De eigenschappen van water, algemeenheden, curiosa en isotopen

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

De eigenschappen van water, algemeenheden, curiosa en isotopen




par Christophe » 22/08/06, 15:08

Plaatsing van 3 algemene artikelen over de eigenschappen van water:

1) Algemeenheden en curiosa: https://www.econologie.com/les-propriete ... s-545.html
2) Fysische en chemische eigenschappen: https://www.econologie.com/les-propriete ... -3144.html
3) Isotopen en moleculaire structuur: https://www.econologie.com/les-propriete ... -3145.html

En ja... water is echt een raar element en we weten nog lang niet alles (dit wordt zelden gezegd in de klas)...

Het staat zeker niet voor niets aan de oorsprong van het leven...
Dernière édition par Christophe de 08 / 08 / 07, 11: 18, 1 keer bewerkt.
0 x
bout
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 357
Inschrijving: 01/02/06, 20:44
Plaats: Pas-de-Calais

Re: De eigenschappen van water, algemeenheden, curiosa en isot




par bout » 23/08/06, 00:10

goede avond Christophe
Je schreef:
2) De water-ijspassage vindt plaats met uitzetting: als het water een beperkt volume inneemt, ondergaat de container een enorme druk (meer dan 200 bar).


Het is inderdaad ruim 200 bar, ik had al een koe horen balken "2400 bar" (ze was misschien schor en ik begreep het verkeerd!, verderop had je 207 Kpa aangegeven) of 000 bar

Wat mij betreft, ik heb het nooit gecontroleerd

Trouwens, ik heb "bar" in het enkelvoud gezet, is het een onveranderlijk woord zoals "euro"?, en het duurt nooit een s. Is er een leraar Frans die dit kan bevestigen?

Het is waar dat als je meer dan één balk (of meer dan één euro) hebt, je altijd een "s" wilt plaatsen

bout
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 23/08/06, 01:27

Er is een belangrijk pand in Marseille dat niet is genoemd:

Het water vertroebelt de pastis : Mrgreen:
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 23/08/06, 04:54

Dag
Heel interessant, we leren elke dag..
De verdamping van water uit de oceanen vindt plaats met isotopische fractionering: de lichte isotoop van zuurstof verdampt bij voorkeur boven de zware isotoop. De oceanen zijn rijker aan zware isotopen dan het water aan wolken en neerslag


Als we dit principe toepassen op de bubbler, door water aan de bubbler toe te voegen, blijven er alleen maar zware isotopen op de bodem achter?
het kan goed zijn om de bubblers van tijd tot tijd te zuiveren en met vers water te beginnen. Toen ik het eenmaal droeg, vergat ik meer toe te voegen en de bubbler droogde volledig op.
het water dat op de bodem van de bubbler achterblijft heeft een bruinachtige kleur, maar is toch volledig gemaakt van vertind rood koper.
Ik zal uiteindelijk geloven dat water met onzuiverheden en superieur al, gedestilleerd water, ik mijn reactoren altijd start met water dat in een put wordt gepompt die meer sediment bevat, dan regenwater, en nu water uit de kraan met azijn.

Andre
0 x
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel

Re: De eigenschappen van water, algemeenheden, curiosa en isot




par Bibiphoque » 23/08/06, 10:30

Bolt schreef:.... Trouwens, ik heb "bar" in het enkelvoud gezet, is het een onveranderlijk woord zoals "euro"?, en het duurt nooit een s. Is er een leraar Frans die dit kan bevestigen?

Het is waar dat als je meer dan één balk (of meer dan één euro) hebt, je altijd een "s" wilt plaatsen

bout


Hallo,
Het lijkt mij dat bar, net als de meeste eenheden, variabel is.
Euro zou een uitzondering zijn??
@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 23/08/06, 12:11

bout schreef:
Trouwens, ik heb "bar" in het enkelvoud gezet, is het een onveranderlijk woord zoals "euro"?, en het duurt nooit een s. Is er een leraar Frans die dit kan bevestigen?

Ben vermeldt het woordenboek niet invberijdbaar, dus....

[kidding-modus bij 2-ballen AAN]

Vraag: als we ons wassen met water dat rijk is aan Zizitop zwaar zorgt het ervoor dat het haar groeit?

[Prankmodus met 2 ballen UIT]
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
mezigue
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 24/06/06, 15:08




par mezigue » 23/08/06, 12:19

Water curiosa:

1) IJs drijft op water: de dichtheid van ijs is 8% lager dan die van vloeibaar water.

Dit betekent dat 8% van de massa van een ijsblokje zich boven het oppervlak of breder zicht bevindt: 8% van de massa van ijsbergen bevindt zich aan de oppervlakte.


IJsberg = op zee dus ander drijfvermogen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: De eigenschappen van water, algemeenheden, curiosa en isot




par Christophe » 23/08/06, 14:40

Bolt schreef:Het is inderdaad ruim 200 bar, ik had al een koe horen balken "2400 bar" (ze was misschien schor en ik begreep het verkeerd!, verderop had je 207 Kpa aangegeven) of 000 bar


1) Ik begrijp je toespeling helemaal niet) heilige onzin...
2) voor de kleine typefout van 200 bar ben ik een nul vergeten die ik meteen zal toevoegen

Voor André: Ik denk niet dat de lage hoeveelheden zwaardere isotopen in water iets doen in een bubbler vergeleken met andere factoren (stof, roest, enz.).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 23/08/06, 14:43

mezigue schreef:IJsberg = op zee dus ander drijfvermogen.


Je kibbelt, maar het is... omdat het zoute zeewater dichter is, is er meer dan 8% naar boven gekomen... maar omdat het zoutgehalte van het zeewater enorm varieert van regio tot regio, geef ik er de voorkeur aan om geen precieze cijfers te geven... bovendien we spreken altijd van 5% voor ijsbergen...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 23/08/06, 17:46

Toegevoegde download:
Samenvatting van de moleculaire organisatie en clustertheorie van het watermolecuul.

https://www.econologie.com/les-propriete ... -3146.html
Dernière édition par Christophe de 08 / 08 / 07, 11: 16, 1 keer bewerkt.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 172-gasten