Transformeer een warmwaterboiler op zonne-energie (of stookolie) in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 09/12/21, 13:09

Ja, aan het einde van de AAN-cyclus van de compressor (UIT bij 39°C) en bij hoge snelheid 22W circulatiepomp...

Het is stom om niet de echte stroomsnelheden te hebben... het zou de zaken gemakkelijker maken... (mijn mano is niet precies genoeg, bij 7W beweegt de naald niet, en waarschijnlijk niet goed geplaatst om ze te kunnen vinden met de rondingen ...)
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par sicetaitsimple » 09/12/21, 15:09

Christophe schreef:Ja, aan het einde van de AAN-cyclus van de compressor (UIT bij 39°C) en bij hoge snelheid 22W circulatiepomp...

Het is stom om niet de echte snelheden te hebben... het zou de zaken makkelijker maken...


Dat is zeker! Als tussen de minimumstand (7W) en de maximumstand (22W) de stroom bijvoorbeeld met 2 wordt vermenigvuldigd, worden uw voorlopige conclusies in twijfel getrokken.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 09/12/21, 15:31

Voor een bekende delta P hebben we hier de stroomverhoudingen onderaan de afbeelding van de circulatiecurven: waterpomp-filtratie / ombouwen-een-zonne-SWW-tank-in-thermodynamische-waterverwarmer-met-een-klein-zwembad-pac-t17035-40.html

De drukval van de warmtepomp wordt gegeven op 0.8 m (gegeven door Poolex)...laten we zeggen dat de rest van het circuit een identiek verlies heeft (??)...d.w.z. 1.6 m in totaal...

Als we van 7W naar 22W gaan, hebben we dus respectieve debieten in de orde van grootte van 2.1 m3/u tot 3.4 m3/u... en aangezien 2 m3/u het minimale debiet is dat door de warmtepomp wordt gevraagd, weten we waarom dit niet het geval is. mislukt...zelfs bij minimale snelheid.

We kunnen dus het vermogen van de I/O-warmtepomp schatten, aangezien ik de precieze temperaturen en het debiet heb...

Als dat niet goed is, is het dat de drukval anders is... Dus als we uitgaan van een vermogen van de warmtepomp van 3 kW, dan kunnen we de echte drukval krijgen!

Ik laat je dat controleren en berekenen 8)

ps: Ik zie niet in hoe dit het feit in twijfel trekt dat de warmte-uitwisseling correct moet gebeuren in de ballonwisselaar, een te hoge snelheid zou de warmte-uitwisseling op dit niveau beperken in vergelijking met een lagere snelheid!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par sicetaitsimple » 09/12/21, 17:32

Christophe schreef:Als we van 7W naar 22W gaan, hebben we dus respectieve debieten in de orde van grootte van 2.1 m3/u tot 3.4 m3/u... en aangezien 2 m3/u het minimale debiet is dat door de warmtepomp wordt gevraagd, weten we waarom dit niet het geval is. mislukt...zelfs bij minimale snelheid.


Bah nee.... Volgens uw eerste metingen bij minimale snelheid op pagina 12 is de waterdeltaT 7,3°. Aangezien uw warmtepomp een maximaal vermogen heeft van 4 kW en P=q*1,16*deltaT, betekent dit dat uw debiet bij minimale snelheid kleiner dan of gelijk is aan 0,5 m3/u.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 09/12/21, 17:47

Het is BAH NEE, het is dat de drukdalingen hoger zijn dan dat!

Voor de rest heb ik de berekeningen nog niet gedaan...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 14/12/21, 13:06

Christophe schreef:Dit alles in overweging nemend, vraag ik me af of de beste prestatie / levensduur niet is:

a) circulatiepomp met lage snelheid;
b) Warmtepomp op 40°C (de COP wordt iets verlaagd maar de tank warmt meer op en daardoor zijn er minder warmtepompcycli dus minder verbruik en dus minder slijtage)
c) Delta groter dan 3°C nader te bepalen (momenteel 5)

Waarom wachten met testen? Dus dat zal de huidige instelling zijn en ik zap het einde van de hogesnelheidstest die werd gedaan op 50% ...


Het is niet omdat ik voor een maximale temperatuur van 37.5°C in de douche op de 2e verdieping vandaag dit als gegevens kreeg:

Duur: 122 uur
Verbruik: 6,38 kWh
Gemiddeld vermogen: 52.3 W

Ik ga het hoge instelpunt van de warmtepomp terugzetten naar 39°C, aangezien dat niets verandert aan het "comfort"...en het het verbruik verhoogt...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 14/12/21, 13:18

sicetaitsimple schreef:
Christophe schreef:Als we van 7W naar 22W gaan, hebben we dus respectieve debieten in de orde van grootte van 2.1 m3/u tot 3.4 m3/u... en aangezien 2 m3/u het minimale debiet is dat door de warmtepomp wordt gevraagd, weten we waarom dit niet het geval is. mislukt...zelfs bij minimale snelheid.


Bah nee.... Volgens uw eerste metingen bij minimale snelheid op pagina 12 is de waterdeltaT 7,3°. Aangezien uw warmtepomp een maximaal vermogen heeft van 4 kW en P=q*1,16*deltaT, betekent dit dat uw debiet bij minimale snelheid kleiner dan of gelijk is aan 0,5 m3/u.


Bizar deze kwestie van stroom... als ik zoveel verlies aan belasting had dat ik het een kleine aan/uit-circulator op de mano zou zien...

Bovendien is het maximaal 3 kW ... Eerlijk gezegd droog ik ... :schok:

P (W) = Q (L/s) * 4,18 (kJ/L.°C) * DeltaT (°C)

Q = 3 / (4,18 * 7.3) = 0.1 L/s of 360 L/u... logischerwijs mag de warmtepomp niet starten aangezien deze 2 m3/u nodig heeft... :schok: :schok: :schok:

Volgens de Biral-curven zou ik in dit minicircuit een drukval van 10 m / 1 bar hebben? Ik geloof het geen seconde!

Dus deze oude verschilthermometer is waarschijnlijk HS (ik zei toch dat hij meer dan 10 jaar oud was... en niet ongeveer dezelfde tijd gebruikt werd)... maar ik had hem opnieuw gekalibreerd voordat ik deze metingen deed (maar slechts op 1 punt) ...

Kortom, er verandert weinig: technisch en energetisch werkt het!

Maar ik zou het toch graag willen begrijpen! : Mrgreen:
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par izentrop » 14/12/21, 15:03

Met 2 m rol en nog geen 1 m hoogteverschil moeten de drukverliezen minimaal zijn.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 14/12/21, 15:07

Dat is het Izy!

Nou, het is mijn differentiële thermometer die in PLS staat... Ik heb de sondes omgedraaid en ik heb andere gegevens en de delta T° is gedeeld door 2!! :schok: :schok: :schok: : Cry: : Cry: : Cry:

Ik ga een nieuwe kopen...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par sicetaitsimple » 14/12/21, 16:15

Christophe schreef:Nou, het is mijn differentiële thermometer die in PLS staat... Ik heb de sondes omgedraaid en ik heb andere gegevens en de delta T° is gedeeld door 2!! :schok: :schok: :schok: : Cry: : Cry: : Cry:

Alles wordt uitgelegd!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 119-gasten