PV: centrale omvormer of micro-omvormer?

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Lou Garou
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 26/07/22, 11:06
x 3

PV: centrale omvormer of micro-omvormer?




par Lou Garou » 26/07/22, 11:22

Ik ben in overleg voor het plaatsen van fotovoltaïsche panelen.

Sommigen zweren bij de gecentraliseerde omvormer, anderen bij de micro-omvormers. Kunt u mij de weg wijzen? Wat zijn de voor/nadelen van elk?

Bij voorbaat dank voor uw advies

Lou Garou
2 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Centrale omvormer of micro-omvormer?




par phil59 » 27/07/22, 15:58

Voor welk type installatie eerst, welke productiebelofte, welke oriëntatie, helling, kWp geïnstalleerd?????

1 kWp geïnstalleerd geeft u ongeveer 1000 kWh per jaar, volgens verschillende criteria, alleen wanneer het dag is, niet noodzakelijk wanneer u het nodig heeft.

Ik heb maar 4 kleine panelen met elk een micro-omvormer.

Als ik er meer installeer, zal ik een hybride omvormer plaatsen, om een ​​"opslag" evolutie op batterij te kunnen hebben.

Momenteel kost een installatie gemaakt door een professional, met alle papieren goed, zo'n €5-7000, voor 3 kWp.

Als je het alleen doet, goedkoper, maar niet per se alle papieren die goed gaan. (Ik deed het niet, ik deed het alleen).

De panelen zijn over het algemeen niet al te veel te vrezen, over 50 jaar zouden ze nog steeds moeten werken, met 20% minder capaciteit, dus geen zorgen.

Een omvormer is ongeveer 10 jaar oud.

Een schaduw op een paneel met een omvormer kan alle productie verlagen, bij micro omvormers heb je alleen het paneel "in de schaduw", wat minder zal produceren.

Micro-omvormers, duurder, maar bij uitval ben je niet al je productie kwijt....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Lou Garou
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 26/07/22, 11:06
x 3

Re: Centrale omvormer of micro-omvormer?




par Lou Garou » 27/07/22, 17:08

Bedankt voor je antwoord Phil59.
Ik heb een verzoek ingediend bij 3 installateurs om fotovoltaïsche panelen te installeren om mijn huis van stroom te voorzien en het eigen risico door te verkopen aan EDF. Ik woon in de Provence, het huis ligt op het zuiden, dakscharnier 15° Momenteel zijn de installateurs aan het reageren en berekenen welk vermogen ik moet installeren op basis van mijn verbruik (3900kwh in 2021). Mogelijk gaan we richting 3kwh (8 panelen).
Voor nu heb ik een antwoord, leverancier A: PV veldvermogen: 4kwc, 10 panelen, gecentraliseerde omvormer Fronius Primo 3.0-1, hij regelt de formaliteiten = 9965€
Ik heb zojuist een leverancier B (grote groep) ontvangen, die mij volgens zijn berekeningen een installatie aanbiedt met micro-omvormers, 4 panelen of 1,4kwh voor € 10500 of 6 panelen of 2,25kwh voor € 12500, hij regelt de formaliteiten Ik wacht op de reactie van de 3e die ook micro-omvormers aanbeveelt.
Ik merk natuurlijk dat ik verre van de prijs ben die je noemt!
Ik sta mezelf toe mijn eerste vraag in herinnering te brengen: wat zijn de voor-/nadelen van een gecentraliseerde omvormer ten opzichte van micro-omvormers?
Bij voorbaat dank voor al je ervaringen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: PV: centrale omvormer of micro-omvormer?




par Christophe » 27/07/22, 19:32

Micro-omvormers zijn alleen interessant bij grote zonnemaskers op de zonnepanelen om stringblokkades te voorkomen...

En in de bouw is de regel simpel: hoe eenvoudiger het is, hoe langer het meegaat!

30 micro-omvormers in plaats van een gecentraliseerde hebben 30 keer meer kans om kapot te gaan!

Ik heb grote twijfels over de duurzaamheid van de elektronica van de micro-omvormer voor meer dan 10 of 15 jaar gezien de aanzienlijke variaties in klimatologische omstandigheden! Vooral oververhitting in de zomer!

