VMC: catcher productie dual-flow warmte

Hulp en advies voor alle werkzaamheden in eigen gebouw en de presentatie van uw werk DIY of zelfbouw uitgevoerd. Omdat het maken van jezelf is vaak Econological maar pas overmoed!
Yamatai
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 13/10/15, 10:48
Plaats: Huismes




par Yamatai » 26/10/15, 16:41

Als je groene vingers hebt, raad ik je aan om te kijken of eenvoudige plantentranspiratie voldoende kan zijn.

Bij 20°C is 100% luchtvochtigheid 15 gr water/kg lucht
1 m3 lucht is ongeveer 1,2 kg/lucht.

Om comfortabel te zijn, heb je lucht nodig tussen de 40% en 60% luchtvochtigheid. Als uw VMC 300 m3/u levert, heeft u een waterverdamping nodig van 2,5 kg water per uur (lucht met 50% RV).

Ik neem van de debieten een willekeurig getal dat mogelijk niet overeenkomt met het debiet van uw VMC en ik houd geen rekening met de buitenvochtigheid.
Bij 0°C kan lucht bijvoorbeeld 3,7 gram water/kg lucht transporteren voor 100% RH.

Ik weet niet echt hoe snel de planten verdampen. Ik laat mijn hand achter.
0 x
xxx74
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 23/10/15, 10:12
x 1




par xxx74 » 26/10/15, 18:08

Ik was het verhaal van bacteriën vergeten...

Nog een laatste ding: ik kan geen begrijpelijke manier vinden om mijn wisselaar op maat te maken.

Mijn huis is 122 m² met een gemiddelde plafondhoogte van 2,70 m.

Als dat niet lukt, moet ik dan een uitwisselingsoppervlak van 122 m² overwegen?

Hoe?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 26/10/15, 19:07

waarom zou de oppervlakte van de wisselaar gelijk zijn aan de oppervlakte van het huis?

de grootte van de wisselaar hangt voornamelijk af van het VMC-debiet en dit debiet is niet direct afhankelijk van de oppervlakte van het huis, maar eerder van het aantal mensen dat het huis bewoont... natuurlijk in het algemeen, een groot huis is voor een groter aantal mensen, maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs

het oppervlak van de wisselaar bepaalt het rendement... een te klein oppervlak zal resulteren in een laag rendement, maar zal het nog steeds beter doen dan een eenvoudige VMC zonder wisselaar

u hoeft zich dus geen zorgen te maken, elke wisselaar doet het beter dan de eenvoudige VMC, als u het zelf doet, kunt u de mogelijkheid voorzien om het aantal platen te vergroten, als het resultaat onvoldoende is, verhogen we het aantal platen
0 x
xxx74
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 23/10/15, 10:12
x 1




par xxx74 » 26/10/15, 20:41

Ok, bedankt voor je informatie, het idee van planten is een geweldige klassieker waar ik nog niet aan had gedacht!

Wat het aantal mensen betreft, we zijn twee volwassenen en een kind, maar soms kunnen we drie of vier volwassenen en drie of zes kinderen zijn...

Dus ik veronderstel dat ik een minimum stroomsnelheid zou moeten plannen voor als we maar met z'n drieën zijn en een hogere vermogensvariatie voor als we met z'n zevenen zijn...

Daarna zou, als ik het goed begrijp, de berekening moeten worden uitgevoerd, waarbij vooral rekening moet worden gehouden met de luchtvolumes die opnieuw in de betreffende kamers moeten worden geïnjecteerd om het vermogen van de te gebruiken ventilator te bepalen. Hetzelfde geldt voor de afzuigkap...

Is er een eenvoudige regel om dit te bepalen? javascript:emoticon(':|')
0 x
Wauw
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 06/12/15, 11:43




par Wauw » 06/12/15, 11:53

Hallo, ik overweeg de installatie van een vmc met dubbele stroom, gekoppeld aan een warmteterugwinningseenheid van het poujoulat-type, geplaatst aan de uitlaat van de vmc
Lijkt dit schema u correct?
Is het haalbaar?
dank u bij voorbaat
Hartelijk
Beeld
0 x
Pat2mars
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 04/01/16, 18:37




par Pat2mars » 04/01/16, 22:41

Bonjour à tous,
Erg interessant al deze uitwisselingen :)

Ik zou graag willen weten of het mogelijk zou zijn om eenvoudigweg een zelfgemaakte warmtewisselaar op de uitlaat van een hygro VMC te installeren om de lucht te verwarmen die in zogenaamde droge ruimtes binnenkomt? Enkel de vmc-motor zou worden gebruikt, de verse lucht die de wisselaar binnenkomt zou door vacuüm in de leidingen richting de kamers worden "aangedreven" zoals bij openingen in de ramen...

