zoals invertorrelais of mosfets.

In dit geval, als de capaciteit van de batterijen goed is gekozen, is er geen oplader nodig, alleen schakelt deze afhankelijk van de drempelspanningen.

Ik heb geen fotovoltaïek om te proberen, maar het lijkt me logisch. Dit is het soort apparaat dat je hebt gemaakt?


Ik had niet gedacht om de regulatoren in serie te zetten, het lijkt me een goed idee. Het is noodzakelijk om eerst de accu's aan te sluiten (voordat het paneel wordt aangesloten), zodat de regelaars hun referentiespanning kiezen, dan zou het zelfstandig moeten werken, er is geen inverterrelais nodig.
En we zouden profiteren van alle kracht van het paneel, wanneer we beide batterijen tegelijkertijd opladen.

Thuis heb ik eenvoudig op elke batterij een systeem toegevoegd dat een consument triggert zodra de spanning 14.4V bereikt en naar 13.5V gaat, om de mogelijke overbelasting van een batterij weg te nemen. Ik gebruik 24V met een 24V-regelaar, maar ik heb herstelbatterijen die niet noodzakelijk identiek of in dezelfde staat zijn. (Ik gebruik de batterijen alleen overdag, ze dienen meer als buffer dan als accumulator, het is niet vergelijkbaar met het Seirmic-systeem).
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Hoe mijn batterijen opladen met 24Volts en gebruik ze in 12 volt




par dede2002 » 23/06/18, 12:41

Na reflectie zie ik dat ik een onzin schreef. Twee regelaars in serie die niet kunnen werken, zodra de eerste regelaar snijdt (zodra de eerste accu wordt opgeladen) gaat er niets voorbij ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Hoe mijn batterijen opladen met 24Volts en gebruik ze in 12 volt




par chatelot16 » 23/06/18, 12:47

zet de regelaar in serie en een val: wanneer een van de accu vol is, verlaagt de regelaar de stroom en kan de andere regelaar geen corecten opladen ... bijna hetzelfde probleem als de 2-accu serie

met 2-oplader 12v parallel aangesloten op het paneel, zal het niet optimaal zijn, maar het zal werken ... het is mogelijk dat een controller alle stroom opneemt en niets overhoudt voor de andere, maar zodra de eerste batterij vol is met de regelaar zal niet langer de macht overnemen en het voor de ander overlaten

het ideaal is om een ​​regelaar te nemen die een stroomstoring en mppt bevat die de maximale efficiëntie geeft, zelfs wanneer de spanning van het paneel verschilt van de accuspanning ... maar zelfs met een basisregelaar die alleen de stroom vermindert, zal het werken zonder de batterij te beschadigen, maar het laadt 2 gewoon minder snel in dan met een goede regelaar

wat ik zojuist zei, is van toepassing op kleine, eenvoudige regelaars die de stroom verminderen door het circuit te openen

het zou mogelijk zijn om regelaars te bouwen die de belastingsstroom verminderen door het paneel te kortsluiten ... en dit type regulator zou goed stijgen: wanneer een batterij vol is, kortsluiting in de regelaar en laat de andere serie lopen ... maar ik ken zo'n regulator niet

een alles-of-niets-regeling, van het type wanneer de accuspanning laag is, krijgt alle fotovoltaïsche stroom en wanneer deze vol is, is deze helemaal doorgesneden: het is een zeer slechte oplossing

Om een ​​batterij volledig op te laden, vermindert u geleidelijk de laadstroom, om de juiste spanning te behouden, de tijd die het kost om de lading te voltooien
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10

Re: Hoe mijn batterijen opladen met 24Volts en gebruik ze in 12 volt




par RV-P » 26/12/18, 09:23

dede2002 schreef:Door twee gasafvoerregelaars (windturbinetype) aan te sluiten, een op elke batterij, kan men opladen in 24V en als de ene batterij wordt opgeladen voor de andere zal de laadstroom in de ene consument worden gedissipeerd, terwijl de andere het laden zal voltooien.

- En met behulp van krachtige zenerdioden zoals de beroemde "liposave" die, zodra de batterij is opgeladen tot de juiste spanning (eerder 13,8V dan 14,4V - risico op gasuitstoot en verlies van batterijcapaciteit!), Laat de laadstroom passeren door hem om de andere batterij op te laden die nog niet is opgeladen? Maar er is een "beestje" voor nodig om de intensiteit van de lading te ondersteunen!
- Anders, als het voor verlichting is, gebruik 24V door de 12V-lampen in serie te plaatsen!
Chatelot16 schreef:het zou mogelijk zijn om regelaars te bouwen die de belastingsstroom verminderen door het paneel te kortsluiten ... en dit type regulator zou goed stijgen: wanneer een batterij vol is, kortsluiting in de regelaar en laat de andere serie lopen ... maar ik ken zo'n regulator niet

- Ja! Ik ken er een: de "liposave"! Maar om te weten of dit soort regelaar, geassocieerd met een stroombegrenzer, bedoeld voor Li-Ion-batterijen, zou goed werken voor loodaccu's! Zie het diagram en de uitleg van een testbank en Li-Ion-acculader hier:
http://www.radioman33.com/pages/les-realisations-des-visiteurs/banc-de-test-et-chargeur-d-herve.html
- Het is gepland voor 4,1V en 4,2V, maar we kunnen het gemakkelijk aanpassen! En zet alleen 2 in serie in plaats van 3!
- Gezien de intensiteiten geleverd door sommige Li-Ion-batterijen, denk ik niet dat de "liposave" heel anders zou zijn voor een loodaccu! Om te proberen ...
- Met vriendelijke groeten !
0 x
Het is makkelijker om gewoon dingen ingewikkelder dan compliceren eenvoudige dingen te maken!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 201-gasten