De oyas, aardewerken kruiken om water te besparen in de tuin

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: oyas, aardewerken kruiken om water te besparen in de tuin




par Did67 » 24/06/17, 21:21

Of een druppelprogrammeur met vochtsonde...

http://www.gardena.com/fr/outils-jardin ... 900898601/

Er zijn er ook enkele met regensensoren (er wordt constant water gegeven als het niet regent)...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: oyas, aardewerken kruiken om water te besparen in de tuin




par Christophe » 25/06/17, 12:08

Eerlijk gezegd begrijp ik uw onwil en uw economische kritiek niet echt...

Het initiatief is interessant, het bespaart water en creëert ambachtelijke en lokale banen...

Liever Chinese klei, “vol CO2” en de helft van de prijs? Ik niet...je moet consistent blijven in je ecologische discours!

Anders zou het naar mijn mening qua werking het beste zijn om een ​​programmeur te gebruiken om de Oya's te vullen... op die manier hoef je niet na te denken over het vullen :) goed voor de moestuin van de luie mens!

Als ik het daarentegen helemaal eens ben met uw argumenten over de fysiologie van planten, riskeren we een onbalans in de wortels...

MAAR ik zie een groot nadeel: bescherming tegen vorst...in koude streken moet je ervoor zorgen dat je de Oyas leegmaakt voordat de grote vorst begint (het deksel zal niet genoeg zijn om te isoleren als het tot -15° daalt, denk ik...)...en dat is alles. veel werk als er 150 zijn zoals in het rapport (maar hij zit in het Zuiden, net als het bedrijf...misschien niet voor niets).

Zie ook de duurzaamheid door de jaren heen...omdat de kou zelfs als hij leeg is, schade kan aanrichten. Dus als je ze elk seizoen moet verwijderen, is het het niet waard...

Het is dus misschien niet perfect, maar het blijft een goed AMHA-initiatief.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: oyas, aardewerken kruiken om water te besparen in de tuin




par Did67 » 25/06/17, 15:20

Christophe schreef:Eerlijk gezegd begrijp ik uw onwil en uw economische kritiek niet echt...

Het initiatief is interessant, het bespaart water en creëert ambachtelijke en lokale banen...

Liever Chinese klei, “vol CO2” en de helft van de prijs? Ik niet...je moet consistent blijven in je ecologische discours!



Ik twijfel aan de waterbesparing. En ik denk dat je hetzelfde kunt bereiken zonder... Dat is alles.

Ik zie het punt dus niet.

Ecologische samenhang betekent dat je niet iets consumeert wat je niet nodig hebt. Of die geen voor de hand liggende service levert.

Ik suggereerde nergens dat je Chinese spullen moest kopen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: oyas, aardewerken kruiken om water te besparen in de tuin




par Christophe » 25/06/17, 15:25

Nou, het lijkt mij dat de techniek zichzelf nog steeds heeft bewezen...tenminste in het Zuiden...

Wat mijn verwijzing naar de Chinezen betreft, komt dit omdat sommige mensen hierboven zeiden dat het te duur was, dus we denken uiteraard aan goedkopere producties elders...

Persoonlijk vind ik een pot van ambachtelijke kwaliteit, Made in France, voor € 22,- te duur*, vooral niet als je hierdoor je rekeningen kunt verlagen... maar goed... iedereen heeft zijn eigen aankoopprioriteiten (en als we zien hoe de meeste mensen consumeren...rolalalla nee, ik praat er liever niet over...)

*Ik zag onlangs puur decoratieve plastic bloempotten "Made in France" voor meer dan € 80 (90 cm in diameter bij 1 m)...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

die in deze zin wordt bepaald




par Ahmed » 25/06/17, 15:37

Technisch gezien is het volledig achterhaald in termen van efficiëntie en bruikbaarheid van gebruik... Het is slechts een "traditioneel" gadget om de duif beter te vangen.
Het is heel goed om Chinees* te kopen, omdat we, door in de richting van een fatale economische logica te gaan, de tegenstrijdigheid verergeren die zal leiden tot de onvermijdelijke ineenstorting ervan (al zichtbaar in de eerste manifestaties ervan)...

