Gebruik een kabel met een grotere doorsnede?

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
kau
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/04/16, 19:06

Gebruik een kabel met een grotere doorsnede?




par kau » 22/06/18, 20:20

Dag
Kan ik, afgezien van de extra kosten, een kabel gebruiken met een grotere doorsnede, dwz van 4 mm naar 10 mm? Gebruik bijvoorbeeld de overtollige kabel van het paneel (10 mm) naar de regelaar om de regelaar aan te sluiten op de batterij (4 mm)? Is er een voordeel of een risico?
Dank u bij voorbaat
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13717
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: gebruik grotere sectiekabel?




par izentrop » 22/06/18, 21:11

Hallo,
De sectie van een elektrische kabel wordt uitgedrukt in mm² en is afhankelijk van de stroom die er doorheen vloeit en andere parameters die hier worden samengevat http://www.e-cours.com/2015/03/calcul-d ... es-en.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: gebruik grotere sectiekabel?




par Forhorse » 22/06/18, 22:43

Wie kan het kleine het minste doen. Als de aansluitingen 10 mm² accepteren, loopt u geen risico om deze in plaats van 4 mm² te plaatsen
Aan de andere kant, als je moet gaan sleutelen omdat de 10mm² niet in de gaten past, dan is dit meer de vraag.
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13717
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: gebruik grotere sectiekabel?




par izentrop » 22/06/18, 23:22

Maar ja inderdaad, een grotere sectie zal de verliezen alleen door joule-effect verminderen.

Ik realiseer me dat ik de vraag niet begreep, maar over welke gaten heb je het?
0 x
kau
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/04/16, 19:06

Re: gebruik grotere sectiekabel?




par kau » 23/06/18, 00:14

Dit alles heeft te maken met maatvoering.
- Tussen het paneel en de regelaar is de aanbevolen kabeldoorsnede 10mm2 voor 10 meter.
- Tussen de regelaar en de batterijen (24v) is de aanbevolen kabeldoorsnede 4mm2 voor 2 meter.
Ik was van plan om 10 meter kabel van 10 mm2 te nemen, wetende dat dit een schatting is. De vraag is: als ik de 10 meter niet ga gebruiken (voorbeeld: 8m), kan ik dan de resterende 2 meter gebruiken om de regelaar op de batterijen aan te sluiten in plaats van de aanbevolen 4mm2?
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13717
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: gebruik grotere sectiekabel?




par izentrop » 23/06/18, 01:09

Forhorse schreef het goed "wie kan meer, kan minder", maar ook ik doe er lang over om te ontspannen.
Als de draad 10 mm² is, heeft hij een diameter van 3.56 mm en past hij misschien niet in de regulatoraansluiting, anders hoeft u zich geen zorgen te maken en moet u de verbindingen zo kort mogelijk houden om verliezen te minimaliseren.
1 x
kau
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/04/16, 19:06

Re: gebruik grotere sectiekabel?




par kau » 23/06/18, 10:05

Bedankt voor je hulp. Ik overweeg om een ​​75/15 victron te nemen. Voor 8 meter afstand wordt mij geadviseerd om een ​​6mm2 sectie kabel te gebruiken. Tot slot zal ik proberen de links te verkleinen. 8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: gebruik grotere sectiekabel?




par chatelot16 » 23/06/18, 10:38

het gedeelte moet voldoende zijn om de stroom zonder verwarming door te laten: het is onafhankelijk van de lengte, als het 1m vasthoudt, zal het ook 100 m vasthouden

maar de vraag is niet alleen om de stroom te ondersteunen zonder verwarming, het is ook nodig om de spanningsval te zien, hoe langer het is, hoe groter het risico dat de minimale sectie een te grote spanningsval veroorzaakt

dus hoe langer het is, hoe meer het nodig is om de sectie te vergroten

als de sectie wordt vergroot in dezelfde verhouding als de lengte, is de spanningsval hetzelfde

als er een bepaalde spanningsval is met 10m van 4mm2 dan zal er exact dezelfde spanningsval zijn met 100m van 40mm2 ... we zien dat de lengtetoename rampzalig is, zowel 10 keer langer als 10 keer langer groter, dus 100 keer duurder

in 220v hebben we minder last van de spanningsval en kunnen we in de minimale sectie blijven tot een lange afstand ... maar ik heb nog steeds een injector-omvormer van 2kw die overspanning mislukt vanwege een kabel 50m 2.5mm2 ... met 6mm is er geen probleem meer

het maakt niet uit of de grotere sectie niet in de connector past ... het is de toename in sectie over de langste lengte die het voordeel oplevert, er is geen nadeel bij het plaatsen van een kleinere geschikte kortere sectielengte verbinding
1 x
kau
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/04/16, 19:06

Re: gebruik grotere sectiekabel?




par kau » 23/06/18, 21:01

Merci pour vos réponses.
Een andere vraag; Hoe wordt de "load" output van de regelaar gebruikt om een ​​12v koelkast en 1 of 2 lampen aan te sluiten? Anders als er een andere methode is zonder deze uitvoer te gebruiken
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13717
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: gebruik grotere sectiekabel?




par izentrop » 23/06/18, 22:13

Het acceptabele spanningsverlies is in feite een functie van de verbruikers en inderdaad, een omvormer tolereert geen stroomopwaartse spanningsval.
In de link die aan het begin is gegeven, tellen we 2.5% (0.3 V in 12 V)

De "belasting" -uitgang van de regelaar wordt automatisch onderbroken wanneer de batterij een ontlaaddrempel bereikt. Het gebruik moet erop worden aangesloten.
Het is veilig om diepe ontlading te voorkomen.

Dit alles moet normaal gesproken op de bijsluiter worden vermeld. :schok:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 310-gasten