Handmatige plantaardige shredder

Hulp en advies voor alle werkzaamheden in eigen gebouw en de presentatie van uw werk DIY of zelfbouw uitgevoerd. Omdat het maken van jezelf is vaak Econological maar pas overmoed!
Avatar de l'utilisateur
Hasardine
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 350
Inschrijving: 26/07/08, 22:01
Plaats: Elzas

Handmatige plantaardige shredder




par Hasardine » 28/02/19, 21:37

Hallo, heeft iemand ooit een handmatige tuinversnipperaar gebouwd?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Handmatige tuinversnipperaar




par Ahmed » 28/02/19, 22:27

De term "planten" verwijst naar twee heel verschillende dingen: enerzijds kruidachtig en anderzijds houtachtig. Voor de eerste waren er nog zeer ingenieuze grashakselaars die door sommigen nog gebruikt worden: zie hier...


Voor houtachtige planten, als het principe ongeveer hetzelfde is, is het veel gecompliceerder vanwege hun veel hogere mechanische weerstand, wat betekent dat de spierkracht niet echt opgewassen is tegen de taak...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Handmatige tuinversnipperaar




par izentrop » 01/03/19, 02:55

Anders cut-cut, hamer ... : Mrgreen:
Elektrisch is zuiniger en als je goed kijkt, kun je tweedehands tegen een goede prijs vinden. : Wink:
1 x
azazouliens37
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 09/12/18, 14:40

Re: Handmatige tuinversnipperaar




par azazouliens37 » 01/03/19, 04:59

izentrop schreef:Anders cut-cut, hamer ... : Mrgreen:
Elektrisch is zuiniger en als je goed kijkt, kun je tweedehands tegen een goede prijs vinden. : Wink:


Gebruikte elektrische slijpmachine (de juiste hoek?) En zou er een merk zijn om meer in het bijzonder aan te bevelen?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Handmatige tuinversnipperaar




par Christophe » 01/03/19, 08:59

Ahmed schreef:Voor houtachtige planten, als het principe ongeveer hetzelfde is, is het veel gecompliceerder vanwege hun veel hogere mechanische weerstand, wat betekent dat de spierkracht niet echt opgewassen is tegen de taak...


Ik ben het volledig eens met deze opmerking: het minimale vermogen van de takkenslijpers is 2000W, er zou de spierkracht van een goede tien mensen voor nodig zijn... om te hopen hetzelfde maalvermogen te verkrijgen...

ps: leuk je hier terug te zien Hasardine 8)
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Handmatige tuinversnipperaar




par izentrop » 01/03/19, 09:31

azazouliens37 schreef:Gebruikte elektrische slijpmachine (de juiste hoek?) En zou er een merk zijn om meer in het bijzonder aan te bevelen?
Geen bepaald merk. Controleer gewoon de staat van slijtage, ik kocht er een dixit: één keer gediend voor minder dan 80 €
Er zijn 2 modellen:
- met een rol die langzaam ronddraait, weinig geluid maakt, de takken goed aandrijft, een achteruitversnelling heeft bij verstopping, geen onderhoud nodig heeft, vermaalt takken tot 3 cm voor de zachtste, maar maakt vrij grove stukken. Het maakt niet uit, het volume wordt verminderd, het is alleen de afbraaktijd die iets langer zal zijn.

- bij messen die regelmatig geslepen moeten worden, maakt geluid bij het malen, het is noodzakelijk om de takken te duwen, het betreft toch de rechte takken. Soms, als het blokkeert, moet je een onderdeel demonteren. Ongeveer dezelfde takdiameter, bij de grote moeten ze soms tegengehouden worden om verstopping te voorkomen. De chips zijn veel fijner.

Ik heb er 2. Het met korting gekochte mes is meer dan 20 jaar oud. Omdat het plastic onderdeel uiteindelijk brak, heb ik het vervangen door hout met een opening van 4 cm waardoor de hand de messen niet kan bereiken. Daardoor is hij niet meer goedgekeurd, maar passeert hij veel makkelijker scheve takken zonder ze af te knippen.

grindRoller.jpg
broyatRouleau.jpg (472.81 KiB) 29680 keer bekeken

grindCouteau.jpg
broyatCouteau.jpg (327.05 KiB) 29680 keer bekeken

boyeurCouteau.jpg
boyeurCouteau.jpg (128.34 Kio) 29680 keer bekeken
1 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 640
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 225

Re: Handmatige tuinversnipperaar




par n.Chr. 44 » 01/03/19, 09:50

Hallo,

izentrop schreef:- met een rol die langzaam ronddraait, weinig geluid maakt, de takken goed aandrijft, een achteruitversnelling heeft bij verstopping, geen onderhoud nodig heeft, vermaalt takken tot 3 cm voor de zachtste, maar maakt vrij grove stukken. Het maakt niet uit, het volume wordt verminderd, het is alleen de afbraaktijd die iets langer zal zijn.


