Cumulus verwarmd met fotovoltaïsche cellen?

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 31/12/08, 07:24

Dag

Over warmtepompen zal ik iets genuanceerder zijn dan Christophe.
Deze hebben een gunstig principe omdat ze het mogelijk maken calorieën op te vangen in een omgeving die a priori te koud is om te verwarmen. Elektriciteit is één manier om de compressor te laten draaien, maar het kan ook een natuurlijke mechanische bron zijn, zoals een windturbine of een watermolen.

De cocktail van warmtepomp, thermische energie of kerncentrale is om de door Christophe genoemde redenen veel minder glorieus.
Bovendien suggereren het gebruiksgemak van elektriciteit en de schijnbare ‘reinheid’ ervan dat de CO2-uitstoot nul is. Voor kerncentrales is dat half waar, maar het geldt specifiek voor Frankrijk, en je hoort nooit dat deze centrales fabrieken zijn die driekwart van de geproduceerde warmte verspillen, terwijl dat een aspect is dat niet te verwaarlozen is.
Dit brengt mij tot de gedachte dat als we kernverwarming zouden moeten gebruiken, we genoegen zouden kunnen nemen met een vingerhoedje uranium per huishouden, en de komende honderd jaar gemoedsrust zouden hebben. Iedereen heeft zijn eigen micro-elektriciteits-/warmte-warmtekrachtcentrale en de energieproblemen van woningen zijn opgelost!
Het is een karikatuur, maar we moeten begrijpen dat we de problemen op het gebied van de elektriciteitsproductie waarmee we de komende jaren te maken zullen krijgen, er alles aan hebben gedaan om ze te verhelpen, omdat we ons nog geen duurzame energietoekomst hebben kunnen voorstellen.

A+
0 x
ozzy
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 04/05/18, 15:09
x 1

Re: Cumulus verwarmd met fotovoltaïsche cellen?




par ozzy » 04/05/18, 15:11

Hallo,

Denk jij er 10 jaar later nog steeds zo over?
Kijk hier eens wat deze Canadees allemaal van plan is:

hij legt heel goed uit waarom hij voor PV heeft gekozen, zelfs om zijn water en zijn huis te verwarmen

Hartelijk
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Cumulus verwarmd met fotovoltaïsche cellen?




par Christophe » 04/05/18, 15:32

ozzy schreef:Hallo,

Denk jij er 10 jaar later nog steeds zo over?


Hallo en welkom hier!

Feit is dat de prijs van fotovoltaïsche zonnepanelen in tien jaar tijd door vijf of zelfs meer is gedeeld... dus resistieve toepassingen zijn noodzakelijkerwijs interessanter dan voorheen...

Er is een recent topic over dit onderwerp: afval-en-recycling/kosteneffectieve-resistieve-fotovoltaïsche-t15574.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: Cumulus verwarmd met fotovoltaïsche cellen?




par thibr » 04/05/18, 17:39

dit wordt erg in de mode omdat het economisch is : Cheesy:
http://forum.apper-solaire.org/viewtopic.php?f=16&t=9480
vooral in verband met eigen consumptie : Wink:
0 x
PVresistif
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 163
Inschrijving: 26/02/18, 12:44
x 36

Re: Cumulus verwarmd met fotovoltaïsche cellen?




par PVresistif » 04/05/18, 21:03

Het is een heel goed idee om water te verwarmen met PV
Zelf heb ik 8 maanden lang een installatie uitgevoerd maar met slechts één paneel van 250 W; Aan de andere kant is het onmogelijk om een ​​standaardweerstand te gebruiken, deze moet worden aangepast, maar het is eenvoudig
zie mijn onderwerp PV resistief en winstgevend
Het voordeel is de zeer goede prestatie van PV in de winter en de totale afwezigheid van onderhoud omdat er geen elektronica is
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Cumulus verwarmd met fotovoltaïsche cellen?




par Christophe » 04/05/18, 21:38

PVresistif schreef:Het voordeel is de zeer goede prestatie van PV in de winter en de totale afwezigheid van onderhoud omdat er geen elektronica is


Op de hier uitgelegde montage zit nog veel elektronica: http://pvrouteur.free.fr/ dus niet voor iedereen toegankelijk, maar het heeft als voordeel dat je een netwerkinjectie maakt als je geen warm water nodig hebt... Kortom voor de grootste zonne-energie.

Uw systeem heeft het voordeel van zijn grote eenvoud: afval-en-recycling/kosteneffectieve-resistieve-fotovoltaïsche-t15574.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Cumulus verwarmd met fotovoltaïsche cellen?




par Forhorse » 04/05/18, 22:20

PVresistif schreef:Het voordeel is de zeer goede prestatie van PV in de winter en de totale afwezigheid van onderhoud omdat er geen elektronica is


Je was getraumatiseerd door de junk-elektronica van auto's (Renault?) uit het begin van de jaren 2000...
Omdat in de overgrote meerderheid van de gevallen elektronica juist wordt gebruikt om onderhoud te verminderen of zelfs te elimineren: borstelloze motoren vs. koolstofmotoren, solid-state relais vs. mechanische contactors, inductieve naderingsschakelaars vs. mechanische eindschakelaars, programmeerbare automaten vs. cam-programmeurs, enz.
0 x
PVresistif
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 163
Inschrijving: 26/02/18, 12:44
x 36

Re: Cumulus verwarmd met fotovoltaïsche cellen?




par PVresistif » 05/05/18, 18:53

Ik heb zelf warm water geproduceerd door middel van PV met een paneel van 250 W van 1.6 m2; Bij mooi weer kan ik ongeveer 30 liter per dag produceren
Zie mijn bericht op 26/02/18: resistieve en winstgevende PV
0 x
xboxman4
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 120
Inschrijving: 09/07/08, 20:04
x 2

Re: Cumulus verwarmd met fotovoltaïsche cellen?




par xboxman4 » 07/05/18, 21:14

Als we dit idee nastreven: kunnen we dan fotovoltaïsche verwarming overwegen? Een weerstandsverwarmer in een MCP als warmtereserve voor de nacht? Zoals gespecificeerd is PV in de winter efficiënter.
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Cumulus verwarmd met fotovoltaïsche cellen?




par lilian07 » 08/05/18, 08:26

Hallo,
Zelfs als de PV om water te verwarmen beter is dan het thermische buispaneel (verhouding kosten / thermische productie). Het is nog steeds geen goed idee AMHA, omdat het een vorm van verspilling is die aan de basis ligt van zeer nobele energie (de meest nobele). Aan de andere kant het idee om met een overschot te verwarmen door omleiding bij verloren en goede energie.
De PV geassocieerd met de warmtepomp lijkt ook een heel goed idee te zijn, omdat een warmtepomp slechts een elektrisch thermodynamisch systeem is dat zonnecalorieën kan verliezen in de koudere omgeving met een systeem met een zeer hoog rendement, omdat het het tegenovergestelde doet van elke andere productiemachine. (verliest 75% warmte om 25% elektriciteit te produceren)

ook voor mij speelt thermische zonne-energie een rol, omdat het heel eenvoudig is om thermische energie op te slaan in een inerte massa. De combinatie van de PV/thermische componenten en mogelijk warmtepompen maakt het zeker mogelijk om het probleem van de autonomie van een leefgebied.

Elektronica zal er ook deel van uitmaken... met intelligente besturing.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 153 gasten