Bouw een mini-zonnevolger

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Een mini-zonnetracker bouwen




par izentrop » 30/11/16, 23:19

chatelot16 schreef: handmatige hoogteverstelling één keer per maand, en rotatie met constante snelheid vanaf een vast tijdstip.... terugkeer naar het einde van de slag gedurende de nacht.... om er zeker van te zijn dat de terugkeer naar het einde van de slag plaatsvindt, is het genoeg dat het tijdstip van de omkering van de richting iets vóór 6 uur zonnetijd ligt
Een automatisch systeem dat handmatige tussenkomst vereist... BOF!!
Als het lukt, onnodig elektriciteitsverbruik tijdens de nachtfase en kunnen we het niet tegen een muur op het zuiden bevestigen?

Ik vond kleine 3 V-elektromagneten voor € 2 en wat stof. Draai gewoon een geperforeerde schijf.
Bij elke positionering laat de elektromagneet zijn staaf los in een van deze gaten, waardoor het mechanisme wordt vergrendeld. Programmeren doet de rest.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Een mini-zonnetracker bouwen




par dede2002 » 01/12/16, 07:36

Hallo,

Naar mijn mening is er geen noodzaak voor grote precisie, in 1 uur draait de aarde 15° rond, de cosinus van 15° is 0.97, na 97 uur is er nog 1% van het actieve oppervlak. Na 2 uur (30°) blijft 87% over.

Door elk uur 15° bij te stellen, hebben we ongeveer 1,5% verlies, vergeleken met een continue tracer.

Mijn idee zou zijn om een ​​ruitenwissermotor te gebruiken die is omgevormd tot een kaapstander, die het paneel beweegt met kleine impulsen, bestuurd door kleine PV's in de schaduw van de grote PV, en relais. (Ik zal een tekening voor je tekenen : Wink: )

Voor de azimut varieert deze met 46° in 6 maanden, het is niet nodig om de hoek elke dag te veranderen.
Handmatig doen tijdens een controle of reiniging kan voldoende zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Een mini-zonnetracker bouwen




par Gaston » 01/12/16, 08:50

chatelot16 schreef:met een equatoriale montering die u handmatig kunt aanpassen aan de hoogte van de zon...
Ja.
Ik heb 4 keer per jaar een aanzoek gedaan...

chatelot16 schreef:en rotatie met constante snelheid, beginnend op een vast tijdstip....
Dit is het punt dat mij het meest "stoort": bij elke stop (onderhoud, veiligheid, enz.) moet je wachten op het juiste moment om opnieuw te starten (of jezelf in de juiste positie plaatsen die overeenkomt met de herstarttijd).
0 x
inwoner
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 28/11/16, 23:09

Re: Een mini-zonnetracker bouwen




par inwoner » 01/12/16, 12:04

Hallo,

Ik dank u allen voor de informatie die u verstrekt.
Ik heb een vraag over oplossingen voor een "automatische" as. Bij afwezigheid van mensen in de omgeving. Hoe zet ik het paneel automatisch in de veiligheidspositie? Met een 2-assig systeem zie ik, maar dan met slechts 1 as aangestuurd.

Dankjewel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Een mini-zonnetracker bouwen




par chatelot16 » 01/12/16, 12:39

Waarom hem in een veilige positie brengen?

het ding moet sterk genoeg zijn om in elke positie wind en slecht weer te kunnen weerstaan

Om geen energie te verspillen moet de oriëntatiemotor langzaam zijn: deze zal onvoldoende zijn om het ding snel terug in positie te brengen in het geval van een windalarm van een windmeter... in plaats daarvan moet u tevreden zijn met het uitvoeren van metingen van handmatige bescherming in het geval van een uitzonderlijke storm, aangekondigd door de weersvoorspelling

een elektromagneet voor een blokkeersysteem is nutteloos: gezien de enorme reductieverhouding die nodig is om van de snelheid van een elektromotor naar 1t/24h te gaan, zal dit noodzakelijkerwijs onomkeerbaar zijn

bij herstart na pech, als we niet de volgende dag willen wachten op de herstart in de juiste positie, kunnen we een mogelijkheid voorzien om ergens in de transmissie uit te schakelen om het ding handmatig in de juiste positie te zetten
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Een mini-zonnetracker bouwen




par izentrop » 02/12/16, 11:22

dede2002 schreef:Mijn idee zou zijn om een ​​ruitenwissermotor te gebruiken die is omgevormd tot een kaapstander, die het paneel beweegt met kleine impulsen, bestuurd door kleine PV's in de schaduw van de grote PV, en relais. (Ik zal een tekening voor je tekenen : Wink: )
Het idee is goed voor een toch al groter paneel, de rem van de reducer zou voldoende moeten zijn om te voorkomen dat de wind een paneel van één of 2 m² verstoort.

Omdat ik me niet druk wil maken over een equatoriale as, zou ik graag een systeem willen met 2 ruitenwissermotoren voor herstel, direct gemonteerd (zonder kaapstander), bestuurd door een automaat in Arduino-stijl, een sensor met 3 fotoweerstanden, 2 mosfet H-bruggen om te besturen de motoren in beide richtingen. Herpositionering elk 1/4 uur of 1/2 uur als het verbruik van de motoren (~ 30 W) een probleem vormt. Het is vooral de prijs van de motoren die de kosten van het ding zal bepalen. : Wink:

Ps: helemaal geen tussenkomst.
Zorg ook voor een automatische terugkeer naar de OOST-oriëntatie bij het vallen van de avond en rust tot het aanbreken van de dag met een minimale lichtdrempel. De fotoweerstanden geven de nodige informatie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Een mini-zonnetracker bouwen




par Grelinette » 03/12/16, 15:58

Hallo,

Ik breng mijn steen mee naar de bouw van dit project, of mijn korreltje zout, dat is volgens ieders mening!...

