Transformeer een vriezer in een koelkast makkelijk?

Presenteer uw doe-het-zelf-projecten, uw nieuwe technische ideeën, uw innovaties om te testen of uw zelfbouwwerk. Want zelf doen is vaak voordeliger en efficiënter.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Transformeer een vriezer in een koelkast makkelijk?




par Christophe » 19/10/17, 11:14

Ik heb jarenlang een 200L bahut vriezer gehad die ik niet meer gebruik (celibaat vereist) ... Dus ik vroeg me af of het mogelijk was om het gemakkelijk te "transformeren" in een koelkast ...

Als het koud is (hihi) zie ik 3 gemakkelijk toegankelijke oplossingen:

a) Voorzie het met tussenpozen van een nader te bepalen AAN / UIT-periode (zoals 10 min per uur om de tests te starten) met een tijdrelais

b) Gebruik een reostaat om de voedingsspanning en daarmee het vermogen van de compressor te verlagen: de compressor zal langzamer werken, dus logischerwijs zal de kou minder intens zijn (maar de elektronische managementkaart houdt misschien niet van deze spanningsval te veel. . Het zou daarom nodig zijn om de reostaat tussen de kaart en de motor te plaatsen ...)

c) Wijzig de temperatuurdetectiesonde (of de instelling van het temperatuurinstelpunt) om de insteltemperatuur te wijzigen (als de managementkaart een veel warmer bereik toestaat, is dit niet zeker) ...

De eenvoudigste is a)

In geval b) Ik twijfel over de levensduur van de compressor ...

De meest gecompliceerde (maar nog steeds redelijk ... als de elektronica compatibel is) is c)

Hier is iemand die het ding al heeft geprobeerd? Enig advies over de 3 oplossingen?

Hier is de "temperatuur" instelling (erg grof naar mijn mening) en het informatieblad:

Freeze1.jpg
Congel1.jpg (345.77 KB) 52373 keer geraadpleegd


Freeze2.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Zet een vriezer snel in een koelkast?




par Gaston » 19/10/17, 11:31

De 'a' is eenvoudig uit te voeren, maar geeft geen grote stabiliteit van de binnentemperatuur (het zal nodig zijn om de periode aan te passen aan de buitentemperatuur).

Naar mijn mening zal de 'b' niet werken. Ik denk dat de motor synchroon is en dat het de frequentie is die moet worden aangepast om hem langzamer te laten werken. Trouwens, met behoud van de originele thermostaat, zal deze gewoon langer werken.

De 'c' is een goed idee, maar misschien ingewikkeld?

Ik zou een optie 'd' willen voorstellen: het gebruik van een thermostaataansluiting met een externe sonde (hierin zoals daar ou deze).

Er blijft de vraag over de temperatuurverdeling binnen: als we de thermostaat op 5 ° instellen, is het waarschijnlijk dat de wanden nog steeds onder 0 ° zullen dalen wanneer de compressor aan staat (dit is al de in de meeste koelkasten, maar de verdamper bedekt niet alle wanden). Naar mijn mening, plaats geen producten die vorst vrezen (groenten, fruit, ...)!
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Zet een vriezer snel in een koelkast?




par Christophe » 19/10/17, 11:46

Met betrekking tot b) bedoel je asynchroon toch?

De reostaatoplossing werkt met mijn zonnepomp (een volledig klassieke gardena tuinpomp, eenfase asyncrhone) en dit gedurende 4 of 5 jaar met een snelheid van ongeveer 1000 uur per jaar ... dit tegen alle meningen (en de theorie van schijven voor asynchrone machines ...) : Mrgreen:

Het werkt rond 160V 50Hz, dus volledig betrouwbaar ...

Ik had het onderwerp in 2008 bestudeerd: elektrische-elektronische computer / controller-naar-stroom-snelheid naar asynchrone motor-t5240.html

Ben het eens met de beperkingen van a) en interessant uw oplossing d) Ik denk dat dit de "beste" is in termen van gemak en efficiëntie! 8)
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Zet een vriezer snel in een koelkast?




par izentrop » 19/10/17, 14:18

Hallo,
Ik deed het met een herstelde vriezer en het werkt heel goed.
De isolatie is dikker dan die van een koelkast, deze kan alleen minder verbruiken.
Hij had een probleem met temperatuurregeling. Het ging te laag, zelfs op het minimum ingesteld.

Ik heb een eenvoudige elektronische thermostaat gekocht. Het functioneert verwarming en airconditioning door bewegende banden, geregeld in airconditioning.
de sonde (thermistor genoteerd "sensor" op het circuit) is gesoldeerd en verschoven door een 1 m sindex-draad en 2/3 van de hoogte van de kast geplaatst.
Een thermometer in een te controleren watercontainer.
het kan onder de 2 ° minimum ingesteld worden.

