[SOLVED] Gratis 3D-software / open-source mechanische modellering? freecad

Presenteer uw doe-het-zelf-projecten, uw nieuwe technische ideeën, uw innovaties om te testen of uw zelfbouwwerk. Want zelf doen is vaak voordeliger en efficiënter.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

[SOLVED] Gratis 3D-software / open-source mechanische modellering? freecad




par Christophe » 11/05/16, 10:45

Ik heb een klein idee van design in gedachten, ik ben op zoek naar een gratis mechanische modelleringssoftware (als die nog bestaat) of toegankelijk in een demo die al een tijdje functioneel is ...

In het ideale geval iets als SolidWorks ...

Er is Google Desktop, maar ik ben bang dat het een beetje beperkt is om mechanische assemblages te maken ... Althans het was het geval in de versie die ik een paar jaar geleden had getest (al!).

Dit zou zijn om een ​​vrij eenvoudige structuur te modelleren, maar ik zou delen ervan moeten verplaatsen via scharnierassemblages en vertalingen ...

Als je dat in je laden hebt, bedankt voor het delen met leuke Christophe :D
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Gratis 3D-software / open-bron mechanische modellering?




par Christophe » 11/05/16, 11:26

Ik denk dat ik heb gevonden wat ik nodig had: FreeCAD

http://www.freecadweb.org/?lang=fr

Sorry voor het lawaai : Cheesy:

Een kleine vergelijking van 3D-modellers als technisch als artistiek: http://www.numerama.com/tech/132900-log ... on-3d.html

ps: als iemand het weet en gebruikt, zou een kleine feedback leuk zijn :)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Gratis 3D-software / open-bron mechanische modellering?




par Ahmed » 11/05/16, 12:33

Ik heb lange tijd "Autosketch" gebruikt, niet al te dure 2D-software van het Amerikaanse bedrijf "Autodesk"; het doet alleen 3D in de vorm van extrusie, wat nogal beperkt is.
Het is echter zelden nuttig voor eenvoudige projecten om echte 3D-functies te hebben: met deze software is het mogelijk om de rotatie van een onderdeel te simuleren ten opzichte van een andere of om een ​​nauwgezette aanpassing te controleren. Het is daarom perfect mogelijk om een ​​mechanisch apparaat te ontwikkelen door opeenvolgende empirische benaderingen, wat heel praktisch en gemakkelijker is dan het bewerken van echte onderdelen!
Het andere voordeel van deze software was dat het een rijke documentatie en zeer leerzaam was (dit laatste punt is uiterst zeldzaam in de computer!). Ik moest het gebruik opgeven omdat het niet langer op mijn laatste computer kan worden geïnstalleerd en ik Librecad met dezelfde standaardfuncties heb gedownload, in een andere presentatie en met specifieke opdrachten, maar zeer vergelijkbaar met andere software huidige CAD.
Dus, ik ben niet verleid door de 3D die nutteloos zou zijn en het plezier bemoeilijken om de behandeling te leren ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Gratis 3D-software / open-bron mechanische modellering?




par phil53 » 11/05/16, 20:31

Christophe, is het je gelukt om het te gebruiken?
Ik heb een software gedownload maar a priori is het een kijker en moet je iets anders downloaden, maar het is niet erg expliciet.
Anders gebruik ik .onshape, het is een beetje beperkt, maar voor eenvoudige onderdelen kan het gaan.
Het is cloud, dus we controleren niet teveel wie eruit ziet. Officieel alleen degenen die we willen, maar het is Amerikaans :onheil:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Gratis 3D-software / open-bron mechanische modellering?




par Christophe » 11/05/16, 21:20

Bin yes Ik begin het te begrijpen ... Ik ga langzaam vooruit ... het is 2 uur dat ik boven ben ...
Nee, het is geen kijker: neem de link hierboven zoals ik deze ochtend deed.

Het ding dat ik wil modelleren is vrij simpel: cilinders in essentie geassembleerd ... idealiter zou ik de film van het ding willen bestuderen ... Het kan mogelijk zijn ... Ik ben er nog niet.

De hulp ziet er erg mooi uit, in de vorm van tuto's in het Frans, en er is zelfs een eindige elementenberekeningsmodule (RdM, inspanning ...) optioneel! Het ziet er echt goed uit voor gratis 100% ... na moet je een handje in de cambouï leggen ... en dat is onvermijdelijk ...

