Tours aérogénératrices vortex Synthesis

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Alain Coustou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 29/01/05, 16:55
x 2




par Alain Coustou » 06/07/07, 20:26

elephant schreef:En afgezien van het risico (zoals bij elk hoog gebouw) dat een vliegtuig er tegenaan botst, wat zijn de risico's voor de luchtvaartnavigatie? Bestaat er geen risico dat er een microklimaat ontstaat? Of storingen op gemiddelde hoogte?

Voor de Nazare-Sumatel-torens of voor het Michaud-project is het risico naar mijn mening zeker. Ik was hier heel duidelijk over.

Het is niet hetzelfde voor windturbinetorens, waaruit de tornado niet kan ontsnappen. Aan de andere kant kan zich boven de toren een fenomeen van condensatie voordoen (zoet water kan worden opgevangen aan de zijkanten van de bovenkuip), maar een paar extra wolken kunnen alleen maar welkom zijn in deze tijden van opwarming van de aarde.

Wat het luchtverkeer betreft, het is nog steeds verboden boven elektriciteitscentrales (thermisch en nucleair). Als we voorstellen om de torens in de buurt van deze energiecentrales te bouwen, of zelfs in plaats van hun koeltorens, zal er niet veel veranderen. En op grote of middelmatige hoogte zal de warme luchtpluim volledig verdund zijn en al zijn snelheid verloren hebben. Geen risico dus.

Alain
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 06/07/07, 22:32

elephant schreef:En afgezien van het risico (zoals bij elk hoog gebouw) dat een vliegtuig er tegenaan botst, wat zijn de risico's voor de luchtvaartnavigatie? Bestaat er geen risico dat er een microklimaat ontstaat? Of storingen op gemiddelde hoogte?


Ik denk niet dat we de vraag voor kerncentrales hebben gesteld... maar de afmetingen zijn hetzelfde... erger nog... een koeltoren verstoort het lokale klimaat en de zichtbaarheid veel meer (voor piloten) dan een windturbinetoren. ..
0 x
Alain Coustou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 29/01/05, 16:55
x 2




par Alain Coustou » 07/07/07, 10:41

Christophe schreef:Ik denk niet dat we de vraag voor kerncentrales hebben gesteld... maar de afmetingen zijn hetzelfde... erger nog... een koeltoren verstoort het lokale klimaat en de zichtbaarheid veel meer (voor piloten) dan een windturbinetoren. ..


Daarnaast voorziet het patent voor windturbinetorens in de mogelijkheid om het verschijnsel condensatie te beperken door het plaatsen van stijve of halfstijve zwarte drijvende afdekkingen boven de warmteopslagbassins. Dit zou het ook mogelijk maken om de wateronttrekking indien nodig te verminderen.

Alain
0 x
bout
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 357
Inschrijving: 01/02/06, 20:44
Plaats: Pas-de-Calais




par bout » 08/07/07, 23:48

Alain Coustou schreef:Daarnaast het patent voor windturbinetorens biedt de mogelijkheid het fenomeen condensatie te beperken door stijve of halfharde zwarte drijvende afdekkingen boven de calorieopslagbassins te plaatsen. Dit zou het ook mogelijk maken om de wateronttrekking indien nodig te verminderen.


De "mogelijkheid" betekent dat de prestaties van de toren beter zijn zonder de afdekkingen, maar dat ze deze alleen zouden plaatsen als het nodig is om water te besparen :?

technische vraag:
is de prestatie beter als:

1) er zijn geen afdekkingen, dus er stijgt extra waterdamp op in de toren, en ondanks het energieverbruik om dit water te verdampen (ongeveer 540 calorieën/g), omdat het waterdamp lichter is dan droge lucht, wordt er meer energie teruggewonnen de turbines

2) er zijn afdekkingen die verdamping tegengaan en daardoor het warmteverlies vermijden dat ervan afhangt, de T° van de lucht stijgt meer en de warmere lucht vergroot het schoorsteeneffect en zo is er het beste rendement

:? :?

bout
0 x
Alain Coustou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 29/01/05, 16:55
x 2




par Alain Coustou » 09/07/07, 15:17

Bolt schreef:technische vraag:
is de prestatie beter als:
1) er zijn geen afdekkingen, dus er stijgt extra waterdamp op in de toren, en ondanks het energieverbruik om dit water te verdampen (ongeveer 540 calorieën/g), omdat het waterdamp lichter is dan droge lucht, wordt er meer energie teruggewonnen de turbines
2) er zijn afdekkingen die verdamping tegengaan en daardoor het warmteverlies vermijden dat ervan afhangt, de T° van de lucht stijgt meer en de warmere lucht vergroot het schoorsteeneffect en zo is er het beste rendement
:? :?
bout

