Solwatt-plan, fotovoltaïsche zonne-energie winstgevend in 7 jaar?

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1

Solwatt-plan, fotovoltaïsche zonne-energie winstgevend in 7 jaar?




par Christine » 28/01/08, 11:22

Het Waalse Gewest heeft zojuist een programma gelanceerd dat als doel heeft om fotovoltaïsche zonne-energie voor individuen te ontwikkelen, waardoor ze binnen 7 jaar een rendement op hun investering hebben.

Maar door de brochure te lezen die in alle brievenbussen wordt verspreid, realiseren we ons dat de installatiebonus niet hoger kan zijn dan € 3500. Ze geven het voorbeeld van een gezin van 4, met 32 ​​M2 panelen om in elektrische "autarkie" te zijn: ik zie niet in hoe een installatie van 32 m2 winstgevend zou kunnen zijn in 7 jaar met slechts 3500 € aan premie. (zie afbeelding hieronder)

Of berekenen ze door aan te nemen dat alle productie wordt verkocht tegen 1 prijs X terwijl hun consumptie wordt gekocht tegen een prijs onder X? Maar wie betaalt in dit geval het verschil? Het kan niet op grote schaal werken ....

De reclameboodschappen impliceren natuurlijk dat alle Walen niet alleen hun elektriciteitsrekening kunnen verlagen tot 0, maar dankzij dit systeem ook snel geld kunnen verdienen. Vanmorgen heeft de verantwoordelijke minister dit bericht in de informatie-uitzendingen hervat, maar zonder een toelichting op de berekeningen te geven.

Kortom: goede maat of illusie?

Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 28/01/08, 11:52

Dus een enorm debat dat ik denk dat ik gisteren op een niet al te slechte manier heb samengevat hier, Ik noemde EDF maar het ding is precies hetzelfde in België, hoewel hier een beetje voordeliger!

Christophe schreef:
Remundo schreef:de gedecentraliseerde productie van elektriciteit door ELK huis is nooit ondersteund door EDF.


Maaaaaaaaaaaais siiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii !! Zij zijn degenen die uw elektriciteit tegen een VOORDELENDE prijs kopen (lol) als u een project heeft en het wordt geaccepteerd (geef 20% van het budget onder de tafel) ... Het bewijst dat ze geen investeringen doen ?

Nou, geen grapje ... de realiteit is dat Edf zijn monopolie op distributie behoudt en mijnbouwingenieurs of polytechnici zijn erg goed in het berekenen van de "beste prijzen" en criteria voor het kopen van elektriciteit ... om te behouden het systeem in zijn huidige vorm zo lang mogelijk ...

Want als de projecten echt winstgevend en toegankelijk waren, zouden er honderdduizenden zijn ... Alles is net aan de "limiet" van winstgevendheid om de integriteit van een systeem te behouden ... Hier is de (trieste) realiteit ...


2) De berekening van het rendement is iets gecompliceerder dan alleen de investeringspremie (behoorlijk belachelijk zijn we het eens):

Laten we een kleine "simulatie" doen: een gezin dat 4800 kWh per jaar verbruikt en dat heeft besloten te investeren om 100% van zijn energie te produceren.

a) het is uiteraard noodzakelijk om rekening te houden met de vermindering zie het annuleren van energieverbruik in de veronderstelling dat de panelen 100% van het verbruik produceren. Dus voor een gezin dat € 100 per maand betaalt, wat redelijk is (schreeuw alsjeblieft geen niet-Walen, het is hier 25 cent per kWh !! 3 keer duurder dan de aankoopprijs van de wind kWh in Frankrijk :D :D :D :D) d.w.z. € 1200 per jaar voor 4800 kWh .

b) en met name de bekende groenestroomcertificaten, het is een systeem dat naar mijn mening alleen in Wallonië bestaat. Het is een volledig virtuele markt voor groene stroom betaald door bedrijven die vervuilen en de ontwikkeling van groene stroom bevorderen.

Dus uitgaande van de 4.8 MWh die volledig door de installatie van de familie is geproduceerd, zal deze jaarlijks groencertificaten ontvangen: 4.8 * 7 * 90 = € 3024 per jaar

c) Nu minder grappig: het vrij te geven geld, dus de investeringskosten? Om 4.8 Mwh te produceren met een rendement van panelen + omvormer (optimistisch) van 10% en een bruto zonnestorting van 1100 kWh / m².jaar in België, is een aanzienlijk aantal zonnepanelen nodig.

Beeld

Zonne-energie: kaart voor zonne-energie in kWh

Dus: 4800 / 0.1 * 1100 = 43.63 of 44 m².

We gaan ervan uit dat elke m² 1000 € all inclusive of 44 € kost.

44000 € is enorm, zouden sommigen zeggen! Ja, het lijkt veel, maar we zien meer 4x4- en grote sedans (hypergewaardeerd na een paar jaar) voor deze prijs op de wegen dan zonne-installatie op daken ... wat zijn ze duurzaam ...