Dit is het systeem van degene die ik gebruik (in dit geval Bosch), vrij grof versnipperd materiaal inderdaad, vermogen van 2 kW om takken van 5 cm door te laten, draaglijk geluid en gemakkelijk opruimen dankzij de omkering van de rotatie.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Handmatige tuinversnipperaar




par Ahmed » 01/03/19, 21:20

Langzame versnipperaars zijn interessant, maar hun gebrek (veel voorkomend bij andere kleine snelle versnipperaars) is de noodzaak om de takken te "schillen" om ze in de trechter te kunnen brengen, wat snel vervelend is.
Het andere nadeel blijft de beperkte diameter, waardoor niet alles kan worden geëvacueerd dat anders onbruikbaar is...
Ik blijf er vrij zeker van dat a aanzienlijk grotere machine, met een hoger momentaan verbruik, is in alle opzichten efficiënter, vooral wat betreft het verbruik per M3 ingeslikte takken.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Handmatige tuinversnipperaar




par izentrop » 01/03/19, 23:14

Ja Ahmed, een krachtiger model in groepsaankoop is natuurlijk beter.
De resterende takken worden op 50 gesneden om aanmaakhout te maken om het vuur in mijn huis aan te steken, geen verliezen.

Maar ok ! tussen de handmatige molen en dat ... er is een wereld : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Handmatige tuinversnipperaar




par Christophe » 02/03/19, 14:36

We hebben misschien te snel gesproken over de mogelijkheid om menselijke kracht te gebruiken om houtachtige planten te vermalen, ik presenteer u de K-Tchak (gemaakt in Frankrijk en binnenkort op de markt...):

K-Tchack.jpg
K-Tchack.jpg (80.15 KiB) 29586 keer bekeken


De K-TCHAK: 100% Franse ecologische handmolen

Gepubliceerd door Henry Joël Sion op 15 januari 2019

De K-TCHAK, handmatige versnipperaar voor takken, stro en andere droge of verse planten, met invoerrollen. Het snijdt materialen tot een diameter van 30 mm. Ontworpen en vervaardigd in Frankrijk, het is 100% ecologisch!

Deze hakselaar van takken en andere planten volgt de goede oude strohakselaar uit de 30e eeuw op. Het is ontworpen om planten (stro, gras, heggen, kreupelhout, karton) tot XNUMX mm en meer te maaien, afhankelijk van het materiaal en de mate van versheid. Een mes gaat met elke draai aan de kruk omlaag en omhoog, aangedreven door een krachtige hefboomarm.

Produceer uw BRF ecologisch

Geen enkele elektrische of warmtemotor drijft hem aan! Twee invoerrollen brengen het materiaal naar het mes. Een kruk drijft een vliegwiel aan waarvan de traagheid de arm van het mes aandrijft die op en neer gaat. In coproductie met Fabriculture wilden we dat het origineel en krachtig was. Van ontwerp tot fabricage tot after-sales service, alles wordt door ons geproduceerd in ons prachtige land. De machine is niet geïmporteerd of besmet met een ecologische voetafdruk vanwege verre oorsprong...

Geen brandstof of afgewerkte olie, geen elektrische aansluiting: gewoon spieren! De versnipperaar wordt reikhalzend uitgekeken door onze vrienden van permaculturisten, tuinders en landschapsarchitecten die droog of vers gras, stro, hakhout, twijgjes kunnen snijden en versnipperen... Ze zullen groenafval tot een diameter van 30 mm kunnen snijden en versnipperen, en zelfs de lengte kunnen aanpassen van 1 tot 60 mm!

De machine zal RCW produceren en wat te doen voorcomposteren en composteren met de plantvarianten die eraan worden gegeven om te verminderen.

De K-TCHAK, een unieke en verrassende grinder

Dankzij de 2 wielen is de machine gemakkelijk te verplaatsen. De banden zijn stevig met lekvrij rubber. De stalen structuur heeft beveiligingen die de veiligheid garanderen. Een broertje zonder wielen of onderstel is al te koop: de K-TCHAK om op tafel te zetten voor fijnere benodigdheden zoals onder andere medicinale planten en parfumplanten. Het materiaal wordt automatisch voor het snijden aangeboden dankzij de twee invoerrollen waarmee het apparaat ook is uitgerust.

De K-TCHAK? Wat een grappige naam!

Terwijl we er naar op zoek waren, verlichtte een herinnering aan Bali, precies in Ubud, ons; het was een demonstratie georganiseerd door Indonesische danseressen. Honderd mannen, met ontbloot bovenlijf, keken elkaar aan, strekten hun armen uit en zwaaiden met hun handen, ze gingen op hun rug zitten en richtten zich van voren naar voren, schreeuwend KATCHAK KATCHAK KATCHAK KATCHAK KATCHAK... totdat ze op hun rug vielen terwijl de tegenoverliggende personen de geluidsbeweging hervatten. Zeer indrukwekkend ! En dit krachtige en "snijdende" geluid kwam zo goed overeen met dat van de molen in actie, dat er unaniem voor werd gekozen!

Beschikbaar voor pre-order
Pre-orders zijn open en geven aanleiding tot gratis verzending voor de eerste 30. De marktintroductie staat gepland voor het voorjaar van 2019.

U kunt uw K-TCHAK direct pre-orderen door contact met ons op te nemen via ons contactformulier. De definitieve prijzen worden u onmiddellijk meegedeeld op eenvoudig verzoek per e-mail of telefoon.


https://www.triadegreenworld.com/le-k-t ... -francais/

Verwacht geen democratische prijs ... ik denk 2 tot 3000 € "op het eerste gezicht" ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "DIY en zelf-constructie: gebouw of mount een self-installatie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 106-gasten