Alary (co-patenthouder) denkt dat de prestaties beter zullen zijn als de lucht vochtig is. Persoonlijk weet ik het niet zeker, omdat ik mezelf dezelfde vragen heb gesteld als jij.
Alleen het experimentele model zal ons in staat stellen om met zekerheid te antwoorden, maar het zal in beide gevallen nog steeds goed werken.
Alain
0 x
ptrem
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 05/11/07, 22:55
Plaats: var

draaikolk toren




par ptrem » 08/11/07, 13:31

elephant schreef:Waarom niet ? Maar ik ben bang dat het moeilijk zal zijn. Moeilijk, moeilijk om van rock een carrière te maken :D

(en bovendien heb je alle milieuactivisten in de omgeving die zullen klagen omdat je hun prachtige berg beschadigt. Vergeet het maar! : Mrgreen: )

>>
vertegenwoordiger:
waarom is dat:
een deel van de toren gebouwd, klassiek, en het andere op de berghelling; het kan hoog oplopen.
vriendschappelijk
0 x
we weten hoe we plasma moeten produceren; het probleem is om het vak te maken om het te bevatten.
de deskundige ingenieurs om deze box te maken hebben 100% kansen om te worden ingehuurd bij Cadarache.
Volgens een vooraanstaande CEA-leider is de energie van de toekomst waterstof geproduceerd met elektriciteit, maar het probleem moet nog steeds worden opgevangen.
ptrem
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 05/11/07, 22:55
Plaats: var




par ptrem » 08/11/07, 13:46

Alain Coustou schreef:
elephant schreef:En afgezien van het risico (zoals bij elk hoog gebouw) dat een vliegtuig er tegenaan botst, wat zijn de risico's voor de luchtvaartnavigatie? Bestaat er geen risico dat er een microklimaat ontstaat? Of storingen op gemiddelde hoogte?

Voor de Nazare-Sumatel-torens of voor het Michaud-project is het risico naar mijn mening zeker. Ik was hier heel duidelijk over.

Het is niet hetzelfde voor windturbinetorens, waaruit de tornado niet kan ontsnappen. Aan de andere kant kan zich boven de toren een fenomeen van condensatie voordoen (zoet water kan worden opgevangen aan de zijkanten van de bovenkuip), maar een paar extra wolken kunnen alleen maar welkom zijn in deze tijden van opwarming van de aarde.

Wat het luchtverkeer betreft, het is nog steeds verboden boven elektriciteitscentrales (thermisch en nucleair). Als we voorstellen om de torens in de buurt van deze energiecentrales te bouwen, of zelfs in plaats van hun koeltorens, zal er niet veel veranderen. En op grote of middelmatige hoogte zal de warme luchtpluim volledig verdund zijn en al zijn snelheid verloren hebben. Geen risico dus.

Alain


>> vertegenwoordiger:
Ik heb ergens gelezen dat het mogelijk zou zijn om water uit de hete wolk terug te winnen door het te condenseren, door een pijp te leiden en met behulp van de zwaartekracht een turbine aan te draaien die energie zou produceren.
vriendschappelijk
0 x
we weten hoe we plasma moeten produceren; het probleem is om het vak te maken om het te bevatten.

de deskundige ingenieurs om deze box te maken hebben 100% kansen om te worden ingehuurd bij Cadarache.

Volgens een vooraanstaande CEA-leider is de energie van de toekomst waterstof geproduceerd met elektriciteit, maar het probleem moet nog steeds worden opgevangen.
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 08/11/07, 13:46

Alain Coustou schreef:Alary (co-patenthouder) denkt dat de prestaties beter zullen zijn als de lucht vochtig is. Persoonlijk weet ik het niet zeker, omdat ik mezelf dezelfde vragen heb gesteld als jij.
Alleen het experimentele model zal ons in staat stellen om met zekerheid te antwoorden, maar het zal in beide gevallen nog steeds goed werken.
Alain


Dit is ook mijn mening:
1- Terwijl het verdampt, absorbeert water calorieën en neemt het meer volume in.
2- Naarmate je de toren in gaat, zal de temperatuur dalen, zal het water condenseren, minder ruimte innemen en de stroomsnelheid vertragen.
3- Het water kan zelfs als regen vallen...

:| Vertel me of ik het mis heb, en waar... :?
0 x
Alain Coustou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 29/01/05, 16:55
x 2




par Alain Coustou » 14/11/07, 01:45

Ik denk dat ik dit risico kan vermijden of beperken.
Bij de uitlaat van de turbine zorgt het uitwaaien van de bovenkant van de constructie voor een zekere ontspanning van de lucht. De afgeknot kegelvormige stroomlijnkap vormt op dit niveau een koud oppervlak waarop een deel van de vochtigheid zal condenseren. Zuiver winbaar water...
De rest gaat de atmosfeer in.
Het project voorziet in ieder geval in een zekere controle van de vochtigheidsgraad (al dan niet afgedekte warmteopslagbassins).

Alain Coustou
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 14/11/07, 09:45

Alain, kun je ons vertellen (indien niet vertrouwelijk) of je al hebt geprobeerd te onderhandelen met bedrijven, universiteiten of zelfs onderzoekslaboratoria?

En wat is het gedrag van instellingen (subsidies) ten aanzien van uw project?
0 x

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 234 gasten