Er is dus een groot redeneerprobleem bij consumenten, nietwaar?

d) Tenslotte, ervan uitgaande dat het gezin geen krediet heeft verstrekt voor de € 44, zou het rendement zijn:

44 / (000 + 3024) = 1200 jaar.
Dernière édition par Christophe de 29 / 01 / 08, 10: 27, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 28/01/08, 12:07

Hier kunnen we verder gaan en ruwweg inschatten het pure financiële rendement van deze installatie:

a) groene certificaten zijn geldig: 15 jaar.
We gaan er dan ook vanuit dat de groencertificaten voor 15 - 10,4 = 5 jaar voordelig zijn: 5 * 3024 = € 15120.

b) levensduur van de panelen: 25 jaar, dwz 15 jaar "gratis" productie, dwz 15 * 1200 = € 18000.

Hierbij wordt uiteraard geen rekening gehouden met de stijging van de prijs per kWh.

Totale winst = € 33120 na 25 jaar voor een investering van 44 betaald zonder krediet dus!.

Zo ver van fantastisch en ervan uitgaande dat er geen probleem is en dat de installatie 25 jaar wordt !!

In% per jaar is dit ongeveer 2,2%. Kortom, minder dan inflatie met de technologische risico's die dit met zich meebrengt ...

Ter info: een "veilige" bankplaatsing van 3% zou hebben opgeleverd: € 48 in 126,23 jaar ...

Pottenbakkers en degenen die de middelen hebben, zullen snel hun geld ergens anders plaatsen (bijvoorbeeld olie of gas) om hun 4x4 te kunnen betalen: en we vallen terug op mijn oordeel over de winstgevendheid en de terugkoopprijs die is vastgesteld om de integriteit van ons energie- en financiële systeem te behouden !!

Voila ... als dat een plan is om zonne-energie te promoten ... wat was het daarvoor?

ps: als er ergens gourance is, meld dit dan ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 28/01/08, 12:16

nauwkeurigheid: het is niet mijn bedoeling om op dit plan en de ontwikkeling van zonne-energie te spugen, maar om dat onder dergelijke omstandigheden (zowel technologisch als financieel) te zeggen zonne-energie zal nooit van de grond komen tenzij de prijs van energie, en dus van elektriciteit, explodeert!

Alleen hier als we weten dat het niet zal vallen, zijn we verre van een explosie en zullen mensen die geld hebben om te investeren dezelfde berekening doen als ik (en veel preciezer: met rentetarieven, belastingen en alle bazaar) en beslist noodzakelijkerwijs om niet te investeren ...

Kortom, je moet groen en gemotiveerd zijn om geld te verliezen om te investeren in zonne-PV ... maar als we alles hebben geplunderd, zullen we ons realiseren dat geld niet kan worden gegeten ... :| :| :|

Het is daarom het complete systeem van onze waardeschalen dat moet worden gewijzigd en snel ... DIY zal nergens toe leiden ...

Voor de financiers, bankiers en politici die dit soort domme plannen hebben opgesteld, stel ik ze de volgende vraag: hoeveel kost klimaatstabiliteit en de bewoonbaarheid van een planeet? Het is duidelijk dat we dit soort vragen liever negeren en de antwoorden aan toekomstige generaties overlaten ...
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 28/01/08, 12:33

Om te beginnen, een kleine herinnering om te zeggen dat schrijf in groot en vet op a forum staat gelijk aan schreeuwen, wat niet wenselijk of aangenaam is.

Christophe schreef:Uitgaande van de 4.8 MWh die volledig door de installatie van de familie is geproduceerd, zal deze jaarlijks groencertificaten ontvangen: 4.8 * 7 * 90 = € 3024 per jaar

Kunt u dit verduidelijken door op te geven wat 7 en 90 zijn?

Aan de andere kant worden groene certificaten dus aan de producent betaald, ook al verbruikt hij zijn eigen elektriciteit: het is dus geen terugkoopprijs zoals in Frankrijk.


Chrsitophe schreef:Ter info: een "veilige" bankplaatsing van 3% zou hebben opgeleverd: € 48 in 126,23 jaar ...

zeker, maar het geld is voor 25 jaar geblokkeerd, terwijl in ons geval de familie € 4224 aan liquiditeit "retoucheert" van het eerste jaar en het kan vervangen enz. Dit is een aanzienlijk voordeel, denk ik.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 28/01/08, 12:49

Christine schreef:Om te beginnen, een kleine herinnering om te zeggen dat schrijf in groot en vet op a forum staat gelijk aan schreeuwen, wat niet wenselijk of aangenaam is.


Nou, om het makkelijker te maken om te lezen ... mijn kind :D

Christine schreef:Kunt u dit verduidelijken door op te geven wat 7 en 90 zijn?


