Batterij. Zuur of laat magnesiumsulfaat?

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9

Batterij. Zuur of laat magnesiumsulfaat?




par darwenn » 01/10/17, 11:23

Goedemorgen allemaal. Een vraag stoort me.

Ik ben bezig met het regenereren van een 110 Ah langzaam ontladende batterij die niet langer opgeladen was. Ik heb het hersteld met de magnesiumsulfaatmethode en het lijkt te werken. Nu houdt de batterij een lading vast.

Maar plotseling vraag ik me af of het nuttig is om het sulfaat dat ik daar heb neergelegd te legen om het schoon te maken en de verdunde zwavelzuuroplossing erin te doen. Mag ik het mengsel van magnesiumsulfaat en gedeïoniseerd water niet laten staan? Omdat het zo lijkt te werken. Hierdoor zou de batterij ook zichzelf kunnen onderhouden (met een elektronische desulfator parallel).

Ik las dat bij elektrolyse het mengsel van magnesiumsulfaat + water zuur wordt. Als dit klopt, is het misschien niet zinvol om de accu op te laden en te vullen met het zuurmengsel. Mijn vraag is misschien gek, want als we verdund zwavelzuur in een batterij doen en geen sulfaat, moet er een reden zijn, maar ik vraag het toch;)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: batterij. Zuur of laat het magnesiumsulfaat?




par Christophe » 01/10/17, 17:51

Ja, na succesvolle de-sulfatie (bravo!) Moet je "schoon" zuur inbrengen ...

Anders zouden alle batterijfabrikanten origineel sulfaat gebruiken om batterijen te hebben die langer meegaan ...
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9

Re: batterij. Zuur of laat het magnesiumsulfaat?




par darwenn » 01/10/17, 18:18

Ja, maar wat heeft het voor zin om zuur toe te voegen als het werkt met het mengsel van sulfaat en water? Dit is de vraag die mij dwars zit : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: batterij. Zuur of laat het magnesiumsulfaat?




par Christophe » 01/10/17, 18:34

Heb je al het oorspronkelijke zuur leeggemaakt? Ik heb het niet begrepen! Meestal stoppen we het sulfaat in het originele zuur ...

Dus eh wat water en een sulfaatbak die niet lang zou moeten werken ... of je hebt net een nieuwe batterij uitgevonden !! : Cheesy: : Cheesy:
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9

Re: batterij. Zuur of laat het magnesiumsulfaat?




par darwenn » 01/10/17, 18:53

Ja, al het originele zuur is afgevoerd. Dus ik doe er wat schoon zuur in.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: batterij. Zuur of laat het magnesiumsulfaat?




par chatelot16 » 03/10/17, 10:33

wees voorzichtig met het zuur!

wanneer een accu sulfaat wordt, wordt het zuur gefixeerd in het lood en daalt de zuurconcentratie ... wanneer een accu geleidelijk desulfaat wordt, stijgt de zuurconcentratie

wanneer de zuurconcentratie te hoog is, produceert het sulfatering, waardoor het probleem verergert ... dus je moet nooit zuur in een normale concentratie in een gesulfateerde batterij doen!

Het heeft geen invloed op de levensduur van een batterij om met een te lage concentratie te werken: het vermindert zijn vermogen omdat het zijn interne weerstand verhoogt, maar het vermijdt sulfatering en bevordert zelfs desulfatering

het vervangen van het zuur heeft het voordeel dat de onzuiverheden worden geëlimineerd die de oude batterij kunnen vervuilen, maar je moet voorzichtig zijn met de concentratie: zet een concentratie opzettelijk te laag en controleer de concentratie aan elk uiteinde van het opladen: dat doet het niet Het is niet ongebruikelijk dat de concentratie toeneemt ... voeg alleen zuur toe als de concentratie te laag blijft na meerdere keren volledig opladen
0 x

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bricolo07 en 400 gasten