Regenwater: mijn ervaring 14m3-familie 5-mensen

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
dede021385
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 91
Inschrijving: 20/08/10, 18:14
x 3




par dede021385 » 06/02/14, 13:46

Slt tlm,
Ik verdiep me een beetje in het onderwerp, maar ik ga ook een waterterugwinningssysteem bouwen om mijn huis van water te voorzien.
Aan de andere kant heb ik een bron in mijn kruipruimte.

Voor uw geur-/bacterieproblemen is er een eenvoudige, snelle en milieuvriendelijke oplossing: o3 of ozon.

Het vernietigt iedereen, de geur is niet onaangenaam en het is niet giftig voor de mens (behalve in zeer hoge doses)

Ik raad u dit behandelsysteem aan

Ik gebruik het momenteel in mijn kruipruimte, die erg vochtig is en stinkt, nu is het gezond.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 06/02/14, 22:31

Op het terrein waar ik woon, bevindt zich een heel groot bassin voor het opvangen van regenwater van de daken (ongeveer 150 m3, misschien meer). Het wordt voornamelijk gebruikt voor bewatering of als reserve bij brand in de zomer. Bovendien is het iets verhoogd, wat het gebruik van water door de zwaartekracht vergemakkelijkt.

Het is open naar de hemel en verzamelt nogal wat bladeren, vandaar dat er modder ontstaat op de bodem, maar het water blijft helder.

Denkt u dat het mogelijk is om dit water te gebruiken voor huishoudelijk gebruik (wasmachine, toilet) met speciale filtratie?

Welk type economische en eenvoudig te installeren filtratie zou geschikt kunnen zijn?

Installatie (vervanging) van het dekzeil afgelopen september:
Beeld

Het reservaat is momenteel overvol (foto begin februari):
Ik heb wat drijvende voorwerpen neergezet (pallets, planken) omdat er helaas dieren in vielen en er niet meer uit konden.
Beeld
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6513
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1636




par Macro » 07/02/14, 11:00

met een drijvende zeef (om te voorkomen dat bodemslib wordt aangezogen) en filtratie door polypropileen cartridges (ik heb 25 µ, 5 µ en 1 µ in serie) zou dat moeten lukken. Als je niet al te voorzichtig bent, kan de geur die het water heeft... Ja, uw filters raken regelmatig verstopt. Het zou een goed idee zijn om de stroom van tijd tot tijd om te keren met schoon water en het residu naar de afvoer te sturen. Houd uw filterpatronen uit de buurt van licht. Vermijd uiteraard drinkwater (ik drink de mijne alleen in thee- of noedelkookwater; er is nog nooit iemand ziek van geworden). Wast ermee, we wassen de afwas en het linnengoed ermee, we gebruiken het bij het doorspoelen van toiletten.....Daarna is dit mijn bescheiden ervaring van 35 m3/jaar, wat nauwelijks een kwart is van mijn normale verbruik. Ik kan ook twee sets patronen hebben, waarvan er één is gedrenkt in 1 l zout met drie bleektabletten terwijl de andere in gebruik is...Voor de filterhouders en cartridges bij aquabievre en tec4o slagen we erin aantrekkelijke prijzen te krijgen..Voor de wezens die komen verdrinken...dat is niet cool, de lijken van ratten, duiven en andere zijn niet erg heilige dingen...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
dap35
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 12/10/10, 09:42
Plaats: 35
x 3




par dap35 » 07/02/14, 15:41

Dag

Mijn feedback over dit onderwerp in de regio Bretagne
Een plastic tank van 7500 liter voor thuis (nog eens 1000 liter voor de tuin)
Ik heb gewoon een voorfilter (zwembad) plus een filter bij de inlaat van de tank en een laatste op de zeef (op een vlotter).
Momenteel zorg ik voor toilet (nog geen droogtoiletten), wasmachine en vaatwasser bij 6 personen thuis. Ik denk dat dit de helft van mijn verbruik vertegenwoordigt (dus 50-60m3 per jaar)

Het overkwam mij twee keer in de vijf jaar dat de tank leeg was en overschakelde naar het netwerk (maximaal een week) en op deze momenten, op de bodem van de tank, kan het water een beetje aards zijn.
Anders is het water altijd perfect en geurloos (soms per ongeluk gedronken door mijn kinderen).

Ik moet nog een dak van 25m2 aansluiten om de recuperatiecapaciteit te vergroten en het idee zou zijn om daar het warme water en het douchewater om te schakelen.

hengelen
0 x
stefano
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 68
Inschrijving: 15/04/13, 10:34
x 1




par stefano » 08/02/14, 00:45

Macro schreef:Hierna is mijn bescheiden ervaring van 35m3/jaar, amper 1/4 van mijn normale verbruik

Ik vind het heel interessant dat er in de berichten enkele noties van omvang voorkomen...

