Solar Aero Tower: Aerothermal Power Station van Edgar Nazare

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Solar Aero Tower: aerothermische energiecentrale van Edgar Nazare




par Ahmed » 11/12/17, 17:45

De Coriolis-stroom beïnvloedt de beweging van luchtmassa's langs een (ruwweg) horizontaal vlak (bij wijze van spreken), maar de hoogte verandert niets... :schok:
Deze stroom is het gevolg van het verschil in diameter van de bol volgens de breedtegraden...

Bewerken: voor grote regenmassa's ben ik het ermee eens, maar ik had het alleen over beperkte luchtkolommen, om binnen de ordes van grootte van het onderwerp te blijven.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Solar Aero Tower: aerothermische energiecentrale van Edgar Nazare




par Christophe » 11/12/17, 18:01

De hoogte nee, maar een grote toren betekent een grote hoeveelheid lucht die op het oppervlak wordt opgevangen. Maar waar houdt de beperking op of hoe groot volgens jou? : Cheesy:

Het door Nazare nagestreefde spiraaleffect zou er gewoon kunnen zijn om de energieconversie op het niveau van de turbines te verbeteren (en niet om Coriolis tegen te gaan)...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Solar Aero Tower: aerothermische energiecentrale van Edgar Nazare




par Ahmed » 11/12/17, 18:20

Maar waar houdt de restrictie op, waar begint de bulk volgens jou? : Cheesy:

Het is een goede vraag! Ik zou dat zien op de schaal van enkele tientallen kilometers...?

Het door Nazare nagestreefde spiraaleffect is er misschien gewoon om de energieconversie op het niveau van de turbines te verbeteren (en niet om Coriolis tegen te gaan)...

Zelfs uitgaande van een effect op stroomgebiedniveau, zou de invloed nul zijn op dat van de toren. Het idee van de vortex is om een ​​versnelling van de luchtstroom te verkrijgen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Solar Aero Tower: aerothermische energiecentrale van Edgar Nazare




par Christophe » 11/12/17, 18:57

De kolkende regenkolommen zijn geen tientallen kilometers breed... slechts een paar honderd meter...

De thermische kolommen die omhoog draaien kunnen nog kleiner...

Ik zag toevallig (op de grond) een "stijgende tornado" (een mac in gesproken piloot) vanaf de grond en die een wolk overstak die zo sterk was dat hij zichtbaar was toen hij uit een wolk kwam.

Het kronkelde goed en was waarschijnlijk niet meer dan enkele tientallen meters breed... hoogstens, moeilijk te zeggen, maar ik neem aan dat het meer ongeveer tien meter was...

En de tornado's? Ze zijn niet groter dan tientallen meters aan hun basis en toch draaien ze...

Deze draait tegen de klok in, van bovenaf gezien, zodat hij overeenkomt met de depressie op het noordelijk halfrond, dus hij is consistent (te controleren met andere tornado's...):



Als het niet Coriolis is, wat is dan het effect van dit alles?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Solar Aero Tower: aerothermische energiecentrale van Edgar Nazare




par Ahmed » 11/12/17, 20:47

Coriolis verklaart waarschijnlijk niet alles! Het zou nodig zijn om de draairichting van de kleine wervels zorgvuldig te controleren...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Solar Aero Tower: aerothermische energiecentrale van Edgar Nazare




par sen-no-sen » 11/12/17, 20:55

Christophe schreef:
Deze draait tegen de klok in, van bovenaf gezien, zodat hij overeenkomt met de depressie op het noordelijk halfrond, dus hij is consistent (te controleren met andere tornado's...):


Het Coriolis-effect heeft geen invloed op de draairichting van een tornado, waarvan de schaal te klein is om erdoor te worden beïnvloed.
Tornado's worden echter geproduceerd door mesocyclonen, die gezien hun inzet in grootschalige meteorologische processen door dit effect kunnen worden beïnvloed, wat verklaart waarom er een statistische steekproef van tornado's meer in de ene richting zal gaan dan in de andere, afhankelijk van het halfrond.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Solar Aero Tower: aerothermische energiecentrale van Edgar Nazare




par Ahmed » 11/12/17, 21:08

Zoals wat, tornado's bedriegen hun wereld... : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Solar Aero Tower: aerothermische energiecentrale van Edgar Nazare




par sen-no-sen » 11/12/17, 21:19

Wat betreft tornado's, bekijk deze video, zeker een van de meest indrukwekkende ooit gefilmd!

0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Solar Aero Tower: aerothermische energiecentrale van Edgar Nazare




par Ahmed » 11/12/17, 21:38

Deze draait zichtbaar tegen de klok in en bespot daarom het Coriolis-effect... 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Solar Aero Tower: aerothermische energiecentrale van Edgar Nazare




par Christophe » 12/12/17, 00:06

sen-no-sen schreef:Wat betreft tornado's, bekijk deze video, zeker een van de meest indrukwekkende ooit gefilmd!


Als u de video rechtstreeks op het forums, plaatst niet langer youtube-links in de url-tag ... alleen de onbewerkte link 8)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 255-gasten