Fotovoltaïsche gelijkstroomproductie van warm water

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Productie van warm water in fotovoltaïsche gelijkstroom




par eclectron » 13/09/19, 22:58

izentrop schreef:
eclectron schreef:Druk je jezelf tegen mij uit?
Ik zou graag een verklaring willen voor je ongegronde beweringen.
Pardon, want we spreken niet dezelfde taal en ik probeer de antwoorden kort te houden. Ik begreep het niet altijd en sprak vaak verkeerd, maar ik "zei" gewoon alles.
Good WE. ;)

Geen zorgen, ik heb ook vrijwel altijd hetzelfde gezegd. : Wink:
Het is mogelijk dat er een taalbegripsprobleem is.
Ik ga mijn higgins (magnum) doen, maar ik herinner me een lerares die ik nooit heb begrepen, maar toch sprak ze Frans. Het is zeldzaam, maar het gebeurt...
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Productie van warm water in fotovoltaïsche gelijkstroom




par eclectron » 13/09/19, 23:08

sicetaitsimple schreef:
12 pagina's om de fotovoltaïsche omvormer helemaal opnieuw uit te vinden, het is waar dat het me persoonlijk een beetje irriteert

Zolang je alleen dat als probleem hebt, moet het best goed gaan in je leven. : Wink:
Tenzij je je verveelt en in dat geval begrijp ik dat rondneuzen een beetje pit in je leven brengt.
Waar ik me aan erger, is dat ik valse berichten moet lezen en beantwoorden, over een onderwerp dat me interesseert.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Productie van warm water in fotovoltaïsche gelijkstroom




par izentrop » 14/09/19, 07:47

Het is waar, we kunnen genoegen nemen met de opbrengst van 95% die de techniek ons ​​vandaag biedt, maar ik heb altijd geprobeerd het te begrijpen. A forum daar is het voor gemaakt.
Ik heb vaak onzin geschreven, maar we boeken tenminste vooruitgang in begrip. Door te begrijpen hoe het werkt, kun je ook beter kiezen uit het marktaanbod, je toekomstige installatie beter plannen... Tijdens het posten leer ik altijd bij. : Wink:

Het is interessant om het verschil te begrijpen tussen een omvormer van 50€ die 6 Kw aankondigde en een andere van 800 die 3 kVA aankondigde. Je realiseert je dat het voor het eerst het maximale piek-tot-piek vermogen is en dat je in werkelijkheid, in nominaal vermogen, eerder op 2.5 kVA moet rekenen. Bovendien, met lagere prestaties en niet de essentiële functies zoals bijvoorbeeld stand-by bij langdurig onbelast gebruik en netwerksynchronisatie... Ten slotte, de eerste, u mag het niet gebruiken...

De apparatuur wint aan gewicht en in het leven, je moet de voor- en nadelen afwegen voor een tweedehands aankoop.
Fabrikanten geven niet snel hun schema, dit is normaal, gezien de onderzoekskosten, maar gewoon door de binnenkant van de doos te zien zoals de foto van de vorige micro-omvormer, zien we:
- dat papa's transformatoren niet meer bestaan, wat een beter rendement en minder nullastverliezen garandeert... de afwezigheid van een koelventilator getuigt hiervan.
- dat we chemische condensatoren vermijden die vaak verantwoordelijk zijn voor storingen en de levensduur van het product beperken.
We begrijpen ook dat het aanbod met meerdere micro-omvormers in plaats van een grote steeds gebruikelijker wordt. Een ander voordeel, een storing van de omvormer staat de werking van de rest niet in de weg en u kunt uw installatie voltooien zonder het budget te belasten...
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Productie van warm water in fotovoltaïsche gelijkstroom




par eclectron » 14/09/19, 08:49

izentrop schreef:Het is waar, we kunnen genoegen nemen met de opbrengst van 95% die de techniek ons ​​vandaag biedt, maar ik heb altijd geprobeerd het te begrijpen. A forum daar is het voor gemaakt.

YES!

izentrop schreef: dat we chemische condensatoren vermijden die vaak verantwoordelijk zijn voor storingen en de levensduur van het product beperken.

Onmisbaar in bepaalde gevallen, maar daar komen we niet op terug : Wink:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
PASC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 31/08/19, 23:31
x 16

Re: Productie van warm water in fotovoltaïsche gelijkstroom




par PASC » 24/11/19, 13:56

Het prototype enkelfasige 220 V generatorset draait nu enkele weken. De aansluiting tussen het piekvermogen van de panelen en het effectieve uitgangsvermogen is qua rendement zeer goed. Aangezien het onderdeel dat wordt gebruikt om de functie te maken zeer recent is (op de markt gebracht door de Amerikaanse fabrikant sinds februari 2019), hoop ik dat het zijn markt zal vinden en dat het niet zal worden gestopt. Ook de meting van het geleide spectrum is zeer goed en aan de specificatie voor herinjectie in de aarde wordt ruimschoots voldaan (EN 55022). Ik zal het uitgestraalde spectrum (30 Mhz 1000 MHz) controleren zodra ik de breedbandantenne heb waarmee ik de meting kan doen, maar ik maak me geen zorgen.
0 x
63fa
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 17/03/20, 15:37
x 1

Re: Productie van warm water in fotovoltaïsche gelijkstroom




par 63fa » 17/03/20, 15:46

Hallo,

Ik dwaal een beetje af van het onderwerp.