Het totale waterverbruik van een “deskundige econoloog” zou daarom 35 x 4 – of 140 – kubieke meter/jaar bedragen, met andere woorden 12 m3/maand of 384 l/d

Ik ben niet eens een “beginnende econoloog” (dus nog veel vooruitgang te boeken!!), maar het is mij nooit gelukt om het totaal van 3 (24 personen, met wasmachine, douches etc.) 3 m2/jaar te overschrijden d.w.z. 3 m66/maand of nog eens XNUMX l/d. Zonder mezelf te beroven, gewoon door er een minimum aan aandacht aan te besteden…

Het laat zien dat alles relatief is, en dat als iedereen een minimum aan vragen zou accepteren, de wereld gemakkelijk veel beter zou zijn!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 08/02/14, 09:14

stefano schreef:Het laat zien dat alles relatief is, en dat als iedereen een minimum aan vragen zou accepteren, de wereld gemakkelijk veel beter zou zijn!!!

Zeker, maar naast individuele vragen bestaat er ook een hele omgeving die het eenvoudiger en gemakkelijker maakt om te consumeren en te verspillen dan om te sparen.

Een voorbeeld voor water: ik woon in een regio (Provence) waar waarschijnlijk de meeste zwembaden per m2 van heel Frankrijk zijn.

Ik nam willekeurig een eenvoudig deel van mijn stad met 9000 inwoners: tel het aantal zwembaden. (Let op: er is een gemeenschappelijk zwembad!):
Beeld

Ieder jaar, in het voorjaar, wanneer de zwembaden worden bijgevuld met water, gaan honderdduizenden m3 “schoon” water de natuur in, omdat de praktijk erin bestaat het overwinteringswater op de openbare weg te lozen en aan te vullen met drinkwater. Over een paar weken, zodra het mooie weer aanbreekt, zullen de goten van de woningen dagenlang het water uit deze zwembaden afvoeren.

En de paradox is dat deze zwembadeigenaren voor het grootste deel ook regenwatercollectoren en waterbesparende accessoires hebben geïnstalleerd...

Het zou bijna noodzakelijk zijn om parallel aan het leveringsnetwerk een secundair waterterugwinningsnetwerk aan te leggen.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6513
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1636




par Macro » 08/02/14, 15:35

Al bijna twee jaar leven we op 8 van het aangekondigde waterverbruik...
2 gezinnen van 4 personen....4 volwassenen 3 volwassenen 3 haar 40 cm lang...
We hebben geen zwembad, we douchen alleen met een gereduceerd debiet (geen gordijn, geen cabine)... Mijn huishoudelijk verbruik schommelt normaal gesproken tussen de 60 en 80m3 per jaar...

Ja, we douchen allemaal per dag, ik geef de tuin geen water en ik was mijn auto's niet...Ik ben ook verrast door dit verbruik...maar om op 25m3 jaar te komen...Zelfs als we leefden als koppel, we bereikten ongeveer 40m3..
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
dimi010
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 01/02/10, 23:14

consumptie




par dimi010 » 01/03/14, 11:15

Hallo,
Ik ben de opsteller van het eerste bericht in deze draad.
Onlangs heb ik een regenwatermeter geïnstalleerd, wetende dat de gemeente normaal gesproken kosten in rekening brengt voor de behandeling van afvalwater.
In plaats van een ‘geschat’ pakket kan ik daarom ons werkelijke verbruik beargumenteren.
Bovendien is de meter uitgerust met een elektrische sensor waarmee ik uur per uur nauwkeurig de verbruikte volumes kan kennen.
Voor een huishouden van 3 personen kom ik op 7000l/maand.
Regenwater is voor ons een troost, waardoor we natuurlijk kunnen genieten van lange douches, verwarmd door zonne-energie.
Wat betreft geuren, al 8 jaar niet de minste.
Ik overweeg nu water te drinken om onafhankelijk te worden.
Op dit moment is het de gemeente die de rekeningen int en daar heb ik geen last van, maar als net als vele anderen deze dienst wordt geprivatiseerd, wil ik geen melkkoe worden voor schaamteloze aandeelhouders. Je hoeft alleen maar te zien wat er is geworden van onze diensten die openbaar waren.
Het water uit de bronnen wordt door het naburige dorp € 3,- in rekening gebracht, terwijl het overtollige water uit de bronnen wordt gebruikt om kunstsneeuw te maken of gewoon in de stromen wordt gedumpt... :onheil:
Ik reageer op de opslag van een van de deelnemers: het opslaan van water in de open lucht lijkt mij een heel slecht idee als we het water willen gebruiken voor andere doeleinden dan water geven en toiletbezoek, tenzij we een complexe stroomafwaartse verwerking nodig hebben. (Amerikaans systeem, we accepteren de vervuiling en ruimen deze op)
Water koel opgeslagen, beschermd tegen licht, goede stroomopwaartse filtratie, maakt het gemakkelijk om kwaliteitswater te hebben (op voorwaarde dat u zich in een regio bevindt die niet te vervuild is)
0 x
dimi010
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 01/02/10, 23:14

Re: Regenwater: mijn ervaring 14m3 gezin 5 personen




par dimi010 » 11/10/16, 21:26

Hallo,
Na mijn experimenten zijn we nu al drie jaar 3% zelfvoorzienend in water.
De potabilisatie wordt verzekerd door een keramisch filter van Doulton, gevolgd door een terugslagklep en een blaastank van 5 liter van sanitaire kwaliteit.
Dankzij het reservoir wordt op de tappunten een normaal debiet verkregen.
Het water is geanalyseerd door een Belgisch laboratorium (objectiever) en het water is volledig drinkbaar.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 109-gasten