DESERTEC: Energie exploitatie van woestijnen

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

DESERTEC: Energie exploitatie van woestijnen




par Christophe » 15/05/08, 11:16

Het Desertec-project is waarschijnlijk de thermische zonne-energie project in concentratie (of zonne-energie) meest ambitieuze.

Ik zette het document te downloaden en creëerde dit onderwerp te praten over het project DESERTEC Solar Concentreren:

Beeld

Download de samenvatting: https://www.econologie.com/telechargeme ... -desertec/

U kunt meer informatie en projecten vindt u hier: zonne-fotovoltaïsche / centraal-en-motor-solar-THEMIS-almeria-stirling-solo-t4105.html
Dernière édition par Christophe de 10 / 04 / 11, 10: 31, 3 keer bewerkt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 16/05/08, 19:55

Iedereen is nu van bewust dat de zinloze verspilling van natuurlijke hulpbronnen zijn grenzen heeft bereikt. Dit werd lang overschaduwd door de omvang van deze middelen en omdat een klein deel van de mensheid is betrokken.
Een massale vervanging van de Sahara zonne-conventionele energiebronnen zou wenselijk zijn zowel in termen van duurzaamheid en in termen van de directe impact op het milieu. Die oplossing, hoewel de "minst slechte" in de ogen, niet de essentiële oplossing.
Als men de interne perspectief om de productie-systeem van ons (systeem Ik beschouw essentie zo perfect utopische), energie is slechts een beperkende factor, elke oplossing van dit probleem zal alleen dat alle anderen te scherpen.
Als de groei beperking is zo urgent, niet alleen vanwege de fysieke grenzen van de biosfeer, maar omdat het is op zich gunstig.
Aangezien er weinig ervaring op dit gebied, in tegenstelling redeneren.
De mythe van de groei sinds haar oprichting voedt de collectieve droom van een denkbeeldige overvloed voor iedereen. Voor de armste, waarbij de grootte van de cake toeneemt, wordt het gemakkelijker om hopen meer kruimels profiteren.
Voor degenen die de actoren en begunstigden van groei zijn, is er de lonende en infantiele illusie van een totale rationele beheersing van de wereld.
De "wonderen" van de industrialisatie zijn echter altijd beperkt gebleven tot de zeer beperkte kring van noordelijke landen. De recente uitbreiding naar landen in het zuiden, zoals de Aziatische "kleine tijgers", India of China mag niet worden misleid: slechts een zeer klein deel van de bevolking maakt zich zorgen. Overal gaat economische groei hand in hand met toenemende verpaupering. Het zou naïef zijn te denken dat een beetje meer groei het gevolg van groei zou verhelpen.
Het is tijd om te begrijpen dat dit systeem niet uitbreidbaar is, noch op tijd, noch in de ruimte.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16097
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5233




par Remundo » 16/05/08, 20:24

Het is geweldig om te praten Christophe Desertec!

Ik ben pro-Desertec, maar ik laat mensen praten nu ...

In het Engels: www.desertec.org
De nieuwsgierigen kunnen ook naar mijn site PHRSD-sectie en / of "storyboard en nieuws" gaan.

Ver buiten de technische aspecten, is er veel te zeggen over de geopolitieke, landbouw- en sociale plannen ... zoals Ahmed begon zijn zeer persoonlijk perspectief te praten.

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16097
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5233




par Remundo » 17/05/08, 23:15

Gewoon voor de lol op het onderwerp bump : Cheesy:

kijk:
- Christophe koppelingen
- ook www.desertec.org
alsmede
- http://sycomoreen.free.fr/syco_francais ... oelec.html

en mediteert : Idee:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
louphil
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 278
Inschrijving: 22/07/05, 01:20
Plaats: Gironde (Ste Foy-la-Grande)
x 4




par louphil » 18/05/08, 10:52

Sterker nog, deze woestijnen onbewoonbaar, behalve door de Toearegs en andere nomadische bevolking, zijn echt en ondoorgrondelijk naar schone energie ... Maar wat zouden de gevolgen voor de lokale populaties van deze operaties?
Zij worden de lokale bevolking van de toekomstige bewoners van de getto's geciteerde toekomst gebouwd op de oase ze bewakers nu? Omdat niet dromen !!! Deze planten zal worden gevestigd op plaatsen waar we kunnen voeden en abreuvrer arbeid naar beheer en onderhoud toegewezen ... (... Ik weet Remundo, zonne-energie zal de landbouw in de woestijn, maar het zal waarschijnlijk niet in eerste instantie gebeuren, en de plaatselijke bevolking zal niet noodzakelijkerwijs te verlaten gemakkelijk leiden tot de stopzetting van hun gewoonte, hun gewoonten, ook al is het wenselijk zou zijn? ...:? )
Ik ben verre van tegen (het is precies het tegenovergestelde ...), maar moet ook rekening worden gehouden met dit aspect van het menselijk probleem. Dit is niet omdat een grote meerderheid zou kunnen profiteren van een dergelijke meevaller, zal het een minderheid en de culturele rijkdom op te offeren ...

