Gebruik van regenwater: wet en legaliteit?

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 03/02/10, 22:18

Dit zijn de referentieteksten:

http://www.ecologie.gouv.fr/La-recupera ... pluie.html

Recuperatie van regenwater, gebruik binnen en buiten gebouwen (kader en regelgeving)
Gemaakt op 29 augustus 2008
Bijgewerkt op 20 oktober 2008

De recuperatie en het gebruik van regenwater voor bepaalde toepassingen en onder bepaalde technische voorwaarden moet worden bevorderd, daarom werd er gestemd over een belastingvermindering in het kader van de wet op de water- en milieuregisters van 30 december 2006.

Regenwater opslaan in een regenbak om uw tuin te besproeien is een oude praktijk die vaak is verlaten en weer in de schijnwerpers wordt gezet.
Door regenwater op te vangen kunnen gebruikers geld besparen en watervoorraden behouden. Het recupereren van regenwater is ook van belang om de impact van hemelwaterlozingen in stedelijke gebieden te beperken, zeker gezien de toenemende bodemafdekking en de overstromingsproblemen die daaruit kunnen voortvloeien.

Voor huishoudelijk gebruik is het voordeel van het opvangen en bergen van regenwater bescheiden en slecht gecontroleerd hergebruik in een woning kan gezondheidsproblemen opleveren. Het opgevangen regenwater dat stroomafwaarts van de daken afvloeit, voldoet namelijk niet aan de reglementaire kwaliteitseisen die gesteld zijn aan drinkwater en kan ziekteverwekkende micro-organismen bevatten. Vanaf het moment dat er een dubbel netwerk is, bestaat het risico op misverstanden en deze risico's dienen te worden voorkomen door een duidelijk display, of zelfs tappen waarvoor een speciale sleutel nodig is.


verordening
De gebruiksvoorwaarden van regenwater worden toegelicht in het decreet van 21 augustus 2008, gepubliceerd in Staatsblad nr. 0201 van 29 augustus 2008 (zie online).


Waarvoor?
Regenwater dat stroomafwaarts van ontoegankelijke daken wordt opgevangen, kan worden gebruikt voor huishoudelijk gebruik buiten het gebouw, voor het afvoeren van uitwerpselen en het wassen van vloeren in gebouwen en, op experimentele basis en onder bepaalde voorwaarden, voor het wassen van kleding

Professioneel en industrieel gebruik van regenwater is toegestaan, met uitzondering van die waarvoor het gebruik van voor menselijke consumptie bestemd water vereist is, zoals gedefinieerd in artikel R.1321-1 van de gezondheidscode openbaar, in overeenstemming met de geldende specifieke voorschriften en in het bijzonder Verordening (EG) nr. 852/2004 van 29 april 2004 van het Europees Parlement en de Raad inzake levensmiddelenhygiëne (zie online).


Où?
In gebouwen voor residentieel gebruik, of gelijkaardig, is de aanwezigheid van watertapkranen die elk water van verschillende kwaliteit verdelen, verboden in dezelfde kamer, met uitzondering van kelders, kelders en andere kamers die bij de woning horen.[/b]

Omdat het gebruik van regenwater de kans op gezondheidsbesmetting kan vergroten (Herinnering: teruggewonnen regenwater dat stroomafwaarts van daken afstroomt, voldoet niet aan de reglementaire kwaliteitsnormen voor drinkwater en kan ziekteverwekkende micro-organismen bevatten),[b] is het gebruik van regenwater verboden binnen:


•gezondheidsinstellingen en instellingen, sociaal en medisch-sociaal, voor de huisvesting van bejaarden;
•artsenpraktijken, tandartspraktijken, medisch-biologische analyselaboratoria en bloedtransfusie-instellingen;
•kinderdagverblijven, kleuterscholen en basisscholen.
(zie online)


Hoe?

Verbinding tussen netwerken
Omdat regenwater niet voldoet aan de reglementaire kwaliteitseisen die voor drinkwater zijn gesteld, is elke (tijdelijke of permanente) aansluiting van het regenwaternet op het waterdistributienet bestemd voor menselijke consumptie verboden. Om desalniettemin te voorzien in de behoefte wanneer de regenwateropslagtank leeg is, wordt de navulling van het regenwaterdistributiesysteem vanuit het distributienet van water bestemd voor menselijke consumptie verzorgd door een vast geïnstalleerd totaal overstortafkoppelingssysteem.

Signalering
Regenwaterverdeelleidingen, binnen gebouwen, zijn expliciet gemarkeerd met een pictogram "niet-drinkbaar water", op alle volgende punten: in- en uitlaat van kranen en toestellen, bij doorgangen door scheidingswanden en muren.
In de onmiddellijke nabijheid van elk tappunt moet een bewegwijzering worden aangebracht met daarop de woorden "niet-drinkbaar water" en een expliciet pictogram.

