Vermogen en thermische energie van snijden of bewerken (metaal, hout ...)

Hulp en advies voor alle werkzaamheden in eigen gebouw en de presentatie van uw werk DIY of zelfbouw uitgevoerd. Omdat het maken van jezelf is vaak Econological maar pas overmoed!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79122
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Vermogen en thermische energie van snijden of bewerken (metaal, hout ...)




par Christophe » 17/10/19, 16:50

We weten allemaal dat als je snijdt of machinaal bewerkt... het natuurlijk opwarmt, maar eh... hoeveel?

Vandaag zou ik deze energie willen kwantificeren!

Wat is de berekeningsmethode om deze "materiaal scheurende" energie te schatten?

Ik denk dat we een eenvoudige formule kunnen vinden, met de volgende parameters: G gram M bewerkt materiaal = J joules? Voor het vermogen volstaat het om de parameter T time... in te voeren.

Ik stel mezelf de vraag omdat ik momenteel kleine stukjes aluminium aan het snijden of boren ben en alleen al door gaten van 5 mm te boren, kan ik het blote handstuk niet meer op een paar cm afstand houden...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Betreft: Kracht en thermische energie voor snijden of machinale bewerking (metaal, hout...)




par sicetaitsimple » 17/10/19, 18:00

Christophe schreef:We weten allemaal dat als je snijdt of machinaal bewerkt... het natuurlijk opwarmt, maar eh... hoeveel?

Vandaag zou ik deze energie willen kwantificeren!

Wat is de berekeningsmethode om deze "materiaal scheurende" energie te schatten?

Ik denk dat we een eenvoudige formule kunnen vinden, met de volgende parameters: G gram M bewerkt materiaal = J joules? Voor het vermogen volstaat het om de parameter T time... in te voeren.

Ik stel mezelf de vraag omdat ik momenteel kleine stukjes aluminium aan het snijden of boren ben en alleen al door gaten van 5 mm te boren, kan ik het blote handstuk niet meer op een paar cm afstand houden...


Wel een bovengrens het is toch het motorvermogen van uw gereedschap? Of over het algemeen niet veel (1 tot 2kW?)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79122
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Betreft: Kracht en thermische energie voor snijden of machinale bewerking (metaal, hout...)




par Christophe » 17/10/19, 18:33

Ja, het kan me niet schelen een beetje getwijfeld...maar een preciezere berekening zou me goed uitkomen! : Cheesy:

Trouwens, ik geloof dat mijn molen leeg evenveel verbruikt als geladen... Het is dus erg moeilijk om het bruikbare vermogen in te schatten!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Betreft: Kracht en thermische energie voor snijden of machinale bewerking (metaal, hout...)




par sicetaitsimple » 17/10/19, 18:56

Christophe schreef:Ja, het kan me niet schelen een beetje getwijfeld...maar een preciezere berekening zou me goed uitkomen! : Cheesy:


Sorry, ik weet niet hoe. Maar uit nieuwsgierigheid, wat zou u doen met een nauwkeurigere berekening?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79122
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Betreft: Kracht en thermische energie voor snijden of machinale bewerking (metaal, hout...)




par Christophe » 17/10/19, 19:38

Nou, degene die ik hierboven voorstelde...

Dit in termen van energie moet afhangen van het aantal grammen materiaal, het bewerkte materiaal en zeker de fijnheid van het scheuren...mijn zorg is om er cijfers op te zetten...

Als u een schatting van de temperatuur wilt, moet u ook rekening houden met de vorm van de kamer, de omgevingstemperatuur en de thermische eigenschappen (met name geleidbaarheid)
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Betreft: Kracht en thermische energie voor snijden of machinale bewerking (metaal, hout...)




par sicetaitsimple » 17/10/19, 19:48

sicetaitsimple schreef: Maar uit nieuwsgierigheid, wat zou u doen met een nauwkeurigere berekening?


Mijn vraag, ik herhaal het, is "uit nieuwsgierigheid, wat zou jij doen met een meer precieze berekening?" Als het "alleen maar om te weten" is, is dat een antwoord!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79122
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Betreft: Kracht en thermische energie voor snijden of machinale bewerking (metaal, hout...)




par Christophe » 17/10/19, 19:49

Dat is het! Het is voor mijn opleiding!
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Betreft: Kracht en thermische energie voor snijden of machinale bewerking (metaal, hout...)




par GuyGadebois » 20/10/19, 16:47

Christophe schreef:We weten allemaal dat als je snijdt of machinaal bewerkt... het natuurlijk opwarmt, maar eh... hoeveel?

Ik denk dat het anders is, afhankelijk van de materialen waarmee je werkt.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Betreft: Kracht en thermische energie voor snijden of machinale bewerking (metaal, hout...)




par Forhorse » 20/10/19, 17:54

Christophe schreef:
Trouwens, ik geloof dat mijn molen leeg evenveel verbruikt als geladen... Het is dus erg moeilijk om het bruikbare vermogen in te schatten!


dat zou heel verrassend zijn en persoonlijk betwijfel ik dat ten zeerste
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "DIY en zelf-constructie: gebouw of mount een self-installatie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 154-gasten