Société Wallonne des Eaux (SWE): 7 €/m3 water in België!

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Société Wallonne des Eaux (SWE): 7 €/m3 water in België!




par Christophe » 03/06/15, 11:25

Ik heb zojuist mijn regularisatiefactuur van SWE ontvangen en ik ben een beetje boos!

Ik heb een economisch gedrag (zoals alle econologen :) ) en ik verbruikte slechts 20m3 (woonde bijna de hele tijd alleen) en toch heb ik een factuur van € 145 / jaar!

Dat komt neer op een prijs per m3 water van € 7.26!

Details (exclusief belasting, btw 6%):

Distributieabonnement: € 52,40/jaar
Sanitairabonnement: € 58,05/jaar
Verbruik: 10m3 aan €1.2573/m3 en 10m3 aan €1,3100/m3 = €25,67/jaar
Sociaal waterfonds: € 0.32/jaar

Als we weten dat in bepaalde gemeenten in Zuid-Frankrijk, waar het veel droger is, de m3 nog steeds € 2.5 bedraagt... dan is er reden om boos te zijn! Het is bekend dat België een gebrek aan regen en water heeft...

Kortom, dit is hoe het ‘systeem’ economisch gedrag beloont…

Dit systeem (abonnementen vertegenwoordigen bijna 80% van de prijs!!), dat puur economisch is, sancties daarom economisch gedrag...

Dit gaat in tegen de volkomen hypocriete boodschap van de overheid ‘je moet voorzichtig zijn met je consumptie’…

Ik kijk uit naar het einde...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Betreft: Société Wallonne des Eaux (SWE): € 7/m3 water in België




par Gaston » 03/06/15, 12:14

Christophe schreef:Dit systeem (abonnementen vertegenwoordigen bijna 80% van de prijs!!), dat puur economisch is, sancties daarom economisch gedrag...
Ik begrijp dat u een beetje van streek bent, maar uw conclusie is niet geheel onpartijdig: u betaalt nog steeds minder in totaal dan wanneer je een grotere hoeveelheid had geconsumeerd, dus zuinig gedrag wordt beloond.

Dit is het probleem bij alle producten met een vast abonnement: hoe minder je verbruikt, hoe hoger de eenheidsprijs (hetzelfde geldt voor gas of elektriciteit).

In theorie hebben het abonnement en de eenheidsprijs twee verschillende functies: het abonnement moet betalen voor de aanleg en het onderhoud van het netwerk, terwijl de eenheidsprijs moet overeenkomen met de productiekosten.
0 x
SixK
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 669
Inschrijving: 15/03/05, 13:48
x 272




par SixK » 03/06/15, 14:05

7 Euro per m3, moet dat de prijs zijn voor het maken van drinkwater uit overtollig bier? ;)

Maar ja, het abonnementssysteem is een zielig systeem....

Zelf heb ik thuis geen benzine meegenomen, 1 fles om de 6 à 3 maanden is veel zuiniger... alleen de kosten van het abonnement betalen de flessen al! ;)
Maar ik verwarm mezelf niet met gas...

SixK
0 x
Optimisten uitgevonden vliegtuigen, parachutes pessimistisch. George Bernard Shaw.
Dacht persoonlijk, ik beter begrijpen waarom de grote bazen uitvinder van de gouden handdruk.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 03/06/15, 15:40

Eh, ik weet dat er (onder andere) gas in bier zit... maar hier hebben we het over m3 water, SixK per m3 gas : Cheesy: : Cheesy:

Ah ja, het was om een ​​analogie te maken met het niet afsluiten van een abonnement...Oké, dat is prima : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 04/06/15, 13:23

Wij zijn het erover eens, het is de eerste liter die kost! Hetzelfde geldt voor gas, elektriciteit, telefoon.

Wij moeten de 50% betalen die verloren gaat in het netwerk. (bekentenis van een cliënt, senior executive van SWDE)

Thuis heb ik een pomp die mijn stadswaterverbruik halveert, maar zeker niet de rekening....

Troost uzelf: uw eerste 6000 euro bruto-inkomen wordt niet belast. :D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 04/06/15, 15:20

Dus eigenlijk moet je je titel veranderen: 104 euro per liter! : Cry:
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 04/06/15, 17:16

Dus eigenlijk zou ik minder zuinig zijn... :(
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 152-gasten