De 2 staan ​​in het document dat je hebt gescand ... dus ik vond niet dat ik het moest uitleggen:

- 90 € = prijs van het groencertificaat (die varieert als een beurs) Ik heb 90 € genomen omdat het een prijs is die al voordelig lijkt. Een wormcertificaat wordt betaald per geproduceerde MWh * "groener dan groen" coef
- 7 is de "groene" coëfficiënt die in de laatste alinea van doc. Hoe "schoner" uw bron is, hoe hoger deze coëfficiënt.

Goed, ik heb een heel nauwkeurig document over het systeem van de groene certificaten, ik zal het vanmiddag in de downloads plaatsen!

Christine schreef:Aan de andere kant worden groene certificaten dus aan de producent betaald, ook al verbruikt hij zijn eigen elektriciteit: het is dus geen terugkoopprijs zoals in Frankrijk.


Ja, dat is wat ik bedoelde met een winstgevende "virtuele markt".
België loopt ver voor. Zo'n berekening in Frankrijk met EdF die niet om het milieu geeft, behalve in de kroeg is het het verzekerde dode verlies voor de investeerder ...
Christine schreef:
Christophe schreef:Ter info: een "veilige" bankplaatsing van 3% zou hebben opgeleverd: € 48 in 126,23 jaar ...

zeker, maar het geld is voor 25 jaar geblokkeerd, terwijl in ons geval de familie € 4224 aan liquiditeit "retoucheert" van het eerste jaar en het kan vervangen enz. Dit is een aanzienlijk voordeel, denk ik.


Ja, daar had ik niet aan gedacht, maar voor mij is het niet het eerste maar het elfde jaar ... maar ja het kan een voordeel zijn: we krijgen daarom 1 jaar de tijd om onze interesses aan te raken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 28/01/08, 12:53

Dag

Uw aanpak is beperkt tot een financieel argument (om niet te zeggen kapitalistisch), zoals elke verkoper zou doen
Ik bied u een iets bredere visie van dit debat, dat zou bestaan ​​uit het onderzoeken van de gevolgen van een aansluiting op het netwerk van duizenden individuele producenten en de ecologische gevolgen van de massale productie van PV met silicium.

Voor het punt 1:

Windenergie wordt voldoende bekritiseerd omdat het een intermitterende energie is die de productie op het netwerk "verstoort", om niet meer toe te voegen met microproducenten, die bovendien tegelijkertijd zouden leveren en verbruiken.

Voor het punt 2:

Is PV een echte ecologische investering?
Heeft de zuivering van Silicium een ​​grijze energie die aanzienlijk lager is dan de productie tijdens de fotovoltaïsche levensduur?
Neem een ​​voorbeeld
Hoeveel energie is er nodig om 1 kg glas te smelten?

Goed nadenken
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 28/01/08, 13:03

lus schreef:Uw aanpak is beperkt tot een financieel argument (om niet te zeggen kapitalistisch), zoals elke verkoper zou doen


Precies en zoals 99% van de potentiële klanten ...

Voor uw 1) denk ik dat de intermitentie van zonne-energie die echt is (forceren) minder problematisch is dan die van megawindturbines omdat:

- het is elke dag "daglicht", ja! In tegenstelling tot thermisch is de helderheid voldoende om PV te produceren, zelfs als het BCP minder belangrijk is dan bij directe straling ...

- er staat niet per se elke dag een wind.

- geen vermogenspiek met zonne-energie: de productiecurve wordt afgevlakt en ziet er precies hetzelfde uit over een cyclus van 24 uur (alleen de amplitudes variëren). Ik bedoel: zon-PV gaat niet van 0 naar 100% in een paar minuten in tegenstelling tot windenergie, zelfs als er "afvlakking" moet zijn ...

- tenslotte is elk zonnepark veel kleiner dan het in windturbines geïnstalleerde vermogen ...

Voor uw 2): ik heb niet het exacte antwoord, maar het interesseert me sterk (ik moest dit 3 keer per week zeggen over de PV ...)
Dernière édition par Christophe de 28 / 01 / 08, 13: 14, 1 keer bewerkt.
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 28/01/08, 13:11

lus schreef:Dag

Uw aanpak is beperkt tot een financieel argument (om niet te zeggen kapitalistisch), zoals elke verkoper zou doen
Ik bied u een iets bredere visie van dit debat, dat zou bestaan ​​uit het onderzoeken van de gevolgen van een aansluiting op het netwerk van duizenden individuele producenten


En als de met groundhog verpakte chocolade, zouden we dit debat niet hebben en zouden we in een prachtige wereld leven.

Verwar kapitalistisch en realistisch niet 8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 28/01/08, 13:15

We kunnen gevangen blijven en duurzaam investeren voor onze toekomst
Het is ecokapitalisme

Voor de vervaardiging van silicium

http://web.univ-pau.fr/~scholle/ecosyst ... 2-1-fr.htm

Denk aan de smelttemperatuur van silicium

A+
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 102-gasten