Dit menselijk probleem is gemeld aus marginale kwesties van energetische problematisch, maar ik geloof oprecht dat er rekening mee moet worden gehouden. Misschien al behandelde hij op site-koppeling, maar ik moet bekennen niet te hebben dat vloog ...
0 x
http://wunic.fr

Dit komt omdat de snelheid van het licht groter is dan die van gezonde
Sommigen hebben de briljante lucht voordat de airco ....:D :D :D
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16097
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5233




par Remundo » 18/05/08, 11:14

Hi Louphil,

Blij om je hier te zien!

Bedek enkele tienden% van een woestijn belet niet dat de Toeareg te blijven wonen van oase naar oase zonder het veranderen van hun gewoonten, indien zij dit wensen ...

En zoals u zegt, dit alles is slechts marginaal aan de kolossale energie kwesties, milieu, geopolitieke en sociale afwachting van de mens in de komende decennia ... Het is maintenant en niet morgen dat besluiten moeten worden genomen.

In termen van mankracht, de planten vereisen zeer weinig (bijna niets voor het onderhoud), en zelfs voor de bouw, in vergelijking met een dam of erger nog, een kerncentrale.

Zoals u opmerkt, "deze bodemloze energiebron" zal revoluties mogelijk maken die momenteel nauwelijks denkbaar zijn door het massaal pompen en ontzouten van zeewater, wat op zijn beurt welvarende landbouwtoepassingen mogelijk maakt in semi-aride zones, een net als wat we in het Midden-Oosten zien met de irrigatie van rivieren zoals de Nijl of de Eufraat.

Met dergelijke instrumenten, de lokale bevolking echt de middelen om hun levensstandaard tot een niveau dat vergelijkbaar is met dat van de westerse verhogen, het oplossen van pijnlijke problemen van immigratie waarvan we zien dat al het onthullen tekenen van een totale puinhoop en hardnekkige etnische spanningen ...

Zo zie je maar ik denk niet dat het er aan de lokale bevolking en haar culturele rijkdom (groothandel immigratie) te offeren, ik geloof dat dit is precies het tegenovergestelde : Idee:
0 x
Beeld
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 19/05/08, 00:24

Desertec goed idee met alle opmerkingen al geboekt, maar:

zou er in het kader van de Middellandse Zee enorme hoeveelheden olie en gas 6000 meter diep, want er zijn miljoenen jaren deze zee opgedroogd na de obstructie van de Straat van Gibraltar als gevolg van tektonische bewegingen (c wordt bewezen door geologen).

Door het drogen voor honderdduizenden jaren, werd een enorme zoutlaag gevormd onder ..... en dit zout zou koolwaterstoffen; ze zullen hier enkele van 5 jaar, slechts een Japanse schip kunnen gaan verkennen op zo'n diepte onder de zee.

Ik heb gehoord dat in een radio show, I, waarbij vergeten, maar misschien kunnen we de informatie op het internet? dit is (lees het hele artikel):
http://www.lemonde.fr/sciences-et-envir ... r=RSS-3244

Een internationaal programma zou het mogelijk kunnen maken om het Japanse peilschip Chikyu te mobiliseren, het enige schip dat putten kan boren van 5 km tot 7 km diep onder het 2,5 km lange water van de Middellandse Zee. Hij is uitgerust met een "stijgbuis", een soort huls die de boorkolom omhult die bedoeld is om de zeebodem te perforeren en die al wordt gebruikt door de olie-industrie: de drukvariaties worden beter gecontroleerd, waardoor het mogelijk is om graaf diepe putten, zelfs in onstabiele gebieden.

Het idee zou zijn om te boren om de oceanische korst te bereiken. De kernen verkregen vergunning voor meer informatie over de mogelijke aanwezigheid van olie te leren; en om details hebben over de gevolgen van de Messinian crisis op de flora en fauna, zeer weinig bekend, behalve dat hij zeer destructief zijn.


