Ontdekking van een put in de tuin, installatie van een handtuinpomp

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
grote kaas
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/04/20, 11:18
x 1

Re: Ontdekking van een put in de tuin, installatie van een handpomp




par grote kaas » 26/04/20, 18:58

Ik had het gezien, maar de mening van de kopers is niet erg bemoedigend... Ik heb de indruk dat de recente modellen minder betrouwbaar zijn dan de oude gietijzeren modellen.
Daarnaast is een bodem van meer dan 1.5 m water vereist.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Ontdekking van een put in de tuin, installatie van een handpomp




par Christophe » 27/04/20, 11:22

Wees voorzichtig voor de 5 m: een goed gemaakte pompinstallatie heeft een klepzeef in de bodem van de put (de meeste pompleidingen die in doe-het-zelfwinkels worden verkocht, zijn standaard uitgerust met een klepzeefsysteem).

Zodra de leiding is geladen (= vol water) en als de klep goed is afgesloten, dan is pompen naar 5 m niet meer nodig.

Je moet deze leiding alleen kunnen vullen door hem "van bovenaf" te vullen... op een centrifugaalpomp zit altijd een vuldop, op een handpomp weet ik het niet?

Vergeet daarentegen niet om in de winter af te tappen als u zich in een vorstgevoelig gebied bevindt en de pomp in de winter niet draait!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Ontdekking van een put in de tuin, installatie van een handpomp




par Ahmed » 27/04/20, 12:22

Christopheje zegt:
...op een handpomp weet ik niet?

Geen dop nodig, aangezien het vullen gebeurt vanaf de bovenkant van de cilinder, na het optillen van het deksel...
Opgemerkt moet worden dat aan de onderkant van de cilinder een terugslagklep zit (die geen klep aan het einde van de buis heeft).
Als onze vriend op geen enkele manier een klusjesman is, is het beter dat hij dit soort pompen vermijdt en overgaat op elektrisch: het is meer hij werkt of hij gaat kapot... :D
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
grote kaas
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/04/20, 11:18
x 1

Re: Ontdekking van een put in de tuin, installatie van een handpomp




par grote kaas » 23/05/20, 15:25

Bonjour à tous

Het is me eindelijk gelukt om een ​​leuk pompje op te graven in de geest die ik wilde. Maar er is werk...
Het merk "België" biedt geen enkele referentie op het net. Het logo kan iemand aanspreken...

1.jpg
1.jpg (167.66 KB) keer bekeken 5090


2.jpg
2.jpg (329.38 KB) keer bekeken 5090


3.jpg
3.jpg (395.68 KB) keer bekeken 5090


Het geheel is, niet verwonderlijk, erg roestig, ik heb al twee of drie bouten opgeblazen toen ik probeerde los te schroeven.
De zuiger is gebakken en zal vervangen moeten worden, ik denk dat alle afdichtingen 50/78 zijn.
De binnendiameter is 65 mm.

Ik heb een paar ideeën om daarheen te gaan..
https://www.systemed.fr/conseils-bricol ... s,733.html

Ik hou je op de hoogte

bonne journée

Voedsel
0 x
grote kaas
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/04/20, 11:18
x 1

Re: Ontdekking van een put in de tuin, installatie van een handpomp




par grote kaas » 23/05/20, 16:30

Ik had slecht gekeken, het merk staat erop geschreven, het is "Al Claeys Zedelgem"

Het is hetzelfde als dit model, we gaan vooruit...

https://www.2dehands.be/a/zakelijke-goe ... elgem.html
0 x
matmat
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 05/11/20, 18:46

Re: Ontdekking van een put in de tuin, installatie van een handpomp




par matmat » 05/11/20, 18:58

Hallo bigcheese, hoe is je project verlopen? Is het je gelukt om de handpomp aan de praat te krijgen?
Ik heb hetzelfde project, dus ik ben geïnteresseerd ☺️ Ik zag dat punt p mondstukken verkoopt om de put te verhogen, ik denk erover om het met een deksel en een pomp te plaatsen
0 x
grote kaas
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/04/20, 11:18
x 1

Re: Ontdekking van een put in de tuin, installatie van een handpomp




par grote kaas » 06/11/20, 14:03

hoi maat

Bin uiteindelijk heb ik de renovatie van de pomp losgelaten, de binnenkant van de pomp was beschadigd, de onderaansluiting was niet aanpasbaar...
Dus ging ik op een nieuw model van "Puteus" (te veel slechte recensies op "ribiland") niet te duur.

https://www.manomano.fr/p/pompe-manuell ... te-10333#/

En ik ben er erg blij mee. Je hoeft alleen nog maar voor de slang/pomp aansluiting te zorgen maar verder niets ingewikkelds.

1.jpg
1.jpg (138.18 KB) keer bekeken 5089


Aarzel niet om contact met me op te nemen als je vragen hebt.

grote kaas
0 x
duffel_2003
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 11/11/20, 10:30

Re: Ontdekking van een put in de tuin, installatie van een handpomp




par duffel_2003 » 11/11/20, 17:22

Hallo bigcheese,

Hartelijk dank voor uw getuigenis!

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als jij en omdat ik maar een kleine klusjesman ben, had ik moeite om informatie te vinden die toegankelijk is voor de zondagse klusjesman die ook geen € 1000 in zijn optionele put wil stoppen.

De mijne lijkt op die van jou, maar met 3 meter water op 4 meter diepte en als accessoire een enorme roestige pijp die direct in het water duikt en niet langer het vacuüm creëert dat nodig is voor een goede stijging van het water in de kolom ...
Dus ik ga doen zoals jij en probeer een pijp rechtstreeks door het betonnen luik te laten gaan.

Welk type buis heb je gebruikt (diameter? Materiaal?)
Hoe heb je het door je betonnen luik gekregen en welk apparaat (fitting) heb je gebruikt om de pomp te stabiliseren?

Nogmaals bedankt,
Paal
0 x
grote kaas
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/04/20, 11:18
x 1

Re: Ontdekking van een put in de tuin, installatie van een handpomp




par grote kaas » 11/11/20, 17:38

Salut!

Ik denk dat je je roestige pijp wel kunt verwijderen.
Ik heb morgen tijd, ik demonteer, neem de maten en maak foto's voor je.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Ontdekking van een put in de tuin, installatie van een handpomp




par Exnihiloest » 11/11/20, 19:35

bigcheese schreef:hoi maat

Bin uiteindelijk heb ik de renovatie van de pomp losgelaten, de binnenkant van de pomp was beschadigd, de onderaansluiting was niet aanpasbaar...
Dus ging ik op een nieuw model van "Puteus" (te veel slechte recensies op "ribiland") niet te duur.

https://www.manomano.fr/p/pompe-manuell ... te-10333#/

En ik ben er erg blij mee. Je hoeft alleen nog maar voor de slang/pomp aansluiting te zorgen maar verder niets ingewikkelds.

Aarzel niet om contact met me op te nemen als je vragen hebt.

grote kaas


Gefeliciteerd.
En herinneringen, herinneringen... zo een was er bij mijn opa, die ik als kind wel eens gebruikte tijdens de vakanties. Het kostte weinig moeite, ik was verrast.
0 x

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 173-gasten