Verbonden objecten, IoT, IoT

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Oom Buzz » 05/07/20, 13:18

phil59 schreef:Sonoff 433.JPG

Met een doos zoals die je bestuurt en met de telefoon, en in 433 ... werkt in wifi ....


Maak je dezelfde benadering als je het over wifi hebt? we hebben hier een 433 MHz-module, radiotransmissie die niets te maken heeft met wifi, dat is een 2.4 GHz (of 5 GHz) transmissie en die ook het communicatieprotocol omvat? Tenzij het wordt verdubbeld met een WIFI-gateway voor directe controle zonder gateway, maar dat zou duplicaten opleveren met de 433MHz, en wetende dat de Chinezen alles kunnen noemen om te verkopen, neig ik alleen naar de 433MHz. ..

WIFI bestaat wel, maar het is een computernetwerk, het is bedoeld om veel informatie door te geven en verbruikt veel energie, ik ben verrast om te zien dat het wordt gebruikt om lampen of eenvoudige relais aan te sturen, het enige belang is om te ondervragen /bedien de lamp rechtstreeks vanaf het netwerk (smartphone, pc, enz.) zonder tussenkomst van een gateway.

Voor stand-alone modules (op batterij of zonne-energie) zijn 433MHz radiomodules veel zuiniger (zolang er geen relaisspoel te voeden is), met als nadeel dat er geen echte enkele standaard zoals WIFI is en dat je " bouw je eigen netwerk op.

Zijn we het erover eens dat als je WIFI zegt, het echt WIFI a/b/c/g/n op 2.4 of 5 GHz is?

EDIT: door de foto te bekijken, is deze module goed verdubbeld in 433MHz (voor de afstandsbediening met knoppen) en in WIFI b/g/n voor directe toegang. Werken op netstroom doet zich hier niet voor, voor een geïsoleerde module daarentegen zou het technisch niet de juiste keuze zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Forhorse » 05/07/20, 13:21

Nee nee de Sonoff op 433MHz EN wifi
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par phil59 » 05/07/20, 13:25

Ja wifi, geregeld via de box, dom en gemeen.

Ook uit 433, via de zapette.

Waarom een ​​extra zapette voor mij? Dit is voor buitenverlichting. Het is praktischer als je thuiskomt, de zapette dan de telefoon tevoorschijn halen.

Nadat je door de wifi-gateway bent gegaan, kun je ofwel overal ter wereld waar je internet hebt, dit "relais" bestellen, of start- en eindtijden programmeren....

En het is niet zoals de somfy gateways waar je de 433 moet aanpassen....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par phil59 » 05/07/20, 13:26

Forhorse schreef:Nee nee de Sonoff op 433MHz EN wifi


Ja, als je het juiste model neemt, ongeveer € 5 alleen in wifi, en € 10, we zeggen wanneer het beide doet ....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Oom Buzz » 05/07/20, 13:30

Ze hebben ook een WIFI-gateway naar 433MHz om de 433MHz-modules (waarschijnlijk goedkoper) aan te sturen vanuit één WIFI-gateway: Sonoff RF Bridge 433.

Voor meerdere modules stel ik me voor dat een enkele WIFI-configuratie gemakkelijker te beheren is...
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par phil59 » 05/07/20, 13:33

De gateway 'emuleert' de 433, maar vanaf de 433 bestuur je alleen een wifi sonoff...
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Forhorse » 05/07/20, 13:36

Ik geef de voorkeur aan de Shellys die alleen wifi doen... Persoonlijk zie ik het nut van 433Mhz niet in (behalve in het specifieke geval dat je het hebt over de afstandsbediening, die praktischer is dan de smartphone)
99.9% van de boxen en routers bieden al wifi-dekking in huis, die we vaak gebruiken voor smartphones/tablets/laptops, dus het is niet nodig om een ​​tweede draadloos netwerk toe te voegen, en als de dekking te zwak is, voegen we een "range extender" toe " wat ook gunstig zal zijn voor het gebruik van de smartphone.

Dan weet ik dat veel domotica protocollen gebaseerd zijn op 433Mhz en dat er veel toestellen beschikbaar zijn voor deze frequentie, dus het zal wel interessant zijn: kosten? verbruik? (de shelly wordt gegeven voor een verbruik <1W, weet niet zeker of een 433Mhz-module het beduidend beter doet) Voor mijn gebruik is de wifi voldoende omdat het de aanschaf van een gateway bespaart.
0 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Oom Buzz » 05/07/20, 13:43

Forhorse schreef:de shelly wordt gegeven voor een verbruik <1W, weet niet zeker of een 433Mhz module het beduidend beter doet


Ja, 433MHz is daar lichtjaren van verwijderd... We hebben het over µW!

Achteraf is je radiocommunicatie slechts een onderdeel van je module, als het is om informatie van een sensor te voeden, zal het verbruik belachelijk zijn, tot het punt dat een piëzo-schakelaar genoeg energie opwekt om je bericht in 433MHz te verzenden, dus zonder batterijen of iets behalve de mechanische energie die nodig is om je mechanische schakelaar in te drukken!

Voor een weerstation maakt 433MHz een zeer laag energieverbruik mogelijk voor langeafstandstransmissie zonder een repeater, aan de andere kant als u een uitgang actief moet regelen, die energie kan verbruiken waarvoor het verbruik van de radioverbinding verwaarloosbaar is, een besparing van 1W wanneer je 10W verbruikt en je bent aangesloten op het lichtnet is geen doorslaggevend argument meer!

Hoe dan ook, als je je module vanaf een smartphone wilt bedienen, heb je op een gegeven moment een gateway nodig. Elk geval is uniek, er is geen ideale oplossing in alle gevallen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Forhorse » 05/07/20, 13:47

Oom Buzz schreef:
Ja, 433MHz is daar lichtjaren van verwijderd... We hebben het over µW!


Voor de volledige module? Sta me toe het te betwijfelen.
Alleen de 230VAC-3.3/5VDC-conversie zou 90% van de energie moeten verbruiken die door de widget wordt verbruikt.
0 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Oom Buzz » 05/07/20, 14:09

Zoals ik al zei, het hangt allemaal af van wat je erachter hebt, als je een apparaat bestuurt dat 220V verbruikt, is het radiogedeelte te verwaarlozen, en het omzetten van 220V AC naar 3.3V of 5V DC kan gemakkelijk veel meer verbruiken dan de radio deel zichzelf uit als u een zeer eenvoudige conversie uitvoert, wat waarschijnlijk het geval is bij modules die op het lichtnet zijn aangesloten, waarbij de fabrikant zal proberen de productiekosten te verlagen in plaats van een paar honderd mW te besparen.

De wifi-radioverbinding vereist veel energie, de 433 MHz-radioverbinding praktisch niets, zoals ik al zei tot het punt dat een 433 MHz-schakelaar niet eens een batterij nodig heeft om te werken!

433MHz sensoren kunnen meerdere jaren werken op 2 AAA batterijen, of op een simpele condensator en een zonnecel van minder dan 1W.

Het hangt allemaal af van de behoefte en dus van wat de radiomodule vergezelt, als je een 220V-lamp, een 2kW-opvoerpomp wilt aansturen, is energiebesparing geen argument meer.
0 x

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 114-gasten