Stel voor 4 ° gestabiliseerd en gemeten met een energiemeter, ik krijg 475 Wh / dag, wat vrij eervol is. Dus ik gebruik het als een extra koelkast wanneer we mensen uitnodigen : Wink:
IMG_20170907_191013.jpg
Ik ben de cache kwijt
IMG_20170907_191013.jpg (286.4 KB) keer bekeken 52347

IMG_20170907_185151.jpg
sensor linksonder
IMG_20170907_185151.jpg (484.38 KB) keer bekeken 52347
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Zet een vriezer snel in een koelkast?




par chatelot16 » 19/10/17, 14:51

de juiste oplossing is om de thermostaat te wijzigen of te vervangen als de oorspronkelijke thermostaat niet geschikt is

de koelcompressor zal op vakantie zijn! het zal veel minder vaak draaien en zal er niet over klagen!

het probleem zal het beheer van condensatie zijn: een vriezer maakt vorst en moet soms worden geleegd om het te ontdooien: de vriezer die wordt omgezet in koeling zal gewoon water condenseren dat naar de bodem zinkt: voorspelling van de evacuatie

een gat open laten zou een tocht en energieverlies veroorzaken: laat zien hoe uw vriezer de oplossing kiest

het doet me denken aan een opmerking over de gemiddelde koelkast met vriezer: het is slecht: de compressor maakt een lage temperatuur voor de vriezer die bijna nooit voor niets wordt gebruikt: het zou nodig zijn om koelkasten te bouwen die zijn geoptimaliseerd zonder vriezer: de compressor zou alleen de temperatuur van de koelkast en zou geen energie verspillen aan het maken van ijs ... en als we ijs willen gebruiken we de vriezer en niet de koelkast
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Zet een vriezer snel in een koelkast?




par Gaston » 19/10/17, 15:13

chatelot16 schreef:het probleem zal het beheer van condensatie zijn: een vriezer maakt vorst en moet soms worden geleegd om het te ontdooien: de vriezer die wordt omgezet in koeling zal gewoon water condenseren dat naar de bodem zinkt: voorspelling van de evacuatie

een gat open laten zou een tocht en energieverlies veroorzaken: laat zien hoe uw vriezer de oplossing kiest

De mijne heeft een gat met een plug aan de onderkant ...

Als Christophe vergelijkbaar is, zou het voldoende moeten zijn om de plug van tijd tot tijd te verwijderen ... maar het zal nodig zijn om ervoor te zorgen dat het voedsel niet in 1 mm water baadt (een rooster op de bodem plaatsen?)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6527
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1641

Re: Zet een vriezer snel in een koelkast?




par Macro » 20/10/17, 18:26

vind een elektronische T ° -regelaar van het heliwell-type of een andere Chinese productie die programmeerbaar is met ontdooicycli en zelfs herstarttijden ... het kost een paar euro ... aan de andere kant zal het water daadwerkelijk naar de grond stromen en niet verder een verdampingsapparaat zoals op een "positieve" koelkast ...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Zet een vriezer snel in een koelkast?




par chatelot16 » 20/10/17, 19:42

de oplossing voor de evacuatie van water is uiteindelijk eenvoudig: het enige dat nodig is, is een slang met een sifon: het laat het water uit en geen tocht ... een sifon maakt kleine poppen ...

zet een rooster op de bodem van de vriezer zodat het water eruit kan komen zonder te bevochtigen wat erop wordt geplaatst
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Zet een vriezer snel in een koelkast?




par Flytox » 22/10/17, 20:01

Mijn koelkast werkt met een externe regeling (Chinoiserie voor 25 €) en vervangt het originele systeem 3 keer duurder en niet betrouwbaar en dit gedurende 2 of 3 jaar. Bedrading mogelijk bij verwarming of koeling.

poster.jpg


Het goede is dat de sonde zich aan het einde van een draad van ongeveer een meter bevindt. We kunnen dus de meest geschikte plaats aan de vrieskant of aan de koelkastkant kiezen. Prik gewoon door de onderkant van de koelkast om de sonde te passeren en sluit deze af met bijvoorbeeld een beetje polystyreen.
Nadeel van het monteren met de sonde in de lucht zoals hieronder, zodra u de koelkast opent, stijgt de temperatuur in een paar seconden tot 8 of 9 ° C, zodat de koelkast elke keer start. Een ander nadeel is een hysterese van 2 ° C, misschien iets te groot. (Hoewel het misschien net zo goed of beter is dan het origineel : Mrgreen: )

probe.jpg


Het achterlaten van wijzigingen, het homogeniseren van de temperatuur, zou het interessant zijn om een ​​miniventilator zoals die voor koel-pc's te monteren om de koude lucht te roeren en grote verschillen in temperatuur / vorstpatches en gerelateerde regelproblemen te vermijden.


fan.jpg
ventil.jpg (261.44 KiB) 52272 keer geraadpleegd
1 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Zet een vriezer snel in een koelkast?




par izentrop » 22/10/17, 21:44

Flytox schreef:Nadeel van het monteren met de sonde in de lucht zoals hieronder, zodra u de koelkast opent, stijgt de temperatuur in een paar seconden tot 8 of 9 ° C, zodat de koelkast elke keer start. Een ander nadeel is een hysterese van 2 ° C, misschien iets te groot. (Hoewel het misschien net zo goed of beter is dan het origineel)
Ik steek de sonde in een stuk omhulsel en het geheel plakte aan de muren met een stuk lijm en het activeert niet meer wanneer we de deur openen. Met de toevoeging van een beetje isolatie moeten we de hysterese verder verhogen.

Geforceerde ventilatie is niet noodzakelijkerwijs interessant, omdat sommige voedingsmiddelen de voorkeur geven aan lagere temperaturen zoals boter, eieren, crème fraîche, zachte kaas, fruit en groenten ...

Een module om de goedkope hysterese aan te passen https://www.google.fr/search?q=w1209
De instructies https://drive.google.com/drive/folders/ ... GVqMXd2SWM

https://www.youtube.com/watch?v=j6blCrNm-5s
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar “Uw technische montages, DIY, innovaties en zelfbouw: een object of een installatie maken”

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 155-gasten