*Het is zelfs de enige mogelijkheid om in te spelen op een trend die in deze zin door te veel factoren wordt bepaald: versnellen of vertragen...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: oyas, aardewerken kruiken om water te besparen in de tuin




par Christophe » 25/06/17, 15:40

Ah ah ah!

Het is niet verkeerd : Mrgreen:

Maar over de duiven ben ik het niet eens... in combinatie met druppelirrigatie ben ik ervan overtuigd dat dit efficiënter is (dan beide oplossingen alleen)!
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: oyas, aardewerken kruiken om water te besparen in de tuin




par perseus » 26/06/17, 08:47

Hallo,

Christophe schreef:Nou, het lijkt mij dat de techniek zichzelf nog steeds heeft bewezen...tenminste in het Zuiden...

Wat mijn verwijzing naar de Chinezen betreft, komt dit omdat sommige mensen hierboven zeiden dat het te duur was, dus we denken uiteraard aan goedkopere producties elders...

Persoonlijk vind ik een pot van ambachtelijke kwaliteit, Made in France, voor € 22,- te duur*, vooral niet als je hierdoor je rekeningen kunt verlagen... maar goed... iedereen heeft zijn eigen aankoopprioriteiten (en als we zien hoe de meeste mensen consumeren...rolalalla nee, ik praat er liever niet over...)

*Ik zag onlangs puur decoratieve plastic bloempotten "Made in France" voor meer dan € 80 (90 cm in diameter bij 1 m)...


22€ per pot.
Gezien het rendement moet je met een pollepel toch ruim 7 m3 water besparen. 1400 vullingen van de oya's. De berekening heeft zijn grenzen, dat is zeker, maar goed. :-)
Ik blijf sceptisch, ook al ben ik het ermee eens dat er rekening moet worden gehouden met andere parameters, het soort planten, de omgeving, de waterbron enz. enz.

@+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: oyas, aardewerken kruiken om water te besparen in de tuin




par Christophe » 26/06/17, 10:01

U behoudt 3€/m3...er zijn veel plaatsen waar het duurder is geworden!

Het hangt af van waar je woont, je gewoonten en je verbruik... vorig jaar betaalde ik 10€/m3: waterpompfiltratie/swe-la-societe-wallonne-des-eaux-10-m3-t14719.html

De prijs verandert niets aan het aantal vullingen...hoog...Vandaar het hierboven genoemde idee om ze aan een programmeur te koppelen :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: oyas, aardewerken kruiken om water te besparen in de tuin




par Did67 » 26/06/17, 10:09

Christophe schreef:In combinatie met een infuus ben ik ervan overtuigd dat dit efficiënter is (dan beide oplossingen afzonderlijk)!


In principe zou de winst dan, door de koppeling, vergeleken met een druppelirrigatiesysteem zonder potten, het feit zijn dat het waterverbruik zich automatisch aanpast, afhankelijk van de vochtigheid van de grond... Door de spanningen van het water en de porositeit.

Maar dan zijn je potten niet vol; als de grond nat is (regen), verhoogt het druppelsysteem het niveau in de pot; water wordt niet verspild. Maar als het droog is, neemt de efficiëntie af (kleiner uitwisselingsoppervlak).

Ofwel houd je ze vol en heb je het nadeel dat de druppel de pot doet overstromen zodra het regent, terwijl dat niet nodig is... Het defect dat je terecht beschuldigt vinden we bij “basis” druppelirrigatie (programmeur zonder vochtsonde).

Ik zie het voordeel nog steeds niet. En waar baseert u uw overtuiging op, zo niet op een a priori gunstige... Dat is uw goed recht!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: oyas, aardewerken kruiken om water te besparen in de tuin




par Christophe » 26/06/17, 10:25

Mijn overtuiging is dat je de klus van 1400 handmatige vullingen moet vermijden...: Mrgreen:

Op deze, ik denk dat ik luier dan de koning van luie ... (nou ja dat ben jij lol)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 170-gasten