Raket fornuis met vortex

Hulp en advies voor alle werkzaamheden in eigen gebouw en de presentatie van uw werk DIY of zelfbouw uitgevoerd. Omdat het maken van jezelf is vaak Econological maar pas overmoed!
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Raket fornuis met vortex




par Ahmed » 26/06/16, 23:27

Na vele realisaties van raketkachels te hebben onderzocht, speelde het idee al een tijdje in mijn hoofd om te proberen een synthese te maken van de oplossingen die mijn aandacht het meest hebben getrokken. Het is een beetje het gebrek aan materialen (recycling (1)) en apparatuur dat me vertraagde in dit project. Het komt echter voor dat ik een ronde buis van 106/115 (2) heb teruggevonden bij een fabriek die aan het werk was en dat ik nieuw gereedschap heb.
Aangezien ik geen zekerheid heb over de ideale verhoudingen of afmetingen, is mijn benadering puur empirisch en helpt het gebruik van schroot me om te beslissen op dit gebied van design! 8)

Op de foto is de verticale buis (stijgbuis) aan de haard bevestigd; deze laatste bestaat uit hoekijzers van 50 vierkant gelast tot een vierkante buis. Zoals we kunnen zien, is de gasinlaat sterk verschoven, om een ​​vortex op gang te brengen zonder gebruik te maken van een beperking van de sectie, zoals meestal het geval is (wat mij onzin lijkt). Het blijft om een ​​snede in de verticale buis te maken om de verbinding van deze twee delen te bedienen. Tot nu toe zijn de haarddelen gewoon gericht op de boog (3) en dit zal waarschijnlijk voldoende zijn, aangezien een perfecte afdichting op dit niveau niet vereist is.
Volgende stap, snij de verticale buis tot een hoogte van 100 en ongeveer de helft van de omtrek: dit is meer dan nodig is, maar ik geef er de voorkeur aan om verder te snijden en het deel los te maken dat voor de kruising zorgt (vormige spiraalstarter), omdat het zal gemakkelijker te vormen zijn buiten de buis...

(1) Het is belangrijk om uit te gaan van herstel, omdat dit een eerste realisatie is die waarschijnlijk aanpassingen zal vereisen...
(2) 6M lang! Genoeg om veel testen te doen...
(3) Op roestig schroot (zelfs licht voorbereid) is dit het beste lasproces: de mig stelt het niet op prijs...
toebehoren
raket1.JPG
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
morgaf
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 04/05/16, 16:08
x 5

Re: Rocket fornuis met vortex




par morgaf » 27/06/16, 00:59

Ik heb ook een raketkachel gebouwd met een vierkante buis van 100. Willekeurig een derde voor de horizontale buis en tweederde voor de verticale. Het werkt heel goed voor een plancha of een braadpan. Mijn vraag, wat is het voordeel van de vortex?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Rocket fornuis met vortex




par Ahmed » 27/06/16, 09:59

Ik was erg geïnteresseerd in de theorieën van Schauberger op hydraulische draaikolken en aangezien gassen ook vloeistoffen zijn, denk ik dat het positief zou moeten zijn in termen van verbranding... hoe dan ook, het is nog steeds mooi! :P Vind je niet? 8)
Bovendien blijft het apparaat van de standaard raketkachel erg eenvoudig en het is stimulerend om een ​​moeilijkheidsgraad en enkele uitvoeringsvarianten te introduceren die niet aanwezig zijn in de gebruikelijke versie...
U kunt, als u wilt, een foto plaatsen van uw realisatie met de daarbij behorende opmerkingen... : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Rocket fornuis met vortex




par Obamot » 27/06/16, 10:55

sinds we daar zijn, kom ik altijd terug op het idee dat door mijn hoofd gaat, het is de hybridisatie van het verwarmingssysteem om verschillende soorten brandstof te gebruiken (zoals hout + kleine gasbrander), geschiedenis om een ​​vuurpijl te kunnen lanceren van een afstand.