Met deze olie + iemand die onder het Noordpoolijs al snel gesmolten + Antarctica (beschermd voor nu, maar wie weet dat ze morgen zullen vechten om nog een beetje van wat blijft ..) Het sepourrait dat peak oil wordt afgestoten en goede ideeën van alternatieve energiebronnen op grote schaal, zoals Desertec, met?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16097
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5233




par Remundo » 19/05/08, 09:20

Hi Martien007,

hoewel olie bekend, er nog steeds grote reserves, maar over het algemeen zijn ze moeilijk te bedienen en vervuilende ...

Momenteel is de Canadese oliezanden, waar u 1 vat olie te extraheren 2, niet te vergeten de enorme vervuiling van de rivieren te vermelden koolwaterstoffen. Warm water is inderdaad noodzakelijk om de olie te spoelen. In het kort, niet-economische en ecologische zin, zelfs als de enorme olieprijs steunde de sector onlangs.

Binnenkort zal het de Noordpool, waar de Russische nucleaire ijsbreker zal moeten wenden tot de grens van hun capaciteit.

En misschien morgen spreekt men van de Middellandse reserves, 6 km diep. Nogmaals, de techniek nog niet goed ontwikkeld en een toename van dergelijke diepte zeer energie-intensief zijn.

We hebben ook gehoord krabben gaan methaanhydraten voor gas ... met het risico van destabiliserende, niet aan de moeilijkheid van het identificeren van alle 4000 m diepte zonder gas te verliezen noemen :schok:

Ik weet meer over hoe Saturnusmaan denkt is dat er methaan meren, misschien moeten we weten? : Lol:

We zien heel duidelijk dat de pétromania raakt op stoom, de sterke mannen van fossiele olie, ondanks hun vertrouwen en grote winsten als arrogant ze in de tijd beperkt zal zijn, spelen hun laatste kaarten zijn de grenzen van hun middelen van exploratie en mijnbouw.

Op dit moment, zonder al te veel lawaai : Idee: Ze zijn ook allemaal het innemen van standpunten over de duurzame markten, waaronder zonne-energie (zoals Total ...).

Ik geef niet 20 of 30 jaar zien dalen zeer aanzienlijk fossiele olie-industrie economisch.

Niet te vergeten de milieuproblemen noemen ...

@+
0 x
Beeld
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 19/05/08, 11:53

Op dit moment, zonder al te veel lawaai, ze zijn ook allemaal het innemen van standpunten over de duurzame markten, waaronder zonne-energie (zoals Total ...).

Ik geef niet 20 of 30 jaar zien dalen zeer aanzienlijk fossiele olie-industrie economisch.

Niet te vergeten de milieuproblemen noemen ...


Ik hoop dat als jij, maar ik ben vrij sceptisch toen ik zie de oliemaatschappijen exploiteren schalie Alaska, zijn ze klaar om verder bcp uitdagingen gaan en ik zie ze goed op dat de olie uit de bodem van de Middellandse Zee .... we zullen zien.

De posities op de markten voor hernieuwbare energie van de oliemaatschappijen zijn minimaal, ik kan het zien op de beurswebsites, het zijn peanuts, alleen maar "reclame" om te laten geloven dat ze in hernieuwbare energie investeren.

Ik kan pessimistisch zijn, maar er is + in + grote benzineslurpers in Frankrijk entr'autre Hummers afkomstig uit de Verenigde Staten.

Niets laat een daling van het olieverbruik zien, omdat de vermindering van het verbruik van moderne voertuigen grotendeels wordt gecompenseerd door het aantal voertuigen dat in omloop is ... en dan heb ik het niet over vrachtwagens ("stom" vervoer tussen zuid-noord en oost- westen in Europa).

We kunnen gaan als dat.

NB: ik hoor over France Culture dat in de VS de bouw- en exploitatiekosten van gevangenissen zijn inbegrepen in het BBP !!!! (niets te maken met het huidige onderwerp ===> zie PIB-onderwerp).
0 x
botten
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 11/11/05, 14:28
x 8




par botten » 19/05/08, 13:54

Niets laat een daling van het olieverbruik zien, omdat de vermindering van het verbruik van moderne voertuigen grotendeels wordt gecompenseerd door het aantal voertuigen dat in omloop is ... en dan heb ik het niet over vrachtwagens ("stom" vervoer tussen zuid-noord en oost- westen in Europa).


De enige manier om het verbruik te verminderen is om de portemonnee te raken ... opnieuw en opnieuw verhoging van de prijzen. En zelfs dit al onze beroemde koopkracht wordt aangetast.
0 x
Over de zesde uitsterven van het leven op aarde?

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 147-gasten