Dus mijn advies is om een ​​gecentraliseerde omvormer te hebben... tenzij je grote zonnemaskers hebt...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Centrale omvormer of micro-omvormer?




par Christophe » 27/07/22, 19:36

LouGarou schreef:Bedankt voor je antwoord Phil59.
Ik heb een verzoek ingediend bij 3 installateurs om fotovoltaïsche panelen te installeren om mijn huis van stroom te voorzien en het eigen risico door te verkopen aan EDF. Ik woon in de Provence, het huis ligt op het zuiden, dakscharnier 15° Momenteel zijn de installateurs aan het reageren en berekenen welk vermogen ik moet installeren op basis van mijn verbruik (3900kwh in 2021). Mogelijk gaan we richting 3kwh (8 panelen).
Voor nu heb ik een antwoord, leverancier A: PV veldvermogen: 4kwc, 10 panelen, gecentraliseerde omvormer Fronius Primo 3.0-1, hij regelt de formaliteiten = 9965€
Ik heb zojuist een leverancier B (grote groep) ontvangen, die mij volgens zijn berekeningen een installatie aanbiedt met micro-omvormers, 4 panelen of 1,4kwh voor € 10500 of 6 panelen of 2,25kwh voor € 12500, hij regelt de formaliteiten Ik wacht op de reactie van de 3e die ook micro-omvormers aanbeveelt.
Ik merk natuurlijk dat ik verre van de prijs ben die je noemt!
Ik sta mezelf toe mijn eerste vraag in herinnering te brengen: wat zijn de voor-/nadelen van een gecentraliseerde omvormer ten opzichte van micro-omvormers?
Bij voorbaat dank voor al je ervaringen.


Is het geïntegreerd of op het dak?

Want dit zijn gekke prijzen in €/Wp!

Een niet-geïntegreerde zonne-installatie is momenteel € 1.5 tot € 2 per Wp (dichter bij 1.5) met al een goede marge voor de installateur!

Uiteraard zullen de margoulins micro-omvormers aanbevelen: het verhoogt hun marge. : Lol: : Lol: : Lol:

Vergelijk hier de prijzen met waar ik de mijne heb gekocht bij Alma Solar: https://www.econologie.com/installer-de ... ergetique/ (ze leveren in Frankrijk...)

Je neemt je aanhalingstekens en gebruikt ze op het toilet denk ik : Lol: : Lol: : Lol:
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Centrale omvormer of micro-omvormer?




par phil59 » 27/07/22, 19:38

Ik denk dat het erg duur is, voor wat je installeert, zelfs met de doorverkoop aan "EDF anders"!

Op een helling van 15° is het heerlijk juni-juli...

De grote maanden zijn van april tot september, waarna het aanzienlijk daalt, vooral bij een helling van 15°.

We zullen zeggen dat je 4000 kWh/jaar zult produceren, als je alles doorverkoopt, is het 400€ per jaar... 10 cent per kWh wederverkoop.

Bij €10 is het 000 jaar geleden om af te schrijven, en het zijn geen marktprijzen... de actieradius blijft, zelfs met de stijging, op €25-5 voor 7000 kWp.

De panelen gaan lang mee, maar de omvormer kost 1000 jaar rond de € 1500-10...

DE doorverkoop, voor 10 cent, ik denk niet dat dat de oplossing is.
Wat is je momentane verbruik dat je altijd hebt, het apparaat kijkt, de doos, enz ....

Als je dat afdekt, kunnen, gezien je verbruik, 1-2 panelen voldoende zijn, grotendeels zonder doorverkoop...

Mijn achtergrondgeluid, verbruik van het huis altijd, het is ongeveer 200Wh, en ik heb 0,760 kWp geïnstalleerd, te veel voor de zomer, te weinig in de winter, in het noorden van Frankrijk, en hellende panelen, geoptimaliseerd, voor de winter, op 60°. Daarmee geef ik ongeveer, gratis, 100 kWh terug aan het netwerk, gratis, en als ik betaald zou worden, zou het 10€/jaar zijn...

Maar mijn installatie kostte me, met OCCAZ, ongeveer € 260, door mij geïnstalleerd. Afschrijving in 2.5 jaar.

Een andere oplossing, zou zijn om batterijen, of "virtuele" batterij te zien, interessanter kan zijn dan doorverkoop.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: PV: centrale omvormer of micro-omvormer?




par sicetaitsimple » 27/07/22, 19:49

Christophe schreef:[....om te voorkomen dat tekenreeksen worden geblokkeerd...[/b]


Ah het blokkeren van touw, het is vreselijk.....
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: PV: centrale omvormer of micro-omvormer?




par phil59 » 27/07/22, 19:56

sicetaitsimple schreef:
Ah het blokkeren van touw, het is vreselijk.....


Een blaasinstrument blokkeren is moeilijk...

24072022.JPG
conso 24072022.JPG (38.57 KiB) 9046 keer bekeken


Hier is mijn verbruik van 24/07/22, de nachtpieken, het was tijdens het opladen van de elektrische auto, belast met 2 kW, ongeveer.

Het was mooi weer en niemand thuis.