Onderhoud
Apparatuur voor het opvangen van regenwater moet regelmatig worden onderhouden, met name door filterresten af ​​te tappen;

De eigenaar controleert regelmatig:

•reinheid van apparatuur voor het opvangen van regenwater;
•het bestaan ​​van netwerksignalerings- en herroepingspunten;
•de goede werking van het ontkoppelingssysteem.
De eigenaar stelt een gezondheidsdossier op en werkt dit bij en informeert de bewoners van het gebouw over de werkingsprocedures van de apparatuur (zie online)


Meldplicht
Water dat wordt teruggewonnen en gebruikt in het gebouw en dat wordt teruggevoerd naar de riolering, is onderworpen aan de saneringsbelasting. De eigenaar doet aangifte van gebruik op het gemeentehuis, zoals voorzien in artikel R 2224-19-4 van het gemeentelijk wetboek (zie online).

Activiteit onder controle
Om het risico van verontreiniging van het openbare waternet te voorkomen (aangezien gerecupereerd regenwater dat stroomafwaarts van daken afstroomt, pathogene micro-organismen kan bevatten), artikel 57 van de wet op het water en het aquatisch milieu van 30 december 2006 (art. L. 2224 -12 van de algemene code van lokale autoriteiten) bepaalt dat de servicevoorschriften voorzien in de mogelijkheid voor waterdienstagenten, in het geval van gebruik van een andere waterbron dan die afkomstig is van het openbare distributienetwerk, om toegang te krijgen tot privé-eigendommen om de controle van de binneninstallaties van de drinkwaterdistributie en de onttrekkingswerken, putten en boorgaten, deze controle valt onder de verantwoordelijkheid van de abonnee.

In geval van een risico op verontreiniging van het water afkomstig van het openbare net, verplicht de dienst de abonnee om de nodige beschermingsmaatregelen te nemen. Als de maatregelen niet zijn uitgevoerd, kan de dienst de aansluiting sluiten (zie besluit nr. 2008-652 van 2 juli 2008).

tax Credit
Artikel 49 van de wet op het water en het aquatisch milieu van 30 december 2006 voerde een belastingvermindering in met betrekking tot de kosten van regenwaterrecuperatie- en behandelingsapparatuur betaald tussen 1 januari 2007 en 31 december 2009.

De heffingskorting bedraagt ​​25% van het bedrag aan in aanmerking komende apparatuur. Voor dezelfde hoofdverblijfplaats mag het bedrag van de uitgaven die aanleiding geven tot het recht op de belastingvermindering, voor de periode van 1 januari 2005 tot 31 december 2009 niet hoger zijn dan 8 euro voor een alleenstaande, weduwnaar of gescheiden persoon en 000 euro voor een gehuwd koppel dat onderworpen is aan gezamenlijke belasting.

Besluit van 3 oktober 2008 genomen met het oog op de toepassing van artikel 200 quater van het algemeen belastingwetboek betreffende de uitrustingsuitgaven voor de hoofdwoning en tot wijziging van artikel 18 bis van bijlage IV bij dit wetboek (link naar legifrance.gouv.fr)

0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Patxi
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 03/08/13, 17:32




par Patxi » 03/08/13, 18:04

Hallo, nieuw bij de forum!!!
Ik ben in het noorden van Frankrijk (15km van België^^ een koopje!!).
Ik overweeg serieus om een ​​betonnen regenwatertank van 10 m3 te laten plaatsen door een Belgische aannemer die het water van het dak van 120 m2 gaat opvangen.
Ik zou van dit water willen voorzien: de toiletten, de douche, de wasmachine. De enige "drinkbare" watervoorzieningen zijn voor de vaatwasser en de gootsteen.
Ik las in het wetsartikel dat er 2 verschillende netwerken nodig waren.
Mag ik voor regenwater dezelfde leidingen gebruiken als voor stadswater? Wetende dat wanneer het stadswater wordt aangesloten, het regenwater fysiek wordt afgesloten via een flexibele RVS. (niet twee verschillende waterinlaten (regen en stad) tegelijkertijd op hetzelfde netwerk). Hier is een klein diagram om mijn tekst te verduidelijken:
https://www.econologie.info/share/partag ... SM174K.JPG
Bij voorbaat dank voor uw deskundige mening!
0 x
Quito
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 02/10/13, 16:50




par Quito » 02/10/13, 17:04

Hallo,

Ik ben een beetje zoals jij, ik kan geen echt antwoord op deze vraag vinden.

In mijn geval bevind ik me in een huis dat volledig gerenoveerd moet worden, en we gaan het water niet van het netwerk op het huis aansluiten maar rechtstreeks onze EDP installeren, evenals een fytozuiveringsinstallatie om het water af te voeren, in ieder geval daar is geen collectief netwerk, het is individuele sanitaire voorzieningen.

Eindelijk, niemand zal me lastigvallen als ik geen verbinding maak? (de vorige eigenaar heeft sowieso een watermeter laten plaatsen)

geen duidelijk antwoord hebben, begin ik, we zullen zien...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 218-gasten