Transformeer een warmwaterboiler op zonne-energie (of stookolie) in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 22/11/22, 22:03

Christophe schreef:De zonne-ECS is altijd voldoende om te douchen en het is een record sinds ik hier woon, over het algemeen moest ik rond Allerheiligen de verwarming aanzetten...

Ik denk dat de kruipruimte isolatie werkzaamheden er iets mee te maken hebben... naast de bijzonder zachte maand oktober 2022...

De nano wacht nog een paar dagen voordat hij weer in gebruik wordt genomen! Ik schat de heropstart in de eerste helft van december... wordt vervolgd...


De buitentemperatuur is hier de laatste dagen flink gezakt en de laatste douches en afwas waren wat beperkt... dus ik heb net de zelfgemaakte thermodynamische ballon weer opgestart.

De Biral MX elektronische circulatiepomp is vastgelopen en is nog geen jaar oud : Cry: ...het is des te vreemder omdat ik het voor een test ben begonnen net na het installeren van het elektrische paneel eind augustus en 3 maanden geleden waren er geen problemen na een pauze van meer dan 4 maanden. .. :schok:

Wat de elektronica betreft, kun je het niet met de "ezel" doen, je moet de motor demonteren om ze te ontgrendelen, d.w.z. het circuit ontluchten (ik heb geen isolatiekleppen op deze montage geplaatst gezien zijn kleine formaat).

Zoals wat sanitair geen exacte wetenschap is! : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 26/11/22, 12:47

Hier zijn de eerste gegevens van de dagelijkse monitoring van het verbruik van de thermodynamische ballon en het is precies wat gepland was, ongeveer 1 kWh per dag...

Er is een achtergrondverbruik van 0.25 tot 0.3 kWh per dag (modem)

Ook mijn zonnepomp wordt gemonitord: die verbruikte 3.8 kWh op 13 november, de laatste zeer zonnige dag hier.

Screenshot_20221126-123841_smart life.jpg
Screenshot_20221126-123841_Smart Life.jpg (51.96 KiB) 1065 keer bekeken


Screenshot_20221126-123857_smart life.jpg
Screenshot_20221126-123857_Smart Life.jpg (51.9 KiB) 1065 keer bekeken


Dus wie zal de 2e zijn die dezelfde montage doet?
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2221
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par phil59 » 26/11/22, 13:03

Toegegeven, de dagen rond de 0.25 kWh heb je je niet gewassen? ! : Lol:


Ik denk dat wanneer een ballon over tp gaat, hij in feite niet veel meer verbruikt voor een persoon.

Voor mijn geval, toen we op 5 thuis waren, had ik volgens mij een veel redelijker verbruik dan op 2.

Een zwaargewicht voor één ton met 2 pallets, bij een verbruik dat niet noodzakelijkerwijs verviervoudigt tot 20 ton en 33 pallets....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 26/11/22, 13:34

Roooh maar snap er niks van! : Mrgreen:

a) Ik heb de warmtepomp herstart op 22 november, dit is duidelijk te zien aan de dagelijkse verbruiksgegevens...

b) Je vergelijking klopt niet: het verbruik (fysiek = kWh SWW) van een tank hangt af van:

- verliezen (hierboven in dit topic berekend): ongeveer 1 kWh per dag voor mijn geheugen (lees hierboven als je de exacte berekening wilt)

- wat je erop schiet: als je 5 douches neemt, verbruik je 5 keer meer dan 1 douchebeurt. 1 douche = 2 kWh.

De verliezen zijn geldig, of u nu 0, 1 of 10 inzittenden bent ... dus het verbruik per persoon per dag neigt naar oneindig bij 0 inzittenden als u dat bedoelde.

Maar bij 2 verbruik je in absolute zin niet minder dan bij 5! Het is natuurkunde, het is wiskunde.

Dus mijn elektriciteitsverbruik compenseert de verliezen van de ballon en de rest is "gratis" verwarmingsenergie...

Idealiter zou ik een vergelijkende test moeten doen met dezelfde wattmeter met de weerstand, maar eerlijk gezegd ben ik lui en heb ik geen tijd om hem opnieuw te bedraden omdat we al kunnen zien dat hij goed werkt (gemiddelde COP > 4)...Ik deed mijn deel van het werk aan dit dossier dus advies aan amateurs die geld willen besparen op hun ECS!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6523
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1641

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Macro » 27/11/22, 08:41

phil59 schreef:Een zwaargewicht voor één ton met 2 pallets, bij een verbruik dat niet noodzakelijkerwijs verviervoudigt tot 20 ton en 33 pallets....


En als het gebeurt...Uw zwaargewicht van 20 ton...Door er een traanprofiel aan toe te voegen, verbruikt het minder dan een exemplaar van een ton met twee pallets

Als u een waterinjectie in de motor en neodymiummagneten op de dieselinlaatleidingen toevoegt... pas op, u zult regelmatig moeten stoppen om diesel uit de tank te verwijderen om overlopen te voorkomen... : Mrgreen:
1 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 27/11/22, 10:13

Ik heb een interessante macro ervaren, ik zie nu meer en meer een macro die een beetje (veel) con op de randen is...

Hebben de spikes van je vrouw je besmet? : Mrgreen:
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2221
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par phil59 » 27/11/22, 20:17

Christophe schreef:Ik heb een interessante macro ervaren, ik zie nu meer en meer een macro die een beetje (veel) con op de randen is...

: Mrgreen:


Nou, als we wat meer kunnen lachen, dan is het beter om te mokken! : Lol:
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 28/11/22, 00:03

Lachen oké, maar dit staat op het punt om je voor de gek te houden...en heeft niets met het onderwerp te maken...kortom...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 01/03/23, 11:20

Ik heb een paar dagen geleden een thermometer aangesloten niet ver van de luchtuitlaat van de warmtepomp van de tank (maar niet in de luchtstroom), hier zijn de bedrijfscurven over 2,5 dagen en 24 uur:

Schermafbeelding_20230301-103911_INKBIRD.jpg
Screenshot_20230301-103911_INKBIRD.jpg (150.59 KiB) 471 keer bekeken


Schermafbeelding_20230301-104027_INKBIRD.jpg
Screenshot_20230301-104027_INKBIRD.jpg (139.34 KiB) 471 keer bekeken


Je kunt duidelijk de opstartcycli van de warmtepomp zien: ik heb 3 tot 4 cycli per dag...verrassend genoeg is het heel regelmatig, het lijkt erop dat het SWW-verbruik er geen grote rol in speelt? Het bemonsteren van de metingen gebeurt na 30 minuten. Ik kan het verlagen, maar het wist alle oude gegevens... :(

Kortom, over een jaar, d.w.z. maximaal 5 maanden gebruik, heb ik ongeveer: 3.5 * 5 * 30 = 525 cycli van ongeveer 30 minuten of 260 bedrijfsuren per jaar...

In termen van cycli is het zeker veel meer dan gebruik in een zwembad, dat veel langer doorloopt... vertegenwoordigt slechts ongeveer tien dagen continu gebruik!

De slijtage van een airconditioner is voornamelijk te wijten aan de bedrijfsuren, neem ik aan, en hij is over het algemeen gedimensioneerd om 5 tot 10 jaar ononderbroken mee te gaan (dus 50 bedrijfsuren?). A priori zou mijn montage vele jaren moeten meegaan! 8) 8) 8)

Ik zou benieuwd zijn naar de gegevens van de cycli op commerciële thermodynamische ballonnen.

Weet iemand het? Heeft iemand hier er een?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 158-gasten