Embodied energie fotovoltaïsche zonne-energie? Kosteneffectief?

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 02/07/14, 00:41

Het laat echt niet genoeg zien om een ​​bruikbaar principe te zien.

fotosynthese is effectief voor het maken van biomassa, maar ik zie niet hoe je net als een batterij kunt overschakelen op elektriciteit

maar hoe dan ook is de biomassa nog interessanter omdat deze makkelijk kan worden opgeslagen: makkelijk te verbranden in de winter wat in de zomer groeide

de vergelijking van wat in een veld groeit met de elektriciteit van hetzelfde oppervlak in fotovoltaïsche cellen is leerzaam

mijn favoriete fotosynthese is het bos: het groeit vanzelf en we kappen het hout wanneer we willen, maar ik heb geen betrouwbaar cijfer over de hoeveelheid hout die per jaar en per oppervlakte-eenheid groeit

laatste cijfer dat ik zag passeren: hooiproductie in weilanden: 5 ton per hectare... als het zou worden omgezet in energie met een rendement van 100% zou het 50 keer minder zijn dan de energie geproduceerd door fotovoltaïsche zonne-energie op hetzelfde oppervlak

behalve dat het hooi vanzelf groeit en kan worden opgeslagen, terwijl elektriciteit niet kan worden opgeslagen en je een hoge prijs moet betalen voor de panelen voordat je ze installeert.

als ik een groot oppervlak moet bouwen, zal het een groendak zijn: bijna voor dezelfde prijs als andere dakbedekkingen, en kan productief zijn met ik weet niet welk gewas

algen zijn productiever dan vegetatie, maar duurder om te installeren: de tanks groeien niet uit zichzelf: het begint op fotovoltaïsche energie te lijken, waarvoor je duur moet betalen voor de bouw

een tank vol algen is transparant: maar als hij transparant is, komt dat doordat hij niet dik genoeg is om alles op te vangen

om zowel het licht als een veld of een bos te gebruiken, heb je een grote waterdikte nodig
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 02/07/14, 13:56

De productie van bosbiomassa is uiterst variabel! Bossen bezetten over het algemeen zeer ongeschikte gebieden. De productiviteit varieert van 0 tot ongeveer tien ton droge stof (DS) per ha.

Een "intensieve" graansoort bereikt, voor graan alleen, ook tien tot twaalf ton per ha bij 85% DM. Dus ook hier niet groot, 10 ton DM per ha per jaar. Er zijn ook een paar ton bladeren/stengels

Tests met populierengewassen in zeer korte rotatie leveren ook 9 ton DS/ha op...

Alfalfa bereikt deze cijfers gemakkelijk in het tweede jaar, zonder veel bemesting !

Kortom, bij 10 ton MS is dat grofweg 50 kWh per jaar.

PV-panelen zijn in de orde van grootte van 1 kWp per hectare [rekening houdend met het feit dat we niet 000% van de oppervlakte bezetten] of 100 miljoen kWh die jaar na jaar wordt geproduceerd.

Dus ja, het is ongeveer 50 keer minder krachtig! Maar het is natuurlijk, en het is “zelf geconstrueerd!”
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 03/07/14, 20:21

Om terug te komen op de 100 g co2, ik veronderstel dat dit bij de huidige Europese mix het geval is. Als we de panelen met hernieuwbare elektriciteit produceren, is dat niet langer 100 gram, maar veel minder. Wat een virtueuze cirkel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 03/07/14, 20:30

Ik ben het ermee eens dat het tellen van de energie die wordt verbruikt voor de productie van fotovoltaïsche cellen niet erg belangrijk is

Voor degenen die geld te besteden hebben: is het beter om het allemaal als toerist in de 4e hoek van de wereld uit te geven of om fotovoltaïsche zonne-energie op je dak te plaatsen?

het energieverbruik kan hetzelfde zijn, maar het resultaat voor de volgende jaren zal compleet anders zijn
0 x
Avatar de l'utilisateur
BaudouinLabrique
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 318
Inschrijving: 11/02/18, 18:17
Plaats: Henegouwen (België)
x 54

Re: Belichaamde energie uit fotovoltaïsche zonne-energie? Winstgevend?




par BaudouinLabrique » 16/02/18, 18:53

Christophe schreef:Het zou daarom 2700 / 180 = 15 jaar duren om de grijze energie van een fotovoltaïsch zonnepaneel rendabel te maken volgens deze benadering die, denk ik tenminste, hoop, vol met te hoge aannames (te pessimistisch)!