Dus ik heb dit net gevonden: https://grabcad.com/library veel modellen (niet alle ...) zijn compatibel met de import van Freecad Sommige modellen zijn "zwaar": een .stp van 70 Mo voor bijvoorbeeld een paramotor truck!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Gratis 3D-software / open-bron mechanische modellering?




par chatelot16 » 11/05/16, 22:04

gratis cad is een belofte ... als het voorbij is, zal het beter zijn dan solidworks ... maar helaas is het nog niet voorbij ... en ik vind het moeilijk te begrijpen

dus ik verblijf in 2D met Qcad of LibreCAD die me in staat stelt om te tekenen op de computer van de klassieke industriële vormgeving ... Ik moet zeggen dat ik geen fancy vormige 3D nodig, maak ik het plein mechanische of gewoon 2D
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Gratis 3D-software / open-bron mechanische modellering?




par Christophe » 11/05/16, 22:27

Het is inderdaad veelbelovend en er is de versie ... 0.16 maar de ontwikkeling ervan is nog steeds begonnen in 2001.
Solidworks 1.0 was zeker minder compleet! : Cheesy:

Ik weet niet eens of SW een eindige elementenmodule heeft ... ik heb het niet meer gebruikt sinds 15-jaren ... (pantone-project ...)

In termen van leren, ja, het is complex, logisch voor een complete tool, maar ik vind de tutorials hoe dan ook goed gedaan ... een voorbeeld: http://www.freecadweb.org/wiki/index.ph ... roplane/fr je 1er-vliegtuig onder FreeCad : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Wat een beetje vervelend is, is de positionering van de stukjes ... voor nu vond ik alleen door de coördinaten met de hand in te voeren!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Gratis 3D-software / open-bron mechanische modellering?




par chatelot16 » 12/05/16, 10:56

Ik werkte vroeger met mensen die solidworks gebruikten: voor een deel van de studie gaf ik de voorkeur aan een tekening in solide werken en om dit plan in DXF te exporteren om met Qcad te werken: om geometrische constructie zoals jj'ai te maken de gewoonte om op de tekentafel met regel en kompas te doen om op het eerste gezicht de goede positie van de stukken te vinden, terwijl op solidworks dit door opeenvolgend onderzoek werd gedaan

mijn ontwerpmethode richtte het project op een eenvoudigere en meer vierkante oplossing, zelfs als de ontwerpvoortzetting eindigde in solidworks ... ik beheer niet genoeg solidworks om effectief te zijn, laat het over aan diegenen die het weten

het grootste probleem dat ik tegenkwam met freeCAD is dat het niet weet hoe je DXF-tekeningen moet maken

voor mij is het essentieel om in alle stadia van het ontwerp tekeningen te maken om een ​​dialoog met iedereen mogelijk te maken ... blijf niet opgesloten in zijn CAD ... de tekening toont de staat van een project tot degenen die het goede oude industriële ontwerp beheersen: veel informatiever dan het perspectiefbeeld of je ziet nooit wat je wilt
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Gratis 3D-software / open-bron mechanische modellering?




par Christophe » 12/05/16, 11:15

chatelot16 schreef:terwijl op solidworks het door opeenvolgende proef werd gedaan


Hetzelfde als voor Freecad: het lijkt meer op solidworks dan AutoCad en varianten ...

chatelot16 schreef:het grootste probleem dat ik tegenkwam met freeCAD is dat het niet weet hoe je DXF-tekeningen moet maken


Vandaag is er een .dxf-export

chatelot16 schreef:voor mij is het essentieel om in alle stadia van het ontwerp tekeningen te maken om een ​​dialoog met iedereen mogelijk te maken ... blijf niet opgesloten in zijn CAD ... de tekening toont de staat van een project tot degenen die het goede oude industriële ontwerp beheersen: veel informatiever dan het perspectiefbeeld of je ziet nooit wat je wilt


Quite en FreeCad is daar redelijk goed in ... het exporteert niet naar 100% van het platform, maar een groot deel van alles ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Gratis 3D-software / open-bron mechanische modellering?




par Christophe » 24/01/18, 22:51

Ik zette mezelf heel serieus op Freecad, de eindige elementenmodule FEM is erg mooi en maakt het mogelijk om complexe delen in RdM vrij snel op te nemen, hier is een vangst van wat ik wist hoe ermee te doen:

triangle_FEM.jpg
triangle_FEM.jpg (56.26 KIO) 7883-tijden bekeken


Dezelfde beperking van bovenaf gezien met een versterking van de 100-vervorming:

triangle_FEM_100X.jpg
triangle_FEM_100X.jpg (38.84 KIO) 7883-tijden bekeken
0 x

Terug naar “Uw technische montages, DIY, innovaties en zelfbouw: een object of een installatie maken”

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 70-gasten