Ik ben van plan om rechtstreeks een warmwatertank te voeden met een reeks fotovoltaïsche panelen. De panelen gaan mij niet veel kosten (recuperatie) en ik ben ook niet van plan te investeren (omvormer), vandaar deze keuze.

Hydraulisch zal ik de tank die door de panelen wordt gevoed, stroomopwaarts van een tweede tank plaatsen die op het netwerk is aangesloten, waarbij de thermostaat van de eerste op een hogere temperatuur is ingesteld dan die van de tweede.

Op elektrisch vlak, met een pollepel (ik verfijn later), een dozijn panelen in serie om een ​​spanning te hebben van bijna 230V en een maximaal vermogen van ongeveer 2kW.

Mijn vraag betreft de thermostaat van de tank, die, zoals ik heb begrepen, niet is ontworpen om gelijkstroom af te sluiten.
Ik lees hier https://www.se.com/fr/fr/faqs/FA19997/ dat het mogelijk was om een ​​AC-schakelaar te gebruiken om DC te schakelen. Grofweg heb ik een stroom van 10A, en als ik de 3 polen van een LC1D09-type contactor in serie zet, zal de nominale stroom 20A zijn (tabel op pagina 2, DC-1 gebruikscategorie, spanning toegewezen taak 250V), dus het blijft plakken (?).

Als ik tot nu toe goed ben, is de LC1D096P7 https://docs.rs-online.com/6ec3/0900766b815f7433.pdf zou kunnen passen. Dus uiteindelijk voed ik de spoel van de contactor door het netwerk, in serie met de thermostaat (met stang), en de weerstand in DC door de vermogenscontacten.

Heeft iemand een mening over dit principe?

Merci.
1 x
PASC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 31/08/19, 23:31
x 16

Re: Productie van warm water in fotovoltaïsche gelijkstroom




par PASC » 17/03/20, 16:57

Gelijkstroom schakelen is niet altijd het eenvoudigst vanuit mechanische contacten. Een 'plakken' gebeurde snel en de boog zal krachtig zijn met deze spanning en stroom... Maar goed, het kan werken. Anders zou op transistor gebaseerde schakeling een langere levensduur en lagere kosten moeten hebben.
Vergeet ook de elektrische beveiliging niet. Een gelijkstroomapparaat is niet uitgerust met een differentieel, dus moet het in geïsoleerde modus blijven van de grond op de lijnen van de panelen (of anders met een sterke verbinding met de grond 1 MegOhm bijvoorbeeld). We zullen de eerste isolatiefout niet zien, dus moet de isolatie regelmatig worden gecontroleerd voordat de tweede fout optreedt.
0 x
63fa
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 17/03/20, 15:37
x 1

Re: Productie van warm water in fotovoltaïsche gelijkstroom




par 63fa » 17/03/20, 18:28

Oké, goed begrepen.
Dank je wel!
0 x
PASC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 31/08/19, 23:31
x 16

Re: Productie van warm water in fotovoltaïsche gelijkstroom




par PASC » 18/03/20, 16:30

Een ander aspect waarmee rekening moet worden gehouden, is de configuratie van de panelen. Een in de handel verkrijgbare weerstand van 2 KW is een weerstand van 24 Ohm. Wil je dus aan het maximaal door het paneel geleverde vermogen blijven (bij een spanning van rond de 30 V), dan heb je een minimum aan zonne-energie nodig:
voor een 30 V paneel of 1.25 A
voor 2 panelen in serie 60 V ofwel 2.5 A
voor 3 panelen in serie 90 V ofwel 3.75 A
voor 4 panelen in serie 120 V ofwel 5 A
voor 5 panelen in serie 150 V ofwel 6.25 A

Hier kan het in de winter ingewikkeld worden omdat de panelen niet de benodigde stroom leveren (het polarisatiepunt is niet meer het juiste punt). Dus voor de winter is het beter om de panelen in serie/parallelle modules te configureren (2*3 panelen in serie of 2*4 of 2*5). Voor mechanische heruitzending (het is niet degene waar ik de voorkeur aan geef...) zal dit ook de boog beperken.
0 x
63fa
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 17/03/20, 15:37
x 1

Re: Productie van warm water in fotovoltaïsche gelijkstroom




par 63fa » 18/03/20, 17:22

Oké, ik zal wat testen doen.
Bedankt voor de info.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 274-gasten