Experimenten genereren

Presenteer uw doe-het-zelf-projecten, uw nieuwe technische ideeën, uw innovaties om te testen of uw zelfbouwwerk. Want zelf doen is vaak voordeliger en efficiënter.
domy
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 09/07/08, 10:46
Plaats: loire atlantique

Experimenten genereren




par domy » 09/08/17, 18:32

Dag
Ik vond dit op internet "een kleine motor ombouwen tot een alternator" en zou graag willen
Ervaren maar ik mis enkele details.
Je hebt elektrolytische condensatoren nodig, maar in 12v heb ik het niet gevonden, waarmee moet ik ze vervangen?
En moet het gepolariseerd zijn of niet?
Wat betreft de parallelle condensatoren van papier of olie, ik denk dat dit condensatoren zijn
Permanent? En moet het gepolariseerd zijn of niet? Ook zij, als iemand me wat informatie zou kunnen geven, zou dat fijn zijn
Bij voorbaat dank voor uw antwoorden en verduidelijkingen
SCAN0030.JPG
: Roll:
toebehoren
SCAN0030.JPG
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13706
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1518
Neem contact op met:

Re: generatieve experimenten




par izentrop » 09/08/17, 22:00

Hallo,
Hij moet je diagram hebben gedateerd, want papieren condensatoren zijn gedateerd.
Niet alle motoren kunnen als generator werken en degenen die compatibel zijn, zijn erg slechte generatoren. Welke motor wil je converteren?
0 x
domy
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 09/07/08, 10:46
Plaats: loire atlantique

Re: generatieve experimenten




par domy » 10/08/17, 11:01

Bedankt voor uw antwoord
hier is de plaat van de betreffende motor
IMG_9602.JPG
toebehoren
IMG_9602.JPG
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: generatieve experimenten




par chatelot16 » 10/08/17, 15:26

het startsysteem van de elektrochemische condensator is twijfelachtig ... er is eenvoudiger: sluit de motor aan op een 12v-batterij wanneer deze is gestopt en hij moet voldoende gemagnetiseerd zijn om vanzelf te starten wanneer hij loopt

de condensator speelt de rol van excitatie: als de condensator te zwak is, start hij niet, als de condensator te groot is, stijgt de spanning tot verzadiging, met verspilling van energie ... als we geluk hebben hij verzadigt op ongeveer 220v en we zijn blij ... als de motor van hoge kwaliteit is, verzadigt hij bij een te hoge spanning

om dit goed te doen, heb je een variabele condensator nodig die wordt bestuurd door een regelaar

bij driefasen is het niet essentieel om een ​​echte condensator te gebruiken: een driefasige variator kan equivalent worden aan een condensator, en zelfs een variabele condensator, dus maak een goede spanningsregeling zonder energieverlies door verzadiging: er zijn grote dynamo die volgens dit principe werkt

er zijn kleine generatorsets waarvan de dynamo eruitziet als een enkelfasige motor, met een rotor in aluminium gegoten als een enkelfasige motor: het werkt goed, maar ik kan me voorstellen dat het ontwerp van de motor speciaal is: verzadiging van de rotor vóór verzadiging van de stator: in bij verzadiging van de rotor verspilt het geen energie omdat het een zeer lage frequentie heeft ... in het geval van verzadiging van de stator is het catastrofaal voor de efficiëntie
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13706
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1518
Neem contact op met:

Re: generatieve experimenten




par izentrop » 11/08/17, 00:38

domy schrijft:Bedankt voor uw antwoord
hier is de plaat van de betreffende motor
IMG_9602.JPG
Het is een driefasige asynchrone motor (je kunt hem zien aan zijn rotatiesnelheid). Vanwege zijn werkingsprincipe kan hij niet worden omgezet in een dynamo, tenzij de rotor van de eekhoornkooi wordt vervangen door een permanente magneetinductor of door een inductor die is gewikkeld en wordt aangedreven zoals de synchrone motor. :frons:
http://sti.discip.ac-caen.fr/sites/sti. ... iphase.pdf

Alleen de synchrone motor kan als dynamo werken en vice versa, maar ze zijn echt efficiënt in de functie waarvoor ze zijn ontworpen http://olivier.dehaupas.free.fr/upload/ ... NATEUR.pdf
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: Generator-experiment




par Forhorse » 12/08/17, 09:07

Het is heel goed mogelijk om een ​​asynchrone kooi, driefasemotor in een dynamo te veranderen, het is heel eenvoudig, je hoeft alleen maar een condensatorbank parallel eraan te verbinden.
De waarde hiervan zou ongeveer gelijk moeten zijn aan de waarde die nodig zou zijn om de cos-phi bij motorgebruik weer op 1 te brengen.
Om de juiste frequentie en ongeveer de juiste spanning te hebben, moet de motor worden aangedreven met zijn synchronisme + slipsnelheid.
Het kan nodig zijn om de waarde van de condensatoren aan te passen.

