VMC: catcher productie dual-flow warmte

Presenteer uw doe-het-zelf-projecten, uw nieuwe technische ideeën, uw innovaties om te testen of uw zelfbouwwerk. Want zelf doen is vaak voordeliger en efficiënter.
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 11/01/12, 23:42

het is eenvoudig

tegen stroom = 2eme stroom evenwijdig aan 1er is omgekeerd
co flow = 2eme stroom evenwijdig aan 1er is in dezelfde richting
cross = 2eme vloeit over de eerste

onmogelijk om tegelijk dwars en parallel te zijn!
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 11/01/12, 23:57

le
tegen stroom = 2eme stroom evenwijdig aan 1er is omgekeerd

is de enige die het mogelijk maakt om een ​​zeer klein verschil in T te hebben tussen de invoer- en uitvoerstromen aan elk uiteinde van de warmtewisselaar.
Anders, in plaats van 1 ° C en 90 op 95% efficiëntie, 10 ° C en 50% op max.

De condensatie is erg belangrijk, als de VMC dubbele stroom nuttig en zo zwak is, met een huis onder bezet, is het ook gemakkelijk om bijna niet te ventileren.
0 x
grami49
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 14/01/15, 11:02
Plaats: Maine en de Loire




par grami49 » 14/01/15, 12:32

Hallo wereld!

@Flytox: kunt u ons wat feedback geven over uw "zelfgemaakte" wisselaar in combinatie met 2 klassieke CMV's met enkele stroom (zie pagina 4 van dit onderwerp)

Inderdaad, ik ben zeer geïnteresseerd, omdat ik een warmtewisselaar herstel, maar zonder motor!

Ik dacht aan de vmc eenvoudige stroom in de tijd dat motorisering: extractie en insufflation, maar ik heb twijfels over de uiteindelijke stroom (verlies van belasting).
0 x
grami49
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 14/01/15, 11:02
Plaats: Maine en de Loire




par grami49 » 14/01/15, 20:41

Voor geïnteresseerden zijn hier 2-foto's van de warmtewisselaar die ik heb hersteld: het is een Aldes E150H (het is laat 1999).

Beeld

Beeld

Na een goede reiniging en enkele aanpassingen: verbetering van de extractie van de condensaten, grote isolatie van de kist, passage van de monden in 125mm (nu 150), afdichting en opstelling van een filtersysteem.
Ik denk dat ik sommige dingen niet slecht kan doen :D (en zeggen dat hij de dump zou afmaken ...)

Ik moet gewoon ventilatiemotoren vinden die het werk kunnen doen tegen niet al te dure!
En het is op dit punt dat ik een beetje droog ... fan torin, centrifugale UFO-type RVK 125, Vmc eenvoudige stroom of anderen? :|
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 14/01/15, 21:54

Hallo grami49

@Flytox: kunt u ons wat feedback geven over uw "zelfgemaakte" wisselaar in combinatie met 2 klassieke CMV's met enkele stroom (zie pagina 4 van dit onderwerp)


Sorry dat ik je teleurstel, maar ik heb de realisatie nooit voltooid.
Bij gebrek aan tijd / verandering van prioriteit heb ik de kist een paar maanden laten wachten met zijn "plastic" wisselaar op zolder en er kwamen beestjes in nestelen ..... de wisselaar is onmeetbaar om goed schoon te maken en erg kwetsbaar : Cry: Gaten als klein, het is geen goed plan voor het schoonmaken en verlies van belasting ....

Ondertussen zag ik andere prestaties ..... om te beseffen dat wat ik had gepland voor het beheer van condensaat was très onvoldoende .... : Cry: Hij ging regelrecht naar de houten kist die rotte omdat hij de vloot niet kon evacueren.

Het project stopte daar omdat het nodig was om alles en bij gebrek aan tijd te hervatten (te veel in competitie met mijn Pantonisaties). : Cry: : Mrgreen:

Sindsdien heb ik een VMC gerecycled om het huis in te blazen (gebruik in eenvoudige stroom) en de andere om de buitenlucht achter de houten insert te blazen om warme lucht in de woonkamer te blazen, in plaats van een koude luchtstroom aan de deuren.

Citro moet wat ideeën hebben over het onderwerp ....
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 14/01/15, 23:55

Het is origineel of jij bent het, grami49, die de assemblage van de wisselaar kauwde. :?

Normaal gesproken moet een warmtewisselaar gemakkelijk te ontmantelen zijn voor onderhoud. :?
Op mijn VMC Helios, strips bedekt met schuimrubberen afdichting of vilten afdichting tussen de doos en de warmtewisselaar, terwijl het verwijderen ervan voor bediening en reiniging wordt vergemakkelijkt.

De VMC Hélios is uitgerust met 2 G4-filters en één F7 "antipollen" -filter die de wisselaar effectief beschermen tegen vervuiling, maar die minstens twee keer per jaar vervangen moeten worden, afhankelijk van de omgeving en de luchtkwaliteit.
Ik heb gepost op de forum foto's van mijn nieuwe en vuile filters. :schok:
Opgemerkt moet worden dat het filter dat de binnenlucht opneemt veel viezer is dan het filter dat de buitenlucht behandelt vóór insufflatie. Het pollenfilter klopt anders afhankelijk van het seizoen ... maar het is ook niet leuk om te zien.

