Zoek informatie

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Logan
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 25/03/03, 11:45




par Logan » 21/01/04, 22:44

Hallo,
Om warmte direct om te zetten in elektriciteit zijn er calopiles.
Bovendien begrijp ik dat ze vrij hoge opbrengsten hebben, omdat ze niet gebaseerd zijn op een mechanische transformatie van energie zoals bij dish-stirling.

Het probleem is dat hun constructie materialen uit nanotechnologie vereist, dus het is nog steeds vrij duur.
Ik heb geen onderzoek gedaan, dus ik weet niet of er bedrijven zijn die ze verkopen...
0 x
Logan
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 25/03/03, 11:45




par Logan » 22/01/04, 12:49

Na onderzoek blijkt dat de calopile niet de nadelen (kosten en prestaties) heeft van thermozuilen op basis van het peltier-effect.

http://automatic.free.fr/calopile.html

PRINCIPE

CONVENTIONELE THERMO-ELEKTRISCHE GENERATOREN

Een thermo-elektrische generator zet warmte om in elektriciteit zonder gebruik te maken van mechanische bewegingen zoals die van een zuiger of een turbine, of chemische reacties zoals die plaatsvinden in een accu, een cel of een brandstofcel.

Het fysische principe dat wordt geïmplementeerd in een thermo-elektrische generator is het "Seebeck-Peltier-effect", namelijk:
wanneer een soldeer wordt verwarmd dat twee geleidende takken verbindt, van verschillende en adequate aard, wordt een elektrische stroom vrijgegeven aan het koude uiteinde van deze twee takken.

Wat is er eenvoudiger en ecologischer om elektriciteit te produceren?

Dit systeem heeft echter twee grote nadelen:

a) lage conversie-efficiëntie,
B) de zeer hoge kosten van genoemde geschikte materialen, die specifieke halfgeleiders zijn die het resultaat zijn van zeer geavanceerde fabricageprocessen en die afzetmogelijkheden beperken tot zeer specifieke toepassingen, waaronder de ruimtevaartindustrie of militair gebruik.

_____________________________________________________________________________________

DE CALOPILE

In de CALOPILE is het anders:

1) De twee takken in kwestie zijn gewone geleiders (koper of andere), maar aan hun uiteinden is een kleine laag halfgeleiders bevestigd (speciaal ontwikkeld voor de CALOPILE) en deze maken het contact tussen het paar takken.

2) In plaats van het knooppunt te verwarmen (ex lassen), wordt slechts één van de twee aftakkingen verwarmd en de andere gekoeld.

Daarom spreken we niet meer van lassen, maar van "P/N"-overgangen zoals bij een transistor, het Seebeck-Peltier-effect is niet intrinsiek geïmplementeerd en daarom spreken we hier liever van "bithermische" overgangen, en dit in tegenstelling tot "monothermische" lassen, gebruikt in conventionele thermo-elektrische generatoren.
Maar deze twee nieuwigheden moeten samen worden geïmplementeerd om het te laten werken en halfgeleiders die speciaal zijn ontwikkeld voor bithermale juncties moeten worden gebruikt om een ​​acceptabel rendement te verkrijgen.

Een CALOPILE die met dit proces is gemaakt, heeft een aanzienlijk voordeel:
Zo wordt de dikte van de halfgeleiders, die in één geval 5 mm bedraagt ​​in een conventionele thermo-elektrische generator, hier teruggebracht tot 2,5 micron... vandaar een verlaging van hun kosten met een factor 1 tot 1000!


Aan de andere kant geen nieuws van het bedrijf dat de calopile zou produceren.
Ik kon niets vinden op het net...
0 x
Logan
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 25/03/03, 11:45




par Logan » 22/01/04, 18:12

Ja, maar de prestaties zijn gelijk aan die van een zonnecel tegen veel lagere geadverteerde kosten. Daarnaast zijn de toepassingen talrijker en wordt met een warmtekrachtkoppelingssysteem (sanitair warm water) het rendement verder verhoogd.

Het ideaal zou zijn om zonnewarmte als warmtebron te kunnen gebruiken, aangezien de afvangsystemen vrij eenvoudig te vervaardigen zijn.
Het probleem is dat je minimaal een verschil van 70°C (warme/koude bron) moet bereiken om het goed te laten werken.
Een zonneschotel gebruiken en een Canadese bron voor de koude bron, misschien...
0 x
Philflam
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 09/03/04, 11:56




par Philflam » 09/03/04, 16:42

B)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 183-gasten