Er is geen batterij of iets nodig om de aldus gevormde generator te starten, het magnetisme blijft en de condensatoren doen de rest.
Aan de andere kant hangt de stabiliteit van deze generator af van de balans tussen de reactieve energie van de motor en die van de condensatoren.
Als men een inductieve (of capacitieve ...) belasting op zo'n generator aansluit, moet de cos-phi volledig worden gecompenseerd, anders wordt deze onschadelijk gemaakt.

EDIT: Ik deed dit in mijn jonge jaren, gewoon om te experimenteren, dus kom niet en vertel me dat het onmogelijk is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Generator-experiment




par chatelot16 » 12/08/17, 10:39

opmerking over de dynamo met asynchrone motor die ik op bepaalde generator zag: er zijn 2 wikkelingen zoals een eenfasemotor: een van de wikkelingen maakt de output van 220v ... de andere wikkeling is in fase verschoven van 90 ° is aangesloten alleen op een condensator ... het maakt een stabielere spanning dan wanneer de condensator op de hoofdwikkeling zat

in het geval van een driefasige motor kunnen we de eenfasige bruikbare spanning tussen 2 fasen nemen en 2 condensatoren op de andere 2 fasen plaatsen
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13706
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1518
Neem contact op met:

Re: Generator-experiment




par izentrop » 12/08/17, 11:00

Forhorse schreef:Het is heel goed mogelijk om een ​​asynchrone kooi, driefasemotor om te vormen tot een dynamo, het is heel eenvoudig, je hoeft er alleen maar een condensatorbank parallel aan aan te sluiten.
Een voorbeeld is nodig, omdat het werkingsprincipe van de elektrische generator de stroom is die wordt geïnduceerd in een geleider die in een magnetisch veld beweegt, de wet van Lenz-Faraday.

De condensatoren over de wikkelingen zullen dit magnetische veld niet creëren. En zelfs als dat zo was, hoe krijg je dan de kracht terug uit de "eekhoornkooi"?
chatelot16 schreef: asynchrone motoralternatoren
??
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: Generator-experiment




par Forhorse » 12/08/17, 22:50

Je moet jezelf opvoeden, want het is een principe dat al heel lang bekend is. Het is gemakkelijk om een ​​hele literatuur over het onderwerp te vinden, dus ik ga niet in op een wetenschappelijke verklaring die in ieder geval onnauwkeurig en onvolledig zou zijn.
Maar in principe zijn alle roterende elektrische machines omkeerbaar, min of meer gemakkelijk, met min of meer goede efficiëntie.
Hoe werkt een asynchrone motor voor een eekhoornkooi? In principe is de rotor niet gemagnetiseerd, het is inderdaad het roterende veld dat geïnduceerde stromen veroorzaakt die zelfs een magnetisch veld rond de rotor zouden hebben veroorzaakt. Deze geïnduceerde stromen kunnen alleen bestaan ​​als de rotor langzamer draait dan het magnetische veld van de stator.

Nou, als generator is het precies hetzelfde, condensatoren worden in feite gebruikt om in fase verschoven reactieve energie aan de stator te leveren. Dit veroorzaakt een roterend magnetisch veld dat niet in fase is met de rotatie van de rotor => een elektrische geleider die in een magnetisch veld beweegt ... dat alles ...

Het probleem is dat deze generator van reactieve energie moet worden voorzien (door de condensatoren dus) en dat als we een belasting aansluiten die deze ook verbruikt, deze niet meer beschikbaar zal zijn voor de generator (of niet in voldoende hoeveelheid) onder een bepaalde drempel, het faseverschoven draaiveld is niet meer voldoende, de uitgangsspanning daalt, de condensatoren leveren dus nog minder reactieve energie, wat het faseverschoven veld verder verzwakt, etc. kortom, de generator maakt zichzelf onschadelijk.
Het gaat dus heel goed voor een resistieve belasting (typisch geval: de eigenaar van een oude molen die zijn huis wil verwarmen met de rotatie van zijn wiel met behulp van een herstel-sorteermotor)
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13706
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1518
Neem contact op met:

Re: Generator-experiment




par izentrop » 13/08/17, 00:20

Ja inderdaad, ik was deze manier van werken vergeten, die heel precies is: computer-elektronische-elektriciteit / asynchrone-motor-in-dynamo-t6820.html
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar “Uw technische montages, DIY, innovaties en zelfbouw: een object of een installatie maken”

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 168-gasten