Ik sta tot uw beschikking voor eventuele vragen. : Arrowl:

Flytoxaarzel niet om me te waarschuwen als je door Bordeaux gaat, laten we even een praatje maken, het is lang geleden. : Mrgreen:
0 x
grami49
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 14/01/15, 11:02
Plaats: Maine en de Loire




par grami49 » 15/01/15, 09:19

Hallo,

Bedankt Flytox voor je antwoord. :D

@Citro: Wat putty betreft, het is origineel! bovendien worstelde ik om het te openen ... zonder iets te breken.

Het is een warmtewisselaar die nu 16 jaar is, en op dat moment was filtratie zeldzaam. Kijkend naar de ALDES-documentatie over VMPH, was filtratie optioneel. :schok:

Natuurlijk zal ik hier alles proberen te verbeteren en een gemakkelijk toegankelijke warmtewisselaar hebben voor onderhoud en correct gefilterd stroomopwaarts en stroomafwaarts (kapstijl op scharnier, met pakking en filtersteun).
Er is ruimte, het zou moeten zijn.

Waar het voor mij blijft hangen, is de keuze van fans. Ik ben begonnen met centrifugale kanaalventilatoren (van de Ovni Prima Klima-stijl in 125 mm en 2 snelheden 220 en 320 m "/ h).

Beeld


Maar ik vroeg me af waarom niet alleen 2 vmc eenvoudige klassieke zelfinstelbare flow gebruiken (die we vinden voor 40 € in GSB)? vandaar mijn vraag aan Flytox.

Is het drukverlies van het netwerk (mantellengte, filters) niet zo belangrijk voor een vmc-klassieker en kan ik eindigen met een inblaas-inblazing?

Wat me beangstigt met het type centrifugale afzuiging is het risico dat het een beetje te krachtig is en dat zelfs 220m3 / h de geblazen stroom te luid is en plotseling te veel ruis veroorzaakt ....
Of je moet ze reguleren, maar een simpele dimmer lijkt me eerlijk gezegd niet geschikt: voor sommigen begint de motor te zoemen. Het ideaal zou een dimmer-vloer / transformator zijn, maar de prijs is eng!

Heb je ervaringen of informatie hierover? :?
0 x
mich
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 19/11/10, 18:46
x 1




par mich » 15/01/15, 10:13

grami49 schreef:Is het drukverlies van het netwerk (mantellengte, filters) waarschijnlijk niet zo belangrijk voor een klassieke vmc



Hallo,

het is vooral het verlies van lading van uw wisselaar en deze filters die niet mogen worden verwaarloosd.

het voordeel van zelfregelende vmc is dat de doorvoer constant is. maar als het verlies van lading hoog is, zult u veel verbruiken. en als het te hoog is, zal het niet werken.
als u de drukval van de warmtewisselaar niet hebt, hebt u alleen de test om te weten.

In mijn dual-flow zijn vmc-zelfaanpassingen voldoende, maar mijn wisselaar is 70m². Met de jaren en het verstoppen van het circuit, is mijn elektrisch verbruik van het systeem toegenomen, zodat mijn motoren de toename van drukverlies door de vervuiling compenseert.

om te besluiten denk ik dat het zal werken omdat je wisselaar een groot doorvoergedeelte lijkt te hebben zo weinig verlies van lading.
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 15/01/15, 11:29

Hier zijn we grami49, je legt gewoon je vinger op wat de kwaliteit van een VMC dubbele stroom maakt ...

De VMC HELIOS Ik heb een arm (3000 Euro alleen voor de energiecentrale en evenzeer voor het aeraulische netwerk en de mond, ik heb zelf de houding aangenomen), maar de kwaliteit van de implementatie toont het belang van de ontwerp ...
De motoren van de centrifugaalventilatoren zijn gelijkstroom, met een zeer hoog rendement en bestuurbaar in snelheid op 8-niveaus en zeer stil.

Ik kan mijn huis ook overdrukken (of zelfs depressie) door de differentiële regeling van elke motor, wat momenteel mijn geval is, omdat ik mijn ramen niet heb vervangen door modellen die meer waterdicht zijn.
0 x
grami49
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 14/01/15, 11:02
Plaats: Maine en de Loire




par grami49 » 15/01/15, 15:15

En ja, Citro, ik weet dat er een groot verschil is in ontwerp en kwaliteit, maar hier voor een prijs.

Kijk maar naar de GSB VMC DF verkocht tegen € 499 ... here'd haat .... plastic behuizing, geen isolatie, waterdicht maken onbestaand, G3 filteren een beetje dun, clip hecht zeer fragiel deksel, condensaat evacuatie hoogst twijfelachtig ... en het slechtste kruisstroom warmtewisselaar met efficiëntie 60% aangeboden als high yield!

Maar zoals, ik kan het me niet veroorloven ... lang leve DIY !: Cheesy:

@Mich, je stelt me ​​gerust :D dus ik ga oefenen!

Dit weekend zal ik de test doen met een eenvoudige stream om te zien.
Mijn wisselaar die 15m² maakt, zou het kunnen doen.
0 x

Terug naar “Uw technische montages, DIY, innovaties en zelfbouw: een object of een installatie maken”

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 109-gasten