« elle [grijze energie] zne leren dat de energieterugverdientijd van een compleet fotovoltaïsch systeem
(modules, maar ook kabels, frames en elektronische hulpmiddelen),
varie tussen 19 en 40 maanden afhankelijk van de hoeveelheid zonneschijn voor een dakgemonteerd systeem
en tussen 32 en 56 maanden voor een frontgemonteerd systeem (verticaal)
.
(REACTIF-magazine van het Waalse Gewest
0 x
«Er zijn mensen die de dingen zien zoals ze zijn en zich afvragen waarom. Ik, ik zie ze zoals ze zouden kunnen zijn en ik zeg tegen mezelf: waarom niet! (Sir Bernard Shaw)
« De toekomst behoort toe aan degenen die de mogelijkheden zien voordat ze duidelijk worden. (Theodorus Levitt).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Belichaamde energie uit fotovoltaïsche zonne-energie? Winstgevend?




par Christophe » 17/02/18, 12:03

Dat past bij het einde van mijn redenering...gebaseerd op ruwe hypothesen (generieke methode) ter herinnering!

Christophe schreef ook:Als we bijvoorbeeld 5% van de verkoopkosten = energie of 6 keer minder nemen, zouden we terugvallen op 15 / 6 = 2.5 jaar.

Maar ik denk dat het meer is dan 5% ...


Dit klopt met het document dat u aanhaalt, cijfers worden ook door andere onderzoeken bevestigd!

Dus bedankt dat je dit niet probeert te trollen forum...
0 x
Avatar de l'utilisateur
BaudouinLabrique
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 318
Inschrijving: 11/02/18, 18:17
Plaats: Henegouwen (België)
x 54

Re: Belichaamde energie uit fotovoltaïsche zonne-energie? Winstgevend?




par BaudouinLabrique » 17/02/18, 14:22

Bovendien is dit waar deze poster op heeft gepost een ander onderwerp
moinsdewatt schreef:(...) de elektriciteitscentrale van Mont-Soleil (...) Hun levensduur kan dan oplopen tot 40 jaar. En het vermogen van de installatie daalt slechts 0,2% tot 0,3% per jaar.
(...)
In Lausanne heeft de installatie onder de Pont Chauderon het maximale vermogen in 10 jaar tijd met minder dan 26% zien afnemen. Toen het in 1991 werd gebouwd, werd geschat dat na twintig jaar het vermogen met 20% zou zijn gedaald.
(...)
In Jungfraujoch (BE), op bijna 3500 meter boven zeeniveau, is een gevelinstallatie onderhevig aan extreme omstandigheden: volgens Swisssolair zijn rendementsdalingen nauwelijks waarneembaar, in de orde van 0,05% per jaar.

Naast mijn professionele ervaring, is hier een cruciale en belangrijke les die we daaruit kunnen leren:
hoe meer de panelen profiteren van een koude temperatuur (zoals het geval is in de bergen) hoe langer ze meegaan en dus nog meer als ze worden gekoeld door een geautomatiseerd systeem (zie mijn interventie hierover onderwerp).

Ter herinnering: de productie is ook verhoogd: uit mijn productie van de afgelopen dagen blijkt dat ik gisteren (bijna de hele zonnige dag) bijvoorbeeld 60 kWh heb geproduceerd (volger of tracker 9.810 Wc.
Terwijl we in de zomer profiteren van meer zonuren, halen we bij zeer warm weer zelden dezelfde score.

Op deze manier is de grijze voetafdruk van een kwalitatieve fotovoltaïsche installatie nog verwaarloosbaarder, gezien de uitzonderlijke levensduur ervan (bedenk dat dit na 40 jaar nog steeds veel kan opleveren en de geautomatiseerde koeling van de panelen het ook mogelijk maakt om de veroudering ervan aanzienlijk te beperken. ).
0 x
«Er zijn mensen die de dingen zien zoals ze zijn en zich afvragen waarom. Ik, ik zie ze zoals ze zouden kunnen zijn en ik zeg tegen mezelf: waarom niet! (Sir Bernard Shaw)
« De toekomst behoort toe aan degenen die de mogelijkheden zien voordat ze duidelijk worden. (Theodorus Levitt).

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 193-gasten