Met vriendelijke groet,
0 x
Avatar de l'utilisateur
simplino
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 143
Inschrijving: 22/11/15, 18:28




par simplino » 05/01/16, 13:59

Pat2mars schreef:Bonjour à tous,
Erg interessant al deze uitwisselingen :)

Ik zou graag willen weten of het mogelijk zou zijn om eenvoudigweg een zelfgemaakte warmtewisselaar op de uitlaat van een hygro VMC te installeren om de lucht te verwarmen die in zogenaamde droge ruimtes binnenkomt? Enkel de vmc-motor zou worden gebruikt, de verse lucht die de wisselaar binnenkomt zou door vacuüm in de leidingen richting de kamers worden "aangedreven" zoals bij openingen in de ramen...

Met vriendelijke groet,


ja, maar heel moeilijk omdat groot oppervlak van platen heel dicht bij elkaar, noodzakelijk (ongeveer 10 tot 20W/m2 warmtewisselingsvermogen), de zeer grote problemen met condensatie van druppelende waterdamp en de nodige filters, want echte stofzuiger , ruim vóór dual-flow VMC !!

Ook heel erg moeilijk!! Anders ineffectief!!
0 x
LOGIC12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 28/01/08, 05:41
Plaats: 12:00 Pyreneeën
x 5




par LOGIC12 » 05/01/16, 22:34

hallo, ik vraag me af of we een VMC niet zo kunnen aanpassen dat op bepaalde tijden (de hele dag afwezig vanwege werk) en ook 's nachts, waar alleen mensen ademen en de buitentemperatuur lager is,

Als we de afgezogen lucht niet gedeeltelijk kunnen recyclen, filteren we deze en brengen we deze bijvoorbeeld naar het einde van de gang van de kamers. Er komt dus minder koude lucht binnen, wat geld bespaart.

dit kan variëren van 0 tot 50%. Ofwel zet u het systeem handmatig aan als u naar uw werk gaat, en zet u het weer normaal als u terugkomt, en zet u het vervolgens weer op een iets lager recyclingniveau voor de nacht, tenminste twee uur nadat u de laatste dosis heeft ingenomen. douchen en het koken afmaken.

Idee om te verkennen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
simplino
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 143
Inschrijving: 22/11/15, 18:28




par simplino » 06/01/16, 01:22

LOGIC12 schreef:hallo, ik vraag me af of we een VMC niet zo kunnen aanpassen dat op bepaalde tijden (de hele dag afwezig vanwege werk) en ook 's nachts, waar alleen mensen ademen en de buitentemperatuur lager is,

Als we de afgezogen lucht niet gedeeltelijk kunnen recyclen, filteren we deze en brengen we deze bijvoorbeeld naar het einde van de gang van de kamers. Er komt dus minder koude lucht binnen, wat geld bespaart.

dit kan variëren van 0 tot 50%. Ofwel zet u het systeem handmatig aan als u naar uw werk gaat, en zet u het weer normaal als u terugkomt, en zet u het vervolgens weer op een iets lager recyclingniveau voor de nacht, tenminste twee uur nadat u de laatste dosis heeft ingenomen. douchen en het koken afmaken.

Idee om te verkennen.


Waar wordt een VMC voor gebruikt?

Om waterdamp uit de lucht en keukenvuil te verwijderen (vergeten die in spaanplaat en anti-brandmeubilair) en daarom is het noodzakelijk om de stroom ervan aan te passen aan het minimaal noodzakelijke, namelijk in veel huizen overdreven naar de oude absurde normen!!

Zeker, we kunnen de VMC afsluiten als deze niet nuttig is!!

Het recyclen van lucht is lastig, omdat je voor het verwijderen van waterdamp een droge CaCl2-absorber of condensor van het koelkasttypeen om giftige keukengassen (acroleïne) of meubels te verwijderen is het noodzakelijk om lucht over te laten gaan schone actieve kool als een gasmasker!!

Als dit wordt bereikt met stof filterDit gaat werken!!
0 x
LOGIC12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 28/01/08, 05:41
Plaats: 12:00 Pyreneeën
x 5




par LOGIC12 » 06/01/16, 02:24

Hallo, wees voorzichtig, het gaat er niet om dat je dit de hele tijd doet, maar alleen als er niemand thuis is, dus niet koken, niet douchen, helemaal niets.

En 's nachts zouden we iets minder verminderen, omdat er nog steeds mensen ademen. Je moet niet vergeten dat het 's nachts dan het koudst is.

En het wordt niet gestopt. Het stoppen van een VMC veroorzaakt problemen, inclusief condensatie in de leidingen, omdat er niets circuleert.
0 x

Terug naar "DIY en zelf-constructie: gebouw of mount een self-installatie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 123-gasten