Voor mijn doe-het-zelf-projecten die regelmatige beweging of frequentie vereisen, gebruik ik kleine mechanische bewateringsprogrammeurs die voorinstellingen bieden (in frequentie en duur), en die gemakkelijk kunnen worden afgeleid van het beoogde gebruik door een klein mechanisch doe-het-zelf-project.

In dit geval is er, zodra we de frequentie en duur van de bewatering hebben bepaald, een kleine mechanische klep die een kwartslag draait bij het openen (frequentie), en vervolgens nog een kwartslag bij het sluiten (duur). , en waarvan de vermindering aanzienlijk genoeg is om een ​​mechanisme aan te drijven, hetzij voor het openen van een deur of een luik, hetzij voor het draaien van iets.
Het is nog steeds van plastic, maar behoorlijk duurzaam en door dit type programmeur aan te passen aan een steviger mechanisme, denk ik dat we een veel zwaarder object aankunnen.

Dit type product kost afhankelijk van de kwaliteit (of merk) €20 tot €30, werkt op 2 kleine 1,5 volt batterijen, is waterdicht tegen regen en vocht, de tijdnauwkeurigheid is zeer correct (heb ik getest) en de autonomie is ongeveer 1 jaar, maar je kunt eenvoudig een extra accupakket toevoegen voor meer autonomie.

Ik heb deze net gekregen en na het lezen van de technische voorstellen lijkt het mij dat hij geschikt zou kunnen zijn voor een mini-zonnetracker met een geschikte keuze van frequentie en duur die elke keer een rotatie van 1/ produceert. ventiel:
Mechanisch bewateringsprogramma.jpg

In het geel heb ik de draairichting van de bol aangegeven en het rode punt geeft de as aan.
Het bevestigen van een kleine katrol aan deze kleine bol is eenvoudig, met eventueel een extra reductie om meer koppel te hebben.

Nu moet nog de juiste frequentie/duurcombinatie worden gevonden, zodat de rotatie van de bol de beweging van de zon in fasen precies volgt. Ik heb er nog niet over nagedacht, maar als iemand het instinctief vindt, zal ik een aantal tests doen om je te vertellen of de rotatie van de bol de zon volgt!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Een mini-zonnetracker bouwen




par Grelinette » 04/12/16, 11:48

Hallo,

Ik kom terug op mijn vorige opmerking en vraag je om bevestiging van een kleine reductieberekening... het is ogenschijnlijk eenvoudig, maar ik struikel over de reflectie... waarschijnlijk vermoeidheid! : Oops:

Zoals uitgelegd biedt de programmeur aan om een Frequentie en Duur voor het openen van de bolvormige klep. Wanneer deze 2 parameters gerespecteerd worden, draait de programmeerbol een kwartslag, altijd in dezelfde richting. Dus door het plaatsen van een Frequentie = 1 uur en Duur = 1/2 uur, zal er een rotatie zijn vanIeder half uur een kwartslag (opent ieder uur, sluit 30 minuten later); óf 1 volledige bocht P1 in 2 uur, óf in 24 uur 12 bochten P1.

Ik wil slechts één volledige rotatie van poelie P2 in 24 uur krijgen, dus ik heb een exacte overbrengingsverhouding met P1 nodig.
demultiplicatie tracker.jpg
demultiplication tracker.jpg (21.64 KiB) 6041 keer bekeken

Op de programmeur heeft katrol P1 een straal van R1 en draaitafel P2 een straal van R2. (Op dit dienblad wordt een zonnepaneel, een zonne-oven, een plant of een ander voorwerp geplaatst dat naar de zon gericht moet blijven).

Wat is de exacte verhouding (R2/R1) die een volledige omwenteling van de P2-plaat in 24 uur zal maken.

A priori, R2 = R1 x 12, klopt dit?... : Oops:
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Een mini-zonnetracker bouwen




par izentrop » 04/12/16, 16:05

Omtrek 1 moet 12 keer kleiner zijn dan die van de grote katrol.

2 pi r1 X 12 = 2 pi r2
Dat is juist : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Een mini-zonnetracker bouwen




par Grelinette » 05/12/16, 15:12

izentrop schreef:Omtrek 1 moet 12 keer kleiner zijn dan die van de grote katrol.
2 pi r1 X 12 = 2 pi r2
Dat is juist : Wink:

Bedankt izentrop voor je bevestiging... (eindelijk leek het achteraf gezien logisch!)
Ik ga houten schijven snijden en experimenteren met een tracker met dit systeem. A priori denk ik dat dit ongetwijfeld het eenvoudigste en meest economische systeem is om te creëren als je je niet wilt bezighouden met elektronische manipulatie als je niet over de vaardigheden beschikt. Het is gewoon een eenvoudige doe-het-zelfzaak.
Het enige nadeel zou zijn dat de precisie bij het snijden van de diameters van de katrollen een fout genereert waardoor de uitlijning naar de zon elke dag een beetje verschuift. Er zijn ook roterende contacten waar je aan kunt denken (voor 1 PV-paneel), maar dat moet niet al te moeilijk zijn. Houd je op de hoogte. (... en weer een nieuwe DIY op mijn werkbank! : Cheesy: )
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 214-gasten