Het kan zelfs octrooieerbaar zijn, want volgens mij bestaat het niet!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Rocket fornuis met vortex




par Ahmed » 27/06/16, 12:57

Het is de bedoeling om verschillende soorten brandstof te gebruiken: licht hout, om te behagen Dede en Châtelot en STEP-pellets, als het me lukt om er een paar te bemachtigen (het is een beetje ingewikkeld aangezien deze mensen het woord "valorisatie" hebben geleerd: ze hebben nog niet begrepen dat het naast "energetisch" kan bestaan!). Hoe dan ook, ik ben van plan een mand te maken om vaste brandstoffen in vrij kleine fragmenten te verbranden, zoals chips of walnootdoppen... Ik denk echter niet dat het mogelijk is om een ​​te lage energiedichtheid van brandstoffen te proberen, zoals geplette miscanthus, omdat de "feeder " is te klein (kamer rechts)...
Normaal gesproken wordt de verticale buis geïsoleerd met pozzolaan* die wordt vastgehouden door een brandblusser (nog te vinden...).

Op de foto is het hoofdkanaal uitgesneden en is een deel van de druppel gevormd om aan te sluiten op de horizontale haard. Ik dacht eraan om warm te werken, in de smidse, maar ik kon een hydraulische pers gebruiken en ik hoefde alleen de ronding op het aambeeld koud te polijsten.

PS: ik probeer niet iets octrooieerbaars te creëren, aangezien het open source is... (let op: alles wat niet bestaat, is niet noodzakelijkerwijs alleen om die reden octrooieerbaar...).

*Waarom puzzolaan? Omdat ik kan herstellen... 8)
toebehoren
raket2.JPG
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Rocket fornuis met vortex




par izentrop » 27/06/16, 13:40

Het is gemakkelijker om gasflessen te vinden dan brandblussers;) http://www.outils-autonomie.fr/rocket-stove/

En op welk niveau de vortex?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Rocket fornuis met vortex




par Ahmed » 27/06/16, 14:44

Ja, je hebt gelijk, maar brandblussers die op openbare plaatsen worden gebruikt, verlopen vrij snel en worden weggegooid... Hoe dan ook, het grootste probleem is dat het niet mogelijk is om ze terug te krijgen in een recyclingcentrum (voordat het mogelijk was, omdat ik wist een van de agenten was een praktiserend alcoholist en, met een paar flessen pastis, lieten sommigen hem zijn ogen sluiten als hij zijn elleboog opstak, maar hij is nu met pensioen ... :frons: en de instructies lijken steeds strikter).
Ik heb oude gasflessen op voorraad, maar de diameter is te groot (jammer!) en anderzijds heb ik een professionele "sector" om brandblussers van het kaliber te krijgen ad hoc...
De vortex zal, voor zover ik in dit stadium kan zien, beginnen vanaf de onderkant van de stijgbuis: hij wordt geïnitieerd door de spiraalvormige inlaat en vervolgens onderhouden door een toevoer van tertiaire lucht waarvan de stroom tangentieel zal zijn gericht*. Het nieuwe (tenzij ik me vergis!) is dat de luchttoevoer in het centrum van de vortex zal plaatsvinden en niet, zoals het geval is wanneer deze toevoer aanwezig is, via de periferie: ik hoop te profiteren van de centrale depressie om beter injecteren.

*Ik heb baat bij veel eerder nadenken over branders met een vriend die er een paar aan het bouwen was en hoe moeilijk het was om gaten onder een hoek te boren; waardoor ik op een andere oplossing kwam... 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Rocket fornuis met vortex




par Obamot » 27/06/16, 14:48

Pozzolaan? En waarom geen dop met mortel op kleibasis met stro om de warmte uit de schoorsteen te recupereren, dan zou het dichter bij een massakachel staan ​​(ahahah, wie ziet mij aankomen met mijn grote klompen) : Cheesy:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Rocket fornuis met vortex




par Ahmed » 27/06/16, 14:58

Het is vooral aan mij om het gedrag van dit type kachel dat ik niet ken te observeren en om enkele ideeën die tot mij zijn gekomen te testen door te kijken naar wat anderen hebben gedaan: er zijn momenteel geen andere zeer specifieke doeleinden.. Het massafornuis is niet het onmiddellijke gebruik waar ik op hoop (koken voor de zomer, misschien een ovenaanpassing? ...of/en biochar-aanpassing?), maar later zou het zijn om te overwegen, waarom niet? : Wink:
Het gemak van constructie maakt het mogelijk om, na validatie, verschillende kachels te overwegen, afhankelijk van hun specifieke gebruik...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Rocket fornuis met vortex




par Obamot » 27/06/16, 20:49

Er zijn zeker massakachels met een verwante "moestuin", en waarom dan niet met een rucola st. met vortex: het zou in brand moeten staan : Cheesy: : Twisted:
► Show text
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "DIY en zelf-constructie: gebouw of mount een self-installatie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 106-gasten