Goed doordacht, bijvoorbeeld de schaduw van een open haard ...

Vermenigvuldig mislukkingen, ja, maar kleine mislukkingen. Geen productieblokkade, maar veel duurder, ja dat is zeker.

Maar 15°, voor de winter, zou het niet enorm moeten zijn in de winterproductie....

Om te situeren, ik zit in elektriciteitsverbruik, op 10-12 kWh / jaar ....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Centrale omvormer of micro-omvormer?




par Christophe » 27/07/22, 20:08

Christophe schreef:
LouGarou schreef:Bedankt voor je antwoord Phil59.
Ik heb een verzoek ingediend bij 3 installateurs om fotovoltaïsche panelen te installeren om mijn huis van stroom te voorzien en het eigen risico door te verkopen aan EDF. Ik woon in de Provence, het huis ligt op het zuiden, dakscharnier 15° Momenteel zijn de installateurs aan het reageren en berekenen welk vermogen ik moet installeren op basis van mijn verbruik (3900kwh in 2021). Mogelijk gaan we richting 3kwh (8 panelen).
Voor nu heb ik een antwoord, leverancier A: PV veldvermogen: 4kwc, 10 panelen, gecentraliseerde omvormer Fronius Primo 3.0-1, hij regelt de formaliteiten = 9965€
Ik heb zojuist een leverancier B (grote groep) ontvangen, die mij volgens zijn berekeningen een installatie aanbiedt met micro-omvormers, 4 panelen of 1,4kwh voor € 10500 of 6 panelen of 2,25kwh voor € 12500, hij regelt de formaliteiten Ik wacht op de reactie van de 3e die ook micro-omvormers aanbeveelt.
Ik merk natuurlijk dat ik verre van de prijs ben die je noemt!
Ik sta mezelf toe mijn eerste vraag in herinnering te brengen: wat zijn de voor-/nadelen van een gecentraliseerde omvormer ten opzichte van micro-omvormers?
Bij voorbaat dank voor al je ervaringen.


Is het geïntegreerd of op het dak?

Want dit zijn gekke prijzen in €/Wp!

Een niet-geïntegreerde zonne-installatie is momenteel € 1.5 tot € 2 per Wp (dichter bij 1.5) met al een goede marge voor de installateur!

Uiteraard zullen de margoulins micro-omvormers aanbevelen: het verhoogt hun marge. : Lol: : Lol: : Lol:

Vergelijk hier de prijzen met waar ik de mijne heb gekocht bij Alma Solar: https://www.econologie.com/installer-de ... ergetique/ (ze leveren in Frankrijk...)

Je neemt je aanhalingstekens en gebruikt ze op het toilet denk ik : Lol: : Lol: : Lol:


Om het een beetje met de grond gelijk te maken, hier zijn de echte prijzen eind 2021 voor niet-geïnstalleerde zonnepanelen.... je moet de levering (150 tot 300 €), de installatie (ongeveer 2000 €) en de omvormer optellen (500 tot 1500€)..tenzij je jezelf poseert... Sommige mensen doen dat!

Uiteindelijk zou je op 1.5 € tot 2 € moeten zitten voor het "kant-en-klare" toilet... verder is er duidelijke en duidelijke overfacturering!

Dus ik heb zojuist de tabel van het artikel bijgewerkt, die vrij moeilijk te begrijpen was, hier is een gemakkelijker te begrijpen: Alma solar verkocht eind 0.5 alle zonnepanelen tegen publieksprijs exclusief btw voor minder dan € 2021 per toilet : https://www.econologie.com/installer-de ... ergetique/

Beeld

De prijzen van Alma Solar zijn sindsdien een beetje veranderd, maar niet zo veel: https://www.alma-solarshop.fr/235-panneaux-solaires#/

Kortom, ik denk dat je de bedrijven kunt herinneren aan je 3 offertes, vooral de laatste 2, en hen eerlijk kunt vragen of ze nu Vaseline voorzien van de zonne-installatie of niet!!!

: Lol: : Lol: : Lol: : Lol: : Lol: : Lol:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: PV: centrale omvormer of micro-omvormer?




par Christophe » 27/07/22, 20:17

phil59 schreef:
sicetaitsimple schreef:
Ah het blokkeren van touw, het is vreselijk.....


Een blaasinstrument blokkeren is moeilijk...

(...)

Om te situeren, ik zit in elektriciteitsverbruik, op 10-12 kWh / jaar ....


Doe je daar Perceval? Schoorsteenschaduw, wind, elektrische auto... verbruik/productie? Je mixt veel dingen = we hebben absoluut NIETS INBEGREPEN!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 141-gasten